Így kezdjen neki, ha megfogadta: az új évben egészségesen étkezik

Publikálás dátuma
2019.01.02. 10:10
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Sokan ígérik meg maguknak: az új évben egészségesebben, de legalábbis tudatosabban próbálnak élni. Jó hír, hogy ehhez nem feltétlenül kell mindent fenekestül felfordítani.
Az életmódváltást nem kell egy lépésben végrehajtani, apránként akár fájdalommentesen is mehet. A legfontosabb, hogy tudatosítsuk magunkban: az egészséges étrend fenntartása életmód, nem pedig kúra. Nincs szükség önsanyargatásra sem. Nemcsak arra kell ügyelni, hogy minden szükséges tápanyagot megkapjon a szervezet, de az is fontos, hogy finomakat együnk. Az élet élvezetéhez ugyanis az étkezés, az ízek öröme is hozzátartozik. Ezért mindig együnk lassan, odafigyelve. Nem árt tudni, hogy az agynak akár 20 percre is szüksége van, ahhoz, hogy tudatosítsa, ettünk - derül ki a Care2 összefoglalójából. 
Mivel nem szorosan szabályozott étrendről van szó, „bűnözni” is ér, és ha megtörténik, ne ostorozzuk magunkat. Az viszont fontos, hogy utána ne legyen „már minden mindegy”, hanem térjünk vissza.
Kétségtelen, hogy a tudatos életmód tervezést odafigyelést igényel. De ez többek között azt is megakadályozza, hogy hirtelen felindulásból „szemétevésre” kényszerüljünk. A legjobb, ha heti étkezési tervet készítünk, és ez alapján, akár egy hétre előre meg is főzzük az ételeket.

Alap a reggeli

Több kutatás szerint a nap első étkezése segít a fogyásban, illetve az elért súly megtartásában, ha ugyanis kihagyjuk, nehezebben állunk ellent a napközben érkező csábításoknak. 
Fontos a folyadék-, főleg az elegendő víz fogyasztása. Ez szükséges a szervezet megfelelő működéséhez, de egyes ajánlások szerint az egészséges életmód aduásza is. Gyakori ugyanis, hogy a szomjúságot éhségként értelmezzük, de evés előtt is segít egy pohár víz, kevesebb étel is elég lehet. A szükséges vízmennyiség függ: az életkortól, a testsúlytól, az általános egészségi állapottól, az edzés mennyiségétől és minőségétől, de az időjárástól is. A pusztán üres kalóriákat tartalmazó cukros üdítőitalokat viszont inkább hagyjuk el. 

Válogassunk!

Mindig olvassuk el a címkéket. Olyan ételeket együnk, amelyek kevés és ismerős összetevőkből állnak. Ügyeljünk a mennyiségekre, még hasznos tápanyagokból se együnk nyakló nélkül. Ne együnk meg mindent, amit elénk raknak, bátran érdeklődjünk étteremben is, mit tartalmaznak, miből és hogyan készültek az ételek. 
Szerző

Minden szervünknek árt az alkohol

Publikálás dátuma
2018.12.31. 12:31
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A nemzetközi adatok szerint világszerte 210 milliónál is több az alkoholisták száma, és az italozás nagyjából tíz évvel rövidíti meg a várható élettartamot.
Nincs olyan szervrendszerünk, amelyre ne lenne hatással az alkoholfogyasztás, és bár az ivásnak fontos kulturális és társasági szerepet tulajdonítunk, az egészségünk szempontjából mindenképpen előnyösebb, ha mérsékeljük az alkoholfogyasztást. Sok kutatás jutott arra az eredményre, egy-egy pohár vörösbor jót tesz az egészségünknek, ez azonban tényleg csak akkor igaz, ha naponta kevesebb mint 1 vagy 2 decit iszunk - írta az EgészségKalauz.
Az éveken keresztül tartó italozás a különböző májbetegségek első számú okozója, és olyan problémákat okozhat, mint a máj elzsírosodása, a májfibrózis és a májcirrózis. Emellett jelentős mértékben növeli például a máj daganatos megbetegedéseinek rizikóját. Az alkohol a szívet, illetve a vérereket is károsítja, hatására sokkal nagyobb az esély, hogy magas vérnyomás, szívbetegségek, agyvérzés alakuljon ki. 
Az alkohol jól ismert, mások számára is "látványos", rövid távú hatásai közé tartozik a koordináció, az ítélőképesség, a memória, a reakcióidő romlása, a hangulat ingadozása. A nagy mennyiségű alkohol felgyorsíthatja az agy öregedés folyamatait, és megnöveli a demencia kialakulásának rizikóját.
Az alkoholizmus egyik gyakori következménye az alultápláltság, vagyis nem jut elegendő fontos ásványi anyagok és vitamin. Ezek a mikrotápanyagok – például a magnézium vagy a B-vitaminok – az agy megfelelő működéséhez is nélkülözhetetlenek, így újabb, illetve súlyosabb neurológiai problémákkal kell szembenézni. A nagy mennyiségű alkohol súlyos mentális problémákat is okozhat, például depressziót, szorongást, pánikbetegséget vagy hangulatingadozást. Az alkoholisták között rendkívül magas az öngyilkosságot megkísérlők aránya.
Bár sokan úgy gondolják, hogy az alkohol nagyszerű "altatószer", hosszabb távon megakadályozza a mély, pihentető alvási szakaszokat elérjük. Ennek leginkább érzékelhető következménye a nappali álmosság és letargia, de számtalan betegség rizikóját is emeli.
A rendszeresen, hosszabb időn keresztül fogyasztott, nagyobb mennyiségű alkohol tönkreteszi a hasnyálmirigyet is, ennek pedig a hasnyálmirigy-gyulladás és a cukorbetegség is egy lehetséges szövődménye. A nagyivók nemcsak az olyan "egyszerűbb" betegségekre fogékonyabbak, mint az influenza, de a különböző daganatos betegségek, például a hasnyálmirigy-, a máj-, a nyelőcső- és az emlőrák is gyakoribb.
Szerző
Témák
alkohol

Megbetegíthet a nem megfelelő étrend

Publikálás dátuma
2018.12.29. 14:14
Illusztráció
Fotó: Pexels
Fontos, hogy a cukorbetegeknek – is - személyre szabott legyen az étrendjük.
A legtöbb, főleg 2-es típusú cukorbeteg jelentősebb súlyfelesleggel küzd, ami hozzájárul a szövődmények kialakulásához. Ezért is fontos a személyre szabott étrend kialakítása. A szakember ehhez figyelembe veszi a nemet, életkort, magasságot, testsúlyt. Fontos információ például, hogy az elmúlt fél-két évben változott-e testsúly. Számít, hogy a betegnek mi a foglalkozása, mert más étrendre van szüksége annak, aki ülő-, illetve fizikai munkát végez, de az időbeosztás vagy a műszak is befolyásolhatja az étkezések rendjét. Fontosak lehetnek a korábbi és a családban előforduló betegségek, a szedett gyógyszerek, valamint étrend-kiegészítők – mondta Szarka Dorottya, a Cukorbetegközpont dietetikusa.

Nem egyszerre

A dietetikusnak tudnia kell azt is, milyen ételeket szeret és nem tud megenni a beteg, valamint, hogy van-e táplálékallergiája, ételintoleranciája. A szakembernek be kell számolni a bevásárlási szokásokról, és „vallani kell” az ételkészítési ismereteiről, azaz tud-e főzni a beteg. Fontos, hogy nem szabad mindenen egyszerre változtatni – például ha eddig kolbászt szalonnát, fehér kenyeret és kalácsot evett, nem lehet egyik napról a másikra mindenről lemondani. 

Tippek

Ha lehet, a cukorbeteg fogyasszon sovány húst (bőr nélküli baromfihús, sertéskaraj, szűzpecsenye, vadhúsok), és az elkészítés során is törekedjen a zsírszegénységre. Használjon vegyesen a zsiradékokat: jó minőségű napraforgóolaj, repceolaj, kókuszolaj az ajánlott. Finomítatlan olívaolajat csak salátákhoz célszerű használni, az állati eredetű zsírokat (sertészsír) pedig minimalizálja. A vaj és a margarin helyett válasszon csökkentett zsírtartalmú vaj- vagy sajtkrémet, de a házilag fűszerezett túrókrém is jó megoldás lehet. Felvágottból is zsírszegényet válasszon; a zsírtartalom 100 grammnyi termékben ne haladja meg az 5 százalékot. Ha teheti, válasszon a baromfisonkák közül, vagy készítsen házi májast. Szalámi- és kolbászfélék, csak néhanapján kerüljenek a tányérjára.
Sokan úgy gondolják, a cukorbetegséggel küzdők örökre lemondhatnak a finom szénhidrátokról, hiszen a cukor mellett a másik fő ellenségnek számítanak. Pedig ez döntően a finomított, magas glikémiás index-szel rendelkező szénhidrátokra igaz. Az orvos és dietetikus által meghatározott mennyiségben és megfelelő napszaki elosztásban a lassú felszívódású szénhidrát tartalmú ételek is fogyaszthatóak (teljes kiőrlésű gabonából készült cukrozatlan pékáruk).
A panírozott ételeket a legtöbben zsemlemorzsával készítik el, viszont a cukorbetegeknek érdemes minden olyan alapanyagot kerülniük, amelyek gyorsan felszívódó szénhidrátot tartalmaznak, ilyen például a fehér liszt és abból készült zsemlemorzsa is. Panírozáskor használjunk teljes kiőrlésű búza- vagy zablisztet, esetleg alternatív liszteket (pl. zsírtalanított lenmagliszt, szezámliszt). 
Sok családnál a köretet a krumpli, illetve a rizs alkotja, pedig ennél jóval szélesebb a kínálat, hiszen a cukorbetegség esetén bátran fogyasztható a bulgur, a kuszkusz, a köles, valamint a barna, illetve basmati rizst is. Ezek nemcsak egészségesek, de változatosak és finomak is - ajánlotta a szakember.
Szerző