A skatulya neve

Publikálás dátuma
2020.05.17. 20:02

Fotó: Kossuth Kiadó Facebook-oldala
Május 14-én temették Tettamanti Béla karikaturistát. Parti Nagy Lajos köszönt el tőle. Búcsúbeszédét alább közöljük.
Nehéz beszélni, mikor az ember inkább csak hallgatna, hagyná, hogy cikázzanak a gyász pillanatai, rajzó májusi bogarak. Nehéz ilyenkor mondatot csinálni a hallgatásból, vonalat a csendből, foltot, határozott alakot, valami referenciálist, erre vannak a formák, a hagyomány, búcsúzni, megkönnyíteni, együtt mondani, egy temetés mindig társas. Tegnap, írva ezt, azon gondolkodtam, hogy nézne ki egy Tettamanti-rajzon a maszkos, másfélméter-távolságos temetési menet, milyen alakzat lennénk, milyen rövidülés; egyáltalán, hogy lehet leírni azt, hogy „Tettamanti Béla urnája”?! Motorja, teniszütője, rajztollai, suhogó papírjai, szabadkézi clown-mosolya -- azt igen, de urna? Holott. Holott tudtuk, hogy nagyon beteg. Nem hagyott kétséget felőle, hogy ebből kigyógyulni nem lehet, s hogy minden nap haladék, ami ennyi lett végül. Másfél év súlyos reménykedése után lezárult az élet, s megkezdődik az életmű élete. A veszteség felmérése, mondanám, de a nyereségre gondolok, arra a sokra, amit adott, szétszórt, hisz telt kedvéből, okosságából, tehetségéből. Kezdődik egy másik élet, ahol talán már elég lesz a művet a maga mindenségéhez mérni, önmagával körülhatárolni, a skatulya neve: Tettamanti. Hogy mi volt és mi nem? Nem volt untermann, nem volt alkalmazott. Egyszerűbb lett volna az élete, de boldogabb nem, a vonal boldogsága nélkül számára nem létezett a vonal igazsága. Nagyszerű művész volt, a legnagyobbak közül való rajzpublicista. Büszke vagyok, hogy a kortársa lehettem, a barátja, olykor a munkatársa. Felejthetetlen és magától értetődő, ahogy küldözgettük, ő a rajzot, én a szöveget egymás keze alá, anélkül, hogy egymás keze alatt dolgoztunk volna. A szó hétköznapi értelmében nem volt illusztrátor, annál sokkal szuverénebb volt, és hát mindig eszébe jutott a kezének valami váratlan, valami kiszámíthatatlan a maga útján, ami onnantól evidencia volt, nem is értette a laikus, mért nem neki jutott az eszébe, hisz ott volt a nyelvén, az ujjbegyén. Hát azért, mert nem mindenki Tettamanti Béla. Ellenkezőleg. Azt gondolom, sokkal tartozunk neki, ezredvégi európai magyarok, nézők, olvasók, írók, akikhez a munkái kapcsolódtak, s akiknek az írásai lebegni, többszöröződni kezdtek a rajzai közelében. Mindenekelőtt tartozunk egy súlyos, átfogó albummal, egy nagy életmű-kiállítás katalógusaképpen, ami nem zárókő lesz, hanem zéruskő, kapu a további szemlélődéshez. A mű, akinek szeme van hozzá, látható és láttatható, újságok lapjairól is egybeterelhető. Mindent megrajzolt, ami ránk tartozik, egykorára és utókorára. Ahogy a világ kinéz, örökké valóság marad ez a pókhálózat, amit a legszerényebb legöntudattal létrehozott, saját világává rajzolta e szörnyű és gyönyörű sárkányfogveteményt, ami az ember, minden kicsiségével és nagyságával. A tüneményes tettamantizmus a maga zegzugos szabályaival, az áttetsző talányaival itt marad közöttünk, a közlátásban, a közbeszédben, a szemünk, a gondolataink szabadságában, ahogy Örkény egypercesei, Karinthy észnevetése, Kosztolányi, zsivajgó létimádata. Ahogy eddig is része volt, része lesz az életünknek, ugyanakkor, hogy az általa nagyon szeretett Esterházyt parafrazeáljam: mindenütt ott lesz, de itt nem lesz többé. Elképzelem, mert ilyenkor az a könnyebb, ahogy ülnek valahol odafönn, mondjuk Kajánnal és Réberrel -- abba a beszélgetésbe azért belehallgatnék, noha semmi különös, hümmögés, túllét, az Úr tölt nekik valamit, pohár koccan, nem ásó. Nyugodj békében, Béla.  
Szerző

Little Richardot egykori egyetemének temetőjében helyezik örök nyugalomra

Publikálás dátuma
2020.05.17. 14:37

Fotó: SVEN SIMON / AFP
Május 20-án, szerdán zárt családi körben, a nyilvánosság kizárásával vesznek végső búcsút a világhírű zenésztől.
Az alabamai Oakwood Egyetem temetőjében helyezik örök nyugalomra a 87 éves korában május 9-én elhunyt Little Richardot, a rock and roll úttörőjét. David Person, a család szóvivője szombaton jelentette be, hogy május 20-án, szerdán zárt családi körben, a nyilvánosság kizárásával vesznek végső búcsút a világhírű zenésztől. Little Richard, polgári nevén Richard Wayne Penniman egykoron az amerikai feketék legendás egyetemének diákja volt, ahol hetednapi adventista teológiát tanult. Utána évekig prédikátorként szolgált a Hetednapi Adventista Egyházban, a zenével nem szakított, de csak gospelt énekelt. A zenész Tutti Frutti világslágerrel egy korszakot nyitott meg a könnyűzenében. A rhythm & bluesból indulva az 1950-es években más afroamerikai énekesekhez - Chuck Berryhez és Fats Dominóhoz - hasonlóan megteremtett egy új műfajt, a rock and rollt, mérsékelt kortársaitól eltérően rikító ingjeivel, 15 centiméter magas sörényével és ceruzavékony bajuszával inkább botrányos jelleget adva a műfajnak. Little Richard előadóművészek sokaságát ihlette meg. 1986-ban az elsők között került be a rock and roll halhatatlanjai közé.
Szerző

Falják a híreket a románok

Publikálás dátuma
2020.05.16. 10:30

Fotó: ROMANII AU TALENT FACEBOOK-OLDALA
A március 16-a óta tartó romániai szükségállapot a hírfogyasztási szokásokat is átírta. A szórakoztató műsorok nézettségét is meghaladta egy-egy fontos hatósági bejelentés élő közvetítésének népszerűsége.
Románia a legdrasztikusabb járványintézkedéseket vezette be március közepén – szükségállapotot hirdetett, ami egyben kijárási tilalmat – nem csak korlátozást – is jelentett. A bezártság és bizonytalanság televíziók elé terelte a lakosságot, és bizonyos mértékig a csatornák nézettségi sorrendjét is átrendezte. A szükségállapot május 15. után a magyarországihoz hasonló vészhelyzetre változik, de még mindig sok a bizonytalanság a nyitás mértékét illetően, így a kormányzati és válságstáb bejelentések mindmáig románok millióit szögezik televíziók elé. A legnézettebb műsorok napközben a járványintézkedésekkel kapcsolatos bejelentések. Főleg kezdetben, az első katonai rendeletek ismertetése idején minden csatornán egekbe ugrott Ludovic Orban miniszterelnök bejelentésének nézettsége. Összességében 6,4 millió néző követte élőben a kormányfő beszédét. Legtöbben az Antena 1 kereskedelmi tv-én követték, 1,9 millióan. Ez volt az első olyan mérés, ami átrendeződést jelzett a piacon, ugyanis az évtizedek óta töretlenül piacvezető PRO TV, Románia első kereskedelmi csatornája a második helyre szorult 1,7 millió nézővel. Feljött viszont a Digi 24 hírtelevízió, amely 850 ezres nézettségével szinte megduplázta a rivális hírtévé, az Antena 3 nézettségét, ahol 470 ezren követték a miniszterelnököt. A közszolgálati televízió, a TVR1 csupán a 12. helyre szorult 112 ezer nézővel. Hasonló arányok és tendenciák mutatkoztak a válságstábot vezető egészségügyi államtitkár, Raed Arafat és Marcel Vela belügyminiszter közös sajtótájékoztatóján is, itt viszont a PRO TV visszaszerezte első helyét, 2,043 milliós nézettséggel, a köztévé viszont a sor végén kullogott és a konkurens hírtévék közül a viszonylag újnak számító Digi megőrizte vezető szerepét a régi nagy rivális, az Antena 3 előtt. 
A hírtévék nézettségi versenye azért is sokatmondó, mert ez hagyományosan a politikai preferenciák változását is leköveti. A román televíziós piacon igen nagy szeletet birtokolnak a hírtelevíziók, ugyanis az utóbbi másfél évtizedben az úgynevezett korrupcióellenes harc amolyan politikai szappanoperaként e televíziók képernyőin zajlott mondhatni élőben, hírtévé függővé téve a lakosságot. A ma már európai főügyészként működő Laura Codruta Kövesi által vezetett román Korrupcióellenes Ügyészség, a rettegett DNA szolgáltatta az országos nézettségű showt, amikor sokszor élő adásban bilincselték meg politikusok és magasrangú köztisztviselők sorát, rohanták le közszereplők otthonait a korrupcióellenes harc maszkos, fegyveres katonái. Két nagy csatorna versengett e téren, - több kisebb mellett – a jobboldalinak tekintett Realitatea TV és a baloldali, PSD-közeli Antena 3. A Realitatea TV azonban tavaly tavasszal csődeljárás alá került, ősszel pedig ennek következményeként az Országos Audiovizuális Tanács (CNA) nem hosszabbította meg a csatorna licenszét. Helye nem maradt betöltetlen, a Digi 24 mára feltornázta magát piacvezető hírcsatornává. A korábban kormányzó szociáldemokrata PSD közeli Antena 3 nézettségi mutatóinak romlása – elemzők szerint – egyben azt is jelenti, hogy a lakosság inkább a jobboldali Digit tekinti hiteles forrásnak. Ez egybecseng a választási opciókkal is, hiszen az időközben, tavaly a PSD elleni sikeres bizalmatlansági indítvány nyomán kormányra került jobboldali Nemzeti Liberális Párt a legnépszerűbb formáció.
A karanténba való beletörődéssel párhuzamosan némiképp csökkent áprilisban a hírműsorok nézettsége is, maradtak a korábbi tévénézési szokások, a változás csupán annyi, hogy más program hiányában még többen nézték a hagyományos szórakoztató műsorokat. A karantén alatt is a PRO TV Britain's Got Talent licencén alapuló Romanii au talent tehetségkutatója versengett hétről hétre minden hétvégén a nézők kegyeiért az Antena 1 kereskedelmi adó Asia Express túlélőshowjával és a Séfek a késeknél című főzőversenyével. A tehetségkutatót áprilisban 2 957 000 ember követte, a túlélőshowt 1 837 000, a főzőműsort pedig 1 681 000. A karantén igazi meglepetése, hogy a török Kanal D televízió romániai fiókja, az ugyanezen a néven futó román adó harmadik csatornává tornázta fel magát, összességében megelőzve a nagy hírtelevíziókat is. A török csatorna legnézettebb műsora a januártól futó „Züleyha a nevem” című török sorozat, amely magyarul a Remények földje címen fut.
Szerző