Gothár Péter maga jelentette be, hogy ő a zaklató rendező

Publikálás dátuma
2019.11.20. 15:17
Gothár Péter
Fotó: Népszava
Így feloldódott a megnevezése körüli patthelyzet, azonban van ellentmondás a színház és a rendező közleménye között.
Gothár Péter rendező maga jelentette be, hogy ő az a zaklató, akinek esetéről a Katona József Színház tegnap adott ki közleményt. Gothár a színház Facebook-oldalán ismerte be tettét, azt írta: "Eddigi szellemi bázisomat, szeretett munkahelyemet, a Katona József Színházat kérem meg arra, hogy közleményemet a nyilvánosság elé bocsássa. Egy évvel ezelőtt erkölcsileg elfogadhatatlan módon közeledtem színházunkban egy munkatársnőmhöz. Pár nappal később bocsánatot kértem és kaptam tőle. Most, hogy ez az eset a színház, s azon keresztül az ország nyilvánossága elé került, szeretném bocsánatkérésemet nyilvánosan is megismételni. Nagyon sajnálom, ami történt. Ahogyan azt is, hogy nyers stílusommal, rossz modorommal vagy erkölcsileg kifogásolható viselkedésemmel valaha bárkit megbántottam. Gothár Péter"
Azonban némi ellentmondás van a színház tegnapi közleménye és Gothár beismerése között, ugyanis a Katona azt írta, hogy a zaklató
"több esetben is erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival".

Gothár pedig egyetlen ilyen esetről ír:
"erkölcsileg elfogadhatatlan módon közeledtem színházunkban egy munkatársnőmhöz".

Korábban Karácsony Gergely is beszélt az ügyről. "Nyilvánosságra kell hozni, hogy ki a zaklató a Katona József Színházban" - ezt mondta a Hír Televíziónak a főpolgármester. Hozzátette: eddig nem történtek lépések az áldozatok védelmében, de a mostani botrány után programot indítanak. Bár a Hír Televízió műsorában is elmondták, hogy a hatályos jogszabályok nem teszik lehetővé a színház számára a zaklató nevének nyilvánosságra hozatalát, mégis úgy tálalták a hírt, hogy a színház elhallgatta az érintett rendező nevét. Ezt a dilemmát most maga az érintett, Gothár Péter oldotta föl.     Ahogy azt a Népszava is megírta, a Katona József Színház belső vizsgálata után megváltak a rendezőtől, aki többé nem léphet az intézmény területére. Gothár Péter a Nemzet Művésze, Kossuth-díjas filmrendező, színházi rendező, forgatókönyvíró, jelmez- és díszlettervező, valamint egyetemi tanár, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja. Legismertebb játékfilmje a Megáll az idő, alkotásait Karlovy Varytól Velencén át Cannes-ig díjazták.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem közleményben reagált a bejelentésre

"A Katona József Színház által a tegnapi nap folyamán közzétett nyilatkozattal összefüggésben Gothár Péter, a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanára a mai napon megkereste az egyetem vezetőjét, és etikai vizsgálatot kért önmaga ellen. Az egyetem vezetősége haladéktalanul kezdeményezte eseti etikai bizottság felállítását. A vizsgálat lezárultával az eredményről tájékoztatjuk az egyetem polgárait és a közvéleményt" - zárul a közlés. 

Szerző
Frissítve: 2019.11.20. 16:25

Díjat nyert a Ferenczy Múzeum

Publikálás dátuma
2019.11.20. 14:34

Fotó: Ferenczy Múzeumi Centrum
Design Awards 2019 Rose Gold belsőépítészeti díjat nyert az Újvidéki Orfeuszok – A vajdasági Új Symposion folyóirat (1965–1992) című kiállítás, amely 2018. február 2. és április 29. között volt látható.
A harminc éve alatt betiltásokat és pereket is átvészelt vajdasági kultikus folyóiratról készült multimédiás tárlat kurátora Szilágyi Zsófia Júlia irodalomtörténész, grafikai arculattervezője Andorka Tímea volt. A 2015. óta létező díj a világ egyik legfontosabb kreatív tervezőknek, építészeknek, designereknek szervezett versenye. 
Szerző
Frissítve: 2019.11.20. 15:46

A három Kurtág-generáció

Publikálás dátuma
2019.11.19. 20:23

Fotó: Filmfabriq Produkciós Kft.
Bemutatták A három Kurtág című filmet az Eötvös10 Közösségi és Kulturális Színtér nagytermében. A film utáni beszélgetésen újabb részletekre derült fény a családdal kapcsolatban.
Rejtvénynek is felfogható a mű címe, hiszen négy Kurtágot ismerünk: ennek megfelelően Kurtág György, a nemrégiben elhunyt Kurtág Márta, ifj. Kurtág György és Kurtág Judit volt valójában a főszereplője az ötven perces dokumentumfilmnek. Igaz, azt is tudjuk – ezt sokan és számtalanszor elmondták, leírták -, és elhangzik a filmben is az operát, a Játszma végét betanító korrepetitor Arnaud Arbet-tól: Kurtág György és felesége, Márta igazából egy személyiség. Erre rögtön a film nyitó képsora utalt is: a zeneszerző négykezes átiratában ketten játsszák Bach két kézre írt G-dur duettjét, de azt is megtudtuk, volt olyan részlete az operának, amelyet felesége megjegyzése után Kurtág teljes egészében újra komponált. Vagyis a film címe az is lehetett volna: A három Kurtág-generáció, hiszen Judit, aki a film egyik rendezője is volt, ifj. Kurtág György lánya. A forgatást a francia Maryline Charrier nagyjából abban az időben kezdte, amikor a milánói Scalában egy évvel ezelőtt bemutatott Beckett-Kurtág-opera betanítása az énekesek számára elkezdődött, a helyszín Kurtág Márta betegsége miatt lett később a Budapest Music Center, a BMC, ahol a házaspár az utóbbi években élt. A szereplők nagyrészt tehát franciául beszélnek, a film magyar feliratozású. A történet, ha dokumentumfilm esetében beszélhetünk ilyenről, két szálon fut. Egyrészt megismerhetjük a Kurtág családot, mint alkotóművészeket - magánemberi mivoltukban itt nem igazán szerepelnek - összetartozásuk inkább csak alkotói kapcsolatként jelenik meg. Másrészt betekintést nyerhetünk abba folyamatba, amelynek során az énekesek elsajátították Kurtág felügyelete mellett az opera szólamait egy rendkívül hosszú és apró részletekbe menő folyamat során. Ifj. Kurtágtól megtudjuk, bár az út adott volt számára a klasszikus zene felé, a komponistává váláshoz, mégis, csak némi kitérővel jutott el oda. A Beatles, a Pink Floyd, Jimmy Hendrix arra késztették, hogy egy évre megszakítsa zongoratanulmányait. Láthatjuk, amint az általa feltalált, különleges szintetizátoron vagy inkább felette, olyan kézmozdulatokkal játszik, mintha varázsolna, továbbá beszél arról, hogy bár végül zeneszerzői útja másfelé vezetett mint apjáé, próbálkoztak együttműködéssel. Láthatunk erre is példát, amint közösen játszanak szintetizátoron. Judittól azt tudjuk meg, hogy viszonylag hamar rájött, az ő terepe nem annyira a muzsika, inkább a vizualitás, a fotó, a videó, de az utóbbiban meghatározó alap nála is egyfajta módon a zeneiség, ebből is láttunk kis bemutatót, a mozgás ritmusa volt árulkodó a részletben. A vetítés utáni beszélgetésen, amely Mérei Anna vezetésével folyt, és résztvevői Fazekas Gergely zenetörténész és Felszeghy Ádám producer voltak, hangsúlyozottan az derült ki, Kurtág György zeneszerzői világában ott létezik az elmúlt ezer év egész európai zenetörténete. Info: A három Kurtág - dokumentumfilm, 51 perc, 2019 Rendező: Kurtág Judit, Maryline Charrier
Szerző
Témák
Kurtág film