Elkezdődött a kapkodás Keszthelyen, hogy Mészáros és Tiborcz köre építkezhessen

Publikálás dátuma
2019.01.30. 16:58

Fotó: Shutterstock
Szigorodik a szabályozás, kiemelt fejlesztési területté nyilvánítanak part menti területeket.
Megnyomta a pánikgombot a Ruzsics Ferenc (Fidesz-KDNP) polgármester vezette keszthelyi képviselő-testület, mivel a március 15-én hatályba lépő új Balaton-törvény bizonyos területeken szigorúbb a jelenlegi szabályoknál: hatályosulása után már nem lehet növelni a beépíthetőséget és a beépítési magasságot, amit most a testület saját hatáskörben még megtehet – írja a 24.hu. A cikk szerint az önkormányzat úgy véli, ez jelentősen korlátozza a vízparti területek fejlesztését, ezért a képviselő-testület úgy döntött, rohamtempóban, még a törvény életbelépése előtt kiemelt fejlesztési területté nyilvánítja a part menti területeket. Az így kiemelt területeket – ahol most az önkormányzat a befektetőknek kedvezne – ugyanis az új Balaton-törvény kevésbé kezeli szigorúan. A portál a január 18-ai előterjesztés alapján azt írja, a változás érintheti a kikötőt, amelyet az Átlátszó korábbi cikke szerint pályáztatás és verseny nélkül szerzett meg Tiborcz István érdekeltsége. A kikötőnél a beépíthetőség jelenleg 4 százalékos, a maximális építménymagasság pedig 4,5 méter. Az új szabályozással a beépíthetőség a két és félszeresére, 10 százalékra nőhet, a maximális építménymagasság pedig három méterrel, 7,5 méterre.   De Tiborcz István érdekeltségéhez tartozik a Hullám Szálló is, az új szabályozás után a beépíthetőség mértéke itt is 30-ról 50 százalékra emelkedhet. A part menti mólónál található, teljesen lerobbant Balaton Szálló 2009 óta a Firstfund Intézményi Ingatlanbefektetési Alapé. Az alap kezelője a Mészáros érdekeltségébe tartozó Konzum Befektetési Alapkezelő Zrt. A szálloda területén jelenleg 30 százalékos a maximális beépíthetőség, az új szabályozással ez 50 százalékra nőhet.  A változások érintenek egy keszthelyi sportpályát is, amelynek a beépíthetősége ugyancsak 50 százalékra emelkedhet, valamint az egyik legnagyobb balatoni beruházást is, amelyről eddig kevés konkrétumot tudni. A képviselő-testület soron kívüli döntéshozatallal kiemelt fejlesztési területté nyilvánította azt a parti területet, amelyen a Ralf Klaus svájci illetőségű üzletember érdekeltségébe tartozó Klaus-Sea Balaton Investments Kft. 25 szintes, 80-100 méter magas magasházat, a Balaton alá pedig egy mélygarázst tervez építeni. A január 18-ai ülésen a testület 7-2 arányban szavazta meg a part menti területek kiemelt fejlesztési területté nyilvánítását. A 24.hu úgy tudja, a 60 oldalas dokumentum átolvasására néhány percet kaptak a képviselők. A testület a konkrét ingatlanokat illetően azt szavazta meg, hogy egyetért az építési szabályzat módosításával, ami lehetővé teszi a beépíthetőség növelését.
Szerző
Témák
Keszthely Balaton

Olcsóbbak lesznek az üzemanyagok

Publikálás dátuma
2019.01.30. 16:03

Fotó: Népszava
A gázolaj literenkénti ára 381 forint, míg a benziné 342 forint lesz.
A Mol bruttó 3-3 forinttal csökkenti a gázolaj és a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken – értesült piaci forrásokból az MTI szerdán. A csökkentéssel a gázolaj literenkénti ára 381 forint, a benziné pedig 342 forint lesz. A gázolaj ára legutóbb múlt szerdán emelkedett, 2 forinttal 384 forintra. A benzin ára január 16-án változott utoljára, 4 forinttal 345 forintra emelkedett. Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között. A benzin ára 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.
Szerző

Nem alkusznak, tovább sztrájkolnak Győrben az audisok - és újabb akción gondolkoznak

Publikálás dátuma
2019.01.30. 11:10

Fotó: Krizsán Csaba / MTI
Bár éjszakába nyúlóan tárgyaltak, kedden sem született megállapodás a győri Audi-gyárban az idei béremelésről, így a dolgozók tovább sztrájkolnak. A szakszervezet sztrájkbizottsága hamarosan dönt a folytatásról: még az is lehet, hogy hosszabbítanak.
Újabb maratoni bértárgyaláson van túl az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audia Hungaria Zrt. menedzsmentje, ám még mindig nem született meg a megállapodás az idei béremelésről. Kedden éjszakába nyúlóan zajlottak az egyeztetések, ahol a munkáltató újabb engedményt tett korábbi ajánlatához képest, ám mégsem köttetett meg az egyezség. A munkáltató, mint már a hétfői ajánlatában is, most már megadná a szakszervezet által követelt 18 százalékos, de minimum 75 ezer forintos alapbéremelést, de cserében jelentősen csökkentené az eddigi évi 620 ezer forintos cafeteriakeretet. A keddi ajánlat annyiban előrelépés a hétfőihez képest, hogy míg hétfőn 300 ezer forint volt a cég ajánlata a béren kívüli juttatások éves keretére, addig kedden már 400 ezer forint. A korábban a munkaadói ajánlatokat üzleti titokként kezelő cégvezetés most már nem ennyire szemérmes. Egy szűk szavú kommentár mellett - miszerint a vállalat újabb kompromisszuma ellenére a keddi tárgyalássorozat sem vezetett eredményre - szerda reggel az Audi Hungaria HR-osztályának honlapjára fel is tették a legújabb céges ajánlatot. Ez az alapbéremelés és a cafeteriakeret összegén túl a lojalítási bónuszra is tesz javaslatot: az 5.-9. évben ez havi 5 ezer forint, a 10.-14. évben havi 8 ezer forint, a 15. évtől havi 10 ezer forint lenne. A jubileumi bónusz pedig a tizedik évben egyszeri 100 ezer forintos, a huszadik évben egyszeri 200 ezer forintos összeg lenne, a 25. évben pedig  1 havi munkabér és egy nap pótszabadság járna.   Teljesítenék azt a szakszervezeti követelést is, miszerint minden munkavállaló számára járjon minden hónapban legalább egy teljes szabad hétvége. Azt pedig, hogy a munkavállalók milyen módon rendelkezhetnének a gyermekek és az életkor után járó pótszabadságukkal, az idén június 30-ig dolgoznák ki.   A szeptember óta tartó egyeztetések során a cégvezetés hosszú ideig kitartott 10+10 százalékos, két évre szóló béremelési javaslata mellett, majd a sztrájk idején ezt 11+11 százalékra emelte. A keddi verzió ehhez képest már elmozdulást jelent, pláne, hogy korábban a szakszervezet által követelt fix összegű béremelési elem nem is szerepelt a munkaadói ajánlatban. Márpedig ez azért fontos a szakszervezetnek, mert az alacsonyabb bérkategóriákban dolgozóknál a fix 75 ezer forintos emelés adott esetben nagyobb összeget jelent, mint a 18 százalékos fizetésnövelés.  Ami viszont a béren kívüli juttatást illeti: a szakszervezet eredeti követelése az volt, hogy az adóterhek idei emelkedése miatt az éves cafeteriakeretet emeljék meg 787 ezer forintra. Ehhez képest a munkaadó most éppen azt a 620 ezer forintos cafeteriakeretet akarja lecsökkenteni az alapbéremelésért cserében, amelyet a két évvel ezelőtti figyelmeztető sztrájk során harcoltak ki maguknak a dolgozók. A szakszervezet közösségi oldalán olvasható hozzászólásokban néhányan már úgy vélik, el kellene fogadni ezt a javaslatot, ám a többség még mindig kitart a sztrájk mellett - sőt azt írják, most kell igazán kitartani. Utóbbiak úgy látják, a legújabb munkáltatói ajánlat is csupán játék a számokkal, nem pedig valódi elmozdulás.   Az AHFSZ közösségi oldalán most azt közölte: a szerdai napra összehívják a sztrájkbizottságot, amelynek feladata lesz kiértékelni az eddig történteket. „Fontos döntés előtt állunk, hiszen fel kell térképeznünk a további lehetőségeinket, valamint az ezután következő lépéseinket” - írták. Csalogány György, az AHFSZ elnökhelyettese korábban ezzel kapcsolatban azt mondta lapunknak: ha addig nem lesz megállapodás, valószínűleg a 168 órásra meghirdetett sztrájk határidejének lejárta után is azonnal tovább folytatják a sztrájkot, ám erről a sztrájkbizottság dönt majd. (A múlt csütörtökön reggel 6-kor indult egy hetesre meghirdetett sztrájk határideje csütörtökön reggel 6-kor jár le.)  Az biztos, hogy a dolgozók még mindig nagy létszámban sztrájkolnak, a munka jelenleg is áll a győri Audi-gyárban, de nem csak itt, hanem a Volkswagen konszern más országokban lévő üzemeiben is. Győrben Audi és Volkswagen márkájú járművekbe készítenek átlagosan mintegy 9 ezer motort naponta, ezeket a Volkswagen konszern 32 járműgyártó üzemébe szállítják el. A hiányzó motorok miatt előbb hétfőn az Audi ingolstadti gyárában álltak le az A3, A4, A5 és a Q2 modelleket gyártó szalagok, és csütörtökig 10 ezer munkavállaló számára kényszerszünetet rendeltek el. Itt úgy látják, még csütörtökön sem fogják tudni elkezdeni a munkát. Kedden pedig a Volkswagen pozsonyi gyárában is leállt több szalag a győrből származó alkatrészek hiánya miatt. A győri sztrájk egyelőre a luxus SUV-ok pozsonyi gyártására volt hatással, a városi kisautók gyártása viszont korlátozások nélkül folytatódik.  A Volkswagen egyébként éppen ebben a gyárában készül most jelentős, mintegy ezerfős létszámleépítésre és a műszakok csökkentésére. A Reuters szerint a Volkswagen a minap be is jelentette: 500, korábban a győri Auditól kölcsönzött munkavállalójuktól válnak meg Pozsonyban. A bejelentésnek nincs köze a sztrájkhoz – a ma7.sk úgy tudja, az érintettek Győrben folytathatják a munkát -, a leépítéseket a Volkswagen a járművek iránti csökkenő globális kereslettel indokolja. 
Szerző