Életmód segíthet megelőzni a „csúnya” autoimmun betegséget

Publikálás dátuma
2020.01.04. 14:10

Fotó: GARO/Phanie / AFP
A főleg a menopauza után megjelenő betegség kialakulásának oka nem ismert, de bizonyos – életmódbeli – változtatásokkal növelhető az elkerülésének esélye.
Az autoimmun eredetű reumás ízületi gyulladás, a rheumatoid arthritis (RA) kialakulásának oka nem ismert, ám ha a családban előfordult, az öröklődés miatt nagyobb az esély a kialakulására. A főleg 40 év feletti nőknél megjelenő első tünetek megjelenésében közrejátszhat a magas ösztrogénszint – mondta Kádár János immunológus, az Immunközpont főorvosa. Több kutatás is igazolta, hogy a betegség első jelei a menopauza időszakában jelennek meg, illetve a már kialakult RA tünetei is erősödnek a hormonális változások miatt.
Az RA nem gyógyítható, de a tünetek csökkentéséhez és a jó életminőség megőrzéséhez fontos a korai diagnózis és az időben megkezdett kezelés. Ezért, ha a menopauza időszakában általános, rossz közérzetet, levertséget, étvágytalanságot, fogyást, fáradtságot tapasztalunk, forduljunk immunológushoz. Először a kéz, majd a boka területén fájó, duzzadt ízületek is jelezhetik a betegséget.
Mint a legtöbb betegség megelőzésében, az RA esetében is nagyon fontos a dohányzás kerülése. Öröklött hajlam esetén a dohányfüst már gyermekkortól kezdődően növeli a betegség kialakulásának kockázatát, ezért fontos, hogy a lakás is füstmentes legyen. A már kialakult betegség esetén a dohányzás rontja a kezelés hatékonyságát.
Az elhízás is növeli a betegség kialakulásának kockázatát, és megnehezíti a kezelést. A megelőzéshez ezért fontos ügyelni a normál testsúly megtartására. Ehhez szükséges a rendszeres mozgás mellett a jól összeállított étrend is. Egy, a Frontiers in Nutrition folyóiratban korábban megjelent kutatás szerint a gyulladáscsökkentő étrend meglévő betegségnél segít enyhíteni a tüneteket. Ennek fő pillére a nyers, vagy alig párolt-főzött zöldségek, szezonális gyümölcsök, probiotikumok fogyasztása, amit kurkuma és gyömbér egészít ki.
A mikrobiom, azaz a bélflóra az utóbbi években került a kutatások középpontjába, több is vizsgálja az RA és a bélflóra kapcsolatát. Összefüggést fedeztek fel például a P.copri baktérium jelenléte a bélben és a rheumatoid arthritis kialakulása közt. Egy másik kutatás megerősítette, hogy bizonyos mikrobák bősége a bélben akár előre is jelezheti a betegség későbbi kialakulását.
A gyermekkori traumáktól a stresszes mindennapokig minden hat a reumás ízületi gyulladás megjelenésére. Sőt egy megterhelőbb időszak a már tünetmentes betegekben is fellángolást okozhat. Sok esetben nincs lehetőség a stressz kiiktatására, de a napirend tudatos kialakítása, a pihenésre és kikapcsolódásra fordított idő beiktatása és stresszcsökkentő technikák elsajátítása segíthet a káros hatások leküzdésében.
Szerző

Elveheti a kedvet a folytatástól a túl kemény edzés

Publikálás dátuma
2020.01.03. 13:10

Fotó: Science Photo Library / AFP
Lazán és főleg fokozatosan érdemes elkezdeni a sportolást, mert a túl kemény és megterhelő edzés árthat, de akár a kedvet is elveheti a folytatástól.
Az életmódváltás jelentős döntés, amihez nagy lelkierő és jó esetben komoly felkészülés szükséges – mondta Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője. A mozgás súlyfelesleg esetén is fontos, de nemcsak a fogyásban segít, hanem számos, pozitív egészségügyi következménnyel is jár. A túlsúlyos emberek azonban gyakran félnek elkezdeni, vagy túl hirtelen, vagy akár számukra veszélyes mozgástípusokkal próbálnak gyors eredményeket elérni. „Fontos, hogy ne kényszerűen alkalmazott eszközként gondoljanak a fizikai aktivitásra, aminek segítségével majd kisebb méretű ruhákba is beleférnek. 
A túlsúly komoly egészségi kockázatokkal is jár, többek közt a magas vérnyomás, a szív-, érrendszeri betegségek, a cukorbetegség, a depresszió, az alvászavarok és a mozgásszervi panaszok rizikóját emeli. A fogyással ezeket csökkenthetjük, miközben javul az önértékelésünk, magabiztosabbak lehetünk, és megtapasztalhatjuk, hogy hatékonyabban is tud működni a testünk. Ez pedig kifejezetten élvezetessé is teheti a mozgást” – hangsúlyozta a szakorvos.

Hogyan kezdjünk hozzá?

Mielőtt bármilyen komolyan változtatnák az életmódunkon, fontos, hogy vizsgáltassuk ki magunkat. Elsősorban kardiológiai, ortopédiai, szükség esetén endokrinológiai szakvizsgálatokra érdemes elmenni. Az American College of Sports Medicine a túlsúlyos emberek edzésével kapcsolatos cikkében arra hívta fel a figyelmet, hogy ha nincs semmilyen gátló tényező, szerezzünk be jó minőségű, kényelmes sportruházatot, megfelelően megtámasztott cipőt, ami ellensúlyozza a plusz súly okozta terhelést a bokában, a térdben és az egész mozgató szervrendszerben. Fülöp Tibor szerint érdemes kímélőbb sportokkal kezdeni, hiszen amellett, hogy a túl nagy terhelés nem ajánlott, a túl kemény edzés vagy a túl gyors futás elveheti a kedvet a folytatástól.

A legjobb kezdő mozgásformák

  • Séta
Ez az egyik legjobb választás, ha a korábbi mozgásszegény életmódot szeretnénk megváltoztatni. A távot és a tempót fokozatosan emelve fejleszti az állóképességet. Komoly túlsúly esetén érdemes 10-15 perces gyaloglással kezdeni, amelyet 30-60 percig is növelhetünk, mielőtt – a terjedelmet újra csökkentve – rövid résztávos terhelésként kocogó szakaszokat is beiktatunk. Hasznos segítség lehet egy lépésszámláló, a közepes intenzitás nagyjából 100 lépés megtételét jelenti percenként. 
  • Vízi gimnasztika
Különösen ízületi problémák esetén lehet jó választás a vízi torna, hiszen a vízben való mozgás leveszi a terhet a térdről, a csípőről, a vállról – ez kivételesen előnyös lehet túlsúly esetén. Itt is lehet növelni az intenzitást, az egészen alacsonytól, amikor a medence alján állunk, addig a szintig, amíg lebegve végig tapossuk az óra időtartamát.
  • Csoportos órák
Komoly szociális támogatást jelent, ha sikerül találnunk egy megfelelő csoportos órát, esetleg kifejezetten életmódváltóknak tervezve. Ha ilyen nincs, válasszunk kíméletesebb óratípusokat, gerinctréninget, thai chi-t, body&mind órát, esetleg senior csoportot. Akik szeretik a társaságot, tapasztalni fogják, hogy támogató közegben többet bírnak.  
  • Súlyzós edzés
Ha az orvos hozzájárul és a mozgató szervrendszer is bírja, az úgynevezett rezisztencia edzésnek komoly előnyei lehetnek a túlsúlyos személyek számára, erősíti a gerinc menti izmokat, javít a tartáson, növeli az ízületi mozgékonyságot, és az anyagcserét is gyorsítja. A súlyzós vagy saját testsúlyos edzés helyes kivitelezését azonban érdemes szakembertől megtanulni, hiszen a rossz technika többet árthat, mint használ maga a mozgás. Az edző segíthet a megfelelő eszközök és súlyok alkalmazásában is. 
  • Biciklizés
Jelentősebb túlsúly esetén érdemes a fekvőkerékpárt választani, mert az nagyobb alátámasztást biztosít és az ízületeket is jobban kíméli. Optimális, ha edzőteremben pattanunk a biciklire, mert így senkit sem zavar, ha eleinte csak lassan tekerünk, vagy 5 perc után megállunk pihenni. Ez az edzéstípust is ugyanolyan fokozatosan kell felépíteni, mint a sétát és a kocogást. 
A személyre szabott edzéstervhez érdemes elvégeztetni egy terhelésélettani felmérést, amelynek segítségével pontos adatokat kaphatunk a szervezet teljesítőképességéről, terhelhetőségéről, amelyeknek megfelelően felépíthető egy olyan edzésterv, amely a lehető legjobbat hozza ki a fogyni is vágyó életmódváltóból, és megóvja az egészségüket – hangsúlyozta a sportorvos.
Szerző

Így tartható be az "idén lefogyok" fogadalom

Publikálás dátuma
2020.01.02. 10:59

Fotó: COLLANGES/BSIP / AFP
A karácsonyi evészetet nehéz megúszni súlygyarapodás nélkül, megosztunk néhány kevéssé ismert, de szakértők szerint hatásos tényt, hogy az életmódváltást célzó, újévi fogadalom ezúttal betartható legyen.
Az elhízás manapság a világ egyik vezető egészségügyi problémájává vált. A helytelen táplálkozás és a mozgáshiány miatt egyre többen híznak el. Bizonyos pszichológiai és fizikai problémák is a kilók gyarapodásához vezetnek. Az interneten számtalan „tuti” súlycsökkentő módszert lehet találni, amelyek jó esetben csak nem használnak, de akár árthatnak is. A Medical Daily néhány kevésbé elterjedt, és brit szakértők szerint valóban működő tényt gyűjtött össze.

Nem ugyanúgy

Az Aberdeeni Egyetem kutatói igazolták azt, a némileg igazságtalan tényt, hogy a nők nehezebben fogynak, mint a férfiak. A kutatók szerint az adagok csökkentése segíthet a biológiai különbség áthidalásában. Azt ajánlják, hogy egyik nemnek sem árt, ha megbarátkozik a kisebb tányérokkal, hiszen a kevesebb étel csökkent kalóriabevitelt eredményez. Egyébként meg, ahogy megírtuk, nemcsak a nők és a férfiak működnek eltérően, hanem  mindenkinek másképp működik a szervezete, van olyan étel, ami valakit hizlal vagy káros az egészségére, másnak azonban kevésbé árt.

Csodaszerek

A szakértők a természetes fogyást ajánlják, mert nincs olyan csodaszer, ami képes lenne a leolvasztani a felesleges zsírt, de azért olyan táplálék-kiegészítők azért léteznek, amelyek megkönnyíthetik a fogyás hosszú és sokszor rögös útját.

Kevesebb mozgás

A szakemberek szerint nincs egyenes arányosság a sok mozgás és a nagyobb fogyás között, sőt a kevesebb ebben az esetben is több. Azt találták, hogy a háromórás kocogás nem hatásosabb, mint fél óra futás. Persze mozogni kell, rendszeresen, a WHO ajánlása szerint hetente összesen legalább 150 perc mérsékelt vagy 75 perc intenzív edzésre lenne szükség.

Fehérje

A fogyókúra idején a legnagyobb kihívást az éhség jelenti. Kutatások igazolják, hogy a fehérjében gazdag ételek enyhíthetik a sóvárgást, eltelítenek és jót tesznek az egész szervezetnek, de persze nem „ész nélkül” fogyasztva. A legcélszerűbb, ha az életmódváltáshoz, a személyre szabott étrend összeállításához szakember segítségét kérjük.
Szerző