Előfizetés

Ujhelyi: Szombathely az elsők között csatlakozik az Európai Egészségügyi Unióhoz

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.12.29. 19:26

Fotó: Shutterstock
Az EP képviselő szerint a következő hétéves uniós költségvetésben egy több mint ötmilliárd eurós keret áll majd rendelkezésre az egészségügyi programokra.
Fontos lehetőségnek tartja a szombathelyi városvezetés az Európai Egészségügyi Unió programját, ezért az elsők között csatlakoznak annak minél szélesebb körben történő megvalósításához

- erről írt a politikus Facebook-oldalán. Mindez ahhoz a keddi konzultációhoz tartozik, amelyet a brüsszeli Európai Progresszív Tanulmányok Alapítványa (FEPS) és a Szociális Demokráciáért Intézet nevében Harangozó Gábor programigazgató szervezett a vasi megyeszékhely vezetőivel az Európai Egészségügyi Unió magyarországi kiterjesztésének lehetőségeiről. Az eseményen Szombathely ellenzéki polgármestere, Nemény András világossá tette, hogy Szombathely számára prioritást élvez a közegészségügyi ellátás minőségének érdemi javítása, ezért konkrét javaslatokat állítottak össze a következő időszakra, egyedi háziorvosi életpályamodellt dolgoztak ki például a szakemberek megtartása érdekében, tizenöt rendelőt magába foglaló új egészségügyi ellátóközpontot hoznak létre uniós forrásból és még ezekben a napokban átadják az új központi orvosi ügyelet is. 
Szombathely vezetője hangsúlyozta, hogy a következő tíz év válságálló, tudásfejlesztési programjának középpontjában az egészségügy áll, ehhez pedig kiváló kapcsolódási pont lehet az Európai Unió vonatkozó stratégiája.

Kökény Mihály volt egészségügyi miniszter, az Európai Egészségügyi Unióról szóló magyarországi kutatás projektvezetője azt hangsúlyozta: a szombathelyi városvezetés tudatos építkezése és egészségügyi koncepciója mindenképpen példaértékű lesz az európai program megvalósítása során.    Az Európai Egészségügyi Unió programját kezdeményező képviselő a koncepcióról szólva azt mondta, célja, hogy európai szintű garanciákat teremtsenek a minőségi közegészségügyi ellátás és betegbiztonság érdekében minden tagállamban.

Nem lesz kijárási tilalom az állatvédőknek szilveszterkor

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.12.29. 18:41
Képünk illusztráció
Fotó: Shutterstock
Egy éjszakára nem csak a munkáltató igazolását fogadhatják el az egyenruhások.
Az állatvédelemért felelős miniszteri biztos Ovádi Péter Facebook-oldalán azt írta, 
a rendőrség 2020. december 31-én 20 óra és 2021. január 1-jén 5 óra között az állatok védelme érdekében igazolásként elfogadja a bejegyzett, állatvédelemmel foglalkozó civil szervezet által kiállított, a védelmi intézkedések második üteméről szóló kormányrendelet által előírt okiratot.

A politikus jelezte, fontos, hogy az igazolást csak azon civil szervezeteknek fogadja el a Rendőrség, akiknek alapító okiratában az állatvédelem a fő tevékenység. Egyúttal köszönetet mondott az országos rendőrfőkapitánynak és a rendőrségnek a támogatásért. "Kérem, hogy éljünk és ne visszaéljünk ezzel a lehetőséggel, hiszen közös ügyünk az állatvédelem!" - zárta bejegyzését. 

Milliárdos vakrepülés - útjára indult a kormány teherszállító gépe

Batka Zoltán
Publikálás dátuma
2020.12.29. 18:06
Már nem kell a honvédségi repülőt elkérni
Fotó: Borsos Mátyás / KKM
Kedden indult az első útjára az a repülő, amit ősszel külön teherszállításra vásárolt a kabinet: a gép Pekingbe repült, hogy holnap másfél millió antigén teszttel térjen vissza – közölte Facebook-oldalán Szijjártó Péter külügyminiszter.
Közel négy hónapig igen keveset lehetett tudni annak a használt Airbus A-330 200F-nek a sorsáról, amit a kormány 57,5 millió dollárért, átszámolva tizenhétmilliárd forintért szerzett be a katari légitársaságtól. Szeptemberben, a kormánypárti Origo – a vásárlást nagy sikerként prezentáló – cikkéből az derült ki, hogy a Külgazdasági és Külügyminisztérium azzal a céllal vette meg, hogy "minden a járvány elleni védekezéshez szükséges eszköz időben megérkezzen Magyarországra”. A miniszter decemberi parlamenti meghallgatásán elárulta a gép árát és arról beszélt, októberben érkezett meg hazánkba, de azonnal szervizre küldték. További részleteket a tárca nem árult el, lapunk közel három hete elküldött kérdéseire sem válaszolt. Így nem tudni, mennyi üzemidőt repült már, ami kulcskérdés annak megállapításához, hogy mennyire volt rentábilis a vétel. Egy ilyen Airbus ára újonnan 200 és 300 millió dollár közé esik, tehát az 57,5 millió nem tűnik nagy összegnek, ám ha „sok kilométer van benne”, akkor szakmai forrásaink szerint a gép hajtóműve nagygenerálra szorulhat, ami igencsak komoly költségtényező.
A tárca korábbi indoklása szerint azért is vették meg a repülőt, mert nem akarnak függeni ezekben a vészterhes időkben a piaci szereplőktől. Bár a légi teherfuvarozási szektorban nem olyan tragikus a helyzet, mint a padlót fogott személyszállításnál, az előbbinél is 15 százalékkal esett vissza a kereslet 2019-hez képest a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség becslései szerint, tehát van szabad kapacitás. Piaci forrásaink szerint ugyanakkor egy Távol-Keletről induló sürgős szállítás esetén a jelenlegi nyomott kereslet mellett is igen komoly felárat kérnek a szállítmányozó cégek. Ráadásul a honvédség kötelékébe tartozó, korábban vett Airbus csapatszállítók NATO-gépek, nem egyszerű berepülni velük például Kínába. S kedden kiderült, a kabinet elsősorban erre szánja az egykori katari repülőt. Ám kérdés, hogy havonta hányszor fog Kínába repülni, azaz a kihasználatlan üzemidőt képes lesz-e értékesíteni a kormány, hogy a gép ne parkoljon feleslegesen a reptéren. Hiszen az igen drágán beszerzett lélegeztetőgépeket, illetve a maszkkészítő gépeket már a pandémia első hulláma idején hazaszállították, az állami média beszámolói szerint pedig mind a Pfizer-BioNTech, mind az orosz vakcina első adagja közúton érkezett.