Felszínre tart az alagút – Teljesen újratervezik a belváros szívét

Publikálás dátuma
2020.03.04. 06:00

Fotó: Béres Marton
Meghökkentő ötlet született a Lánchíd felújítási költségének lefaragására: elhagynák a pesti hídfő villamos-alagútjának drága felújítását és a felszínre vinnék a pályát.
Az eredeti elképzelések szerint a Lánchíd felújításával egyidőben végezték volna el a Váralagút és a kapcsolódó közterületek, a Clark Ádám tér és a Széchenyi tér, valamint a 2-es villamos pesti hídfő alatt átvezető alagútjának rekonstrukcióját is. Csakhogy a felújításra még az előző városvezetés által kiírt tenderre beérkező ajánlatok messze meghaladták a főváros rendelkezésére álló keretet, így a közbeszerzést eredménytelennek nyilvánították. Karácsony Gergely főpolgármester megpróbált plusz forrásokat kisajtolni a kormánytól, de Orbán Viktor kabinetje nem volt hajlandó kipótolni a büdzsét. Így nem maradt más, mint a költségek csökkentése. Elsőként a Váralagút rekonstrukcióját törölték, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) legutóbbi ülésén pedig felmerült a pesti hídfő alatti villamosátjáró megszüntetése. A 2-es villamos pályáját a Kossuth tér mintájára felvinnék a Széchenyi István térre. Ezzel egyes számítások szerint sokat spórolhatnának, mert megúszhatnák a mostani villamos-alagút sokba kerülő átalakítását, felújítását.
A vágányok az első elképzelések szerint az Eötvös tér után a kanyarodnának fel a Belügyminisztérium elé, majd a Gresham palota és az egykori spenótházból lett luxusirodaház előtt elhaladva a Magyar Tudományos Akadémia tömbjéhez kanyarodva csatlakozna a korábbi pályához. A villamos alagutat betemetnék vagy átengednék a gyalogosoknak. A közúti alagutat egyelőre nem érintené a változás, de később a rakpartok sétálóvá alakításakor az is megszűnhetne. Az Akadémia előtti parkoló felszámolása már a korábbi tervekben is szerepelt. Az viszont nem túl szerencsés, hogy a Széchenyi térre kanyarodó villamospálya keresztezné a Lánchídról lehajtó autókat, még inkább lelassítva az átkelő forgalmát. Mindez persze nem lenne gond, ha a hidat a városvezetés felvetése szerint gyalogosátkelővé alakítanák. A kormány közvetlen gyalogos kapcsolatot szeretne Kossuth a Széchenyi tér között. Balogh Samu, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke a Népszavának megerősítette, hogy az FKT ülésén tárgyaltak a 2-es villamos felszíni elvezetéséről. Egyelőre csak arról döntöttek, hogy megvizsgálják az elképzelést. Ha kivitelezhető és valóban jelentős összeg takarítható meg az alagút elhagyásával, akkor Balogh Samu szerint ez támogatható, hiszen illeszkedik a forgalomcsillapított, gyalogosbarát városvízióba, amit a városvezetés követ. Nagy kérdés, hogy a téren kialakított villamospálya valóban olcsóbban kihozható-a az alagút felújításánál, amelynek összegét korábban 8-10 milliárd forintra becsülték. A helyzetet bonyolítja, hogy a Széchenyi tér alatt húzódik egy nagy nyomású vízvezeték, amelyet a híd és az alagút átépítésekor át akartak helyezni a rakpartra, hogy legyen hely a szálló mélygarázsának bővítésére. A vezeték áthelyezésének költsége az eredeti elképzelések szerint a hídfelújítás büdzséjét terhelte volna, de most ez is kikerülhetne belőle. A kormány eredetileg 7 milliárd forintot adott a rekonstrukcióra, de a Lánchíd járdaszélesítésének elmaradása miatt tavaly tavasszal egymilliárddal csökkentette a projekt támogatását. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Tarlós István akkori főpolgármester nem sokkal később bejelentette, hogy a pénzt a híd körüli közterekre költenék. Szeptemberben ki is jött egy új kormányhatározat, amelybe a Clark Ádám, és a Széchenyi teret, valamint a József Attila utca felújítsa mellé bekerült a Vigadó tér előtti alsó rakpart feletti terasz kialakítása. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) meg is rendelt egy szakértői vizsgálatot a teraszra, majd nyáron kiírt egy tendert közterek rekonstrukciójára. A 236 millió forintos megbízást a Főmterv-Korzó Tervezési Stúdió nyerte. A szerződést idén februárban írták alá. Mindkét építésziroda dolgozott már a területre vonatkozó terveken. A Főmtervnek érvényes 237 millió forintos szerződése van a 2-es villamosvonal Lánchíd pesti aluljáró, viadukt, Haller utcai deltavágány szakaszainak tervezésére, a Korzó pedig megnyerte a pesti Duna-part rendezésére öt évvel ezelőtt kiírt Rak-Park pályázatot.

Tiborcz a közelben

A Lánchíd körüli fejlesztések nyertese lehet egy Tiborcz-érdekeltség is. A híd felújítási költségéből "lecsípett" egymilliárdból juthat arra, hogy egy turistákat vonzó, víz fölé nyúló teraszt, pódiumot alakítsanak ki a Vigadó térnél. Az erről is szóló kormányhatározat megjelenése előtt kapott zöld utat a Vigadó melletti – az egykori Mahart-székházat, illetve két másik épületet, köztük a Futura-házat magába foglaló – tömb átépítése. Ez a tömb a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó BDPST Group tulajdona. Az épület szinte teljes kibelezésével ötcsillagos dizájnszállodává és prémium lakóépületté alkítják a műemléki védettséget is élvező – ám azt egy kormányrendelettel a külső homlokzatra redukáló – szecessziós házat. A beruházást az após-miniszterelnök vezette kormány „nemzetgazdasági szempontból ki­emelt beruházássá” nyilvánította.  

Szerző
Frissítve: 2020.03.04. 06:12

Vidéki utak miatt kell a luxusautó

Publikálás dátuma
2020.03.03. 19:22

Fotó: Markoszov Szergej / Népszava
Elárulta a Petőfi Irodalmi Múzeum, hogy miért jár Demeter Szilárd főigazgató egy nagy értékű terepjáróval.
„Két tagintézményünk több mint 300 km-re található Budapesttől, továbbá több vándor- és állandó kiállításunk nyílik Kárpát-medence szerte. Irodalmi emlékházakat felügyelünk és számtalan vidéki tárgyalást folytatunk a Kárpát-medencei irodalmi infrastruktúra kiépítése érdekében” – ezzel indokolta a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM), hogy miért jár Demeter Szilárd főigazgató egy nagy értékű terepjáróval. Hétfőn a Magyar Hang írta meg, hogy a PIM vezetője egy olyan Volkswagen Touareg R-line típusú városi terepjárót használ, amelynek ára minden extrával együtt akár a 28 millió forintot is elérheti. Az autó csomagtartóján az a felirat olvasható, hogy „A Volkswagen a Petőfi Irodalmi Múzeum kiemelt támogatója”. A Népszava megkeresésére a PIM azt közölte, „2019-ben a Múzeum megnövekedett feladatai” miatt kellett kiegészíteni az „elavult és szűkös” gépjárműparkot. A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságon keresztül azonban nem volt arra lehetőség, hogy autót béreljenek, így a Volkswagen magyarországi importőrével, a Porsche Hungáriával állapodtak meg. A cégtől öt Volkswagen típusú járművet bérelnek határozott idejű szerződéssel. Megjegyezték: a flotta bérleti díját „szinte teljes egészében ki tudja fizetni a múzeum plusz állami ráfordítás nélkül”. A Porsche Hungária kapta egyébként tavaly a legnagyobb, több mint 54 milliárd forintos megbízást azon az állami tenderen, amelyen keresztül összesen 82,5 milliárd forintot költenek gépjárművekre.

Önállóan harcolnak a bérekért

Publikálás dátuma
2020.03.03. 19:02

Fotó: Népszava
Szerdán ismeri meg a vízügyi ágazat a vállalatai mozgásterét, a vasutasoknak, a távolsági buszcég és a Magyar Posta dolgozóinak csütörtökön tesz béremelési ajánlatot saját cégük vezetése.
Megkezdődött az egyeztetés az állami közszolgáltató vállalatok, vagyis a MÁV, a Volán, a Magyar Posta és a vízügyi cégek idei béremeléséről, de a kormányt képviselő államtitkár, Fónagy János nem árulta el, hány százalékos ajánlatra kaptak felhatalmazást a vállalati vezetők – erősítette meg lapunknak több jelenlévő szakszervezeti elnök is a Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumának (KVKF) plenáris ülése után. Annyi derült ki, hogy a kormány a világgazdaság visszaesése és a koronajárvány miatt bizonytalanná vált gazdasági környezetben nem engedi meg újabb hároméves bérmegállapodás megkötését és azt kéri, a hasonló feladatot végző ágazatok cégei próbáljanak egymásra figyelni az ajánlatoknál, továbbá törekedjenek gyors egyezségre a munkavállalók képviselőivel. Szerdán ismeri meg a vízügyi ágazat a vállalatai mozgásterét, a vasutasoknak, a távolsági buszcég és a Magyar Posta dolgozóinak csütörtökön tesz béremelési ajánlatot saját cégük vezetése. Mindenhol két számjegyű keresetnövekedésben bíznak, ahogy a fővárosban a BKV-nál is átlagos 10 százalékban tudtak megállapodni, csak a postások számítanak kevesebbre, mert az uniós szabályok miatt az ő vállalatuk nem kaphat állami segítséget a bérek rendezéséhez.