Cukorbetegen is lehet édes a karácsony

Publikálás dátuma
2019.12.20. 19:19

Fotó: AFP
Az ünnepek alatt általában elengedjük magunkat, sokat eszünk a nem éppen egészséges ételekből, de egyre többeknek nem csupán az alakjuk miatt kell ilyenkor is odafigyelniük, mit, mennyit esznek és isznak. Összegyűjtöttük két szakember, nem csak diabéteszeseknek szóló étkezési tanácsait.
Karácsonykor egymás érik a családi ebédek, vacsorák, a rokonlátogatásokon általában finomságoktól roskadozó asztalok csábítanak evésre. Egyre több azonban a cukorbeteg és a különféle ételérzékenységektől szenvedő ember, akiknek nemcsak a plusz kilók, hanem az állapotuk miatt is oda kell figyelniük, mit esznek. 
„Hazánkban közel egymillió, a világon pedig több mint 300 millió diabéteszes ember él, és a szám évről évre növekszik. Ennek ellenére még mindig kevesen rendelkeznek elegendő információval erről a népbetegségről, pedig a karácsonyi menü összeállítását is jelentősen megnehezítheti, ha cukorbeteg van a családban. Kis odafigyeléssel azonban mindenkinek olyan finomsággal készülhetünk, amit boldogan és biztonságosan fogyaszthat” – mondta Marton Anna, a Budai Egészségközpont belgyógyász, diabetológus szakorvosa. 
Cukorbetegség esetén a vércukorszint szabályozása nem működik megfelelően, a magas vércukorszint pedig hosszú távon csaknem minden szervet károsíthat. 1-es típusú cukorbetegség esetén a szervezet egyáltalán nem, vagy egyre kevésbé termel inzulint, így naponta többszöri alkalommal szükséges a pótlása. A legtöbb érintettnek azonban 2-es típusú a cukorbetegsége van, ebben az esetben a szervezet nem képes a nagyobb mennyiségben elfogyasztott szénhidrátok megfelelő lebontására. A betegségnek ennek a formája megfelelő életmóddal elkerülhető vagy akár vissza is fordítható – hangsúlyozta a szakorvos. 
Az ünnepi, általában nehéz, laktató ételeket tartalmazó lakomák, a nassolás, sőt a napokig tartó folyamatos evés miatt a diabéteszesek számára ilyenkor még fontosabb a vércukorszint rendszeres mérése és az anyagcsere-egyensúly megtartása. A mérést a nagyobb étkezések előtt tanácsos elvégezni. Vendégségbe pedig ajánlatos elegendő mennyiségű inzulint, tesztcsíkot és/vagy gyógyszert is vinni – mondta Szabó Lucia, a Cukorbetegközpont dietetikusa.
Az étkezések utáni vércukorszint mértéke a táplálék szénhidráttartalmától és a felszívódási idejétől függ. A 2-es típusú cukorbetegeknek, a súlyfeleslegük miatt is, még több figyelmet kell fordítaniuk a szénhidrátok számolására, illetve a gyorsan felszívódó szénhidrátok - cukrozott élelmiszerek, folyékony tejtermékek, gyümölcskészítmények - kerülése mellett a zsiradékbevitelre is, ezért érdemes sovány húsokat, gombát, halakat fogyasztaniuk. Ha az ünnepi asztalról nem hiányozhatnak a rántott fogások, a panírozáshoz válasszunk teljes kiőrlésű búza- vagy zablisztet, zsemlemorzsa helyett pedig zabpelyhet használjunk – ajánlotta Marton Anna.
A köretekként sokszor megállunk a krumplinál és a fehér rizsnél, de ezekhez hasonlóan a bulgur, a kuszkusz, a köles és az édesburgonya is emeli a vércukorszintet. Egészségesebb, ha olajban és zsírban sütés helyett grillezzük a burgonyát, rizsből pedig a lassabban felszívódó barnát választjuk, illetve ha zöldségfélékkel is színesítjük a köreteket. Ha legalább részben salátákkal helyettesítjük a köreteket, akkor nemcsak a szénhidrátokat és a zsírokat, de a bevitt kalóriákat is csökkenthetjük, miközben vitaminokat, ásványi anyagokat és élelmi rostokat viszünk be. 
A cukorbetegséggel küzdőknek sem kell lemondaniuk az édességekről – jegyezte meg a szakorvos. Sok cukrászdában készítenek cukormentes bejglit is, de otthon is könnyen készíthetünk egészségesebb édességeket. Cukor helyett használjunk természetes édesítőket: szénhidrát- és kalóriacsökkentett nyírfacukrot, illetve szénhidrát- és kalóriamentes eritritet vagy steviát. Már azzal is közel 25 százalékkal csökkenthetjük a szénhidrát- és kalóriabevitelt, ha cukor helyett mézzel édesítjük a süteményeket. 
A boltban vásárolt diabetikus, csökkentett szénhidráttartalmú süteményeknél fontos megnézni az összetevőket, ugyanis gyakran látni, hogy a cukrot fruktózzal helyettesítik, ami a cukorbetegeknek nem megfelelő, mert felszívódó cukrokat tartalmaz. A sütemény tésztája pedig gyakran fehér liszttel készül – mondta Szabó Lucia.
Búza- vagy rozsliszt helyett sütéshez jó alternatíva a lassabb felszívódású, teljes kiőrlésű liszt vagy az alacsony szénhidráttartalmú, zsírtalanított mandula-, illetve kókuszliszt is. Töltelékekhez és krémekhez ideális választás a kalóriaszegény, szénhidrátmentes túró, vagy a bár zsírosabb, de közel nulla szénhidráttartalmú mascarpone sajt – mondta a Budai Egészségközpont szakorvosa.
A nassolásról sem kell lemondani, ha csokoládé helyett zöldségből – zellerszárból, répából, uborkából - készült rágcsálnivalót ropogtatunk, de jók az olajos magvak is, amelyek nemcsak finomak, hanem – mértékkel fogyasztva - jótékony hatással is vannak az egész szervezet működésére – mondta a Cukorbetegközpont dietetikusa.

Inni is kell, alkoholt okosan!

A vércukorszint szabályozása miatt fontos a napi 2-3 liternyi folyadékbevitelről is gondoskodni víz vagy cukrozatlan zöld, illetve fekete tea formájában. A gyümölcstea természetes fruktózt tartalmaz, amely jelentősebb mennyiségben emeli a vércukorszintet, így ennek fogyasztása cukorbetegeknek nem javasolt. Ha megfeledkezünk a belső hidratálásról, a vérünk sűrűbbé válik és megnő a cukorkoncentrációja, ami az agy és a szív vérkeringésének romlásához vezet, így akkor is fontos, hogy figyeljünk a megfelelő folyadékbevitelre, ha nem vagyunk cukorbetegek. Vízhajtó hatása miatt a kávéval és az alkohollal is érdemes csínján bánni. 
„Az ünnepléshez hozzátartozik, hogy egy pohár jó borral vagy finom pezsgővel koccintsunk. A cukorbetegeknek azonban kerülniük kell a magas cukortartalmú italokat, mint például a desszertborokat vagy likőröket, de a száraz bor, a pezsgő vagy a sör is emeli a vércukorszintet. Így az optimális szénhidrátbevitelbe ezek szénhidráttartalmát is bele kell számítani, illetve ezekhez kell igazítani az étkezés előtt beadandó inzulindózist is. Ezzel szemben a cukrozatlan röviditalok, a pálinka, a whisky, a konyak vagy a vodka csökkentik a vércukorszintet, fogyasztásuk esetén az étkezéssel bevitt szénhidrát mennyiséggel vagy az étkezés előtti inzulinadag csökkentésével kell kompenzálni a különbséget” – mondta a diabetológus. 
A szokásosnál több evést, a megemelt vércukorszintet mozgással ellensúlyozhatjuk, ami felgyorsítja az emésztési folyamatokat is. Ezért étkezések után tegyünk kiadós sétákat a családdal vagy a barátokkal – ajánlotta a szakorvos.

Elkerülhető a "hipózás"

Ha a cukorbetegek nem tartják be az előírt szénhidrát- és kalóriamennyiséget, hiperglikémiás állapot alakulhat ki. A „hipózás” zavartsággal, szédüléssel, verejtékezéssel, remegéssel, szapora pulzussal jár. Elsősorban az inzulinos cukorbetegeket veszélyezteti, ám előfordulhat a gyógyszert szedőknél is. A cukorbetegeknek azt is tudniuk kell, hogy az ünnepi stressz, de az üres gyomorra fogyasztatott alkohol is hirtelen vércukorszint leeséséhez és hipoglikémiás állapot kialakulásához vezethet – mondta a Cukorbetegközpont dietetikusa.
Szerző

Tél helyett továbbra is fejfájás várható

Publikálás dátuma
2019.12.20. 15:15

Fotó: LEMOINE/BSIP / AFP
Folytatódik a nem éppen télies időjárás, a kellemes, napsütéses péntek után hétvégén azonban eső várható. A változékonyság megterhelő lehet, de fejfájást, ahogy megszokhattuk, szinte biztosan okoz.
A tavaszias, szeles napok után a folytatásban sem várhatóak reggeli fagyok, és bár kissé mérséklődik a meleg, még mindig a 10, 12 fokos hőmérsékletek lesznek jellemzők. A pénteken kellemes, frontmentes időben a melegfrontra érzékenyeknek azért fájhat a fejük, álmosságot, alvászavarokat is tapasztalhatnak. A szélre érzékenyek ingerlékenyek, nyugtalanok lehetnek. Intenzívebbé válhatnak a gyulladásos panaszok – olvasható a Meteo Klinika oldalán. A napos idő viszont jó hatással van a hangulatra, aki teheti, töltsön minél több időt a szabad levegőn, erősítse az immunrendszerét sétával is.     
A hétvégén érkezik némi eső. Szombaton egy hidegfront halad át a Kárpát-medence fölött, vasárnap estefelé pedig kettősfront érkezik. A frontátvonulások megterhelőek lesznek, és a hidegfrontra érzékenyek panaszait erősítik. A változékonyság hatására folytatódhat a vérnyomás-ingadozás és az alvászavarok sem javulnak – írta Pintér Ferenc meteogyógyász a Facebook-oldalán.
Szerző

Ha vírusokkal karácsonyozunk, jobb otthon maradni

Publikálás dátuma
2019.12.19. 15:15

Fotó: B. BOISSONNET/BSIP / AFP
Az év végére sokakat utolérő „lerobbanáskor” a saját és a többiek védelmében is érdemes megfontolni a vendégjárás kihagyását.
Az adventi hajtás után sokan éppen karácsonyra „robbannak le”, hiszen az ekkorra már kimerült szervezet nehezebben védekezik a kórokozók ellen. A téli időszakban gyakoribbá válnak a felső légúti betegségek, így a nátha, a garat, a hörgő- és a tüdőgyulladás, mert csökken a levegő páratartalma, a száraz levegő kedvezőtlen hatással van a nyálkahártyákra, a belégzése pedig csökkenti az ott élő immunsejtek működését. Mivel kevesebb friss gyümölcsöt és zöldséget fogyasztunk, vitaminhiány is könnyebben alakul ki, ami szintén csökkenti az immunrendszer aktivitását és védekező erejét – mondta Vancsura Zoltán, a Duna Medical Center belgyógyász szakorvosa.
Hidegben általában több kalóriát viszünk be, viszont csökken az aktivitásunk, az ünnepek alatt különösen hajlamosak vagyunk sokat ülni, ha az étkezőasztal megközelítése jelenti csak a mozgást, és az könnyen súlygyarapodáshoz vezet. Az ilyenkor sűrű vendégjáráskor sok nehéz, zsíros ételt és általában alkoholt is fogyasztunk, és előfordul, hogy túl is esszük magunkat. Gyakori a gyomorhurut, az epehólyag gyulladás, de ilyenkor fokozódnak a reflux tünetei, rosszabb esetben hasnyálmirigy gyulladás is kialakulhat a megváltozott étrend miatt. A korai sötétedés, a borús időjárás miatt az is előfordulhat, hogy napokig nem is látjuk a Napot. Ez mozgáshiánnyal párosulva hat a hangulatra, kedélytelenné válhatunk. Gyakori, hogy az étkezésekben keressük a vigaszt és az élvezeteket, pedig a szabadban tett séta többet segítene. Kevesen tudják, hogy a felső légúti kórokozó gyomor- és bélhurutot, hányingert, hasmenést is okozhat. A készülődés balesetveszélyes is, ilyenkor általában sokan megsérülnek, nemcsak az utakon, de a konyhában vagy a karácsonyfa felállítása során is.

Van, hogy jobb nem mozdulni

Egy kis nátha még nem rontja le jelentősen a közérzetünket, és nem is jelent komoly veszélyt másokra sem. A torokfájdalom, a kínzó köhögés vagy a láz, de a hasmenés is komolyabb fertőző betegségekről árulkodhat, ilyenkor saját és környezetünk védelme érdekében jobb, ha lemondjuk a látogatást, különösen, ha kisgyermekes családokhoz vagy idősebbekhez mennénk. Otthon, a gyógyszeres fiókban mindig érdemes lázcsillapítót, orrsprayt, multivitaminokat, köhögéscsökkentő szirupot, váladéklágyító, hányingercsillapító, hasfogó és puffadásgátló készítményeket tartani, de tárazzunk be sok gyümölcsöt, gyömbért, gyógynövényes teát, savanyú káposztát is, mert ezek enyhítik a megfázás tüneteit, sőt az emésztést is könnyíthetik. Hasznos, ha van otthon maszk és folyékony kézfertőtlenítő is – tette hozzá a szakorvos.
A karácsony a szereteten és az együtt töltött időn kívül azért a finom ételekről is szól, Vancsura Zoltán szerint az ünnepi menüt nem kell kihagyni, de fontos, hogy mértékletesen étkezzünk, fogyasszunk sok folyadékot, főleg teát és vizet, ne magas cukor- és/vagy alkoholtartalmú italokat. A vendégségek és étkezések, valamint a két ünnep között is menjünk sokat sétálni vagy sportos családi programokra. A legfontosabb pedig az, hogy figyeljünk egymásra, főleg az egyedül élő családtagokra, barátokra, hogy mindenki egészségesen és szeretetben tölthesse az év legszebb ünnepét – hangsúlyozta a szakorvos.
Szerző