Aggódhat a Sziget Fesztivál: másfél évig is tarthat a K-híd felújítása

Publikálás dátuma
2019.08.13. 09:56

Fotó: Koncz Márton / Népszava
A híd alkalmas a biztonságos közlekedés lebonyolítására, ám a műszaki állapota leromlott a BKK szerint.
A budapesti Óbudai-szigetre, más néven Hajógyári-szigetre - vagy ahogy a legtöbben ismerhetik, a Sziget fesztivál helyszínére – vezető K-híd felújítása a korábbi tervek ütemezése szerint várhatóan 1-1,5 év alatt valósítható meg tudta meg a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK) a Magyar Nemzet. A turisták tízezreit vonzó esemény így egybe esne a felújítás időpontjával; a kérdés csak az, használható lesz-e a híd.
A BKK-t azután kereste meg a Nemzet, hogy múlt szerdán, a Sziget nulladik napján többen is arra panaszkodtak, hogy mozgott a híd alattuk, és volt, aki csörömpölő hangot is hallani vélt. Aznap minden rekordot megdöntött a látogatottság: több mint 95 ezren voltak a fesztiválon. A K-hídon keresztül csak szakaszosan, "zsilipelve" engedték át az embereket.
A felújítási tervek az engedélyek meghosszabbításával együtt tervkorszerűségi vizsgálaton is átesnek, tehát módosulhatnak. A tervezői költségbecslés a komplett kiviteli tervek alapján készül majd el – írta a BKK. A társaság kiemelte, hogy a híd alkalmas a biztonságos közlekedés lebonyolítására, ám a műszaki állapota leromlott. A vasúti pályából átalakított pályalemezt át kell építeni a híd mai közlekedési szerepének megfelelően, és a teljes hídszerkezet korrózióvédelmét fel kell újítani – tették hozzá. A felújítás akkor kezdődhet, ha meglesz rá a pénz.
Szerző
Frissítve: 2019.08.13. 12:34

Jelentés a Hableány-tragédiáról: egyértelműnek tűnik Jurij C. felelőssége

Publikálás dátuma
2019.08.13. 09:01
A kép a Hableány átviszgálása alatt készült
Fotó: police.hu
A Viking Sygin kabinablakai előtt úsztak el az áldozatok, de még azt sem jelentette, hogy "ember a vízben".
A Hableány kapitánya sem érzékelte a veszélyhelyzet kialakulását, és feltehetően azt sem, amikor a Viking Sigyn hablemeze – vagyis az orra – elérte a farát, írja a hvg.hu a lap birtokába került szakértői jelentés alapján, amely a rendőrség felkérésére készült. Ebből hozott korábban részleteket az index.hu is, mikor arról írt, a május 29-én balesetet szenvedett sétahajón az előírtnál egyel kevesebb matróz volt – amit vitat az üzemeltető Panoráma Deck  ügyvédje –, illetve hogy nem figyelmeztette későbbi elsüllyesztőjét, hogy ne előzzön. A jelentés kimondja azt is, hogy
"a Hableány kapitánya a behajózó csatornában, mint útjogos hajó, nem számolt azzal, hogy a korábban megelőzött kabinos hajó a Margit híd alatt fog előzni".

Többször leírják, a Viking kapitánya, Jurij C. hibásan mérte fel a helyzetet, az adott körülmények között – a másik hajó sebessége és iránya, valamint a hídszűkület miatt – nem előzhetett volna, a vészhelyzetet az ő vezetéstechnikája okozta. A két hajó vezetője nem is kommunikált egymással, holott előzés előtt ez kötelező. Egy korábbi rendőrségi jelentés is megállapította, hogy a radarberendezés működőképes volt, az ütközés előtt másfél perccel riasztást is leadott. Hangja viszont minden bizonnyal le volt némítva, azt ugyanis nem említette a rendőrségi jegyzőkönyv.
A jelentés szerint a Margit hídtól 120 méterre volt a Viking, mikor a radarkép alapján veszélyes közelségbe került a Hableány. A Viking kapitánya egy STOP manőverrel elkerülhette volna az ütközést. A jelentésben pontosan leírják a két hajó sebességét is:
míg a Hableány egy átlagos 7-8 kilométer/órás sebességet tartott, addig a Viking 2,4-ről gyorsult fel a Parlamentnél 12,4-re, így érte utol az előtte menő kisebb hajót.

Bár korábban elterjedt, hogy a Hableány kapitánya az utolsó pillanatban megpróbált kitérni – ezért fordította el a kormánylapátot 11 fokkal –, a jelentésben semmi ilyesmi nincs: azt írják, a bal parti kikötő felé vette az irányt, ezért kezdett kanyarodni.
A Vikingen dolgozó magyarok tanúvallomásából kiderült, a szállodahajó alján lehetett érzékelni az ütközést. Egyikük azt mondta, mikor érezte az ütést a hajótesten, arra gondolt, hogy megdobta őket egy nagyobb hullám, vagy nekik ment egy fatörzs. Másikuk azt érezte, mintha kiment volna a talaj a lába alól.
A harmadik magyar kabinjának ablaka 30-40 centire volt a víztől, ő meglátta az embereket a vízben, igaz, akkor még nem tudta, hogy kerültek oda.

A matrózok azonnal megkezdték a mentést, ezt a jelentés is kiemeli. Több utas látta, hogy baj van, elkezdtek kiabálni, ők szóltak a kapitánynak is, aki viszont nem jelentette rádión, hogy "ember a vízben". A NAVINFO-n késve jelentette az esetet, és csak részinformációkat mondott el, a térségben közlekedő hajók felé nem volt közlemény.
A jelentés foglalkozik a Sigyn után hajózó Viking Idun kapitányával is, aki nem reagált az „ember a vízben” riasztásra. Amint ez elhangzott a hely megjelölésével, az Idunnak ki kellett volna húzódnia a bal part mellé, ott megállni, és elrendelni a riadót. A jelentés szerint az, hogy a Sigyn csökkentette a sebességét, csónakját vízre tette, illetve mentőgyűrűk kerültek a vízbe, elég indokot szolgáltathatott volna az Idun kapitányának arra, hogy valamilyen intézkedést hozzon. Nem így tett, és már őt is feljelentették segítségnyújtás elmulasztása miatt.
Szerző
Témák
Hableány
Frissítve: 2019.08.13. 09:15

Országos csúcsot állított fel Somogybabod az egy főre jutó ittas vezetések számában

Publikálás dátuma
2019.08.13. 08:24

Fotó: SIMON POTTER / Image Source
Ugyanebben Budapesten pedig egyértelmű a budai fölény.
Somogybabodon majdnem minden tizedik lakosra jutott egy ittas vezetés az év első felében – derül ki az Országos Rendőr-főkapitányságnak a 24.hu közérdekű adatigénylésére megküldött válaszából. A mindössze 476 lakosú somogyi falu ezzel országos csúcstartó: itt a legnagyobb az egy főre jutó ittas vezetések száma. A második Kékkúton háromnál kisebb ez az arányszám, és ez egyébként is mindössze két esetet jelent a 75 lakosú káli-medencei településen. A harmadik a szintén Veszprém megyei Paloznak, a Balatonfüredhez közeli községben 546 lakosra jutott összesen tizennégy ügy.
A somogybabodi kiugró adatokat a rendőrség az átmenőforgalommal és a településen tartott Off Road fesztiválon lefülelt ittas sofőrökkel magyarázza.
A megyei bontás egyébként azt mutatja, Somogyban jut a legtöbb eset egy emberre, Komárom-Esztergom és Bács alig marad el. A budapesti kerületi adatokban a soroksáriak fegyelmezettsége a leginkább feltűnő: összesen 16 eset fél év alatt. A másik oldalról pedig az, milyen magabiztosan vezeti Buda a rangsort: a listavezető II. kerület 168 esettel áll az első helyen, a III. és a XII. kerület követi.
Szerző
Frissítve: 2019.08.13. 09:52