Handó-levél: senkit nem érdekel, ki hamisított

Publikálás dátuma
2020.07.03. 08:00

Fotó: Népszava
Lesöpörte az Országos Bírósági Hivatal azt a bejelentést, amely segíthetett volna tisztázni, hibázott-e a Fővárosi Törvényszék elnöke a Handó-levél ügyében – tudta meg lapunk.
Úgynevezett integritássértést, nagyon leegyszerűsítve, bírói mulasztást követett el a Fővárosi Törvényszék elnöke – lényegében ezt állította bejelentésében Szepesházi Péter ügyvéd, egykori bíró, aki az Országos Bírósági Hivatalhoz (OBH) fordult. Az ügy megértéséhez érdemes felidézni az előzményeket. Tavaly novemberben nyilvánosságra került egy levél, amelyben 24 bírósági vezető „fejezte ki háláját” Handó Tündének, az Országos Bírósági Hivatal (OBH) leköszönő elnökének. A levélen ott állt Tatár-Kis Péter, a Fővárosi Törvényszék (FT) aláírása is. Csakhogy hónapokkal később, már idén, június 8.-án a fővárosi bírák véleménynyilvánító összbírói értekezletén bejelentette: sem a saját nevében, sem az FT bíráinak képviseletében nem írta alá a Handónak címzett levelet. Mindez kérdések sokaságát vetette fel. Ráadásul Tatár-Kis Péter – aki egyébként Kovács Zoltán kommunikációs államtitkár sógora – rendre kitérő választ adott arra, hogy korábban miért nem szólt a hamisításról, kért-e vizsgálatot, tett-e feljelentést az ügyben. Mindez azért fontos, mert, ha nem lépett, és valóban nem az ő szignója állt a levélen, akkor Magyarország legnagyobb bíróságának vezetője szemet hunyt egy hamisítás felett. Ha pedig mégis az ő aláírása van ott, akkor nem mondott igazat. Egyebek mellett emiatt tette „az integritású tárgyú bejelentést” Szepesházi Péter ügyvéd, ám az OBH lesöpörte beadványát. Az OBH elnöke az ügyvédnek írt és lapunkhoz is eljutott levele szerint Tatár-Kis összbírói értekezleten elmondott felszólalásával kapcsolatosan nem történt az Integritási Szabályzat szerinti integritássértés. Az OBH nem csak Tatár-Kis szerepét nem siet tisztázni, arra sem kíváncsi, hogy ki hamisíthatta oda az elnök aláírását a levélre. Mint arról írtunk, az OBH már korábban világossá tette, hogy nem indított belső vizsgálatot, és nem kezdeményezett eljárást. Mindössze „megnyilatkoztatta az érintetteket”, de csupán arra jutott: „Nem volt megállapítható, hogy nevezett bárkit felhatalmazott volna arra, hogy helyette és nevében a levelet aláírja”. Ahogy az OBH, úgy Tatár-Kis sem akarja feltárni az ügy minden részletét. Lapunk többször kereste őt, többek között arra voltunk kíváncsiak: Hogyan kerülhetett a szignója az iratra? Ha nem ő, akkor vajon ki írta alá a nevében a levelet? Először kérdéseink pontosítását kérte, majd azzal tért ki a válaszadás elől, hogy jelezte, nem minősülnek közérdekű adatnak azok az információk, amelyek iránt lapunk érdeklődik. Bár Tatár-Kis Péter „magánlevélnek” minősíti az iratot, azon aláírása alatt – ahogy a többi bírósági vezető esetében is – ott szerepel hivatali titulusa is: a Fővárosi Törvényszék elnöke. Tatár-Kis Péter legutóbbi megkeresésünkre figyelmünkbe ajánlotta azt – az Indexen már ismertetett – jegyzőkönyvet, amely rögzítette azt a beszélgetését az OBH-elnökével a Fővárosi Törvényszék elnöki álláspályázata idején. Ebből azonban csak annyi derül ki, hogy az OBH-elnöknek arra kérdésére, miért csak az összbírói fórumon jelezte a helyzetet, Tatár-Kis azt mondta: „Nem éltem meg olyan érdeksérelemként, ami miatt nyilvánosság elé kellett volna állnom, de mint ahogy ezt korábban elmondtam, aki megkérdezte tőlem, annak elmondtam a történetet.” Így az OBH elnöke, Senyei György is tudott róla. A rendőrség először nem tudott arról, hogy az ügyben feljelentést tett volna bárki, noha a Transparency International (TI) Magyarország megtette ezt. Azóta pedig kiderült, hogy Polt Péter legfőbb ügyész feljelentésként értékelte Vadai Ágnes DK-s országgyűlési képviselő Tatár-Kis aláírási ügyében feltett írásbeli kérdését, és azt „elbírálás végett” az arra hatáskörrel rendelkező Központi Nyomozó Főügyészséghez (KNyF) továbbította. Ligeti Miklós, a Transparency International jogi igazgatója elmondta lapunknak: a rendőrség arról tájékoztatta a TI-t, hogy feljelentésüket – a dátum alapján legkésőbb június 16-án – továbbították a KNyF-re. Ligeti szerint a rendőrségi indoklás korrekt volt, a büntetőeljárási törvény azon szakaszára hivatkozott, amely szerint kizárólag az ügyészség végzi a nyomozást „a mentelmi joggal rendelkező és a nemzetközi jogon alapuló mentességet élvező személy – működésével kapcsolatban ellene elkövetett más bűncselekmény” esetében. Hozzátette, mivel a feljelentés elbírálására három napja van a hatóságnak, s eddig nem kaptak annak elutasításáról értesítést a KNyF-től, ezért bízik abban, hogy folyik a nyomozás az ügyben.
Szerző
Frissítve: 2020.07.03. 14:35

Göd momentumos polgármestere lefokozta a szintén ellenzéki alpolgármestereit

Publikálás dátuma
2020.07.03. 07:53

Fotó: Béres Márton / Népszava
Így végződött a belviszály a Pest megyei városban.
Balogh Csaba, Göd momentumos polgármestere Facebookon jelentette be, hogy menesztette az alpolgármestereit – vette észre csütörtök este az Index. Ez a hatályos önkormányzati törvény szerint a gyakorlatban azt jelenti, hogy miután kezdeményezésére a helyi képviselő-testület nem vonta vissza Fülöp Zoltán (LMP) és Lőrincz László (DK) alpolgármesterek megbízatását, Balogh Csaba a feladataikat vonta meg. A szintén ellenzéki politikusok ezután az eddigi fizetésük helyett csak képviselői díjazásikat kaphatják meg. A polgármester a döntést azzal indokolta, hogy szerinte az alpolgármesterek nem a Pest megyei város érdekeit szolgálták a munkájuk során. Kijelentette: „Egy városnak azért van szüksége a polgármester mellett alpolgármesterekre, hogy azok segítsék a város fejlődését, az elvállalt feladatokat elvégezzék az ott lakók érdekeit képviselve, valamint a polgármesterrel közösen, együtt küzdjék le a várossal szemben álló akadályokat.
Szerző

Tízmilliókat kapott a Fidesz-közeli női egyesület egy titokzatos adatbázisra

Publikálás dátuma
2020.07.03. 07:40
Szőnyi Kinga, a Magyar Asszonyok Érdekszövetségének elnöke és Király Nóra, a Mindennapok Női Szemmel Egyesület alapítója egy korábbi sajtótájékoztatón
Fotó: Pavel Bogolepov / Népszava
Kevesen tudnak róla, még kevesebben férhetnek hozzá a nőket segítő adatbázishoz – a tudásért pedig fizetni kell.
Csak úgy röpködnek a milliárdok, százmilliók a Miniszterelnöki Kabinetiroda közel négy évet felölelő szerződéslistáján, a közpénzesőből pedig néhány csepp egészen érdekes helyekre is hullott.

Tízmilliókat érő női szempont

Szél Bernadett vette észre, hogy a listán három alkalommal is szerepel támogatottként a korábbi fideszes újbudai alpolgármester, Király Nóra alapította
a Mindennapok Női Szemmel Egyesület, ami 2017 és 2020 februárja között összesen 66 millió forintot kapott – egy szoftver kifejlesztésére és egy online platform létrehozására.

Szél Kásler Miklóstól, az EMMI vezetőjétől próbálta megtudni, hogy pontosan mire is ment el a több tízmillió forint, hiszen a szerződéslista nem túl részletes leírásából ez nem derült ki. Kásler helyett a Kabinetiroda részéről Dömötör Csaba államtitkár válaszolt: leveléből kiderült, hogy az egyesület a támogatás első tételét egy online kommunikációs felület, a Női Szemmel 2.0 létrehozására költötte. A felület „az egyesület tagjai és partnerei számára készült. Az informatikai fejlesztés célja az, hogy elősegítse a nők érvényesülését és magabiztosabb megjelenését az online térben” – írta az államtitkár, amivel elismerte:
20 millió forintnyi közpénzt szántak egy olyan honlap létrehozására, amit főként egyesületi tagok olvasgatnak.

Dömötör leírása szerint újabb 20 millió ment aztán el a honlap fejlesztésére olyan indokokkal, mint „aloldalak létrehozása megadott sablonok alapján”, vagy éppen „regisztrációs felület megtervezése és kivitelezése” vagy éppen „saját és külsős tartalmak kezelése”. Mindezt pedig még 26 millióval fejelte meg a kormány, amiből egy „ Nőiszem Platform” nevű adatbázist hoztak létre – ez a családitudastar.hu oldalról érhető el, legalábbis elvileg.

Wordpressből pár százezerért bárki összehozná

Mindebből ugyanakkor egyetlen portál nyitott az olvasók számára: a Dömötör által online kommunikációs felületként említett Nőiszem blogoldal, amit valószínűleg csak az talál meg, aki név szerint is rákeres – a Google keresőjében mindenesetre egy Blog2 felirat alatt található meg. Ahogy azt korábban a még ellenzéki Magyar Nemzet megírta, Király Nóra egyesülete erre a blogfelületre kapta az első 20 millió forintot.
A jelenleg nyolc-tíz naponta frissülő felületen tíz szerző közéleti témájú vagy női élethelyzetekről szóló írásait olvashatjuk, már amikor kattintás után nem egy hirdetés ugrik be a cikk helyett. Hogy a honlapon mi kerülhetett végül 40 millió forintba, azt rejtélynek tartja a Népszava által megkérdezett, névtelenséget kérő honlapfejlesztő is. „Ha megnézed, ez egy ingyenesen letölthető Wordpress honlap. A saját sablon készítéséhez, menüpontok kialakításához persze nem árt egy kis szakértelem, de egy fejlesztő 100-200 ezer forintért összedob bárkinek egy csinosabb, jól kezelhető WordPress-alapú blogoldalt” – mondta a szakértő.

Csatlakoznánk, de nincs mivel

Nyilatkozónk nem jutott sokkal többre a kormányzati elszámolás szerint 26 millió forintot felemésztő Nőiszem Platform elemzésével is. A platformot – már említett családi tudástár nevű honlapról lehetne elérni (itt már online tananyag központnak nevezik) de a belépés regisztrációhoz kötött. Regisztrálni viszont nem lehet, egyszerűen nincs felület hozzá. Az oldal Általános Szerződési Feltételei (ÁSZF) alapján elvileg a „csatlakozom” gomb megnyomásával lehet jelentkezni a női tudásanyag tárházához, de ilyen gombot nem találtunk az oldalon.

Közpénzből fejlesztették, fizetni kell érte

Az ÁSZF-et böngészve azonban további érdekességeket találhatunk: például azt, hogy a  „a Családi TudásTár” online tudásbázis havi díjas szolgáltatásnak számít.
Vagyis, a közpénz-tízmilliókból gründolt adatbázis használatáért még fizetni is kell a dokumentum szerint

- a Mindennapok Női Szemmel Egyesületnek. Vagy a Fiatal Családosok Klubja Egyesületnek (FICSAK); ez nem teljesen egyértelmű, mert az ÁSZF mindkettőt szolgáltatóként nevezi meg. Csak annyi biztos, hogy mindkét egyesületet a jó kormányzati kapcsolatokkal bíró Király Nóra alapította, méghozzá egyszerre, 2016-ban, az újbudai lap beszámolója szerint.
Szerettük volna megtudni  Királytól, hogy pontosan mi került 40 millióba a blogoldal, 26 millió forintba pedig csak az előfizetők számára elérhető tudástár kialakításán – mennyit fizettek mindebből a cikkírók, honlapfejlesztők munkájáért. A volt újbudai alpolgármester azonban nem válaszolt kérdéseinkre, ahogy nem reagált megkeresésünkre egyik egyesület sem.

Nekimentek Jávornak és a csokimikulásoknak is

A Király-féle egyesületekről legutóbb akkor lehetett hallani, amikor a Mindennapok Női Szemmel Egyesület petícióban követelte Jávor Benedek visszahívását, mert a Budapestet Brüsszelben képviselő politikus Novák Katalinnal és a Silvio Berlusconi-féle bungabunga-partikkal viccelődött. A FICSAK pedig azért helyezte magát teljes harckészültségbe a 444.hu szerint, hogy a gyerekek ne láthassák a karácsonyfadíszeket és csokimikulást a boltokban.

Szerző
Frissítve: 2020.07.03. 09:42