Előfizetés

Jó üzletnek tűnt Woody Allen botránya

Népszava-összeállítás
Publikálás dátuma
2020.03.08. 18:19

Fotó: MIGUEL MEDINA / AFP
Kiadója nem a tartalma, hanem az ellene irányuló tüntetések miatt vonta vissza a pedofíliával vádolt rendező memoárját.
Az amerikai Grand Central Kiadó a múlt héten jelentette be, hogy hamarosan megjelenik Woody Allen filmrendező eddig - etikai okokból - több kiadó által is visszadobott önéletrajzi könyve, majd a hírt követő felháborodás és az áldozatok iránti szolidaritási hullám hatására 24 óra leforgása alatt visszavonták a könyvet. A könyv tartalma látszólag nem jelenthetett problémát a kiadónak, holott már a címe is beszédes: Apropos of Nothing (A semmi kapcsán), feltehető a relativizálás szándéka. Semmisség tenni, de legalábbis elkenni az ellene felhozott vádakat.

Az Amerikában és Európában egyaránt értelmiségi sztárként kezelt, pályája csúcsán lévő rendezőt, Woody Allent akkori felesége, Mia Farrow színésznő a válóperük közepén 1992-ben azzal vádolta meg, hogy szexuálisan zaklatta örökbe fogadott lányukat, az akkor még csak hét éves Dylan Farrow-t. Az ügy majdnem harminc éve húzódik, és mivel akkoriban még sem a bíróságok, sem a sajtó, sem a közvélemény nem volt arra edukálva, miként kell eljárni ezekben a kényes ügyekben (híres ember, hatalmi pozíció, pedofília, szexuális zaklatás, családon belüli erőszak), így máig kiderítetlen maradt az igazság, furcsa ítéletek születtek, de végül megvonták Woody Allen gyámsági jogait. Azóta a rendező elvette volt felesége nevelt lányát, régóta tart a házasságuk, de ez egy másik (sokak szerint elítélhető, mások szerint csak elítélhetőnek tűnő) történet.

Az elmúlt évek hollywoodi botrányai azonban felhívták a figyelmet arra, hogy a társadalmi, máskor gazdasági presztízsből adódó elismertség nem mentesít senkit magánemberként az erkölcsi felelősségre vonás alól, és nem oldoz fel egy nagyszabású művészi életmű. Bármilyen tiszteletre méltó is Woody Allen munkássága, a Hachette Book Goup - melyhez a Grand Central kiadó is tartozik - alkalmazottai tüntetést szerveztek a memoár megjelenése ellen. A cég bostoni és new yorki irodáiból az épületek elé vonultak, közösségi oldalakon és hivatalos hírlevekben tették világossá szándékaikat,  a kiadói csoport alkalmazottai szerint összeférhetetlen ugyanott megjelentetni Allen memoárját, ahol korábban megjelent Farrow szexuális zaklatásokat vizsgáló könyve.

„Ronan Farrow és Dylan Farrow mellett állunk, és szolidárisak vagyunk azokkal, akik szexuális visszaélés áldozatai. Akkor tudjuk magunkat megvédeni, ha erőt adunk azzal, hogy egymást megvédjük, erről szól a szolidaritás. A kiadói csoportunk sokat dolgozott azon a könyvön, mely segít a metoo mozgalomnak. Az abban érintett áldozatokkal való szolidaritásunk is kötelezővé teszi számunkra, hogy tiltakozzunk Woody Allen memoárjának megjelentetése ellen.” Ronan Farrow volt az első újságíró, aki belevetette magát a Weinstein-oknyomozásba, az ennek kapcsán született tényfeltáró könyv a szórakoztató iparon belüli szexuális zaklatásokat vizsgálta több száz érintett vallomását felhasználva. A könyv néhány hónapja került a boltokba Amerikában.

Az újságíró  nevelőapja memoárjának bejelentésekor azonnal nyilvánosságra hozta, hogy szakít kiadójával, mert tudja, hogy az Hachette nem ellenőrizte a könyv állításait, és senki sem kereste meg a benne leírtak miatt a húgát, Dylant. 

Profitszerzés helyett szolidaritás

A memoár végül nem jelenik meg (legalábbis most és ennél a kiadónál nem), mert a Grand Central (illetve anyacége, az Hachette) még pénteken bejelentette, hogy a megkötött szerződés ellenére eláll annak kiadási szándékától, engedve munkatársai etikai fenntartásainak. A cégcsoport nem vállalta, hogy egyes szerzőik esetleg kiadót váltsanak, vagy a könyvesbolt-hálózatok bojkottálják a kiadványaikat. A könyvet ezzel ők kivonták a nemzetközi kiadói világból is. A külföldi - köztük a magyar - fordítói jogokra a múlt héten lehetett ajánlatot tenni, úgynevezett vakliciteken, vagyis a kézirat ismerete nélkül - holott erre csak a legritkább esetekben van példa. Már ebből következtetni lehetett arra, hogy a mű tartalma botrányos vagy legalábbis erősen megosztó lehet. A Grand Central végül nem áll a várható személyiségi perek elé, inkább elengedi a művet ahogy azt már több kiadó megtette ezelőtt, holott a cég vezetői először azt nyilatkozták, hogy a várható nagy érdeklődésre tekintettel mindentől függetlenül megjelentetik a könyvet. 

Végső búcsút vettek Csukás Istvántól

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.03.07. 15:21
Az életének 84. évében elhunyt Csukás István író, a nemzet művészének temetése a Farkasréti Temetőben 2020. március 7-én
Fotó: Kovács Tamás / MTVA - Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelõ Alap
A szeretet nagykövete volt, arra tanított, hogy jónak lenni nem csak érdemes, hanem érdem is – hangzott el 84. éves korában elhunyt Kossuth-díjas, közkedvelt író temetésén.
 Rokonai, barátai, pályatársai és tisztelői vettek végső búcsút az életének 84. évében elhunyt Csukás István írótól, a nemzet művészétől szombaton a budapesti Farkasréti temetőben. A gyászszertartás során Fekete Péter, az EMMI kultúráért felelős államtitkára is elköszönt a szerzőtől.    Az író lelke mindig tükröződik a műben, s Csukás István írásaiból valami bölcs naivitás dereng fel. Figurái nem hajlanak a romlásra, romlottságra, sokkal inkább a megjavulásra, a tévedések jóvátételére, a csorbák kiküszöbölésére. Műveiben sosem láthattunk bántást, annál több gyermeki rácsodálkozást a világra - mondta Fekete, aki felidézte, Csukás István remek költő is volt, aki a gyermeki látásmódot és a rácsodálkozás képességét bölcsességgel, melegséggel és zsenialitással rendezte el történeteiben.
Az MTI beszámolója szerint az államtitkár hangsúlyozta, Csukás István szinte intézmény volt életében: generációk nőttek fel történetein, a szeretet nagykövete volt - alkotóként pedig tudta, hogy a világ más is lehet, mint amilyennek a felnőttek látják. Meséiben el tudta hitetni, hogy a világ olyan is lehet, ahol csak a szépség, a jóság és a barátság lakik - fogalmazott Fekete -   
mivel hiteles volt, mind szívesen hittünk neki, s jó volt elhinni, hogy a jóság mindig elnyeri a méltó jutalmát. Hogy jónak lenni nemcsak érdemes, hanem érdem is.

Az eseményen több közéleti és kulturális szereplő részt vett: eljött többek között Karácsony Gergely főpolgármester és Lackfi János, József Attila-díjas költő, drámaíró is. Orbán Viktor Facebook- bejegyzésben búcsúzott Csukástól, akit a legnagyobb magyar meseírónak nevezett.

Generációk nőttek fel a Süsün és Pom-pom meséjén

Csukás István 1936. április 2-án született Kisújszálláson, 1957 óta élt írásaiból. 1968 és 1971 között a Magyar Televízió munkatársa volt, 1978-tól a Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó főszerkesztője, majd az Új Idő és a Kölyök Magazin szerkesztőbizottságának tagja volt, 1993-tól a Piros Pont főszerkesztőjeként dolgozott, 2015-ben a Magyar Írószövetség örökös tagja lett.  Generációk nőttek fel olyan legendás meséin, mint a Pom-pom meséi; a Süsü, sárkány; a Mirr-murr; a Nagy Ho-ho-ho-horgász, a Keménykalap és krumpliorr, a Nyár a szigeten és A legkisebb ugrifüles. Emellett hang- és tévéjátékok, filmek, színdarabok fűződnek a nevéhez és verseket is írt. 
Alkotói munkásságát hivatalosan is több alkalommal elismerték, így többek között Kossuth-díjjal, kétszer József Attila-díjjal, a nemzet művésze címmel, Déry Tibor-jutalommal, Szép Ernő-díjjal, Prima Primissima Díjjal.

A karmesterség fizikai tevékenység

Varga Péter
Publikálás dátuma
2020.03.07. 12:30

Fotó: Béres Márton / Népszava
Bogányi Tibor 2011 óta a Pannon Filharmonikusok vezető karmestere, lassan tíz éve formálja a zenekart. Életéről, művészetéről és a 2020–2021-es évad újdonságairól beszélgettünk vele.
A Bogányi család, a szülők és négy gyermekük szorosan kötődik Finnországhoz, éveket töltöttek ott az 1990-es években. A finn muzsikusok közül sokan világhírűek, vajon mi lehet ennek az oka? – kérdeztük a csellista-karmestert, Bogányi Tibort. „A hetvenes években a finnek eldöntötték, olyan kultúrpolitikát fognak folytatni, amellyel a világtérképre is felkerülhetnek. Jók voltak a lehetőségek, rengeteg pénzt áldoztak erre, és mert ehhez tanárok is kellettek, sok képzett magyar zenetanár tanított és tanít azóta is náluk. Vitték a Kodály-módszert, a szüleink is ennek segítségével tanítottak szolfézst, kórusvezetést, orgonálást” – hangzott a válasz. Persze meg voltak a jó zenészeik, elég csak Sibeliust említeni. Amikor Bogányiék kikerültek, híres volt a csellóoktatás, de a finnek zongora- és hegedűiskolája is jó volt, a Sibelius Akadémia sorra bocsájtott ki a világhírű zenészeket, karmestereket. Bogányi Tibor azóta is jelen van Finnországban, jelenleg a Pori Sinfonietta vezető karmestere, ez a harmadik ottani zenekara. „Vannak karakterbeli különbségek a magyar és az ottani zenekarok között, de a kiváló oktatásnak köszönhetően ott is kiválóak az együttesek, gazdag a finn zenei élet” – tudtuk meg. A karmester és a Pannon Filharmonikusok kapcsolata is most már lassan tízéves, gazdag eredményekkel, jelentős fejlődéssel. Komolyan megalapozott tudással, szakmai felkészültséggel rendelkezik az együttes, most már tizenhét éve a Müpában is jelen vannak, a 2020–2021-es évadban is ötször lépnek fel ott. Ezüstcsillanás az októberben kezdődő koncertsorozatuk elnevezése, a hangversenyek közül kettőt a zenekar másik vezető karmestere ,Gilbert Varga, egyet Eötvös Péter vezényel. Hogyan oszlik meg munkája Gilbert Vargával? – kérdeztük. „Egy karmesternél mi lehet jobb? Két karmester” – hangzott a tömör válasz. Persze rengeteg szakmai egyeztetés előzte meg az együttműködést, nem teljesen egyezik meg a repertoár, amivel foglalkoznak, vannak preferenciáik. Például Bogányi viszi a nagyobb romantikus műveket, de most például Brahms szimfóniáit felváltva fogják dirigálni.

Az együttműködés más módon is jól látszik, mivel a csellózáshoz sem lett hűtlen, Bogányi Tibor rendelt egy művet a zenekar koncertmesterétől, Bánfalvi Zoltántól, aki zeneszerzéssel is foglakozik, amelyet március 26-án fognak bemutatni Pécsett a Kodály Központban, a karmester Gilbert Varga lesz. Az új koncertsorozatba milyen műveket választottak a hatalmas repertoárból, van-e a zenekarnak egyéni arculata, amely a műsorpolitikában felvillan? – hangzott kérdésünk. Bogányi Tibor tíz éve azon van, hogy olyan ismeretlen művek is megjelenjenek a koncerteken, amelyek méltatlanul nem szoktak szerepelni. Ilyen lesz most John Corigliano New York-i zeneszerző Vörös hegedű című versenyműve, amelyet Grammy-díjra is jelöltek, a hasonló című 1998-ban készült film zenéje. Elina Vähälä lesz a szólista, aki már többször eljátszotta. De jelentős eseményekre kerül sor külföldön is, épp egy hónap múlva mutatkozik be a zenekar a bécsi Musikfereinssaalban. „Három műsor közül választottak a szervezők, Schubert nagy C-dúr szimfóniáját fogjuk előadni. Valóban tűnhet istenkísértésnek ezt Bécsben játszani, de a Müpában hallották tőlünk ezt tavaly, valószínűleg tudunk valami különlegeset. Úgy tűnik, szorosabb együttműködés is kialakulhat a zenekar és a híres hangversenyterem között” – jegyezte meg Bogányi. Azt vallja, a karmester személyisége igenis rányomja bélyegét a zenekar hangzására, nagyon is meghallatszik, ha zongorista, hegedűs, vagy csellista áll az élén. A zongoristák keze alatt úgy hangzik a zenekar, mint egy zongora. És mi készteti az említett hangszerek játékosait, hogy karmesternek álljanak? „Ez olyasmi, mint amikor egy festő szobrokat készít: ugyanaz a terület, kicsit más technikai megközelítéssel. Sok hangszeres zenész azonban, amikor karmesternek áll, elköveti azt a hibát, hogy azt gondolja, az ő egyénisége, zenei tudása elég ahhoz, hogy a zenekar úgy megszólaljon, ahogyan az kell. Kell hozzá a technika. Ez fizikai tevékenység, a karmester mozdulatai fizikai hatást eredményeznek, ami a hangzásban megjelenik.”

Bogányi Tibor

A Helsinki Sibelius Akadémián végzett csellószakon 1998-ban, majd 2001-ben Jorma Panula és Leif Segerstam növendékeként elvégezte a karmesterképzőt is. 2000-ben második lett a Nemzetközi Panula Karmesterversenyen, ugyanebben az évben elnyerte a Vivo Finn Ifjúsági Szimfonikus Zenekar művészeti igazgatói és vezető karmesteri posztját. Azóta minden fontos finn zenekarral dolgozott már, jelenleg a Pori Sinfonietta vezetője. 2011 augusztusától a Pannon Filharmonikusok vezető karmestere. 2017-ben Magyar Arany Érdemkereszttel tüntették ki.