Előfizetés

Apokaliptikus jóslat a fővárosi éttermek tönkremeneteléről

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.12.06. 11:38
Bezárt étterem a körúton.
Fotó: Erdős Dénes / Népszava
A jelek szerint az "elviteles ételek" öt százalékos áfája sem segít túlzottan.
Még a 2021-es és a 2022-es év is a válságkezelésről fog szólni a vendéglátásban - többek között erről is beszélt az Inforádiónak Zsidai Zoltán Roy. A több éttermet és szállodát működtető cég vezetője úgy látja, az őszi és a téli időszak sokkal nagyobb terhet jelent a vendéglátóipar szereplőinek, mint a tavaszi karantén. Noha tavasszal hamar lépett a kormányzat, nagy segítséget jelentett például a hitelmoratórium vagy a járulékok csökkentése is, de a támogatások mellett az a legfontosabb, hogy a vendégek visszatérhessenek az éttermekbe. 
Bécsben úgy számolnak, hogy az éttermek harminc százaléka eltűnhet a piacról, ebből kifolyólag pedig úgy látja, Budapesten ez ötven százalék is lehet.

Sajnos olyanok is lehetnek az áldozatok, akik pont a válság előtt fektették fejlesztésekbe a tartalékaikat - mondta Zsidai Zoltán Roy.

Áremelkedést és termékkínálat csökkenést hozhat Lázár János javaslata

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.12.05. 20:03

Fotó: Ladjánszki Máté / Népszava
A kormánybiztos kiszorítaná a kiskereskedelmi multikat Magyarországról.
Se a külföldi üzletláncok, se a Miniszterelnökség nem kommentálta még Lázár János kijelentéseit a multik kiszorításáról. Az RTL Híradónak nyilatkozó szakértő szerint áremelkedést is hozhat, ha a külföldi multik elhagynák Magyarországot.
Lázár János – jelenleg többek közt országgyűlési képviselő és kormánybiztos – hadat üzent a kiskereskedelmi multiknak. Az Agrárszektor Konferencia 2020 online rendezvényén közölte, hogy a „kormány jövőbeli tervei között szerepel a külföldi kiskereskedelmi láncok kiszorítása is, amihez nyíltan protekcionista politikát fognak folytatni. Ebben offenzívnek kell lenni, mert kell, hogy legyen magyar nemzeti kiskereskedelem. (...) ezt a piacot uralnunk kell, a saját érdekünkben.” Lázár János arról beszélt, hogy ha kell, vagy egy új vállalkozói csoporttal, vagy egy meglévő feltőkésítésével kell segíteni ezt a törekvést.    Az RTL idézte a Trade Magazin összesítését, ami szerint tavaly kilenc üzletlánc bonyolította a teljes magyar kiskereskedelem 38,5 százalékát.  Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke úgy vélekedett, hogy a dolgozók biztosan megéreznék egy multi kivonulását, még akkor is, ha nem veszítenék el munkájukat.
– Nagyon sokszor ilyenkor a munkafeltételek változnak, és általában nem előnyére a munkavállalóknak, hanem inkább hátrányára

– állapította meg Kordás László.

A vásárlók is megéreznék a piac átalakulását. Hornyák József, a Portfolio makroelemzője szerint azért tudnak a multik sok terméket kedvező áron kínálni, mert hatékonyan működnek. Ha ezek helyébe kevésbé hatékony cégek kerülnek, akkor áremelésre kényszerülnek, és könnyedén csökkenhet a termékkínálat is. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium azt válaszolta a csatorna érdeklődésére, hogy a vírusválság tapasztalatai megerősítették, hogy a gazdaság minden területén erősíteni kell az önellátási képességet. Azt is írták, hogy el kell érni, hogy nagyobb arányban legyenek magyar termékek a polcokon.

Idén is milliárdokat költenek játékokra karácsonykor a magyarok

MTI
Publikálás dátuma
2020.12.05. 10:17
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A szülők fele több mint tízezer forintot tervez kifizetni, a 40 százalékuk pedig 5–10 ezer forint közötti összeget szán gyermekenként karácsonyi ajándékra.
A Regio Játék becslése szerint az éves magyar játékpiaci forgalom meghaladhatja az 50 milliárd forintot, melynek fele, 25-27 milliárd forint a karácsonyt megelőző másfél hónapban realizálódik – közölte a cég az MTI-vel. Gyaraki Dávid, a Regio Játék marketingvezetője a közleményben elmondta: a játékpiac legerősebb időszaka minden évben a karácsonyhoz köthető, így az év végi ünnepi szezonban a legmagasabbak a kosárértékek. Idén átlagosan 11 ezer forintos online és 8800 forintos hagyományos áruházi vásárlásokat várnak. Ezt alátámasztja a legfrissebb kutatásuk is: 
idén a szülők fele több mint tízezer forintot tervez költeni, 40 százaléka pedig 5 000–10 000 forint közötti összeget szán gyerekenként a karácsonyi ajándékra.

Adataik szerint mikulásra a szülők közel fele 2000 forint feletti, 26,5 százaléka 1500–2000 forint közötti, 16,5 százaléka 1000–1500 forint értékben vásárol ajándékot, 9 százalék kevesebb mint ezer forintot költ. Idén leginkább édességet (47 százalék) és játékot (44 százalék) kapnak a gyerekek, a később beváltható élményutalványok és a zsebpénz nem jellemző.  
– Az előző éveknek megfelelően tovább nő az online vásárlások, és a mobilról érkező tranzakciók száma is, mindkettő a duplájára nőtt 2019 azonos időszakához képest

– mondta. A felmérésben részt vevők 67 százaléka fog interneten ajándékot vásárolni.

Közölte: idén jellemzően 2–3 különböző meglepetést találnak majd a gyerekek a fa alatt, a legnépszerűbb játékkategóriák pedig a kreatív, fejlesztő játékok, a társasjátékok és az örök klasszikus Lego készletek lesznek. A magyar tulajdonú Regio Játékkereskedelmi Kft. 2020-ban 43 áruházra bővítette hálózatát, közel 25 százalékos részesedésével piacvezető a hagyományos magyar játékpiacon. A cég több mint 500 dolgozót foglalkoztat. 2019-ben 13,2 milliárd forint nettó árbevételt értek el, az előző évi 12,2 milliárd forintot követően.