Apa az űrben, kések a szívben

Publikálás dátuma
2019.08.30. 08:15

Fotó: Francois Duhamel / Velencei Filmfesztivál
A Velencei Nemzetközi Filmfesztivál második napja felért egy kisebb csodával: James Gray és Noah Baumbach rendező igazi ünnepet varázsolt a Lidóra.
Már csak ezért a napért érdemes volt kiutazni Velencébe – röviden így lehetne összefoglalni a velencei filmfesztivál csütörtöki napját. Két versenyfilm – az Ad Astra és a Marriage Story – bemutatója euforikus hatást keltett. E két mű rendezőjében régen is megvolt a potenciál, csak eddig egyikük sem tudott robbanni. Az Ad Astra – Út a csillagokba című sci-fit jegyző James Gray hosszú-hosszú évek óta kedvenc házirendező Cannes-ban, ahol idejében észrevették: van egy amerikai direktor, aki imádja a hetvenes évek európai szerzői moziját és ezek szellemében alkot. Csak épp eddig sosem jutott túl a hommage-okon, a drámai alkotásai sosem voltak átütőek (mint például a Visconti életművét megidéző A két szerető), a zsánerművei pedig olykor pont a felesleges direktori művésziesedés miatt voltak allűrökkel terheltek (ilyen például A bűn állomásai vagy a Z, az elveszett város). Egyszóval: Gray már egy ideje „a tehetséges filmes, akiből mégsem jön ki a legjobb” kategóriába tartozott, egészen mostanáig. Az Ad Astra esetében összejött minden: az epikus monumentalitás, plusz a csúcsformában lévő Brad Pitt. Pitt bizonyos Roy McBride nevű űrhajóst alakít a filmben, aki éppen egy gigantikus űrantennán dolgozik a Föld légkörének a határán, mígnem egy elektronikus robbanássorozat miatt majdnem életét veszti. Kiderül: a vihart okozó jelenség egy űrhajó a Neptunusznál, amely az idegen létformákat kutatta, de több mint tizenöt éve eltűnt, és nem mellékesen Roy apja, Cliff (Tommy Lee Jones) volt a kapitánya. A földi Spacecom arra kéri Royt, hogy utazzon el a Marsra és onnan küldjön üzenetet az apjának, mert elképzelhető, hogy életben van.

Az Ad Astra innentől kezdve életveszélyesen egyensúlyoz a Kubrick-féle űropera és a műfaji akció sci-fi között, amit Paul Verhoeven valósított eddig meg a legjobban Az emlékmásban. Látjuk a kolonizált Holdat, amely civilizált részén plázaváros van, máshol pedig háborús övezet. Láthatjuk a Mars kolónia egy elképzelt megvalósulását és persze a mélyűrt – amelyet a Bard Pitt alakította Roy belső monológja egészít ki. Gray nem megy el lírai vagy a szimbolikus befejezés felé, inkább marad a földi (földhözragadt) drámánál. Gray most a sajtónak Melville Moby Dickjét nevezte meg mintának, amelyből még dialógusokat is átvett. Noha a direktor nem tudja kikerülni az amerikai didaktikusságot, és a filmje csak egy kicsivel rövidebb a kelleténél, egyáltalán nem volt meglepő, hogy az Ad Astra sajtótájékoztatóján Brad Pitettet már a jövő évi Oscarjáról faggatták. Pitt udvariasan visszautasította, hogy kommentálja a díjazásáról szóló találgatásokat.

Noah Baumbach rendező esete annyiból a szempontból hasonló, hogy az amerikai független filmes mindig is élvonalban lévőnek számított, de a könnyedebb szerkezetű művei miatt sosem juthatott el az Oscar közelébe. Amost bemutatott Marriage Story (Házasságtörténet) viszont 2019 eddig felhozatalát tekintve most az elsőszámú befutónak számít. A (drámát és a komédiát vegyítő) dramedy két szerelmes jellemzésével kezdődik, annak bemutatásával, ki miért szereti a másikat. Charlie (Adam Driver) színházrendező, Nicole színésznő (Scarlett Johansson) egy közös gyerekkel. És éppen válnak több mint tíz év házasság után. Joggal vetődik fel a gondolat: na és akkor mi van, láttunk már sok ilyet! De pont ez a lényeg: ilyet nem!

Noah Baumbach 136 perc alatt elképesztő ívét rajzolja meg annak, amikor az egyik fél nem hiszi el, hogy vége egy kapcsolatnak, miképpen fejlődik egy békés válás a legbrutálisabb harcba, a folyamatot, ahogy az összes pénz az ügyvédeknél landol. Nagyon fontos motívum a gyerekért való harc stációinak állomásai, és végül a visszatérés a kapcsolat utáni szerelemhez: mert Baumbach idealista, szemmel láthatóan hisz ebben. A két színész, Driver és Johansson sosem volt még ennyire intenzív, a sokszor tíz-tizenöt perces vágás nélküli jeleneteket szinte „lángolva” viszik végig, miközben az egyik ügyvédet alakító Laura Dern is pazar, minden egyes vásznon töltött pillanata humorforrás. Talán Alexander Payne-nél (Ez az életem) volt csak ennyire átütő komika. A Marriage Story pont olyan film, amelyre a befejezése után azonnal visszaülne az ember.
Ám, hogy a valóság mennyire ironikus: Johansson Velencében a sajtónak elmesélte, amikor Baumbach meghívta ebédelni, hogy egy projektről beszéljenek, akkor a színésznő kifakadt, hogy éppen válik és emiatt traumatizált. Baumbach óvatosan vallotta be: hát, tulajdonképpen ő is erről akart vele beszélni... Írt ugyanis egy forgatókönyvet, amelyet a Jennifer Jason Leigh színésznőtől való válása ihletett.

Jófiúk: az RTL új rendőrös vígjátéksorozata vasárnap indul, megérkezett a főcíme

Publikálás dátuma
2019.08.29. 21:59
Király Dániel, Hevér Gábor és Mihályfi Balázs a Jófiúk főcímében
Fotó: RTL Klub
A főszerepben Mihályfi Balázs, Hevér Gábor és Király Dániel.
Vasárnap, szeptember elsején 20:10-kor indul az RTL Klub új, saját gyártású vígjátéksorozata, a Jófiúk. A három rendőr vicces mindennapjait bemutató sorozatot A mi kis falunk alkotói készítik, szlogenje pedig árulkodó:
Szolgálunk és vétünk!

A nyitó epizód előtt most a Népszava is megkapta a sorozat főcímét, íme:
Szerző
Témák
RTL Klub Jófiúk
Frissítve: 2019.08.29. 22:14

A tenort vették előre a stadionavatók sorában

Publikálás dátuma
2019.08.29. 19:04

Fotó: Rosta Tibor / MTI
Új stadiont avatott Szegeden Plácido Domingo. A zaklatási botrányba keveredett világsztár a Szent Gellért Fórumban lépett fel, mások mellett a fiával.
A világhírű tenor Plácido Domingo nevével még ma is stadionokat lehet megtölteni, na azért nem teljesen, hiszen a szegedi stadionavatón a nyolcezres komplexumban lehettek úgy ötezren. A nemrégiben Amerikában zaklatással gyanúba hozott tenor magyarországi producere a koncert előtt újságíróknak elmondta, Európa nem Amerika. Itt ezt másként kezelik, fogalmazott, mint ismert Amerikában több fellépését lemondták. Hozzánk Salzburgból érkezett és a hírek szerint ott nagy ovációval fogadták. Domingo többször hangoztatta már korábban, hogy szereti a focit, tehát abszolút nem idegen számára a stadion légköre. Egy szabadtéri koncertet egy ekkora térbe betenni azonban jókora kockázattal jár. Ráadásul ez volt az első nyilvános rendezvény a Szeged-Csanádi Egyházmegye új büszkeségében. Kiss Rigó László püspök meg is köszönte rögtön a magyar kormánynak, hogy támogatta a beruházást. Manapság egyébként már annyi stadion épül, hogy szinte alig lehet követni. Mindenesetre szerda este úgy tűnt, hogy finoman szólva még nincs bejáratva a Szent Gellértről elnevezett intézmény, nem kis időt vett igénybe a közönség beléptetése, a sajtót aztán a cserepadra terelték, onnan lehetett követni a koncertet. Domingónak érezhetően óriási rutinja van az ilyen koncertszerű előadásokban. A program, ami még az utolsó pillanatokban is változott, az első részben főként Verdi műveinek ismertebb áriáiból állt. Hallhattunk részletet A Traviatából, az Otellóból, a Simon Boccanegrából és A trubadúrból. Végig azt lehetett érezni, mintha a tenor takarékoskodna a hangjával, hogy bírja végig az előadást. Nem volt erőtlen, inkább visszafogottnak lehetne mondani. A jellegzetes gesztusai, a jelenléte viszont nagyon is hatott, még egy ekkora térben is. Persze csodát ő sem tud tenni, pláne hetvennyolc évesen, de igyekezett vigyázni rá, hogy ne kerüljön szakmailag kínos helyzetbe. Elég nagy szerep jutott a szoprán partnerének Ana Maria Martíneznek, aki mindent meg is tett, hogy erővel és szenvedéllyel megszólaljanak a művek. Ketten együtt leginkább a Simon Boccanegra részletében tudtak kellő drámai hatást felvillantani. Aztán jött a műfajilag is könnyedebb második rész, amikor már operettekből, slágeresebb dalokból állt a program. A legnagyobb ovációt az alapvetően olaszul, de magyar szavakkal vegyítve előadott a Bánk bán Hazám hazám című áriája aratta. Domingo profin csinálta, ahogy felerősítette a magyar nyelven tolmácsolt szavakat, a nézők pedig ennek nagyon örültek, hiszen mégis csak egy világsztártól hallhatták a saját anyanyelvükön még ha nem is tisztán, például a „magyar hazám” kifejezést. Érdemes még szót ejteni a második rész kezdetéről is, hiszen a Virtuózok című tehetségkutatóban feltűnt fiatal szegedi zongorista Balázs-Piri Soma Grieg egyik művét adta elő, a koncertet kísérő MÁV Szimfonikus Zenekart pedig Domingo vezényelte. Volt balettrészlet is, a Győri Balett három fiatal táncosa a Hattyúk tava fináléjára koreografált produkciót adott elő. És hogy a szentimentalizmust egyébként sem nélkülöző est még könnyfakasztóbb legyen, Domingo felkonferálta a fiát, ifjabb Plácidót, aki egy slágeres kompozíciót adott elő, tényleg valódi bájjal – amikor feljött a színpadra, egy puszi is elcsattant apa és fia között. Később együtt is énekeltek a közönség nem is volt hálátlan a gesztusért. A ráadásokat aztán a Domingo által szívesen énekelt Besame mucho zárta. Ebbe már beszállt mindenki. A stadion tehát felavatódott, mégis csak egy világsztárral. Igaz, egy olyan művésszel, aki épp gyanúba keveredett. Úgy tudni, az intézmény több megnyitót is tervez, hamarosan lesz egy közösségi, családi nap és egy kiemelt futballmérkőzés is. Azért szép a szervezőktől, hogy a kultúrát vették előre, még akkor is, ha ennek a fő oka minden bizonnyal a tenor naptára. Infó:
Plácido Domingo koncert Szent Gellért Fórum 2019. augusztus 28.

Gyanú és lemondások

Nyolc énekes és egy táncos számolt be arról nemrégiben az amerikai AP hírügynökségnek, hogy Plácido Domingo szexuálisan zaklatta őket. Az énekes nyugtalanítónak és pontatlannak nevezte a nők által elmondott történeteket. Mint fogalmazott: aki ismeri, tudja, hogy nem olyan ember, aki bárkit is megsértene vagy megbántana. Eddig a San Franciscó-i Opera és a Philadelphiai Zenekar mondta le Domingo fellépését, több neves művész kiállt mellette.

Fő a barátság

Az eredeti tervekhez képest 4 milliárd forinttal többe, 13,4 milliárdba került a másodosztályú Szeged-Csanád Grosics Akadémia futballcsapatának stadionja. Orbán Viktor „kötélbarátja”, Garancsi István cége, a Market Zrt. volt a kivitelező.

Szerző
Témák
koncert Szeged