Görcsös panaszokkal érkezett az újabb hidegfront

Publikálás dátuma
2020.05.05. 12:25

Fotó: CHASSENET/BSIP via AFP / AFP
Nehéz napja van az időjárásra érzékenyeknek.
A nyugat, északnyugat felől hidegfront érkezett hidegfront az érzékenyeknek görcsös panaszokat okozhat, általános lehet a fejfájás, a hasi- és izomgörcsök. A szív- és keringési rendszer megbetegedéseivel küzdők vérnyomás-ingadozást, keringési panaszokat és gyakori rosszullétet tapasztalhatnak. A megterhelő élettani helyzetben intenzív tünetek jelentkezésére is fel kell készülni, ezért az idősek és a krónikus betegek lehetőség szerint kerüljék a fizikai terhelést és pihenjenek többet – ajánlják a Meteo Klinika szakemberei. 
Az északnyugati irányú szél nagy területen megélénkül, többfelé megerősödik, ami további terhelést ró az érzékenyek szervezetére: a front okozta tünetek fokozódhatnak, de ingerlékenység és nyugtalanság is felléphet. A felhős idő és a csapadék következtében romlik a hő- és komfortérzet és levertség és fáradékonyság is jelentkezhet. A front mögött hideg levegő áramlik fölénk, amelynek hatására lehűlt a levegő, hajnalban akár talajmenti fagy is kialakulhatott, a délutáni csúcsértékek pedig az évszakos átlag alatt maradnak.
Az allergiások viszont fellélegezhetnek; a csapadék hatására javul a pollenhelyzet, csökken a pollenterhelés. A tölgy pollenje érheti el helyenként a magas szintet, ez okozhatja a legtöbb tünetet. A közlekedésben a nedves útszakaszok és az erős oldalszél jelenthet veszélyt, valamint a figyelmetlen sofőrök igényelnek fokozott óvatosságot.
Szerző

„Sírni is engedjük” – Így támogathatunk lelkileg egy koronavírusos beteget

Publikálás dátuma
2020.05.04. 13:05

Fotó: ERIC LALMAND/Belga via AFP / AFP
Odafigyeléssel és a Semmelweis Egyetem összefoglalójában szereplő, egyszerű, praktikus technikák segítségével csökkenthető a helyzetből adódó pszichés feszültség és teher.
Európában 102 éve nem volt ekkora járvány, ezért mindnyájunk számára ismeretlen helyzettel találkozunk. Kínában a koronavírus-fertőzéssel kezelt betegek 48 százalékánál volt észlelhető jelentős pszichológiai tünet – ezért, hogy a beteg és a hozzátartozóinak lelkiállapotára is essen figyelem, a Semmelweis Egyetem otthoni ápolási útmutatójában pszichés támogatási segédlet is található.    
Mint írják, a megfertőződött családtagot aggodalom, szorongás, düh, pánik, kilátástalanság érzése is hatalmába kerítheti. Ezek túlzott mértéke testi tüneteket, izomfeszültséget vagy -fájdalmat, nyugtalanságot pihenésre való képtelenséget, koncentrációs nehézséget, alvási nehézséget, fáradékonyság is okozhat. 
A karantén, az izoláció, a bezártság és a betegség következményeitől való félelem okozta szorongás, bár természetes jelenség, önmagában is kínzó érzelmi állapot, még gyötrőbbé válik, ha beszűkültség, reménytelenség és tehetetlenség érzése is társul hozzá. Hosszabb távon ezek pszichológiai zavarok: depresszió, poszttraumás stressz zavar kialakulásához is vezethetnek, ezért fontos a beteg lelki támogatása is.    
Az egészséges életmód nemcsak a hétköznapokban, hanem krízishelyzetekben is jelentősen csökkenti a pszichés tünetek kialakulásának kockázatát is. A pihentető alvás, a tápanyagokban gazdag táplálkozás mellett fontos, hogy a jó állapotú vagy már gyógyulófélben lévő beteg mozogjon is, szigorúan személyre szabottan és a kezelőorvossal egyeztetve. Ha lehet, napozzon a teraszon vagy ablakból. Érdemes a koronavírussal kapcsolatos hírek elérését korlátozni, a szakemberek azt ajánlják, elég, ha naponta egyszer tájékozódik, helyette inkább használja a közösségi média adta lehetőségeket vagy még jobb, ha valamilyen más tevékenységben el tud mélyedni.
A szakemberek tanácsa szerint fontos, hogy minél részletesebben magyarázzuk el a betegnek, mit miért csinálunk, meddig fog tartani, mit teszünk a gyógyulása érdekében, stb. Legyen rendszeresség és kiszámíthatóság a beteg szükségleteinek ellátásában, ezek a leghatásosabb szorongáscsökkentők. Célszerű, ha minél több emberrel tart kapcsolatot a beteg, fontosak a közösségi oldalak, a családtagok, a barátok, de akár önkéntesekkel, lelki segítséget nyújtó szolgálatokkal való telefonos beszélgetések is, 
nem jó, ha a beteg magába fordul.

A pszichológiai elsősegély módszerét a tömegeket érintő negatív események gyors kezelésére fejlesztette ki az Egészségügyi Világszervezet (WHO). Ennek első lépése, hogy érjük el, hogy a beteg ránk figyeljen. A krízisben lévő személyek hajlamosak elmerülni a saját kétségbeesett gondolataikban, ezért erőfeszítést kell tenni, hogy a figyelmét meg lehessen szerezni. A beteg kifejezetten érzékeny állapotban van, így nagyon fontos, hogy folyamatos elfogadást és együttérzést tapasztaljon. Ez nem magától értetődő, még a legközelebbi hozzátartozóknak is jólesik, ha rendszeresen kifejezzük, még akkor is, ha „biztosan tudja”, hogy számíthat ránk. Nem kell megoldást keresnünk és adnunk, sokszor elég csak meghallgatni a beteget (vagy a másik embert). Éreztessük, hogy nincs egyedül, vele vagyunk. Ha szükséges, vezényeljünk számára lassú, nyugodt légzést. 

Kerüljük az üres frázisokat!

Az üres biztatás, például a „minden rendben lesz” szajkózása helyett jobb, ha levezetjük a pontos kezelési és ápolási lépések célját. Ezeket többször is el lehet mondani, ha a beteg igényli. Fontos az érzések elfogadása, a negatívaké is, ezért ne állítsuk le a kifejezésüket, a megélésüket, a panaszkodást, engedjük meg a sírást, a kiabálást. Biztosítsuk, hogy ez teljesen érthető ilyen helyzetben és fejezzük ki együttérzésünket. 
Egy bizonytalan kimenetelű krízisben nagyon fontos, hogy folyamatosan reagáljunk a beteg pillanatnyi érzelmi és testi szükségleteire, ez képes a legjobban csökkenteni a lelki szenvedést. Rendszeresen kérdezzük meg, mit szeretne most a legjobban, kivel szeretne kapcsolatba kerülni, mire volna most a legnagyobb szüksége. Ha nyilvánvalóan teljesíthetetlent mond, például „arra van szükségem, hogy azonnal meggyógyuljak…”, kérdezzük meg mi az a pillanatnyi szükséglete, amit teljesíteni is tudunk. 
Az érzelmi terheket jelentősen csökkenti, ha el tudjuk terelni a beteg figyelmét a betegségről és a gondolatait más területekre tudjuk irányítani. Próbáljuk meg az életének jól működő területeit felidéztetni vele: ilyen lehet a munka vagy a támogató baráti és rokoni kapcsolatok. Fontos lehet valamilyen aktivitás, az olvasás és a zenehallgatás sokszor nem elég, jobb, ha a beteg azt tudja megélni, hogy tett valamit. Jó állapotban lévő beteg dolgozhat otthonról, de más problémamegoldó tevékenység is jó jöhet: közös jövőbeli célok tervezése vagy egy gondolkodtató társasjáték. 
Fontos folyamatosan beszélni azokról a dolgokról, amelyek a betegnek fontosak a hétköznapokban: társas kapcsolatok, munka, háziállat, a kert stb. A hangsúlyt érdemes arra fektetni, hogy mások miben számítanak a betegre és mi az, amihez elengedhetetlenül szükséges. A legtöbb embernek voltak már nehéz helyzetek az életében, ezért ezek felidézése is segíthet. Ha visszaemlékszik, nő az önbizalma, a magabiztossága, oldódik a beszűkültsége és esetleg kiderül, hogyan birkózott meg korábban a reménytelenség és tehetetlenség érzésével, amit akár most is tudna alkalmazni. Erős negatív érzelmek, önveszélyeztető állapot - a jó halál vagy az öngyilkosság említése – esetén célszerű külső segítséget kérni – olvasható az összefoglalásban.

Együttélés a bizonytalansággal és a szorongással

A következőket a szakemberek mindenkinek ajánlják a bizonytalan helyzet okozta szorongás oldására. Reggel keljünk fel, ébresztőre és legyen munkahelyünk a lakásban. Az ágyat csak alvásra használjuk, illetve akkor, ha ledönt a betegség. Legyen rendszeres napirendünk a fizikai szükségletek kielégítésére, azaz nagyjából azonos időben együnk és aludjunk. Támogató emberekkel online és telefonon is tartsunk kapcsolatot, beszéljünk olyan bizalmi személlyel is, akinek „lehet” panaszkodni is, ez ugyanis enyhíti a lelki feszültséget. Végezzünk kikapcsoló tevékenységeket. Fontos a fizikai aktivitás, ha vallásosak vagyunk, az imádkozás is. Ha ismerjük a mindfulness meditációt vagy más relaxációs módszert, használjuk. Ezek ugyan gyakorlást igénylő technikák, de már a tanulás folyamata is segít elterelni a figyelmet a kínzó gondolatokról és a szorongásról. Napozzunk, a kertben, a teraszon vagy akár az ablakban. 
A légzőgyakorlatok, főleg a négyütemű légzés, amely mély belégzésből, a lélegzet benntartásából, lassú elnyújtott kilégzésből és szünetből áll, segíti a feszültség távozását. Hatásos lehet a biztonságos hely elképzelésének módszere is. A felidézett helyszín lehet egy emlék, de képzeletbeli is. Minél részletesebben, illatokkal, fényekkel, színekkel „álmodjuk meg” és próbáljunk egy hívószót, például menedék, kötni hozzá. Stresszteli helyzetekben ennek segítségével „áthelyezhetjük” magunkat oda, ahol, ha csak pár percig is, de megpihenhetünk és megnyugodhatunk.
Kerüljük a drog- és alkoholfogyasztást, orvosi utasítás nélküli gyógyszerszedést és a dohányzást. Ha nem vagyunk betegek, ne feküdjünk, aludjunk, egész nap, de ne is dolgozzunk túl sokat. Ha lehet, ne hanyagoljuk el magunkat, a külső ápolása a lelket is segíti. Próbáljuk meg nem másokon levezetni a feszültséget. Ez a helyzet mindenkinek nehéz, de bízhatunk abban, hogy hozzátartozóinkkal, barátainkkal összefogva könnyebben túljutunk rajta, és szerencsés esetben lelkileg megerősödve kerülünk ki belőle.  
Szerző

Allergia vagy koronavírus? - Hasonlóak, de megkülönböztethetőek a tünetek

Publikálás dátuma
2020.05.02. 14:14
Illusztráció
Fotó: COLLANGES/BSIP / AFP
Pánikot, de indulatot is kiválthat, ha valaki köhög, tüsszent mellettünk, pedig könnyen lehet, hogy „csak” allergiás. Fontos tudni, mire és hogyan reagál a szervezetünk.
Köhögés, tüsszentés, orrfolyás – a szervezet természetes reakciói, főleg a ma már népbetegségnek számító allergia esetén. A járvány idején azonban pánikot is kelthet, ha ezek valamelyikét észleljük magunkon vagy a környezetünkben élőknél. Sokan megijednek, hogy koronavírussal fertőződtek meg, de indulatokat is gerjeszt, ha valaki a közelben tüsszent, az orrát fújja, esetleg köhög is. A tünetek valóban lehetnek hasonlóak, de mivel a pollenszezon egyszerre indult a vírushelyzettel, fontos megkülönböztetni, hogy a szervezetünk mire és milyen immunválaszt ad – hangsúlyozta Várdi Katalin, az InspiroMed Légzésközpont és Alvásklinika tüdőgyógyász főorvosa.
A világjárvány nemcsak az életünket, de a reakcióinkat is alapjaiban rendezte át. Ugyan eddig is rosszallóan néztük, ha valaki az utcán úgy köhögött, tüsszögött, hogy a kezét nem tette a szája elé. Sokan tettek akkor is megjegyzést, ha valaki betegen ment dolgozni, iskolába, óvodába. Az elmúlt időszak eseményei azonban valódi hisztériává erősítettek egy légúti fertőzés és az allergia tüneteivel kapcsolatos reakciókat. 
Ma már minden ötödik ember diagnosztizáltan allergiás, de ennél sokkal többen mutathatnak bizonyos időszakokban tüneteket. Az allergia olyan, a légutakat érintő immunválasz, amelyet nem kórokozó, hanem elsősorban pollenek váltanak ki. Ha a nyálkahártyát valami irritálja, a szervezet igyekszik azt az immunrendszer segítségével eltávolítani. Az ennek következtében kialakuló gyulladás gyengíti a nyálkahártya védekezőképességét, ezért allergiaszezonban fontos az orvos által előírt gyógyszereket szedni, mert a tünetek enyhítésével ezek hozzájárulnak ahhoz is, hogy az immunrendszer ellenálló maradjon az egyéb légúti megbetegedésekkel szemben.

Hogyan különböztethetjük meg?

A két betegség tünetei sokban hasonlítanak, de a koronavírus-fertőzést általában hőemelkedés vagy láz is jellemzi. Mindkettő száraz köhögést okoz, a koronavírus esetében viszont jellemző a nehézlégzés is. Ez és a magas láz a WHO adatai alapján a koronavírus leggyakoribb tünete, betegek 88 százalékánál megfigyelhető. Ezt követi a száraz köhögés (68%), a fáradtság (38%) és a hurutos köhögés (33%). Előfordulhat ízületi fájdalom, torok-, fejfájás és hidegrázás is. A szénanátha jellegzetes tünetei az orrviszketés, a tüsszögés, a vizes orrfolyás, a bedugult orr, a torok- és szemviszketés. A kiváltó ok többnyire valamilyen virágpor, pollen, kora tavasszal például a virágzó fák okozhatnak panaszokat. A Covid-19 fertőzésnek kevésbé jellemző tünete a tüsszögés és a viszketés. A betegség a szaglás és az ízlelés hirtelen elvesztéssel jár, ezek az allergiánál csak hosszú idő után alakulhatnak ki, akkor is csökkent formában. Előfordulhat, hogy valaki az allergiájával egyszerre kapja el a koronavírust, erre akkor érdemes gyanakodni, ha a megszokott tüneteken túl a Covid-19 panaszait is tapasztalja. 
Ha az allergiás tünetek enyhék, néhány napig érdemes lehet kipróbálni a vény nélkül kapható allergiakészítményeket. Ha a tünetek javulnak vagy nem rosszabbodnak, nincs ok az aggodalomra. Állapotromlás esetén azonban cselekedni kell, a kezeletlen allergia ugyanis további problémákat okozhat – hangsúlyozta a szakorvos. Az allergiaszűrések jelenleg ugyan szünetelnek, de egy szakorvos telefonos kikérdezés és konzultáció alapján is sokat tud segíteni. Már ismert allergiára a szakorvos e-recept formájában is fel tudja írni a készítményt. 
A járvány idején se hagyjuk el a megszokott gyógyszerek szedését, már csak azért sem, mert a tünetek veszélyt jelenthetnek, például szipogással az orrból a tüdőbe juttathatjuk a vírust – hívta fel a figyelmet a szakorvos. Ugyanezért nem javasolt viszont az orrmosó használata, mert nagyobb az esély, hogy a tüdőbe juttassuk a folyadékcseppekhez tapadó vírust.
Szerző