Új szelek fújnak Hollywoodban

Publikálás dátuma
2019.02.25. 08:29
A Bohém rapszódiáért díjazott Rami Malek fotósok előtt pózol a 91. Oscar-gálán
Fotó: Robyn Beck / AFP
Botrányoktól mentes, olykor unalomba fulladó ceremónián, nem egyszer sokkoló díjakkal lepte meg a filmrajongókat az Amerikai Filmakadémia: arra például senki sem számított, hogy a legjobb film a Zöld könyv lesz a 91. Oscaron. Viszont Alfonso Cuarón filmtörténelmet írt.
Az utóbbi hetekben, miközben zajlott a jelölt filmek kampánya, a leghangosabb párbeszéd a médiában a 91. Oscar gála kapcsán konkrétan arról zajlott, hogy vajon mi történik majd a ceremónia bő három órája alatt. Az Amerikai Filmakadémia ugyanis számos változást tervezett, hogy a tévék által közvetített díjátadó folyamatosan csökkenő nézettségét megállítsa, de a szakma reakciói miatt legtöbbször visszatáncoltak a szervezők. Ami végül kényszerből megtörtént, hogy nem volt műsorvezető házigazda (a pozícióra kiszemelt Kevin Hart visszalépett, és már idő sem volt pótlására), tulajdonképpen a legjobb dolog volt, ami történhetett a gálával: nem kellett humorosnak szánt stand up magánszámokat végig hallgatnunk, ellenben a moziszakma sztárjai párosával prezentáltak és adtak át díjakat – a filmcsillagokat pedig mindenki szereti nézni. Ám, ha a ceremónia minimális formai újításain túllépünk, akkor egyértelmű, hogy 2019 nagy korszakváltásként fog bevonulni a ceremóniatörténetbe. Az elmúlt években ugyanis az akadémia nagyon sok fiatalt és úgynevezett kiszolgáló szakembereket hívott meg a soraiba, hogy változtasson a díjak elitista megítélésén: magyarul szavazzanak az idősebb generációk ízlése ellen. Ennek első jele volt, hogy a Fekete párduc nemhogy technikai jelöléseket kapott, de ott volt a legjobb film kategóriában – Marvel szuperhősmozinak ez eddig nem sikerült, hiába hozzák már több mint egy évtizede a legnagyobb bevételeket. Persze, hogy az úgynevezett közönségbarát, vagy ahogy a tengerentúli sajtó sokkal diplomatikusabban jellemezte, „népszerű” művek bekerültek a versenybe, bizonyítja, hogy a legjobb filmek nomináltjai között volt a Bohém rapszódia és a Zöld könyv is.  
És akkor meg is érkeztünk az első bombameglepetéshez: utóbbi – a Dumb és Dumbert és a Keresd a nőt! is jegyző Peter Farelly rendezése – kapta a legjobb filmnek járó Oscar szobrot 2019-ben.Tegyük hozzá: a feelgood buddy mozi, melyben egy fekete zongoraművész és az olasz származású kidobó ember járja az 1960-as évek déli államait és eközben rájönnek, hogy a rasszizmus nagyon rossz dolog, két másik elismerést is kapott: a legjobb eredeti forgatókönyv, illetve a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában. Előbbi szintén nem kicsit volt meglepetés, utóbbi, azaz Mahershala Ali elismerése azonban kvázi papírforma volt. Mindazonáltal az beszédes, hogy a Los Angeles Times csak úgy kommentálta a fődíjat: a Zöld könyv minden idők legrosszabb, legjobb film Oscarjával elismert műve a filmtörténetben. Ehhez csak azt tenném hozzá: ezt akkor lett volna érdemes elsütni, ha Bryan Singer rendezte Bohém rapszódia aranyozódott volna be. Igaz, a produkciót sem kerülte el azért az Oscar-szobrocska: kritika által gyűlölt, a közönséget megosztó Queen-imázsfilm három technikai kategóriában is (vágás, hangvágás és hangkeverés) győzedelmeskedett és a Freddie Mercury-t alakító Rami Malek lett a legjobb férfi színész. Ezzel, a matek alapján a legtöbb szobor ennek a produkciónak jutott. Így különösen feltűnő volt, hogy egyik díjazott sem köszönte meg a forgatás vége előtt nem sokkal kirúgott rendezőnek a díjat, kínosan ügylet mindenki, hogy a nevét még véletlenül se vegyék a szájukra. Malek piedesztálra emelése amúgy nem a legszerencsésebb döntés volt, hiszen a rajta kívül az összes többi jelölt komolyabb színészi produkcióval versenyzett, mondjuk, Christian Bale, aki elképesztő Dick Cheney volt az Alelnökben – a legjobb smink Oscarja ad absurdum még kicsit pofátlan gesztusnak is felfogható a szavazók részéről. Az este nagy vesztese egyértelműen a Jorgosz Lanthimosz rendezte A kedvenc című, kegyetlen humorú kosztümös dráma lett, mely tíz jelöléséből csak egyet, a legjobb színésznőnek járót udta díjra váltan – a díjazott, Olivia Colman meg is jegyezte, hogy ez úgysem fog soha többé megismétlődni. Ugyanígy csak egy-egy darab díjat nyert meg Az első ember (legjobb vizuális effektusok), az If Beale Street Could Talk, vagyis ha a Beale utca beszélni tudna (legjobb női mellékszereplő), a már említett Alelnök, a Csillag születik (Lady Gaga betétdala) és a BlackKklansman - Csuklyások (legjobb adaptált forgatókönyv). Ha a díjakat azok jelentősége alapján súlyozzuk, akkor szintén kijelenthető, hogy az este nagy győztese tulajdonképpen Alfonso Cuarón rendezte Roma volt: tíz jelöléséből ugyanis három igen komoly szobrocskát – legjobb operatőr, legjobb külföldi film és legjobb rendező – vihetett haza. Ami pedig még sosem történt meg a filmtörténetben: valaki megkapja ugyanazért a filmért az operatőri és rendezői Oscart, az idegennyelvű kategóriáról nem is beszélve. Az operatőri-díj egyébként kisebb csoda, hiszen Cuarón csak kényszerből volt most operatőr, miután állandó alkotótársa Emmanuel Lubezki nem ért rá, így tulajdonképpen beugrott. Teszem hozzá: csaknem húsz éve nem fényképezett filmet, de ez nem látszott a teljesítményén. Sőt. A 91. Oscar gála kapcsán magyar vonatkozású hír, hogy az elmúlt egy év nagy halottjait felvonultató montázsba nem került be Andy Vajna (de mondjuk a nemrég elhunyt Bruno Ganz pedig igen), illetve a legjobb dokumentumfilm kategóriát nyerő Free Solo (mely Alex Honnoldot, a világ egyik legjobb és legbátrabb sziklamászóját mutatja be) egyik rendezője, Elizabeth Chai Vasarhelyi, magyar származású művész.  

Üzenetek és toborzás

Ami az este politikai töltetét illeti, durva beszólás nem volt, inkább csak kisebb utalások. Például a legjobb külföldi film kategóriát spanyolul felvezető Javier Bardem úgy fogalmazott, hogy nincsen az a határ vagy fal, ami útját állhatná az igazi tehetségnek – ezzel utalva Donald Trump politikájára.  Alfonso Cuarón a mexikói őslakosok mellett emelt szót, Spike Lee pedig már kvázi toborzásra használta ki a dicsőség perceit: hangsúlyozta, hogy 2020-ban jönnek a választások, úgyhogy mindenki tegye a „helyes dolgot” (a „Do The Right Thing” című filmjére is utalva ezzel).

Frissítve: 2019.02.25. 19:04

Pápai Joci duplázhat az Eurovíziós fesztiválon

Publikálás dátuma
2019.02.24. 12:05
Forrás: Pápai Joci/Facebook
A Dal kérdésekkel teli döntője után a két évvel ezelőtti győztes léphet fel újra a nemzetközi színpadon.
Az én apám című szerzeménnyel Pápai Joci nyerte A Dal döntőjét szombat este, s ennek értelmében ő képviseli Magyarországot idén az izraeli Tel-Avivban rendezendő Eurovíziós Dalfesztiválon. A nemzetközi dalverseny hazai történetében most először indul ugyanaz az előadó: Pápai két évvel ezelőtt már bemutatkozott Kijevben Origo című dalával. Az öt hétig tartó köztévés műsor azzal kavarta fel az állóvizet az elmúlt héten, hogy a döntőbe jutott Petruska András Help Me Out of Here című daláról kiderült, hogy egy szakértői vélemény alapján plágiumnak minősül. Petruskát kizárták a versenyből, majd egy másik szakértő, Victor Máté zeneszerző − az Artisjus Szerzői Jogvédő Egyesület volt elnöke – úgy foglalt állást: Petruska egyáltalán nem plagizált. Az élő adásban azonban meg sem említették az ügyet, teljesen természetes volt, hogy a továbbjutott előadó helyett Oláh Gergő lépett fel. Akinek – ha már ott volt – a közmédia keretrendszeréhez alkalmazkodva a zsűri épp úgy méltatta énekesi kvalitásait, akárcsak nagycsaládos mivoltát. De nem ez volt az egyetlen meghökkentő elem szombat este. A korábbiakban is megérdemelten dicsért zsűritagok (Mező Misi, Vincze Lilla, Nagy Feró, Both Miklós) most sem hagyták otthon a jókedvüket, és könnyedén anekdotáztak az előadások értékelése helyett, vagy estek szerelembe a nekik tetsző fiatalokkal. Hiszen a véleménynyilvánításnak a döntőben már érthetően nincs helye, annál inkább a céltalan poénoknak és közhelyeknek. A végeredmény kapcsán az internetes kommentszekciókból is jól kirajzolódott a kérdés: a zsűri tud-e arról, hogy A Dal az Eurovíziós Dalfesztivál hazai előválogatója? (Akadt olyan vélemény is, amely szerint a műsor csupán a legjobb „Fidesz-kompatibilis” dalkereső.) Valószínűleg nem, tekintve, hogy a színpadi látványt többnyire nélkülöző, ám a szép szövegeket előnyben részesítő produkciókat juttatták be a legjobb négy közé (Nagy Bogi, Acoustic Planet, Vavra Bence), amelyből aztán a közönség Pápai Joci javára döntött. Bár az internetes kommentek gyakran egyéni sérelmekből is fakadhattak, egyértelműen sokan hiányolták a legjobb négyből a hibáik és helyenként túlzó megjelenésük ellenére is a műsort színesítő rockegyüttes, a Fatal Error, valamint Kállay-Saunders András új formációja, a Middletonz dalát. Bizonyára a showelemekhez és mozgalmassághoz szokott Eurovíziós Dalfesztivál közönsége sem bánta volna, ha közülük kerül ki a győztes. A nemzetközi siker azonban évről évre kérdéses: nem tudni, éppen a show, az őrültség, a lírai magaslatok vagy esetleg a politikai barátságok győzedelmeskednek-e. Május 18-án kiderül, mire elég a vitathatatlanul karakteres dallamvilág és a mezítlábas énekes a színpadon.

Ki az igazi olasz?

A Dal hazai versenyzőit is gyakran érintő kétkedés merült fel Olaszországban a Sanremói dalfesztivál győztesével kapcsolatban. A nyertes, Alessandro Mahmoud Soldi (Pénz) című dalával képviseli majd az országot az Eurovíziós Dalfesztiválon. Ez azonban nem tetszett Matteo Salvini olasz belügyminiszternek, aki Twitter-bejegyzésében hangot is adott kétkedésének: „Ez volt a legjobb olasz dal?” Az olasz anyától és egyiptomi apától született énekes frappánsan visszaüzent a politikusnak: „Száz százalékig olasznak érzem magam.” 

Szerző

A Netflix filmje is csatázik az Oscar-díjért

Publikálás dátuma
2019.02.24. 09:42

Fotó: Shutterstock
Vasárnap este (közép-európai idő szerint hétfőn hajnalban) adják át 91. alkalommal az Amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia díjait Hollywoodban.
A filmakadémia Oscar-szobrait a testület több mint 8 ezer tagjának szavazatai alapján ítélik oda. A győztesek nevét rejtő borítékokat csak a ceremónia alatt, a színpadon nyitják fel. Idén a legtöbb, tíz-tíz jelölést Alfonso Cuarón Roma című fekete-fehér mexikói családtörténete és Jorgosz Lanthimosz A kedvenc című kosztümös történelmi drámája kapta. A legjobb film kategóriájában nyolc produkció verseng az Oscar-szoborért: a Román és A kedvencen kívül a Fekete Párduc, a Bohém rapszódia, a Csillag születik, az Alelnök, Spike Lee rasszizmus elleni politikai filmje, a Csuklyások: BlacKkKlansman és Peter Farrelly roadmovie-ja, a Zöld könyv, amely az amerikai délen játszódik a szegregáció idején. Két jelölt úttörőnek számít: a Fekete Párduc az első szuperhősfilm, a Roma pedig az első, streaming-szolgáltató által forgalmazott alkotás, amely esélyes a legjobb film díjára. A Netflix Romája ráadásul az első idegen nyelvű film lehet, amely elnyeri az elismerést.
Szerző