Előfizetés

353,81 forinton az euró

MTI
Publikálás dátuma
2020.07.16. 08:32

Erősödött a forint csütörtök reggelre az előző estihez képest a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.
Az euró jegyzése a szerda esti 354,06 forint után csütörtök reggel nyolc órakor alacsonyabban, 353,81 forinton állt. A dollár és a svájci frank jegyzése is csökkent, a dolláré 310,44-ről 310,16 forintra, a svájci franké pedig 328,85 forintról 328,09-re.

Penészedés miatt hívnak vissza zabpehelyliszteket

Népszava-MTI
Publikálás dátuma
2020.07.15. 18:25

A Nébih azt kéri, hogy aki vásárolt az érintett termékből, ne fogyassza el azt.
A BiOrganik Online Kft. határérték feletti penészszám miatt visszahívott a Naturmind Gluténmentes Zabpehelyliszt termékcsaládból több terméket – közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) honlapján a vállalat tájékoztatása alapján. A visszahívás a honlapon közölt termékazonosítóval ellátott árukat érinti. A Nébih kiemelte: a BiOrganik vállalat termékvisszahívása elérhető a veganfoodmarket.hu oldalon, ahol egyebek közt szerepel, hogy az érintett termékeket a vásárlás helyére lehet visszavinni, vagy vissza lehet küldeni. A Nébih arra hívja fel a vásárlók figyelmét, hogy a visszahívott termékeket ne fogyasszák el.

Soha nem esett még ekkorát a kutak forgalma

Marnitz István
Publikálás dátuma
2020.07.15. 15:45

Április és június között közel ötödével esett vissza a hazai benzin- és gázolajfogyasztás – számítottuk ki a Magyar Ásványolaj Szövetség délelőtt közzétett adataiból. Ilyen zuhanásra még a tíz évvel ezelőtti válság időszakában sem akadt példa.
Az első fél év során 2019 azonos időszakánál 9,2 százalékkal kevesebb, 1,7 milliárd liter üzemanyag fogyott a márkás hazai kutakon – derül ki a nagy hazai olajcégeket tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) szerda délelőtt frissített adatsorából. Ezen belül a benzinek 647 millió, valamint a gázolaj 1,06 milliárd literes forgalma 8,6, illetve 9,5 százalékos visszaesés. Ennél nagyobb hanyatlásra adatbázisunk szerint 2010 második fele óta nem akadt példa. Bár az első fél évek összevetésében a 95-ös iránti igény közel negyedével esést mutat, a prémiumbenzinek forgalma egyidejűleg majdnem megháromszorozódott. Szűken a második negyedéveket összevető számításunk a benzineknél már közel 19, a gázolajnál pedig mintegy 17 százalékos visszaesést mutat. Ilyenre eddig soha – de legalábbis több évtizede – nem akadt példa. Mértéke még a 2010 körüli válság adatait is jócskán túlszárnyalja. Az üzemanyagpiac egyelőre nem tudott teljesen kilábalni a koronavírus-válságból – összegezte a látványos zuhanást megkeresésünkre Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára. Emlékeztetett, hogy a veszélyhelyzet elejét épp érintő első negyed év összesített számai még némi emelkedést mutattak. A második negyed éven belül a mélypontot az április hozta 30 százalék körüli éves visszaeséssel. A május 20, a június pedig – a félévi összesítéshez közelítő – 10 százalék körüli csökkenést mutatott. Míg áprilisban a benzin esetében a gázolajnál nagyobb visszaesést mértek, a két termék közötti arány mára kiegyenlítődtek. Ezt a benzin esetében a távoktatás és az otthoni munkavégzés tavaszi bevezetése, azóta viszont az autós – úgy a belföldi, mint az átmenő – turizmus megélénkülése magyarázhatja. A gázolajkereslet bizonytalankodása pedig azt bizonyítja, hogy még a gazdaság sem talált igazán magára. A főtitkár a jövőre nézve a tavalyi évhez viszonyított lemaradás további, fokozatos mérséklődésére számít. Eladdig, hogy a két érték az év végére akár szintbe is kerülhet. Ez mindazonáltal nagy mértékben függ az esetleges újabb korlátozó intézkedések hatásától – szögezte le Grád Ottó. Darabszámban a MÁSZ tagvállalatainak kútjai a mintegy 2 ezer hazai töltőállomás valamivel több mint felét, üzemanyag-forgalomban pedig körülbelül kétharmadát képviselik. Grád Ottó információi szerint az összes hazai töltőállomást magukba foglaló, eddig még nem közölt fél éves adatok nem mutatnak lényeges eltérést saját méréseikhez képest.

E10 helyett inkább prémium

A prémiumbenzinek forgalmának látványos kiugrását a főtitkár a megemelt etilalkohol-arányú E10-es év eleji bevezetésével magyarázta. Egyes régebbi autótípusok motorját ugyanis ennél jobban kímélhetik a kiemelt minőségű termékek.