Ülőtorna segíthet elkerülni az ülőmunka ártalmait

Publikálás dátuma
2020.02.11. 15:15

Fotó: Adrian Weinbrecht/Cultura Creative / AFP
Sokszor a nap nagy részét rossz testtartásban töltjük, ezért munka közben is érdemes sokat mozgolódni.
Az irodai munka akkor sem csak nyolc óra ülést jelent, ha nem túlórázunk, hiszen ülünk, amikor munkába autózunk vagy tömegközlekedünk, de még este is ülve vacsorázunk és tévézünk. A hosszantartó rossz testtartás nemcsak derék-, hát- és gerincproblémát, hanem fejfájást is okozhat, de a sok ülés hatással lehet az emésztésre, az ereinkre és ízületeinkre is.
A sok ülés csökkenti az energiaszintet, ördögi körbe kerülhetünk: fáradékonnyá válunk, kevésbé tudunk koncentrálni. Csökken a mozgás iránti igény is, ezért ülőmunka esetén könnyen hízásnak lehet indulni. A test különböző részein ízületi és izomfájdalom, -feszülés alakulhat ki, a súlyosbodó, időnként akár elviselhetetlen mozgásszervi problémák akár betegállományba, pihenésre kényszeríthetnek.
„Előre helyezett fejtartással”, azaz, ahogy korábban fogalmaztunk: „dinótartásban” görnyedünk a monitor előtt egész nap, pedig így még lélegezni is nehezebb. A fej rossz pozíciója miatt feszessé válnak a nyakizmok, ami fájdalmat okoz a nyak-vállövi területen, hosszútávon pedig váll-, rágóízületi elváltozásokat, fejfájást is okozhat. Ülő helyzetben az álláshoz képest duplán terhelődnek a porckorongok is, ez a porckorongsérv és a különböző gerincbetegségek melegágya. Az ülőmunka a belső szervek és az érrendszer működésére is negatívan hat. Emésztési panaszok; puffadás, székrekedés jelentkezhet és sokszor fordul elő visszér és aranyér is, de bizonyos szívbetegségek és a stroke kialakulásának esélye is megnőhet.

Mit tehetünk?

Válasszunk olyan irodaszéket, amelynek a háttámláját és az ülő részét is külön lehet állítani, szabályozható a magassága is, és próbáljuk a testhelyzetünket munka közben is rendszeresen változtatni – tanácsolta Farkas Ildikó, a Duna Medical Center gyógytornásza. Vannak olyan gyakorlatok, amelyeket mély levegőt beszívva ülés közben, többször ismételve elvégezhetünk.

Medencekörzések

Húzzuk hátra mindkét vállunkat, zárjuk a lapockákat, majd lazítsunk. Kezünket tegyük tarkóra, könyököket húzzuk hátra és egyenesítsük ki a hátunkat. Az egyik könyökünket húzzuk hátra, és fordítsuk a törzset is. Hajtsuk előre a fejünket, majd vissza. Billentsük jobbra majd balra fejünket. Végezzünk vállkörzéseket. 

Meetingtorna

Szorítsuk talpunkat többször erősen a talajhoz. Emeljük lábujjhegyre a lábunkat, majd engedjük le a sarkunkat. Ismételjük többször. Végezzünk bokakörzést. Váltva nyújtsuk ki a térdeinket az asztal alatt bokakörzés. Emeljük fel váltva a lábainkat, míg a térdünk el nem éri az asztal alját. Feszítsük meg a farizmainkat, és tartsuk úgy 10 másodpercig. 

A munka utáni edzésre, az energiaszint növelésére Farkas Ildikó a dinamikus mozgásokat ajánlja. Futással, kerékpározással, úszással vagy bármilyen kardiojellegű sport rendszeres végzésével serkenthetjük a test vérkeringését. Ennek köszönhetően javul az állóképesség, de a mindennapok is könnyebben viselhetővé válnak. 
Szerző

Az idegeket is borzolja a tomboló szél

Publikálás dátuma
2020.02.10. 15:40

Fotó: Ying Tang/NurPhoto / AFP
A hidegfront és a tartósan erős légmozgás fejfájást és ingerlékenységet okoz, a gyerekeket nyugtalanokká teheti. A markáns változások minden szervezetet megterhelnek, az influenzajárvány miatt különösen fontos az immunrendszer erősítése.
A kellemes, tavaszias hétvége után viharciklonnal és annak frontjaival indul a hét. Változékony időre, sokfelé záporokra kell számítani, a viharossá fokozódó szél pedig a hét közepéig velünk marad. Nagy lehűlés viszont nem várható, tél végéhez képest továbbra is pár fokkal magasabb marad a hőmérséklet – írta Pintér Ferenc meteogyógyász a Facebook-oldalán.
A hétfő este érkező hidegfront előtt meleg levegő áramlik fölénk, ezért lesz, ahol 10-12 fokkal is magasabb a napközbeni hőmérséklet, mint az ilyenkor szokásos. Az enyhe időben melegfrontra jellemző tünetek: migrén és gyulladásos panaszok jelentkezhetnek. A hidegfront és a viharossá váló szél aztán pedig görcsös panaszokat és szűnni nem akaró, erős fejfájást okozhat. A tartósan erős légmozgás ingerlékenységet válthat ki, a gyerekeket nyugtalanokká teheti. Alvászavarok is jelentkezhetnek és a szív- és keringési rendszer betegségeivel élőknek is nehéz napjaik lesznek; szédülést, rosszullétet tapasztalhatnak, de a vérnyomás-ingadozás is gyakori tünet lehet.
Kedden a nap első felében északnyugat felől erős hidegfront halad át az országon, a markáns változás pedig nagy terhelést jelent szervezetre, és nem csak az érzékenyekére. A továbbra is erős, olykor viharos szél szintén sokaknak okoz panaszokat és kellemetlenné teszi a kint tartózkodást is. A nyugtalan alvás után továbbra ingerültség, indokolatlan idegi feszültség jelentkezhet. A gyerekek még mindig agresszívebbek, kezelhetetlenebbek lehetnek a megszokottnál. A fejfájás, annak is görcsös változata egész nap sokakat kínozhat. 
Lehetőség szerint ajánlott kerülni a megterhelő feladatokat, fontos a sok pihenés. A markáns hatások megterhelik a szervezetet, a influenzajárvány miatt is szükség van az immunrendszer erősítésére, a C-vitamin bevitel növelésére – írta a Meteo Klinika
Mint megírtuk, a tisztifőorvos pénteken bejelentette, hogy az enyhe idő hatására megkezdődött az idei pollenszezon, ugyanis megjelentek a levegőben a mogyoró, az éger, valamint a ciprus- és tiszafafélék pollenjei. A visszatérő hűvösebb idő hatására átmenetileg várhatóan mérséklődik a pollenterhelés és jellemzően az alacsony-közepes tartományban marad. Tüneteket okozó szintet továbbra is elsősorban a mogyoró pollenkoncentrációja érhet el. Viszont mivel az előrejelzés szerint a jövő héten sem várható tartósan fagyos idő, várhatóan fokozatosan erősödik a kora tavasszal virágzó fák pollenszórása.
Szerző
Frissítve: 2020.02.10. 16:01

Nem divatozás, fájdalmat csillapítanak a színes tapaszok

Publikálás dátuma
2020.02.08. 14:14

Fotó: Shutterstock
Sok a tévhit a több problémát is hatásosan kezelni képes kineziológiai tapasszal kapcsolatban, amelyet nem is mindig helyesen használnak.
Először sporteseményeken lehetett látni a kineziológiai tapaszokat, ami nem is véletlen; a sportolóknál gyakoriak az izom- és szalagsérülések. A nemzetközi szakirodalomban évtizedek óta olvashatunk kineziológiai tape-pel kapcsolatos kutatásokról, és ezek pozitív eredményeiről – mondta Farkas Ildikó, a Duna Medical Center gyógytornásza.
A kineziológiai tapasz a bőrben található receptorok folyamatos ingerlésével erősíti és segíti a szervezet öngyógyító folyamatait és a regenerációt. Javítja a vér- és nyirokkeringést, csökkenti a fájdalmat. A megfelelően felhelyezett tape fellazítja a bőrt és a szöveteket, ennek köszönhetően a nyirokfolyadék áramlása könnyebbé válik, a fájdalomreceptorokra nehezedő nyomás pedig csökken. Nem csupán sportsérülések enyhítésére alkalmas, kiváló kiegészítő terápia gerinc- és végtagfájdalmak, izomproblémák, mozgásszervi műtétek és törések utáni regeneráció esetén is. Tehermentesíti, stabilizálja, korrigálja az ízületeket és az izmokat. 
Bármilyen mozgásszervi elváltozás – rándulás, ficam, törés, műtét után regeneráció, izomsérülés, -fájdalom vagy -görcs - gyors kezelésére használható. Gerinc- és végtagi fájdalmak esetén is érdemes kipróbálni, de megoldás lehet a sérülések következtében kialakuló vér- és nyirokkeringési problémákra is. A színes csíkok az ízületi bántalmak kezelése mellett a túlterhelésből adódó sérülésveszély megelőzésére is alkalmasak – tette hozzá a szakember. Megfelelően felragasztott tapasszal a várandósság alatt gyakori a hát-, derék-, illetve keresztcsont környéki panaszok is enyhíthetőek. A színes szalagok babáknál is alkalmazhatóak pár hónapos kortól, elsősorban ortopédiai problémák, sérülések és izomtónus zavarok esetén, kiegészítő terápiaként.

4-5 napig is tart

A gyermekek számára készült kineziológiai tapasz anyagában nem különbözik a hagyományostól, de sokszor mintásak, hogy a kicsik könnyebben elfogadják. A különböző színű tape-eknek csak a színterápiás elmélet alapján lehet különböző hatása. Ez alapján ugyanis a színek a lelki és fizikai állapotunkat is képesek pozitívan befolyásolni; a melegek vitalizálnak, energetizálnak, míg a hidegek nyugtatnak, hűsítenek, ezért inkább gyulladáscsökkentésre alkalmasak. A kineziológiai tapasz rugalmas, légáteresztő pamutanyagból készül, amelyet orvosi akril ragaszt a bőrre. Vastagsága az emberi bőrhöz hasonló, együtt mozog a szövetekkel, így nem akadályozza a mozgást. A vízálló tapasz felhelyezése nem fájdalmas, négy-öt napig, de akár egy hétig is a bőrön marad. Léteznek turmalint tartalmazó szalagok is, amelyeket gyulladásos problémákra alkalmaznak.
A kineziológiai tapaszok felhelyezését ne próbáljuk önállóan megoldani, mert a rosszul, nem a megfelelő anatómiai helyre felhelyezett szalag az izomműködés és az ízületi mozgások akadályozását, fájdalmát okozhatja, és javulás helyett a panaszok romlását is kiválthatja – hívta fel a figyelmet a gyógytornász. Számos felhelyezési módja létezik, amelyekkel képzett szakember hatékonyan, gyorsan és személyre szabottan tud segíteni. Már egy ragasztás is elég lehet a gyógyuláshoz, összetettebb problémáknál több kezelésre is szükség lehet.

Nem ajánlott

A kineziológiai tapaszok alkalmazása nem javasolt friss trauma, nyílt sebek, égett bőrfelület, friss műtéti hegek, anyajegyek, pikkelysömör, elvékonyodott-pergamenszerű bőr, súlyos cukorbetegség, friss trombózis esetén. Terhesség első trimeszterében hasra és deréktájra nem helyezik fel a szakemberek, illetve kerülendő akkor is, ha valaki allergiás a szalagot rögzítő ragasztóra.
Szerző