Előfizetés

Orbán örül a régiós nagyhatalmi játszmáknak, mert ez azt jelenti, hogy fontosak vagyunk

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.10.14. 16:10

Fotó: Orbán Viktor Facebook oldala
A szlovén-magyar villamosvezetéket pedig olyan fontos beruházásnak tartja, aminek történelemkönyvekben lesz a helye.
Közép-Európa felértékelődik, felszálló ágban van, erősödik, a jelentősége nő, és az egész Európai Unió növekedési centruma keleti irányba tolódik, Közép-Európába - mondta az MTI  tudósítása szerint Orbán Viktor szerdán a szlovéniai Kidricevóban, a Pince-Cirkovce magyar-szlovén elektromos távvezeték építésének alapkőletételi ünnepségén 
A miniszterelnök azt fejtegette, hogy 2010-es évek elején írt könyveket – vélhetően gazdasági-politikai előrejelezéseket – olvasott arról, hogy milyen lesz a 2010 és 2020 közötti évtized. Mindezt azért tette, hogy megértse, "az emberi elme előrejelző képességének hol vannak a határai". 
Ezekben a könyvekben nem szerepelt a Donald Trump-féle amerikai fordulat, a Brexit, a migrációs válság és a járvány sem. Mindez jól mutatja, hogy „csínján kell bánnunk, ha történelmi távlatban akarjuk valaminek a jelentőségét megjósolni” –

 - mondta Orbán, majd váratlan fordulattal, és a jóslatokkal kicsit sem csínján bánva hozzátette: a két ország közötti energetikai együttműködés és közös villamos hálózat viszont biztos bekerül azokba a történelemkönyvekbe, amelyeket majd a 2020-2030 közötti évekről fognak írni. Itt ugyanis nem egyszerűen csak egy energetikai összeköttetésről van szó, hanem "két fontos ország közötti, fontos pillanatban megvalósuló összeköttetésről". 
Orbán Viktor azt is hangsúlyozta, hogy már régen nem a német-francia tengelyről szól csak az EU, Nyugat-Európának a közép-európai országokkal kialakított kapcsolata legalább olyan kulcskérdés, mint a német-francia kapcsolat Úgy látja, az egész közép-európai térség felértékelődik, és ha egy térség felértékelődik, akkor ott a nagy és erős országok befolyást próbálnak szerezni, így a fontos országok és térségek geopolitikai játszmák színterévé is válnak.
"Ilyenné lett a mi térségünk is" - tette hozzá.
A miniszterelnök szerint ma Közép-Európa éppen a felértékelődése miatt geopolitikai játszmáknak is a színtere. Ezt természetesnek kell tekinteni, ez nem egy probléma, hanem egy jó jel, hogy ez a térség fontossá vált .

Orbán úgy látja, hogy a geopolitikai játszmáknak Közép-Európában, de talán az egész kontinensen az energiapolitika "kitüntetett terepe és eszköze" – ha pedig két ország összeköti villamosvezeték-rendszerét, akkor a geopolitikai játszmákban megerősítik a pozíciójukat. Szerepük és kapcsolatuk pedig még erősebbé válhat, ha később ehhez  közös gázvezetékrendszer és összekapcsolt vasúti hálózat is társul; ekkor Szlovénia és Magyarország is jobban érvényesítheti érdekeit, és védettebbé válik a külső behatásokkal szemben - hangsúlyozta Orbán Viktor.
Hozzátette, ez összeköttetés a legnagyobb szlovén-magyar projekt, amely az elmúlt évtizedekben történt, a szlovén-magyar barátság és bizalomépítés zászlóshajója, a beruházás pedig ráébreszti a két országot, hogy sokkal közelebb van egymáshoz, mint gondolni szokták. 

Már tavalyi szinten a benzinforgalom

Marnitz István
Publikálás dátuma
2020.10.14. 15:40

Fotó: Béres Márton / Népszava
A második negyedév brutális keresletzuhanása után számításaink szerint a harmadik negyedévben a lakosság szokásait tükröző üzemanyagfajta forgalma már visszaállt a tavalyi szintre.
Az első háromnegyed év során 7,5 százalékkal, 2,9 milliárd literről 2,7 milliárd literre esett az üzemanyagok iránti kereslet a nagy kútláncoknál az előző év hasonló időszakához képest - derül ki a főbb hazai olajcégeket tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) ma reggel közzétett kimutatásából. Ezen belül a benzinforgalom 5,8 százalékkal, 1,1 milliárd literről egymilliárd liter közelébe, a gázolajé pedig 8,6 százalékkal, 1,8 milliárd literről 1,7 milliárd literre esett. Szembetűnő a prémiumbenzinek iránti kereslet 180 százalékos megugrása. Eme üzemanyagcsoportból az első háromnegyed év során 234 millió liter fogyott, ami már közelíti a teljes benzinkereslet negyedét. Az érem másik oldala, hogy a 95-ös benzin iránti igények viszont 21 százalékkal 813 millió literre zuhantak. Szakértők szerint a koronavírus-válság mellett ennek másik azonosítható, komoly oka, hogy január óta a kutak a 95-ös benzint megnövelt biotartalommal, E10 néven értékesítik. Ezt viszont bizonyos, főleg régebbi gépjárművekbe kevéssé ajánlják. Így azok üzemeltetői a jelek szerint gyorsan átszoktak az alacsonyabb biotartalmú, drágább, de más szempontból is kedvezőbb prémiumtermékekre. Enyhébben, de hasonló folyamatok rajzolódnak ki gázolajfronton is. E piacon a prémiumok iránti kereslet 15 százalékos bővüléssel 186 millió literre nőtt, ami az összkereslet nyolcada. Ennek megfelelően a normál gázolaj iránti igények is az átlagnál nagyobb mértékben, 10,9 százalékkal estek. Az első kilenc hónap összefoglaló számait a MÁSZ első fél évi adataival összevetve, a zuhanás ütemében némi enyhülés tapasztalható. Ez a kép ugyanakkor némiképp csalóka. Sokkal érdemibb folyamatok mutathatók be, ha a két adatsort egymásból kivonva, csak a harmadik negyedévi forgalmat vetjük össze a tavalyi év hasonló adatával. Lapunk számításai szerint július és szeptember között egymilliárd liter üzemanyag fogyott a márkás kutakon. Bár ez is 4,4 százalékos esés, mégis komoly javulás a második negyedévre általunk számolt 18 százalékos éves zuhanáshoz képest. Ezen belül benzinből körülbelül 400 millió liter fogyott, ami viszont már nagyjából szintben áll a tavalyi év harmadik negyedének adatával. Vagyis az - elsősorban a magánautósok szokásait tükröző - üzemanyagtípus forgalma lényegében visszaállt. Ez már csak azért is meghökkentő, mert a második negyedéves benzinigények számításaink szerint még a gázolajnál is nagyobb, 19 százalékos visszaesést mutattak az előző év hasonló időszakához viszonyítva. Ugyanakkor a mostani benzinadat is magán viseli a vírusválság miatti visszafogottságot, hisz a korábbi évek vágtató keresletemelkedésének és fogyasztási rekordjainak még se híre, se hamva. A főleg az üzleti élet pezsgésére utaló gázolajforgalom ugyanakkor a MÁSZ-kutakon még július és szeptember között is 6,9 százalékos visszaesést mutatott. Igaz, ez szintén komoly javulás a második negyedév 17 százalékos visszaeséséhez képest. Még biztatóbb képet mutat az idei második és harmadik negyedévi forgalom összevetése. Eszerint júliustól szeptemberig benzinből 30, gázolajból pedig 20 százalékkal több fogyott, mint április és június között. Bár e mutatókat az évszakhatás miatt ritkán figyelik, tény, hogy 2019 harmadik negyedének emelkedési adata csak 5,8, illetve 6,5 százalékon állt, illetve a korábbi évek során se lépte túl a 10 százalékot. Az idei és a korábbi értékek - szezonális torzítástól így mentesített - összevetése pedig úgyszintén jelentős keresletugrásról tanúskodik.  

A gazdaság nehezebben áll talpra

A belföldi utazások élénkülésének jeleként értékeli a benzinforgalom visszaállását Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára. A vírusválság első hullámában bevezetett veszélyhelyzeti intézkedések - így az otthoni munkavégzés és oktatás elterjedése - miatt elsősorban a magánemberek utazási igényei csappantak meg. Míg áprilisban a MÁSZ-láncokon a benzinigények 32-33 százalékkal zuhantak az előző év hasonló időszakához képest, addig a gázolaj esetében 26 százalékot mértek. Ez májusra 17-17 százalékos esési értéken kiegyenlítődött. Míg a korlátozások feloldása óta a magánautósok belföldön lényegében szabadon mozoghatnak, a nemzetközi utazások és szállítmányozás előtt változatlanul komoly akadályok tornyosulnak. Mindazonáltal felhívta a figyelmünket, hogy a gázolajfogyasztási adatok szintén javulnak, vagyis a gazdaság is élénkül. Grád Ottó ennek megfelelően, a bővülés egyértelmű jelei ellenére nem számít arra, hogy a 2020-as év egészében akár csak elérje az üzemanyagforgalom a tavalyi szintet. A második negyedévi zuhanást ugyanis várhatóan nem ellensúlyozza teljes mértékben a többi időszak. A MÁSZ főtitkára a prémiumbenzinek iránti igények látványos ugrása mögött csak részben látja az E10 bevezetésének hatását. Ismételten hangsúlyozta, hogy bizonyos régebbi típusú autók esetében is csak kockázati tényező, ha kizárólag E10-es 95-össel üzemeltetik az autót. Ezek esetében a gyártók és a MÁSZ is azt javasolja, hogy időnként tankoljanak csökkentett etanolarányú prémiumbenzint. Ugyanakkor ennek kapcsán a MÁSZ-tagvállalatokhoz máig nem futott be panasz. De Grád Ottó legalábbis hasonló hatásként értékeli a prémiumüzemanyagok kedvező motorikus hatását, amit ha valaki megtapasztal, könnyen rászokhat. Bár a kiemelt minőségű termékek átlag 10 százalékkal drágábbak a többinél, szerinte az átállást ösztönözhette az üzemanyagok - alapvetően szintén a nemzetközi vírusválságra visszavezethető - áresése is.

Elmaradt fizetéseikért tüntetnek a Dunaferr dolgozói az orosz nagykövetségnél

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.10.14. 12:55

Fotó: Máthé Zoltán / MTI
A szakszervezet a vasmű tulajdonosának munkáltatói kötelezettségeit kéri számon a demonstráción.
Nem dolgozunk ingyen! Ezzel a címmel hirdetett szerda délután négy órára az Orosz Föderáció budapesti Bajza utcai nagykövetsége elé a Dunaferrnél ki nem fizetett bérekért a Vasas Szakszervezeti Szövetség. Az érdekvédők Facebook-oldalán olvasható felhívás szerint a Dunaújvárosi vasmű, a Dunaferr többezer dolgozója határidőre a fizetésének csak egy részét kapta meg.
„A számlák, törlesztőrészletek nem várnak, és mi sem ülünk ölbe tett kézzel”

– írták.

Első lépésként hirdették meg a szerdai akciót. Azt követelik, hogy a cégeknek ne csak elvárásaik legyenek a munkavállalóikkal szemben, de teljesítsék velük szemben meglévő kötelezettségeiket is. Amint arról a Népszava beszámolt, a koronavírus-járvány nyomán kialakult gazdasági válságban a problémák már a nyáron jelentkeztek. Akkor az orosz tuladonosi hátterű cég vezetői munkaidőcsökkentést vezettek be. A szakszervezetek emiatt közleményt adtak ki „Betelt a pohár, elég volt!” címmel, egy hónapra rá, augusztusban pedig a cégvezetés – a szakszervezetekkel megromlott viszonyra hivatkozva – felmondták a kollektív szerződést.