Visszavonják a hongkongi kiadatási törvényt, de ez már kevés lehet a tüntetők megnyugtatására

Publikálás dátuma
2019.09.04. 10:55

Fotó: AFP
A százezres-milliós demonstrációknak ez már csak az egyik fő követelése.
A hongkongi főkormányzó, Carrie Lam szerdán visszavonja a vitatott kiadatási törvénytervezetet - erősítette meg egy kormányilletékes a Reuters-nek az erről szóló sajtóértesüléseket. A törvénytervezetet, amely értelmében a bűnügyi eljárás során a gyanúsítottakat kiadhatták volna Kínának, Lam júniusban felfüggesztette, de ezzel sem tudta leállítani a Kínához 1997-ben visszakerült volt brit gyarmaton június 9-én kezdődött, és már 13 hete tartó tüntetéseket.
A tiltakozóknak azóta már csak az egyik követelése a törvényjavaslat teljes visszavonása. Követelik továbbá az egyre brutálisabb rendőri túlkapások kivizsgálását, csak úgy, mint annak a tisztázását, hogy miért néznek félre a rendőrök, amikor a tüntetőket összeverő fehér ruhás és maszkos emberek egy-egy csoportja feltűnik. De követelik már a Pekinghez lojális főkormányzó lemondását is. Mindezek fényében egyáltalán nem biztos, hogy a szerdai bejelentés a százezres-milliós tüntetések végét elhozza.
A várható bejelentéssel kapcsolatos sajtóhírek hatására a hongkongi irányadó tőzsdeindex, a Hang Seng szerdán több mint 3 százalékkal emelkedett.
Frissítve: 2019.09.04. 17:21

Megint Bécs lett a világ legélhetőbb városa

Publikálás dátuma
2019.09.04. 10:47
A bécsi opera
Fotó: Ellen Rooney / AFP
Az osztrák fővárost másodszorra választották a világ legélhetőbb városának. A lista alján sincs változás: a szíriai Damaszkusz kapta a legrosszabb értékelést az Economist Intelligence Unit kutatásában.
Tavalyhoz hasonlóan idén is az osztrák fővárost választották a világ legélhetőbb városának az Economist Intelligence Unit értékelői – írta a CNN. Bécs szinte maximális pontszámokat kapott a stabilitás, a kultúra, a környezet, az oktatás, az infrastruktúra és az egészségügyi ellátás szempontjait tekintve is. Az ausztriai főváros tavaly a rangsort hét évig vezető Melbourne-t előzte meg, amely most is a dobogó második helyén áll. A világ 140 országát vizsgáló élhetőségi lista elejének további helyezettjei Sydney, Osaka és Calgary.
Bár a top 10-ben főként Ausztrália, Kanada és Japán városai szerepelnek, összességében Európa is jól teljesített. Koppenhága az első tízbe tudott kerülni, a húszas listára Zürich, Frankfurt, Genf, Helsinki, Amszterdam és Hamburg is felfért. Berlin a 21., míg Luxembourg a 23. lett.
Az amerikai városok közül Honolulu a legjobb a 22. helyével, Atlanta, Pittsburg, Seattle és Washington a legjobb 40-ben van, Chicago a 41. lett.
London csak a 48., New York pedig az 58. helyet érte el, ennek oka, hogy bár a kultúráik magas pontszámot kaptak, az infrastruktúra, a stabilitás, a bűncselekmények magas száma, valamint a terrorveszély rontotta az értékelésüket. Párizs a sárgamellényesek tüntetései miatt hat helyet visszacsúszva a 26. helyet érte el.
Ázsiában Hongkong a 38., Szingapúr és Dubaj, a 40., illetve a 70. helyeikkel lettek a legélhetőbb városok.
Kairót és Új Delhit a környezeti problémák, például a rossz levegőminőség és a nem megfelelő vízellátás miatt leminősítették.
A világ legkevésbé élhető városainak idén is a szíriai Damaszkuszt, a nigériai Lagost és a bangladesi Dakkát találták a lista készítői. Caracas, Karachi és Tripoli is a lista alsó tíz helyén található.
Damaszkusz a legélhetetlenebb

A világ legélhetőbb városai 2019-ben

1. Bécs, Ausztria 2. Melbourne, Ausztrália 3. Sydney, Ausztrália 4. Osaka, Japán 5. Calgary, Kanada 6. Vancouver, Kanada 7. Toronto, Kanada 7. Tokió, Japán 9. Koppenhága, Dánia 10. Adelaide, Ausztrália 

A világ legkevésbé élhető városai 2019-ben

1. Damaszkusz, Szíria 2. Lagos, Nigéria 3. Dakka, Banglades 4. Tripoli, Líbia 5. Karachi, Pakisztán 6. Port Moresby, Pápua-Új-Guinea 7. Harare, Zimbabwe 8. Douala, Kamerun 9. Algír, Algéria 10. Caracas, Venezuela

Szerző

Senki sem élte túl a kaliforniai hajóbalesetet, 34-en égtek halálra

Publikálás dátuma
2019.09.04. 09:00

Fotó: MARK RALSTON / AFP
A hajón 17 és 60 év közötti kirándulók egyaránt voltak, többségük Santa Cruz és San José környékéről vágott neki a búvárkodást kínáló turistaútnak.
A dél-kaliforniai hajókatasztrófa egyetlen áldozata sem élhette túl a hajón kitört tűzvészt, mind a 34 utas meghalt - nyilatkoztak kaliforniai tisztségviselők kedden. Bill Brown, Santa Barbara megye seriffje keddi sajtókonferenciáján bejelentette, hogy a mentőegységek átmeneti időre felhagynak az áldozatok földi maradványainak felszínre hozatalával, és egyelőre a hajó stabilizálására összpontosítják erőfeszítéseiket.
A kirándulóhajó szombaton hajózott ki Santa Barbarából, fedélzetén hat főnyi személyzettel és 34 utassal. A kirándulók a Los Angelestől mintegy 140 kilométernyire fekvő Santa Cruz szigete felé hajóztak búvárkodni, amikor hétfőre virradó éjszaka a hajón tűz ütött ki. Az utasok aludtak, a legénység öt tagja - a kapitány és négy matróz - azonban ébren volt és a tengerbe ugrott. Egy másik hajó mentette ki őket. A legénység hatodik tagja aludt, így ő szintén a tűzben lelte halálát.
Jennifer Homendy, az országos szállításbiztonsági hivatal (NTSB) munkatársa az újságíróknak elmondta: szakértők részvételével megkezdődtek a vizsgálatok a tragédia körülményeinek feltárására. Mint mondta, minden megmaradt, gyúlékony anyagot összegyűjtenek, megvizsgálják a hajó műszaki állapotát, és elemzik a tűz nyomait is. Az adatok, illetve bizonyítékok összegyűjtése előreláthatóan 6-10 napig tart majd, de a hajó addig az óceán mélyén marad.
A rendőrség és az orvosszakértők DNS-minták segítségével azonosítják a felszínre hozott halottakat. Erre azért van szükség, mert a szokatlanul heves tűzben az áldozatok teljesen összeégtek. Az előzetes jelentések szerint a hajón 17 és 60 év közötti kirándulók egyaránt voltak, többségük Santa Cruz és San José környékéről vágott neki a búvárkodást kínáló turistaútnak. 
Az egyik Los Angeles-i televízióban lejátszottak egy rövid hangfelvételt, amelyen hallható, ahogy a hajóról valaki a parti őrséget hívja, és azonnali segítséget kér. A parti őrség ügyeletese ugyan kérdezte a hajó koordinátáit, de választ már nem kapott.
A rendőrség hétfő este óta hallgatja meg a túlélő személyzetet. A New York Times című lap információi szerint vizsgálják a kirándulóhajók működésére vonatkozó szabályok betartását is. Az előírások szerint ugyanis minden hajókabinnak rendelkeznie kell füstjelzővel és riasztó berendezéssel, valamint tűzoltókészülékkel. Ezen kívül az utastereknek legalább két, egymástól független vészkijárattal kell rendelkezniük. A jelenlegi vizsgálatok arra irányulnak, hogy a biztonságot garantáló szabályokat betartották-e. Az amerikai sajtóban idézett szakemberek ugyanakkor megjegyezték: az a tény, hogy a tűz éjjel tört ki és az utasok aludtak, nagyon komolyan leszűkítette a személyzet mozgásterét.
Kedden Santa Barbara kikötőjében hozzátartozók és ismeretlenek virágokkal és gyertyagyújtással emlékeztek a tragédia áldozataira.