Hamilton volt a leggyorsabb a harmadik szabadedzésen

Publikálás dátuma
2019.08.03. 14:08

Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI
A világbajnoki címvédő és az összetettben jelenleg is vezető Lewis Hamilton, a Mercedes brit pilótája pályacsúcsot futva nyerte meg szombaton a 34. Forma-1-es Magyar Nagydíj harmadik szabadedzését.
Az ötszörös vb-győztes versenyző mögött Max Verstappen, a Red Bull holland pilótája zárt másodikként, míg a négyszeres világbajnok német Sebastian Vettel (Ferrari) harmadik lett. A gyakorlás tízperces késéssel indult, és ennyivel rövidebb is lett, a fél órával korábban véget ért Forma-2-es futamon ugyanis egy versenyautóból olaj került a Hungaroring aszfaltjára. A pályamunkások az F2-es verseny leintése után azonnal megkezdték a síkosságmentesítést, de ez viszonylag sok időt vett igénybe, így a Forma-1 mezőnye csak 12.10-kor gurulhatott ki a pályára. Az edzésen előbb Vettel, majd Hamilton, aztán Verstappen volt a leggyorsabb, az utolsó 25 percben pedig szinte minden pilóta a leggyorsabban kopó, de a legjobb köridőt biztosító szuperlágy gumikeverékekkel igyekezett javítani az addig megfutott idején. A hajrában előbb Verstappen, majd Hamilton ért el új pályacsúcsot, utóbbi 13 századmásodpercet javított Verstappen percekkel korábban teljesített idején, és az 1:16.084 perces körével megnyerte a harmadik szabadedzést. A 34. Magyar Nagydíj időmérő edzése 15 órakor kezdődik, a futamot vasárnap 15.10-től rendezik. Eredmények, 3. szabadedzés:      1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:16.084 perc 2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:16.097 3. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:16.166 4. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:16.355 5. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:16.392 6. Pierre Gasly (francia, Red Bull) 1:16.684 7. Lando Norris (brit, McLaren) 1:16.774 8. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo) 1:17.216 9. Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren) 1:17.217 10. Kevin Magnussen (dán, Haas) 1:17.230 11. Romain Grosjean (francia, Haas) 1:17.293 12. Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso) 1:17.432 13. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:17.667 14. Sergio Pérez (mexikói, Racing Point)1:17.670 15. Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 1:17.929 16. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) 1:17.962 17. Alexander Albon (thaiföldi, Toro Rosso) 1:18.024 18. George Russell (brit, Williams) 1:18.072 19. Lance Stroll (kanadai, Racing Point) 1:18.534 20. Robert Kubica (lengyel, Williams) 1:18.709 A további program:    időmérő edzés 15.00 vasárnap: futam 15.10
Szerző

Messit három hónapra eltiltották

Publikálás dátuma
2019.08.03. 14:04

Fotó: Marcello Zambrana / AFP
Lionel Messit három hónapra eltiltotta a válogatott szerepléstől a Dél-amerikai Labdarúgó-szövetség (CONMEBOL) retorzióként azokra a bírálatokra, amelyeket az argentin nemzeti együttes csapatkapitánya a nyári Copa Américán fogalmazott meg.
Az FC Barcelona 32 éves klasszisát emellett 50 ezer dolláros pénzbüntetéssel is sújtotta a CONMEBOL, amelynek verdiktje szerint Messi szavai "elfogadhatatlanok". A fegyelmi ítélet következtében Messi három - Chile, Mexikó és Németország elleni - felkészülési mérkőzést lesz kénytelen kihagyni.  Az ötszörös aranylabdás futballista, amely nemzeti együttesével harmadik lett a Brazília végső sikerét hozó Copa Américán, a házigazdáktól elszenvedett elődöntős vereséget, majd a chileiekkel szemben megnyert bronzmeccset követően a rendező brazilokat korrupcióval vádolta, és szidalmakkal illette a játékvezetést is, bár utóbb elnézést kért kijelentéseiért. Messi, akit kiállítottak a harmadik helyért rendezett találkozón, tiltakozása jeleként nem vett részt az éremátadó ceremónián. 
Szerző

„Az e-sport létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen” – Otthoni szórakozásból komoly munka lett

Publikálás dátuma
2019.08.03. 13:00
A korábbi zenész-énekes az e-sportban tör a csúcsra
Fotó: Draskovics Ádám / Népszava
Bereznay Dániel tavaly második lett a virtuális Forma-1-es világbajnokságon, idén csapatot váltva célozza meg a győzelmet.
A 19 éves Bereznay Dánielt két éve egy kereskedelmi televízió zenei tehetségkutatójában ismerhette meg az ország, énekléssel, gitározással már csak hobbi szinten foglalkozik, tavaly viszont e-sportolóként második lett a virtuális Forma-1 világbajnokságon.
„Hétéves korom óta játszom autós játékokkal, egyből kormánnyal” – elevenítette fel pályafutása első szárnypróbálgatásait Bereznay, aki 13 évesen már magyar bajnokságot nyert. Mint mesélte, a virtuális autóversenyzést egészen olcsón el lehet kezdeni, az első kormány- és pedálszettjét nyolcezer forintért szerezte be.
A 2017-ben életre hívott e-sport világbajnokság selejtezőin részt vett, a legjobb negyven közé be is került, az áttörést azonban tavaly érte el. 2018-ban 66 ezer versenyző közül választotta ki a Mercedes, két futamot is sikerült megnyernie, s csapattársa, Brendon Leigh mögött másodikként zárta a szezont.
Egy évben 1200-1300 órát játszik, ami napi 4-5 órának felel meg, de a bajnokságok kezdete előtt nem egyszer 8-10 órát is gyakorol. Erre pedig már csak azért is szükség van, mert minden évben új játékon mérik össze erejüket, a trükköket újra kell tanulni, a beállítások kombinációja pedig akkora – valamennyiszer tíz a huszonharmadikon –, hogy mindet képtelenség végig próbálni.
„Fontos hogy kipihent, egészséges legyen az ember. Magas nyomás alatt ezred és századmásodpercek alatt kell döntéseket meghoznunk” – magyarázza Bereznay, aki rendszeresen sportol és az étkezésére is odafigyel, hogy megfelelő állóképességgel rendelkezzen. A kormányon és a pedálon keresztül a G-erőn kívül minden valós erőt éreznek a pilóták, az élő versenyeken remeg a színpad, fotósok villognak a szemükbe, mozognak előttük a kamerák, ezért egyensúly gyakorlatokat is végez.
Bereznay az elmúlt egy évben többször is megfordult a Mercedes brackley-i bázisán, így lehetősége nyílt arra, hogy Lewis Hamiltonnal és Valtteri Bottasszal is találkozzon. Szerződése a nyáron lejárt, ő pedig úgy döntött, a 2019-es idénynek már az Alfa Romeo színeiben vág neki. A Brit Nagydíjat új istállója motorhome-jában tekintette meg, ahol megismerkedett munkatársaival, köztük Kimi Räikkönennel és Antonio Giovinazzival.
„A teljesítmény csak a jéghegy csúcsa, az e-sport tavaly még nem volt annyira összeszedett a Mercedesnél” – fogalmazott a csapatváltással kapcsolatban Bereznay, aki új alakulatában több lehetőséget lát, ráadásul a fizetése is kedvezőbb. Utóbbiról részleteteket nem árulhatott el, ám úgy fogalmazott, külföldi cégnek dolgozva nem túl magas a keresete, Magyarországon élve viszont egészen kedvezőnek mondható.
Bereznay szeretne minél tovább versenyezni, de élete későbbi szakaszára is tudatosan készül. „Az e-sport létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen, idén már 109 ezren akartak bekerülni a legjobb 20 közé. Szeretnék minél tovább az elit tagja maradni, ez csak rajtam múlik, hiszen az autók teljesítménye ugyanaz. Ha jó vagyok, kapkodni fognak értem, ha nem akkor elküldenek”– magyarázta Bereznay, aki azt sem zárja ki, hogy Michelisz Norberthez, Kiss Norberthez vagy Wéber Gáborhoz hasonlóan – akik szintén szimulátoron kezdtek – kipróbálja magát egy valódi autóverseny sorozatban, 202 centis magassága ugyanakkor limitálja a lehetőségeit.
Bereznayt néhány hete felvették a Kodolányi János Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakára, azonban halasztani fog, hogy az e-sportra koncentrálhasson. „Elsősorban nem a diplomában hiszek, számomra a referencia sokkal többet ér. Engem az eredményeimért vegyenek meg” – mondta Bereznay, aki később szakkomentátorként, riporterként, személyi trénerként vagy rendezvényszervezőként is el tudná képzelni magát az e-sport világában.
Úgy véli, egy jó e-sportoló a későbbiekben berúghat olyan ajtókat is, amikről még csak álmodoznak. A nagy gyáraknak költséghatékonyabb szimulátorból kinyerni az adatokat, mint egy valós pályára elutazni, s noha a Forma-1-ben egyelőre még csak ex-pilótákat alkalmaznak, azért folyamatosan változnak a viszonyok. Példaként Enzo Bonitót hozta fel, akik a McLaren e-sportolója. A 24 éves olasz a Techeetah nevű Formula-E csapat szimulátor versenyzője, az ő adatai alapján állítják be a valódi pilóták autóit.
Bereznay a hétvégét az Alfa Romeo „vendégeként” a Hungaroringen tölti, megkérdeztük tőle, milyen futamot vár. – A magyar pálya nem a legegyszerűbb előzés szempontjából, a legtöbb ember pedig az előzést párosítja az izgalom szóhoz. 2014-ben, 15-ben az év futamát rendezték Mogyoródon, remélem idén is hasonlóan izgalmas lesz” – zárta szavait.

Mi is ez a bajnokság?

 A Forma-1 jogtulajdonosa, a Liberty Media és a konzoljáték kiadója, a Codemasters 2017-ben indította el világbajnoki e-sport sorozatát. A versenyzők kezdetben számítógépen, Xbox One-on és PS4-en selejteznek egymás ellen az online térben, a legjobbak egy fizikai helyszínen – azonos körülmények között, csak festésükben eltérő autókkal –, helyi hálózatba kötött számítógépeken mérik össze tudásukat. Az első évben mindenki még önmagát képviselte, legutóbb viszont már a valós gyártók színeiben versenyeztek.

Így néz ki a 2019-es szezon

Az idei világbajnokság 12 pályából áll, szeptembertől decemberig minden hónapban lesz egy alkalom, amikor Angliában, egy E-sport arénában három-három versenyhétvégét teljesítenek – a futam a valós táv 25 százaléka lesz. Utóbbinak az az oka, hogy az e-sport közvetítés időtartama két óra, ebbe próbálnak belesűríteni minél több izgalmas momentumot. A versenyek pontozása pedig megegyezik a valós F1-ével.

Szerző
Témák
e-sport