Otthoni kreatív pingpongozásra hív a nemzetközi szövetség

Publikálás dátuma
2020.03.26. 09:06

Fotó: KARL-JOSEF HILDENBRAND/dpa Picture-Alliance / AFP
Trükkös mozdulatok alkotta labdamenetekből készítik el minden idők leghosszabb „ütésváltásának” videóját az asztalitenisz világnapjára.
A koronavírus-járvány miatt a nemzetközi szövetség (ITTF) mindenkitől azt kéri, hogy otthon, de kreatívan készüljön az asztalitenisz április 6-i világnapjára A szervezet honlapján megjelent közlemény emlékeztet, hogy az immár hagyományos „ünnepnapon” tavaly 107 országban 922 eseményt rendeztek, idén azonban csak a közösségi médiában lehet majd együtt játszani.
A szervezők közös pingpongozásra hívják az asztalitenisz szerelmeseit, azt kérik, hogy otthon – a hálószobában, a nappaliban, a konyhában, a kertben vagy a garázsban – filmezzen le egy olyan mozdulatot, amikor bármilyen tárggyal, kreatívan vagy trükkösen üti a labdát. 
A beküldött videókból a ITTF összeállít egy „labdamenetet”, amely reményei szerint minden idők leghosszabb „ütésváltása” lesz.
A házi kisfilmeket április 2-ig várják, a klipet április 6-án hozzák nyilvánosságra.
Szerző

Járvány idején különösen fontos a D-vitamin megfelelő szintje

Publikálás dátuma
2020.03.25. 15:15

Fotó: Alice S./BSIP / AFP
A magyarok több mint kétharmada tél végére D-vitaminhiányos, ami rontja az immunrendszert, növeli a kórokozók esélyeit.
A D-vitamin az emberi test egyik legősibb vegyülete, amelyre szinte minden szervnek szüksége van a megfelelő működéshez, hozzájárul az immunrendszer erősítéséhez, ami járványok idején elengedhetetlen. 
A D-vitamin-hiány télen, illetve tavasszal a legjellemzőbb, és a magyarok több mint kétharmadát érinti a Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság adatai szerint. A hiányállapot legnagyobb veszélye, hogy szinte minden betegség kockázatát növeli, mivel ilyenkor fokozódik a csontok törékenysége, károsodik az immunrendszer, romlik a szív- és érrendszer működése, megnő a depresszióra való hajlam. Ezért akár létfontosságú is lehet, hogy odafigyeljünk a javasolt D-vitamin mennyiség bevitelére.
„A D-vitamin legismertebb hatása a csontok épségének megőrzése, amely döntő mértékben a kalcium-háztartás szabályozásán keresztül történik. A kalcium a csontok alapvető építőanyaga, amely a bélből szívódik fel, és D-vitamin szükséges hozzá. Az alacsony D-vitamin-szint gyengíti az immunrendszert és ezáltal fogékonyabbá teszi szervezetet a vírusokra és baktériumokra, növeli a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos megbetegedések veszélyét, agyvérzést, meddőséget, asztmát, időskori makuladegenerációt idézhet elő. Felnőtteknél az 1-es és a 2-es típusú cukorbetegség, valamint a túlsúly kialakulásának kockázatát is fokozza. Az alacsonyabb a D-vitamin szintűeknek kétszer nagyobb esélyük van depresszióra, és a koncentrálóképesség is mintegy 60 százalékkal hanyatlik a felmérések szerint” – hangsúlyozta Ferenc Mária, a Budai Egészségközpont reumatológus főorvosa. 
A D-vitaminnak fontos szerepe van a csontanyagcserében és ezáltal a csontritkulás, illetve a csonttörések megelőzésében. Az immunrendszer erősítésével bizonyítottan véd a legtöbb gyulladásos és autoimmun betegség kialakulása ellen, és a transzplantált szervek túlélését is javítja. A legfontosabb szív-, érrendszeri rizikófaktorok közül a vérnyomás és az érelmeszesedés is összefügg a D-vitamin ellátottságunkkal. Számos vizsgálat igazolta azt is, hogy a D-vitamin gátolja a daganatos sejtek szaporodását, így kiemelkedő szerepe van elsősorban a vastagbélrák, az emlő - és a prosztatarák megelőzésében. Véd a H1N1 vírus ellen: napi 1200 NE D3 vitaminkiegészítés hatására 42 százalékkal csökken a valószínűsége, hogy egy iskolás gyermek influenzás lesz. A megfelelő mennyiségű D-vitamin bevitelének fontosságát jelzik azok a számítások, amelyek szerint a D-vitamin-hiány megszüntetésével a magyarok halandósága 7-10 százalékkal csökkenne, az átlagéletkor 2-3 évvel nőne.

Miben van D-vitamin?

A fő D-vitaminforrást az anyatej, illetve az állati eredetű tejtermékek – kefir, joghurt, tejszín, kemény sajt – jelentik, de megtalálható a margarinban, a különféle halakban (hering, lazac, tőkehalmáj,) a kaviárban, tojássárgájában, a borjú- és marhahúsban, a májban, a csiperkegombában, a zabpehelyben, és a százszázalékos narancslében is. Ahhoz azonban, hogy a D-vitamin megfelelően be tudjon épülni a szervezetbe, ásványi anyagokat és nyomelemeket is kell fogyasztani.
„Fontos különválasztani a D-vitamin-kezelést a D-vitamin-pótlástól. Előbbi a normálérték eléréséit, az utóbbi pedig a normál tartományban lévő D-vitamin-érték fenntartását szolgálja. A szervezet számára szükséges D-vitamin mintegy 80 százaléka a napfény hatására a bőrben termelődik, a maradékot kiegyensúlyozott táplálkozással tudjuk biztosítani. A legtöbb esetben ezek azonban nem elegendőek az ideális D-vitamin-szint eléréséhez. Még egy megfelelően összeállított diétával is csak a szükséges mennyiség tizedét tudnánk bevinni, egy órányi napozással teljes testfelületen, faktoros krémek nélkül pedig 10 ezer NE D3-vitaminhoz jutunk, amit gyakorlatilag lehetetlen elérni napi szinten. A D-vitamin szintről egy általános vérvétel ad felvilágosítást, de a vitamin adagolását és a javasolt készítmény típusát mindenképpen érdemes a kezelőorvossal egyeztetni” – tette hozzá a szakorvos.
Szerző

Görcsöket is okozhat a tavaszi tél

Publikálás dátuma
2020.03.24. 16:16

Fotó: COLLANGES/BSIP / AFP
A hidegfront és a nyomában érkezett téli időjárás nemcsak az időjárásra érzékenyeknek jelent fokozott terhelést, mindenkit megvisel.
„Ennyi hó egész télen nem esett. A csillagászati tavasszal beköszöntött a tél – írta Pintér Ferenc meteogyógyász a Facebook-oldalán. A hétvégén átvonult hidegfront után sarkvidéki levegő áramlott hazánk fölé, volt, ahol hajnalban mínusz 5-7 fokot mértek. Már nyoma sincs a múlt heti 20 fokos kellemes tavaszi időnek, az 5 foknak is örülni kell. A keddi frontmentes időjárás után szerdán érkezik egy kettősfront, amely megint többfelé csapadékot: havas esőt és havazást okoz, és a szél is erős, viharos lesz. 
A jelenlegi időjárás hatását mindenki megérzi, és intenzív panaszokra is fel kell készülni.

A szerdán délkelet felől érkező kettősfront egész nap felettünk lesz, a hideg- és melegfrontra érzékenyeknek egyaránt nehéz napot okozva csak az esti órákban hagyja el a térséget északkelet felé. Görcsös fejfájás, izom-és hasi görcsök jelentkezhetnek, de migrénes panaszokra is készülni kell. A változékony időjárás további terhelést okoz, a krónikus betegek és az idősek vérnyomás-ingadozást, gyakori rosszullétet, szédülést tapasztalhatnak. Az északkeleti irányú szél gyakran erős lesz, ez is intenzív fejfájást, szokatlan stresszt, nyugtalanságot és ingerlékenységet okoz. Nem ritka, hogy egyszerre több tünet is jelentkezik. A szervezetünk legyengült, a vitaminraktáraink kifogytak, a helyzeten a jelenlegi időjárás tovább ront, ezért nagyon fontos az immunrendszer támogatása – figyelmeztetett a szakember. 
A fejfájás mérséklésében segíthet a folyadék folyamatos utánpótlása, a fáradtság leküzdésében pedig 2-3 csésze citrommal ízesített tea fogyasztása ajánlott. Lehetőség szerint fogyasszunk minél több friss gyümölcsöt és zöldséget, szedjünk vitaminokat. A változékony időben fontos a kímélő étrend: a zsíros és fűszeres ételek helyett a szárnyas húsok és a halból készült fogások fogyasztása, minél több zöldséggel és gyümölccsel.
Az időjárás ezekben a napokban nem kedvez a szabadtéri programoknak. A csapadékos és szeles időben alacsony a hő-és komfortérzet, könnyű megfázni. A borús időben mentális panaszok is felléphetnek, gyakori lehet a levertség. Sokat segíthet, ha vidám színekkel vesszük körbe magunkat, de a fényterápia is enyhíthet a panaszokon. A pollenszint viszont csökken és a légszennyezettség sem növekszik a következő napokon –  olvasható a Meteo Klinika honlapján
A közlekedést napközben sokfelé nehezíti havazás, havas eső és erős oldalszél. A csapadékos tájakon csúszóssá válik az útburkolat, megnő a féktáv. Az erős szél hatására csökken a menetstabilitás, hófúvás kialakulhat, a balesetek elkerülése érdekében fokozott figyelem javasolt.
Szerző