Előfizetés

A sertéspestis még jól is jött Csányi Sándor vágóhídjának

Bár továbbra is veszteséges, de idén legalább 10-15 százalékkal nőtt a bevétel az új exportpiacnak köszönhetően.
Az afrikai sertéspestis (asp) következményeként át kellett alakítani az MCS Vágóhíd Zrt. exportját - közölte Pókos Gergely, a vállalat vezérigazgatója az MTI-vel. A kereskedelmi korlátozások miatt a magyar sertéshús az Európai Unión (EU) belül, elsősorban a spanyol, az olasz, illetve a balkán piacain, alacsonyabb áron talál vevőkre. A vezérigazgató elmondta, hogy az asp tavalyi megjelenését, terjedését és az emiatt bevezetett kereskedelmi korlátozásokat megelőzően az export jelentős részét szállították a távol-keleti piacokra, Japánba, Kínába, Dél-Koreába. A két és fél éve termelő mohácsi vágóhíd éves viszonylatban 100 ezer tonna sertést dolgoz fel, felerészben belföldi piacra, felerészben exportra, utóbbi értéke idén elérheti a 30 milliárd forintot. A vállalat árbevétele tavaly közel 50 milliárd forint volt, amely idén akár 10-15 százalékkal is bővülhet, ugyanakkor a vágási mennyiség nem sokkal haladja meg a tavalyit. Az MCS Vágóhíd Zrt. vesztesége 2017-ben közel egymilliárd forint volt, amely tavaly tovább, 4,7 milliárd forintra nőtt. Pókos Gergely ezt azzal magyarázta, hogy az induló vállalkozás helyzetét nehezítették az asp miatti exportkorlátozások, hiszen a terveikben komoly szerepe volt a távol-keleti piacoknak. A fertőzés megjelenése Kínában jelentős emelkedést okozott az élősertés és a hús árában, utóbbit azonban a belföldi piacokon csak nagyon lassan lehet érvényesíteni - tette hozzá. Elmondta: a sertések kétharmada saját tenyésztésből kerül a céghez, a fennmaradó mennyiséget, évente 300-400 ezer darabot a német jegyzést követő áron vásárolják a piacról. Pókos Gergely kiemelte, hogy az asp miatt előre látható volt az áremelkedés, és jövőre is az ideihez képest jelentősen magasabb élőállat- és húsárakra számítanak a piacon. A húsárak növekedése kezd elszakadni az élősertés árának az emelkedésétől, amelyet alapvetően a nyugat-európai gyártók exporttevékenysége határozza meg - magyarázta. A vállalat stratégiai növekedési irányai között nevezte meg a cég által előállított prémium sertéshúst, amelyre nemcsak a magyar, hanem a régiós piacon is van kereslet, mivel a fogyasztók igénylik ezt a magas minőséget. Másrészt folyamatosan nő a vállalat kiskereskedelmi értékesítése - emelte ki, hozzátéve, hogy tavaly irányt váltottak, a már említett átrendeződés miatt az export másodlagos lett a kiskereskedelemhez képest. Az MCS Vágóhíd Zrt. üzeme 21 milliárd forintból jött létre, a beruházásból 5 milliárd forint húsipari technológiai fejlesztés volt, amelynek része a vágó-, csontozó- és csomagolási technológia, illetve az automata logisztikai rendszer. A Bonafarm Csoport és a Pick Szeged Zrt. stratégiai beszállítójaként a legszigorúbb élelmiszerbiztonsági és higiéniai előírások maximális betartása mellett évente egymillió sertést dolgoz fel, amely heti szinten 20 ezer normál, és ezer nagysúlyú állatot jelent. A létesítménynek mintegy 700 dolgozója van. A Bonafarm Csoport stratégiai partnereként működő vágó, csontozó, daraboló és csomagoló üzem Magyarország egyik legnagyobb vágóhídja. Az MCS Vágóhíd Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Pick Vágóhíd Holding Kft.-n és a Pick Vágóhíd Kft.-n keresztül Csányi Sándor üzletember.

Ajándékcsapda: egy poszt a Facebookra, és máris jöhet az adóhatóság

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.12.25. 15:02

Fotó: Shutterstock
Az a helyzet, hogy a 150 ezer forint feletti ajándék vagyongyarapodás, és mint ilyen adóköteles, bizonyos eseteket kivéve.
Sokan nem tudják, hogy adózási szempontból a jövedelmükön kívül is keletkezhet bevételük, például ha egy közös családi wellness hétvégét kapunk az anyóstól karácsonyra, vagy a kedvesünk páros fesztiválbérlettel lep meg minket, írja a penzcentrum.hu. Fontos, hogy az ilyen meghívások, szolgáltatások ajándékozása adómentes. Ellenben ha az ajándék tárgyi, vagy ingatlant érintő, akkor illetéket kell fizetni, és ezzel nem árt tisztában lenni karácsony tájékán.  Pedig az ajándékozás útján szerzett vagyon ajándékozási illetékköteles. Az illetékekről szóló törvény szerint fizetnünk kell: ingatlan ajándékozása, ingó ajándékozása, és vagyoni értékű jog ingyenes alapítása stb. szerint, mégpedig akkor, ha az ajándékozásról okiratot állítottak ki, vagy ha nem történt okirat kiállítás, de az ingó forgalmi értéke a 150 ezer forintot meghaladja. Tehát egy ajándékba kapott nagy értékű Herendi porcelán étkészlettel, hűtőszekrénnyel, kanapéval, vagy autóval, esetleg ingatlannal, illetve 150 ezer forintot meghaladó pénzajándékkal (utalással vagy készpénzben is) el kell számolnunk a NAV felé. A törvény számos mentességi okot határoz meg az ajándékozási illetékre vonatkozóan, ezek közül a leggyakrabban előforduló eset a családon belüli ajándékozás. Többek között mentes az illeték alól ha az ajándékozó az ajándékozott egyensági rokona - nagyszülő, szülő, gyermek, unoka (örökbefogadáson alapuló rokonság esetén is) - vagy házastársa (illetve bejegyzett élettársa). Ezekben az esetekben bejelentési kötelezettsége sincs annak, aki az ajándékot kapja. Gyakran elfelejtjük, hogy a (nem bejegyzett) élettárstól, a testvérektől, nagybácsiktól, nagynéniktől, távolabbi rokonoktól, vagy keresztszülőktől kapott ajándékok már nem esnek az illetékmentes kategóriába. És például a leendő házasoknál nincs kibúvó: karácsony tájékán gyakran megszaporodnak az eljegyzések, sokan találhatnak idén is gyűrűt a fa alatt. Viszont hogyha a gyűrű értéke a 150 ezer forintot meghaladja, és nem említjük meg a bevallásunkban, elvileg a NAV bírságot szabhat ki. Egy boldog, jegygyűrűvel pózolós szelfi, és már kész is a baj!

Amikor a söripart is eléri a klímakatasztrófa, akkor eltűnik 21 millió liter

MTI
Publikálás dátuma
2019.12.25. 11:39

A hűvös május és a hiányzó hosszú hőség bizony visszavette a sörfogyasztást.
Az idén akár 3 százalékkal 6,55 millió hektoliterre is csökkenhet az öt legnagyobb magyar sörgyártó (Borsodi, Dreher, Heineken, Carlsberg és Pécsi) belföldi forgalma, a hazai termelés 5 százalékkal, mintegy 5,8 millió hektoliterre mérséklődhet, ugyanakkor a prémium szegmens további növekedésének köszönhetően az árbevétel várhatóan egy százalékkal nő tavalyhoz képest a Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSz) igazgatója szerint. Kántor Sándor az MTI érdeklődésére elmondta, hogy tavaly meghaladta a 6,76 millió hektolitert az öt legnagyobb magyar sörgyártó forgalma, amelyből a belföldi termelés közel 6,1 millió hektolitert tett ki. Az idei várható csökkenést azzal magyarázta, hogy a sörfogyasztás szempontjából legerősebb hónapokból a májusi időjárás kifejezetten hűvösebb volt a megszokottnál, emellett a többi hónapban is hiányoztak a tartósan megmaradó, kimagaslóan forró napok. Kitért arra, hogy a magyar sör exportpiacain a verseny erősödése tapasztalható, emiatt az export 9 százalékkal esett vissza az első három negyedév adatai szerint. Az öt vállalat általános forgalmi adó (áfa) befizetései tavaly elérték a 30,5 milliárd forintot, jövedéki adó befizetéseik meghaladták a 42,6 milliárd forintot. Ezzel a vezető magyar sörgyárak 2018-ban is növekvő mértékben vették ki a részüket a közteherviselésből, összes adó- és járulékbefizetéseik meghaladták a 80 milliárd forintot, ezt a mértékű költségvetési befizetést a csökkenő forgalom ellenére várhatóan idén is teljesítik majd - mondta Kántor Sándor.         A Magyar Sörgyártók Szövetségét, a vezető hazai sörgyártók érdekképviseleti szervezetét 1992-ben alapították. A szervezet tagja a brüsszeli székhelyű Európai Sörgyártók Szövetségének (Brewers of Europe).