Újra az óvárosban lesz a szilveszteri buli, mert a lakók féltik a medvék álmát Zakopanéban

Publikálás dátuma
2019.11.25. 10:20

Fotó: PIOTR KORCZAK / AFP
A petíciót aláíró több mint 27 ezer ember szerint a lengyel síparadicsom új helyszínre költöztetett hagyományos évvégi rendezvénye megzavarhatja a medvék téli álmát.
Zakopané lakói egy helyi újságból tudták meg, hogy a városi tanács októberben megtárgyalta a lengyel köztévé által is közvetített ünnepség áthelyezését a belvárosból a hegy lábához, a Tátrai Nemzeti Parkba, a híres Wielka Krokiew síugrósánchoz. Miután a polgármester elismerte, hogy ilyen döntés született, múlt szombaton több száz tüntető vonult végig a városon egy fekvő medvebábút cipelve. A tiltakozók azt követelték, hogy a polgármester vonja vissza a döntést. Az újság által indított petíciót keddre már több mint 27 ezren írták alá.
A szilveszteri rendezvényt élőben közvetítő TVP közszolgálati tévécsatorna „ál-környezetvédőnek” nevezte a tiltakozókat, és azzal érvelt, hogy a sportrendezvényeket is gond nélkül lebonyolítják a térségben. Az újság cikkét követően a nemzeti park is közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozták, hogy a zaj és a tűzijáték fényei megijeszthetik az állatokat, ami miatt elvándorolhatnak és hosszú távon a populációjuk is csökkenhet. A közlemény rámutatott, hogy tavaly elpusztult egy medve, amely felébredt a szilveszteri mulatság zajától. A park szakemberei elmondták, hogy a hegyen kárpáti barna medvék élnek, bár azt, hogy mekkora a populáció, nem tudják pontosan.
 Az AFP jelentése szerint a zakopanei polgármester pénteken azt mondta, hogy engedtek a közvélemény nyomásának, és a köztévével megegyezve idén is az óvárosban rendezik meg a szilveszteri koncertet.
Szerző
Témák
Zakopane medve

Elpusztult Iman, az utolsó szumátrai orrszarvú Malajziában

Publikálás dátuma
2019.11.24. 14:11
Illusztráció.
Fotó: Shutterstock
Rákban pusztult el a szumátrai orrszarvúk fajának utolsó ismert malajziai egyede, egy 25 éves nőstény - írta a BBC hírportálja.
Az Iman nevű állat Borneó malajziai részén múlt ki szombaton - közölte Christine Liew, Sabah állat turisztikai, kulturális és környezetvédelmi minisztere. A faj utolsó malajziai hímje májusban pusztult el. A szumátrai rinocéroszok hajdan Ázsia nagy részét benépesítették, a vadon élő populációk azonban szinte teljesen kihaltak, úgy vélik, ma már alig száz példány él belőlük. A faj a Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) vörös listáján a súlyosan veszélyeztetettek között szerepel.
"Iman természetes halált hal. Teljes figyelmet és a legjobb gondoskodást kapta, mióta 2014 márciusában befogtuk"

- monda Liew.

A szumátrai rinocéroszokat az orrvadászat és az élőhelyük elvesztése sodorta végveszélybe, ám a fajt ma leginkább a populációk széttöredezettsége fenyegeti. A faj tenyésztését szolgáló erőfeszítések mindeddig kudarcot vallottak Malajziában. Ma öt orrszarvúfaj él a Földön, kettő Afrikában, három Ázsiában. Az utóbbiak közé tartozik a szumátrai rinocérosz (Dicerorhinus sumatrensis), a legkisebb testű faj.
Szerző

Madarakéhoz hasonló repüléssel csökkentenék a kerozinfogyasztást

Publikálás dátuma
2019.11.23. 11:11

Fotó: Airbus
Kötelékrepülési kísérletekbe kezd a transzatlanti útvonalakon az Airbus. Az elöl haladó repülőgép áramlását kihasználva csökkenhet a második gép légellenállása, és ezzel üzemanyag-fogyasztása is.
Megkezdi a „fello' fly” elnevezésű projekt repülési próbáit 2020-ban az Airbus. Ennek során két repülőgép egymástól 3-4 kilométerre lemaradva szeli át az Atlanti-óceánt. A tesztben a szakemberek vizsgálják a kötelékrepülés műszaki, üzemelési és gazdasági lehetőségeit – írta az Airportal
A kötelékrepülés alkalmazásának ötlete, amellyel csökkenteni lehetne a légiközlekedés ökológiai lábnyomát, nem új, a katonai repülésben már régóta alkalmazzák is a vándormadaraktól ellesett alakzatot. A keletkező felhajtóerő miatt a szárny mögött örvények alakulnak ki, amelyek növelik a repülőgép légellenállását, így a levegőben maradáshoz szükséges teljesítményigényt is. 
Míg a szárnyvégi örvényeket általában veszélyként kezelik a légiközlekedésben, addig ez a koncepció a leváló örvények energiáját hasznosítaná. A hátul repülő gép abban a sávban repülne, ahol az örvények felfelé haladó áramlást idéznek elő, ezzel akár tízszázalékos üzemanyag-megtakarítást is el lehet érni.
Szerző