Előfizetés

Juan Guaido delegációt küld Salviniékhez

MTI
Publikálás dátuma
2019.02.06. 19:41

Fotó: Rafael Hernandez / AFP
Venezuelai delegáció érkezik Rómába azt követően, hogy a magát a dél-amerikai ország ideiglenes elnökének nyilvánító Juan Guaidó találkozót kért a két olasz kormánypárt vezetőjétől - erősítette meg szerdán Matteo Salvini olasz kormányfő-helyettes.
Matteo Salvini, a Liga olasz kormánypárt vezetője, egyben belügyminiszter közölte, hogy jövő hétfőn a római belügyminisztériumban fogadja a Juan Guaidó által küldött delegáció tagjait. Nem kizárt, hogy a küldöttséggel a másik kormánypártot, az Öt Csillag Mozgalmat (M5S) vezető Luigi Di Maio is találkozik. Juan Guaidó levélben kért találkozót a két olasz kormánypárt vezetőjétől annak érdekében, hogy érzékeltesse, mekkora "szükség van Venezuelában a minél előbbi szabad és demokratikus választásokra, a nemzetközi közösség támogatásával". A római kormány ezidáig nem csatlakozott az Európai Unió tagállamai többségének állásfoglalásához, amely Juan Guaidó ideiglenes elnökségének elismerésével előrehozott választásokat sürget Venezuelában. A Liga és az M5S koalíciós kormányát megosztja a venezuelai helyzet: Juan Guaidó elismerését elsősorban az M5S ellenzi.

Nem tudnak rájönni a macedón nyomozók, hogyan jutott ki az országból Gruevszki

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.02.06. 17:22
Nikola Gruevszki, mikor megmutatta Orbán Viktornak Szkopjét, még 2011-ben.
Fotó: ROBERT ATANASOVSKI / AFP
Térfigyelő kamerák felvételeit és a határőrség számítógépes rendszerét is átvizsgálták, de nincs nyoma annak, hogy a börtön helyett Magyarországon kikötő volt miniszterelnök hogyan lépett ki Macedóniából.
Nikola Gruevszki volt macedón miniszterelnöknek nem segítettek az állami szervek megszökni az országból - ismertette nyomozásának eredményét a szervezett bűnözésért felelős macedón különleges ügyészség szerdán, írja az MTI információira hivatkozva az Index. A vizsgálat ugyan rávilágított arra, hogy a hivatalos szervek részéről mulasztás történt, de konkrét bűnöst nem sikerült megnevezni.

A szkopjei ügyészség három hónappal a volt miniszterelnök szökése után sem tudott konkrétumokat közölni arról, hogy pontosan "hogyan is került a börtön helyett Magyarországra" Nikola Gruevszki. A nyomozás során több térfigyelő kamera felvételeit is megnézték a nyomozók, 56 embert hallgattak ki, valamint a határőrség számítógépes rendszerét is átvizsgálták, ám abban nem találták annak a nyomát, hogy Gruevszki bármelyik határátkelőn is kilépett volna az országból.
Az ügyészség közben azért azt felderítette, hogy a volt kormányfő tavaly szeptemberben kiürítette a bankszámláit, és összesen 120 ezer eurót (38,26 millió forint) vett fel.

A korábbi hírek szerint többek közt magyar diplomaták segítségével Magyarországra szökő politikus múlt szombaton interjút adott egy macedón tévének, amelyben azt mondta, azért menekült el hazájából, mert olyan információ jutott a tudomására, hogy a börtönben meg akarják gyilkolni. A volt kormányfő nem árulta el, hogyan menekült el Macedóniából, helyette azt üzente a szociáldemokrata kormánynak, hogy derítsék fel maguk annak részleteit.

Gruevszki 2006 és 2016 között volt miniszterelnöke az egykori Jugoszlávia legdélibb tagköztársaságának, amely 1991-ben lett független. Azért ítélték el, mert közpénzből páncélozott Mercedest vásároltatott magának 600 ezer euróért (átszámítva körülbelül 190 millió forintért). Emellett még öt ügyben folyik ellene eljárás hazájában, szökése után pedig nemzetközi elfogatóparancsot adtak ki ellene. Tavaly novemberben kért és kapott menekültstátust Magyarországon.


Piaci érdekek és kínai törekvések szorításában uniós vétó született az a Siemens és az Alstom egyesüléséről

Népszava-MTI
Publikálás dátuma
2019.02.06. 14:35

Fotó: Aytac Unal / ANADOLU AGENCY
Párizs és Berlin javasolni fogja az uniós versenyjog módosítását, hogy az EB ne pusztán európai, hanem globális mértékben is vizsgálja a hasonló ügyeket.
Elutasította a német Siemens AG és francia konkurense, az Alstom SA vasúti üzletágainak egyesülését szerdán az Európai Bizottság, mondván, hogy az ellentétes lenne az uniós belső piaci versenyszabályokkal. Margrethe Vestager uniós versenyjogi biztos úgy nyilatkozott a döntés után:
"a tervezett egyesülés magasabb árakat eredményezett volna és sértette volna a tisztességes versenyt a vasúti jelzőberendezések és a nagysebességű vonatok piacán".

A bizottsághoz számos panasz érkezett a vizsgálata során ügyfelektől, versenytársaktól, iparági szövetségektől, szakszervezetektől, valamint egyes európai országok versenyhatóságaitól, hogy a lépés a kisebb rivális cégek kiszorításához, az innováció lassulásához, áremelkedéshez és a kínálat szűküléséhez vezetne.
A német és a francia kormány által is támogatott fúzió célja az lett volna, hogy az Airbus mintájára létrejöjjön egy, a globális piacon Kínával versenyezni képes nagy páneurópai vasúti társulás.

Ám már korábban kiszivárgott, hogy a brüsszeli testület ellenzi az óriásfúziót. Megítélésük szerint az a jelenlegi formájában gyakorlatilag kiiktatná a versenyt a vasútépítés és vasútfejlesztés piacán, de sokan még bíztak benne, hogy a két vállalatnak bizonyos változtatásokkal sikerül meggyőznie a bizottságot.
Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter hibásnak nevezte a döntést, amely szerinte Kína gazdasági és ipari érdekeit szolgálja. Elmondta, hogy Párizs és Berlin hamarosan javaslatot fog tenni az uniós versenyjog módosítására, hogy a helyzetet ne pusztán európai, hanem globális mértékben is vizsgálja az EU versenyhatóságaként eljáró Európai Bizottság.
A cégek 2017-ben állapodtak meg a fúzióról. Az összevonás előtt álló üzletágaik egyesített értékesítési árbevétele mintegy 18 milliárd dollár volt, ami valamivel több mint a fele a kínai állami CRRC Corp Ltd. vállalat 35 milliárd dolláros forgalmának. A TGV nagysebességű vonatot gyártó Alstom európai piaci részesedése 33 százalék, az ennek német megfelelőjét, az ICE-t kifejlesztő Siemensé pedig ennek nagyjából a fele, 17 százalék. Világpiaci részesedésük ugyanakkor csak 7, illetve 3 százalék, míg a CRRC-é 71 százalék a német SCI Verkehr tanácsadó cég adatai szerint. A kínai vállalat nincs jelen az európai piacon. A két vállalat vezetői korábban azt nyilatkozták, hogy amennyiben az Európai Bizottság valóban megvétózza a fúziót, akkor nem lesz újabb próbálkozás a részükről.