Tatabányán is megvan az ellenzéki pártok közös jelöltje

Publikálás dátuma
2019.08.01. 18:59

Fotó: Népszava
Szűcsné Posztovics Ilona megválasztása esetén támogatná a nyugdíjasokat, a kis- és középvállalkozókat, a munkakezdő fiatalokat, valamint bérlakásprogramot indítana.
Szűcsné Posztovics Ilona közgazdászt, könyvelési és adótanácsadót indítja polgármesterjelöltként Tatabányán az őszi önkormányzati választáson a DK, a Jobbik, az MSZP, a Momentum és a Párbeszéd - jelentették be a pártok képviselői csütörtöki sajtótájékoztatójukon. A polgármesterjelölt elmondta, hogy a posztot a DK felkérésére vállalta el. Magát pártoktól független, a közéletért és városért tenni akaró gazdasági szakemberként jellemezte, akinek a könyvelőirodája kilenc embernek ad munkát. Kijelentette,
Tatabányának egy hét évre szóló, az uniós ciklusokhoz igazodó településfejlesztési stratégiát kell alkotnia.

Megválasztása esetén támogatná a nyugdíjasokat, a kis- és középvállalkozókat, a munkakezdő fiatalokat, valamint bérlakásprogramot indítana.
Varju László, a DK alelnöke a bányászhimnuszt idézve - "Szerencse fel!" - üdvözölte a megjelenteket, de hozzátette: a szerencsénél több kell, hogy "Tatabányát visszaszerezzék a demokratáknak", a pártok egyeztetése azonban lehetővé teszi, hogy egyetlen jelöltet indítsanak a Fideszé ellen.
Frissítve: 2019.08.01. 21:19

Sehol nem lehet biztonságban: pénteken bárhol lehet zivatar, felhőszakadás

Publikálás dátuma
2019.08.01. 18:49

Fotó: Varga György / MTI
Zivatar és felhőszakadás veszélye miatt is elsőfokú figyelmeztetést adott ki az egész országra péntekre az Országos Meteorológiai Szolgálat.
Veszélyjelzésükben azt írták: pénteken egy közeledő hidegörvény miatt nyugat felől csapadékzóna érkezik. Az eső, zápor mellett a nap első felében nyugaton, délnyugaton, később keletebbre is (elsősorban a déli megyékben) zivatarok alakulhatnak ki, felhőszakadás, főként a déli határ közelében viharos (70-90 km/h) szél kíséretében. Azt azonban hozzáteszik: a pénteki csapadékmennyiség, és így a zivatarok helyzete is egyelőre jelentősebb bizonytalansággal terhelt, azaz nem lehet előre megmondani, pontosan hol várható vihar. Gyakorlatilag az országban bárhol lehet.
Az előrejelzés szerint a legalacsonyabb hőmérséklet 15-21, a legmagasabb hőmérséklet 21-30 fok között alakul, a tartósabban csapadékos részeken lesz hűvösebb az idő.
Szerző

Hiába ígérte Palkovics és Tarlós, szó sincs éjszakai repülési tilalomról, van helyette látszatbírság

Publikálás dátuma
2019.08.01. 18:32

Fotó: Németh Dániel / Átlátszó
Nem úgy, nem az, nem akkor – felemás eredménnyel ért véget Tarlós István főpolgármester és Palkovics László miniszter harca az éjszakai járatokkal.
A korábban beharangozott éjszakai repülési tilalom helyett zajvédelmi bírsággal bírnák rá a légitársaságokat arra, hogy éjfél után már ne a főváros feletti légifolyosót használják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megközelítéséhez vagy elhagyásához – derült ki Tarlós István főpolgármester, valamint Palkovics László innovációs és technológiai miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján. A jelenleg hatályos jogszabály éjfél és hajnali öt között összesen hat fel- vagy  leszállást engedélyez a repülőtéren. Csakhogy gyakran előfordul, hogy a késő járatok beleesnek ebbe az idősávban, így jellemzően a megengedettnél kétszer több az éjfél után beérkező gép. Az EP-választás kampányának hevében a városháza a tiltás mellett tette le a garast: a Palkoviccsal közös, korábbi közleményükben úgy fogalmaztak, hogy augusztustól bevezetik az éjszakai repülési tilalmat Budapest felett éjfél és hajnali öt óra között, a mélyalvási időszakban tervezetten nem szállhatnak majd fel és le repülőgépek a Liszt Ferenc-repülőtéren. Ehhez képest Palkovics László most kérdésünkre úgy fogalmazott: „repülési tilalomról mi soha nem beszéltünk”. Itt érdemes felidézni: a Magyar Távirati Iroda „Augusztustól él az éjszakai repülési tilalom Budapest felett” címmel számolt be áprilisban Tarlós és Palkovics bejelentéséről. Ugyanezzel a címmel jelent meg a hír Budapest hivatalos oldalán is. A távirati iroda tudósításában pedig az áll: „Tarlós István azt mondta: a miniszter ígérete szerint augusztustól biztosan működik majd az éjszakai repülési tilalom.” Csütörtöki sajtótájékoztatójukon már azt bizonygatták, hogy ők csak a repülési műveletek számát igyekeznek minimálisra csökkenteni. Ráadásul Tarlós és Palkovics szerint a most bejelentett intézkedések a végeredmény ugyanaz lesz: a mélyalvás időszakában „gyakorlatilag Budapest felett a repülések megszűnnek". Ezt úgy érnék el, hogy némileg lazítanak a fel- és leszállás idejére vonatkozó repülésbiztonsági előírásokon. Ötről tíz csomóra emelték a le- és felszálláskor megengedett hátszél erősségét. (A repülőgépek lehetőleg széllel szemben landolnak és startolnak.) Így a jellemzően használt főváros feletti légifolyosóról át lehet terelni a gépeket a gyérebben lakott délkeleti irányba. Ha pedig egy gép Budapest felett repül át – miközben az időjárási körülmények megengednék a délkeleti megközelítést is –, akkor zajvédelmi bírságot szabnak ki, amelynek mértéke akár ezer euró is lehet. Az nem derült ki egyértelműen, hogy a szabályozás csak éjszakára érvényes vagy nappalra is. Az is kérdéses például, hogy a szabály havas, esős, fagyos időben is életbe lép-e. Noha korábban augusztustól ígérték a tiltást, az új szabályozás Palkovics ígérete szerint szeptembertől lép életbe.
Iparági szereplők szerint a most bejelentett szigorítás inkább a kampányévnek szól: az éjszakai forgalom átterelésével, csak annyit érnek el, hogy ezután Üllő, Monor lakói hallgathatják a fejük felett elzúgó hajnali repülőgépek zaját. Úgy tudjuk, a légitársaságoknál nem készülnek arra, hogy át kellene variálni a menetrendet a most belengetett jogszabályváltozások miatt. Az időnként „becsúszó” bírságot pedig beépítik a jegyáraikba. Az, hogy a jövőben valamivel több éjszaka érkező gépnek kell a hátszélben landolni, – ahogy egy szakértő fogalmazott – „sosem jó”. Más azt emelte ki, nincs ok aggodalomra: Ferihegyen éjszaka az esetek túlnyomó részében szélcsend van, másfelől a tíz csomós hátszél nem jelent komoly problémát, nemzetközi szinten 10-15 csomó a megengedett hátszél-limit. Kérdés, hogy a belengetett 1000 eurós bírság mekkora visszatartó erőt fog jelenteni a légitársaságok számára. Volt, aki megjegyezte, hogy a légitársaságok eddig sem jókedvükben késtek, hanem rajtuk kívül álló, nemzetközi átszállással kapcsolatos problémák miatt, azaz ezután sem tudnak máshogy közlekedni.

Palkovics: üzemeltessék jobban a repülőteret vagy adják el!

Miután a kormánypárt erőteljesen támadja a repülőteret üzemeltető Budapest Airportot (BA), megkérdeztük Palkovics László minisztert, van-e a kabinetnek reprivatizációs szándéka. Palkovics kifejtette: a kormány abban érdekelt, hogy Budapestnek legyen egy működőképes repülőtere. Márpedig szerinte jelenleg az nem azt a szolgáltatást nyújtja, amit el lehetne várni. Hozzátette: „Ha a Budapest Airport és a tulajdonosa nem képes megfelelően üzemeltetni a repülőteret, úgy fontolják meg, hogy eladják valaki olyannak aki képes azt működtetni. Úgy tűnik, hogy ezt a helyzetet a tulajdonosok is észrevették és erre reagáltak" – utalt a miniszter arra, hogy a cég vezetéséből többen távoztak már, a jelenlegi vezérigazgató pedig csak az év végéig marad.

Frissítve: 2019.08.01. 19:43