Ezek a világ legegészségesebb országai - Magyarország nincs az élmezőnyben

Publikálás dátuma
2019.02.26. 14:08
A mediterrán konyha lehet az oka
Fotó: Shutetrstock
Idén Spanyolország lett a legegészségesebb ország, a top 10-ben öt európai nemzet is szerepel - derült ki a Bloomberg friss felméréséből. Magyarország, bár négy helyett javított, a 48. lett.
A világ legegészségesebb országa a legutóbbi, 2017-es felméréshez képest öt helyet javító Spanyolország lett. A Bloomberg 169 nemzet egészségre ható tényezőit vizsgáló, Egészséges Országok rangsorának elkészítésekor a szakemberek olyan szempontokat vettek figyelembe, mint a várható élettartam, a tiszta vízhez való hozzájutás lehetősége, a közegészségügy állapota, a dohányzás, az alkoholfogyasztás és az elhízás.
A top 10-ben további öt európai nemzet szerepel: a korábbi győztes Olaszország a második, Izland a harmadik, Svájc az ötödik, Svédország a hatodik, Norvégia pedig a kilencedik helyen végzett. A legjobb tíz között van még Japán, Ausztrália, Szingapúr és Izrael is.
Magyarország, bár 2017-hez képest négy helyet javított, a 48. helyen végzett. Hazánkat a szomszédos országok mind megelőzték: Ausztria a 13., Szlovákia a 45., Szlovénia pedig a 24. lett. A térségbeli országok közül csak Szerbia és Macedónia végzett mögöttünk, előttünk van Észtország és Horvátország, Lengyelország, Montenegró, de Albánia, Bosznia-Hercegovina is. Az Egyesült Államok a világranglista 35. helyén áll.
A kutatók szerint az eredmények igazolják a mediterrán étrend egészségre gyakorolt jótékony hatását. A Washingoni Egyetem egészségméréssel foglalkozó intézete szerint 2040-re a spanyolok várható élettartama 86 év lesz.
Szerző
Frissítve: 2019.02.26. 14:09

Porckorong problémák már a harmincas éveinkben is jelentkezhetnek

Publikálás dátuma
2019.02.25. 14:30
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A nyak-, hát- és derékfájást gyakran a gerincoszlop csigolyái közötti található porckorongok problémái okozzák. Ezek már viszonylag korán, akár a harmincadik életév után is megjelenhetnek.
A gerincoszlop csigolyái között lévő porckorongok egyik legfontosabb feladata a járás közbeni rezgések csillapítása. Belső, zselés magját egy rostokból álló gyűrű veszi körül. Utóbbi ellenáll a gerincet érő nyomásnak, a kocsonyás mag pedig eloszlatja, így egyenletessé teszi a csigolyákat érő terhelést – mondta Friedmann Éva gyógytornász a Népszavának.
A kocsonyás mag nedvességtartalma – természetes folyamatként - már fiatal felnőtt kortól csökkenni kezd, így idővel egyre kevésbé képes ellenállni a tartós terhelésnek, például a hosszas ülésnek. Az életkor előrehaladtával a külső rostos gyűrűk is gyengülni kezdenek, így – különösen mozgáshiányos, ülőéletmód esetén – porckorongsérv, vagy köznyelven szólva gerincsérv alakulhat ki. Ennek, a külső rész sérülésétől és a kocsonyás rész előtörésének mértékétől függően több stádiuma is létezik, amelyek különböző fokú fájdalmat, illetve tünetet (végtagba sugárzó fájdalom, zsibbadás, érzéskiesés, izomgyengeség) tudnak okozni. A kezdeti gyulladás és a fájdalom gyógyszerrel jól kezelhető, de a speciális gyógytorna és a fizikoterápia is sokat segíthet.

Alvás, folyadék és mozgás segíthet

A porckorongoknak – is – kedvezünk, ha rendszeresen mozgunk, mivel nincs saját vérkeringésük, a megfelelő nyomáskülönbség létrehozásához muszáj terhelni őket. Az egészséges működésükhöz fontos a megfelelő mennyiségű éjszakai pihenés és a sok folyadék fogyasztása is. A statikus testhelyzetek, például a hosszasan, rossz helyzetben történő ülés, állás, vagy a nem megfelelő technikájú emelések, a túlsúly viszont panaszokat okozhat, ahogy a nem jó minőségű és mennyiségű pihenés, például a túl puha matracon való alvás sem tesz jót. Figyeljünk az ergonómiára: úgy állítsuk be a széket, hogy megfelelő magasságban legyen a billentyűzet és a monitor. Ne üljünk sokat egyhuzamban, legalább óránként álljunk fel, mozogjunk egy kicsit. Ajánlott az ék- vagy a hengerpárna használata is – mondta a szakember.
Szerző
Frissítve: 2019.02.25. 15:17

A szaunázás szinte mindenre jó - a finnek szerint

Publikálás dátuma
2019.02.23. 14:14
Illusztráció
Fotó: OLIVIER MORIN / AFP
Északon szent hely a szauna, még megbeszéléseket is tartanak benne. A meleg és a hideg váltogatása jót tesz a szervezetnek: aktivizálja, élénkíti, méregteleníti, sőt beindítja az öngyógyító folyamatait is.
A szaunát az északi népek már több ezer évvel ezelőtt ismerték, de alkalmazták az ókori rómaiak, a törökök, sőt még az azték indiánok is. Eredetileg mosakodásra találták ki, de szülésekhez és gyógyításhoz is használták. Húst is szárítottak benne, de rituális helyszín is volt: szentivánéjkor a finn szokás szerint az eladósorban lévő lányok kelendőségét „növelték” benne. 
Ami az angoloknál az ötórai tea, az a finneknél a szauna: szent és sérthetetlen. Korábban a gyerekeknek úgy tanították a szaunaetikettet, mint a templomi viselkedést. Úgy vélik, a hirtelen megnövő pára- és iontartalom serkentőleg hat az agyműködésre. „Kismértékben orvosság, nagymértékben gyógyszer” – tartják. Ma is sokan receptre, orvosi előírásra szaunáznak. Legalább egyszer egy héten, általában hétvégén szakítanak rá időt, de a legtöbb munkahelyen is beülnek. Az ott tartott megbeszéléseken a rangokról is elfelejtkeznek. Ha egy család szaunázni hív egy másikat, az többnapos együttlétet jelent.  

Előtte zuhany, utána hűtés

Német területeken a nyilvános szaunákban kötelező a meztelenség, Nagy-Britanniában és Franciaországban viszont ez tiltott. Egy nyugodt, alapos szaunázás körülbelül három-négy fordulóból áll, és nagyjából másfél óráig tart. Az ajánlott hőmérséklet 70-90 Celsius fok körül van, de vannak, akik akár a 130 Celsius fokos meleget is élvezik. A magasabb ülőhelyeken jobban éri a testet a forróság, a szintek között akár 20-30 Celsius fokos hőmérséklet-különbség is lehet. A hatás szempontjából teljesen mindegy, hogy lent vagy fent vagyunk, a szervezet már 50-60 fok felett hűti magát: izzadni kezdünk. 
Illusztráció
Fotó: AFP
A kövekre locsolt vízből keletkező forró gőz hatására melegebbnek érződik a levegő. A dézsa vizébe kevert illatos olajokkal fokozható az élmény. Mivel a verejték savas köpenyt képez a bőrön, javasolt szaunázás előtt szappannal zuhanyozni, utána pedig csak vízzel tusoljunk. Amikor túl melegnek érezzük a levegőt, érdemes kimenni, és lehűteni magunkat. Ha nem akarunk merülni, elég kiállni a hideg levegőre. Visszamenni szárazon kell, hogy a bőrön maradt párolgó, hűtő hatású víz ne hátráltassa az izzadást.

Hatásos sokkterápia

Az előbb forró, majd hideg levegő vagy jeges vizes merülés próbára teszi szervezetünk alkalmazkodóképességét, de a sokk ellenére számos jótékony hatással rendelkezik. A meleg levegő élénkíti a vérkeringést, az izzadással kiürülnek a méreganyagok, beindulnak az anyagcsere-folyamatok, és a hő hatására erősödik szervezet öngyógyító képessége. Endorfin termelődik, amely csökkenti a stressz káros hatásait, javítja a közérzetet, és az alvás minősége is. Az erek kitágulnak, majd összehúzódnak, ez rugalmassá teszi a kötőszövetet, feszesíti, fiatalítja, puhítja a bőrt. A rendszeres szaunázás lazítja az izmokat, ízületeket, ezáltal csökkenti a reumás panaszokat. 

Van, hogy nem szabad

Gyakran hallani, hogy a szaunázás a megfázás leküzdésében is hatásos, ez azonban nem teljesen igaz. Tény, hogy a rendszeres izzadással megelőzhető a megbetegedés és a gyógyulási folyamat lezárását is felgyorsíthatja, de a betegség kellős közepén jobb nem szaunázni. Tilos bemenni friss ízületi sérülés esetén, gyulladásra hajlamos ízületi elváltozások akut stádiumában, és ha gyulladás van a szervezetben. Szív- és érrendszeri betegségek, illetve bizonytalanság esetén csak orvosi konzultáció után javasolt az izzasztókamra használata.

Infraszauna: belülről kifelé

Az infraszauna alacsonyabb hőmérsékleten működik, mint a finn, ez kellemesebb bent tartózkodást eredményez, és hatékonyabb az izomzat lazításában is. Az infrasugarak mélyen behatolnak a szervezetbe és belülről kifelé melegítik fel. Az izzadás mennyisége nagyjából háromszorosa a hagyományos szaunáénak. Hatékony méregtelenítő, alakformáló, bőrfeszesítő és segít a narancsbőr eltüntetésében is. Erősíti az immunrendszert, élénkítő, stresszoldó hatása is van. 
Szerző
Témák
szauna