Az óceánok után a folyókat is megtisztítaná a műanyagtól a 25 éves holland feltaláló

Publikálás dátuma
2019.10.27. 17:45

Fotó: ROBIN UTRECHT /
A rotterdami kikötőben mutatta be új fejlesztését Boyan Slat, az Ocean Cleanup projekt alapítója.
A 25 éves holland feltaláló The Interceptor nevű találmánya a vízen haladva kotorja ki a műanyagszemetet a folyókból – írja az MTI. A napenergiával működő hajó a folyókon völgymenetben (a vízfolyás irányában) úszva naponta 50 ezer kilogramm műanyaghulladékot képes összegyűjteni íves alakú felfogó berendezésével még az előtt, hogy azok a tengerekbe és óceánokba ömlenének. Megfelelő feltételek mellett teljesítménye akár kétszeresére növelhető, mondta Slat. A csendes-óceáni szemétgyűjtő rendszer feltalálója szerint mintegy ezer folyó felelős az óceánokat érintő műanyagszennyezés csaknem 80 százalékáért, ezért az a szándéka, hogy a következő öt évben valamennyi ilyen folyón megkezdjék a hulladék eltávolítását. El kell zárni a csapot, ami azt jelenti, hogy meg kell akadályozni, hogy a műanyag eljusson az óceánig – mondta.  
Három ilyen folyami hulladékgyűjtő hajót vetettek már be Indonéziában, Malajziában és Vietnamban, a negyediket a Dominikai Köztársaságban fogják használni. A hajók elkészítése mintegy 700 ezer dollárra rúgott, de a költségek csökkenni fognak, ahogyan egyre többet készítenek belőlük. A rotterdami bemutatón egy malajziai képviselő elmondta: másfél hónapja működik egy hajó az egyik folyón, és nagyon jó szolgálatot tesz. Boyan Slat célja, hogy megszabadítsa az óceánokat a műanyagszeméttől. A holland feltaláló állítása szerint azután szentelte az életét a vizek kitakarításának, hogy egyszer Görögországban búvárkodva több műanyagzacskót látott, mint halat. 
Szerző

Hamarosan láthatóak lesznek a postojnai barlangi vakgőték

Publikálás dátuma
2019.10.26. 10:10

Fotó: MARK RALSTON / AFP
Az emberhalként vagy szlovéniai sárkányként is emlegetett ritka és titokzatos faj 21 példánya három és fél éve kelt ki a cseppkőbarlangban.
A Szlovéniában gyakran emberhalként vagy szlovéniai sárkányként is emlegetett barlangi vakgőte (Proteus anguinus) ritka és titokzatos faj, amely föld alatti karsztbarlangokban és barlangi tavakban él szerte a Balkánon.
A postojnai cseppkőbarlang egyik túravezetője vette észre a barlang egyik akváriumának falára ragasztott petéket, és azonnal értesítette a barlang biológusait. A szakemberek a helyszínre siettek, hogy szemtanúi lehessenek a ritka eseménynek, a barlangi vakgőte ugyanis évtizedenként mindössze nagyjából kétszer rak petéket. A biológusok speciális óvintézkedéseket hoztak a sebezhető és a fertőzésekre érzékeny peték védelmében. Az anyaállaton kívül minden példányt eltávolítottak az akváriumból, amelyet le is fedtek, hogy igazi barlangi körülményeket teremtsenek.
A lárvák 2016 júniusában keltek ki: a természetben rendkívül ritkán megfigyelhető eseményt infravörös kamerákkal sikerült megörökíteni. A kikelt 22 bébigőtéből 21 van életben, amit - az állatok gyors fejlődésével együtt - óriási sikerként könyvelnek el a kutatók. A statisztikai adatok szerint egy nőstény vakgőte természetes környezetben nagyjából 100 petét rak életében, és ebből mindössze két utód fejlődik ki teljesen. 
Az újszülött gőték hossza nagyjából 1,7 centiméter volt, mostanra azonban már 12 centiméteresre nőttek, úgyhogy hamarosan egy nagyobb akváriumba kerülnek. A barlang üzemeltetője azt tervezi, hogy hamarosan bemutatja a nagyközönségnek a gőtéket, de csak nagyon szigorú óvintézkedések mellett.
Szerző
Témák
cseppkőbarlang

Korlátozzák a környezetszennyező autók közlekedését Bukarestben

Publikálás dátuma
2019.10.25. 09:50

Fotó: Jaap Arriens/NurPhoto / AFP
A belvárosba nem hajthatnak be és a légszennyezési besorolásnak megfelelő mértékű illetéket kell fizetniük a tulajdonosoknak.
Nem hajthatnak be 2020. január 1-jétől Bukarest belvárosába olyan járművek, amelyeknek a légszennyezési besorolása nem éri el az Euro 3-as szabványt, 2022-től pedig a román főváros teljes területéről kitiltják azokat - döntött csütörtökön a bukaresti közgyűlés. Az elfogadott határozat értelmében úgynevezett oxigén-matricát és a légszennyezés mértékétől függő illetéket vezetnek be az Euro 3-as vagy rosszabb besorolású gépjárművek számára. A legolcsóbb (Euro 3-as) matrica egy napra 5 lejbe (346 forint), egy évre pedig 700 lejbe (48 500 forint) kerül majd, míg a legdrágább (non-Euro) éves matrica ára 1900 lej (mintegy 131 ezer forint) lesz.
Az augusztusban közvitára bocsátott eredeti tervezettől eltérően nemcsak a máshonnan érkező - a metropolisz övezeten kívül forgalomba helyezett - autók behajtását korlátozzák: a díjfizetési kötelezettség és annak mértéke, illetve a behajtási tilalom kizárólag a jármű légszennyezési besorolásától függ majd. A bukaresti közgyűlési határozat szerint 2021-től már az euro-4 es járműveket is matricavásárlására kötelezik.
Bukarestben és a várost körülvevő megyében 1,6 millió jármű van nyilvántartásba véve
Fotó: FRISO GENTSCH
A határozatot előterjesztő Gabriela Firea főpolgármester szerint Bukarest a hatodik legszennyezettebb levegőjű Európai nagyváros, ahol - a fővárost körülvevő Ilfov megyével együtt - 1,6 millió autó szerepel a gépjármű-nyilvántartásban. Romániában 2017-től ugrásszeren megnőtt az utakon közlekedő használt járművek száma, miután a kormány eltörölte a környezetvédelmi illetéket, ami korábban megnehezítette a környezetszennyező autók forgalomba helyezését. 
Romániában több mint hatmillió autó szerepel a járműnyilvántartásban, háromnegyedük tíz évnél öregebb.
Szerző