Előfizetés

Absztraktot a mindennapokba

P. Szabó Dénes
Publikálás dátuma
2021.01.16. 11:00

A New York-i MoMA online tárlatán a sokoldalú Sophie Taeuber-Arp művészetét ismerhetjük meg.
Az absztrakt formák nemcsak a festővásznon vagy papíron mutatnak jól, de egy kávézó falán vagy a színpadon is – derül ki a New York-i Modern Művészetek Múzeumának (MoMA) Sophie Taeuber-Arp művészetét bemutató online tárlatán. A múlt század első felében alkotó Taeuber-Arp több fontos avantgárd mozgalomban játszott kulcsszerepet, de nem csupán festőművész és szobrász volt, hanem táncos, író, ruha-, díszlet- és bábtervező is. A sokoldalú alkotó Svájcban, Davos-ban született, művészetet és dizájnt Németországban tanult, Zürichbe költözve aztán az Iparművészeti Egyetemen textil dizájn szakon tanított, 1915-ben pedig itt ismerte meg későbbi férjét, a dadaista mozgalom főalakját, a költőként induló Jean (Hans) Arp festő-szobrászt. Taeuber-Arp az alkotás során egyszerre kívánt a képző- és az iparművészet területén is mozogni, mivel úgy találta, az absztrakt művészet elválaszthatatlanul kötődik a mindennapi élethez. A húszas években az alkotó a figyelmét a belsőépítészetre fordította, miközben számos, vonalakból, körökből és ívekből álló festményt és rajzot készített. A MoMA online tárlatán Taeuber-Arp élete mellett korának hangulata is megelevenedik. Szó esik például Zürichről, mely az első világháború alatt az európai avantgárd fővárosának számított, hiszen itt alakult meg a Cabaret Voltaire nevű klubban a provokatív műveiről híres dadaista mozgalom mintegy ellenpontozva a csataterek borzalmait, és egyben támadást intézve a művészet berögzült szabályai és a modern élet konvenciói ellen. Az irányzat fénykorában ráadásul Taeuber-Arp volt az egyik kulcsfigura, aki ebben az időszakban kollázsokat, akvarelleket, színpadi díszleteket, párnahuzatokat és színpompás kárpitokat készített.   
A kiállításon láthatjuk például a képzőművésznek A szarvaskirály című 1762-es dráma bábadaptációjához készült figuráit és díszletét – mely amúgy egy absztrakt rácsos mintázatot formáz –, de egy fotón feltűnik maga Arp is, amint dadaista maskarában lejti táncát: a művésznő ugyanis gyakran lépett fel a Cabaret Voltaire színpadán a férje tervezte rendhagyó kosztümökben. A kiállítás első része bemutatja továbbá Arp emblematikus, tojásdad alakú fejeit is, melyek közül egy-kettőt a művésznő valószínűleg az önarcképének szánt. 4A húszas évektől Arp azonban egyre nagyobb felületen alkot, és a korábban csak festményeken és szobrokon megjelenő absztrakt formákat a hétköznapi terekben is alkalmazza, konkrétan a belsőépítészet terén. A tárlat második egysége is erre a korszakra fókuszál, láthatjuk például az 1926-ban megtervezett Café de l’Aubette nevű strasbourgi kávézó fából készült modelljét és tervrajzait, melyek sárga, piros, kék, fekete és fehér geometrikus mintái egyszerre teszik fegyelmezetté és élettelivé a teret. 4Arp utolsó, 1930-tól 1943-as haláláig tartó korszaka már a nemzetközi absztrakció felé hajtja, miközben művészetében a rácsok csupán jelzésszerűen jelennek meg: helyettük a körök, ívek és hullámok válnak uralkodóvá, melyek már sokkal szabadabban „mozognak” a képeken. Infó A tárlat megtekinthető az artsandculture.google.com oldalán

Szarvas József is tanítani fog az SZFE-n

B.GY
Publikálás dátuma
2021.01.16. 07:45

Fotó: Eöri Szabó Zsolt
Egyre több név jelenik meg a közösségi oldalakon, kik lesznek a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) oktatói.
Az SZFE lehetséges új tanárai között említik többek között Homonnay, Zsoltot, Pataki Andrást, Sáfár Mónikát és Szarvas Józsefet. A Nemzeti Színház színművésze, Szarvas József a Népszavának megerősítette: aláírta oktatói szerződését, színészmesterséget fog tanítani. A művész korábban volt tanársegéd is az SZFE-n.

Kásler Miklós a Hunyadi-film munkálatait is felügyeli

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.01.15. 22:06

Fotó: Kovács Tamás / MTVA
Már válogatják a szereplőket a „hiánypótló” és „történelmi jelentőségű” alkotáshoz.
Újabb mérföldkőhöz érkezett a készülő Hunyadi-film. Robert Lantossal, Bán Jánossal és Krskó Tiborral áttekintettük az eddigi munkát és a produkció előtt álló feladatokat – közölte Kásler Miklós Facebook-oldalán. Az emberi erőforrások minisztere azt írta, hogy a járvány okozott ugyan némi fennakadást, de már zajlik a szereplőválogatás.
„Örömmel tölt el, hogy évtizedes kihagyások után az animációs filmek mellett az első, hiánypótló történelmi játékfilm létrejöttét a kezdetektől támogathattam. Meggyőződésem ugyanis, hogy a készülő film történelmi jelentőségű lesz, hiszen nemzetünk históriájának egy olyan fejezetét tárja majd a nézők elé, amely során a muszlim, török támadásokkal szemben, Európa és az európai kereszténység védőbástyáját jelentette Magyarország”

– jegyezte meg a politikus.

A Hunyadi-film készítése pár éve elakadt. A rendezője, Szász János el is hagyta a produkciót, miután a kormányközeli média támadta a készülő filmet és történelmietlen fantasy-nek titulálták. Tavaly szeptemberben Kásler Miklós már azt jelentette be, hogy „az ezeréves Magyarország történetéhez méltó alkotások” készülnek. Év végén be is mutatták ennek bizonyságául a pozsonyi csatáról szóló animációs filmet, amit az állami pénzekkel bőségesen ellátott, Kásler Miklós-féle Magyarságkutató Intézet készített. Ezt pedig követi hamarosan a Magyarságkutató még 12 hasonló alkotása.