A Gruevszki-ügyről tárgyalt a macedón kormányfő és az MSZP elnöke

Publikálás dátuma
2018.12.07. 19:12

Hiába követeli Nikola Gruevszki kiadását Macedónia, az Orbán-kormány nem hajlandó tudomást venni a balkáni állam kéréséről. (Emlékeztetőül: a két év börtönre ítélt volt miniszterelnök rohamtempóban kapta meg a menekült státuszt.) Zoran Zaev az európai szocialisták (PES) konferenciáján tárgyalt az MSZP elnökével a Gruevszki-ügyről, és köszönte, hogy a szocialisták konzekvensen a köztörvényes politikus kiadását kérték számon a magyar kabineten.  
Külön kiemelte Zoran Zajev azt a levelet, amelyet - Tóth Bertalan pártelnök kezdeményezésére -  a három ellenzéki párt (az MSZP, a Párbeszéd Magyarországért, és a Demokratikus Koalíció) küldött angol nyelven több nemzetközi szervezetnek, az összes európai parlamenti képviselőnek és több nagykövetségnek is. (És majdnem minden macedón sajtóorgánum lehozta.)
 "Követeljük, hogy ne az egyik legjobb magyar egyetemnek, CEU-nak (Central European University) kelljen elhagynia az országot, hanem a volt macedón miniszterelnöknek!",  – állt a nyílt levélben, amelyet Tóth Bertalan MSZP-elnök, Szabó Tímea, a PM társelnöke és Gyurcsány Ferenc DK-elnök szignált.
Szerző
Frissítve: 2018.12.07. 21:07

A hatalom tűréstesztnek veti alá a dolgozókat

Publikálás dátuma
2018.12.07. 18:46

Fotó: Vasas Szakszervezet
Mivel nagy a fluktuáció, az új szabályoknak köszönhetően sokkal lazábban számolhatják majd el a dolgozók munkáját.
Pillanatok alatt több kilométeres autósor torlódott fel  Veszprém határában, az ipari negyedbe vezető házgyári úton, ahol egy órás félpályás útlezárást tartott a Vasas Szakszervezeti Szövetség, így tiltakozva az Országgyűlés előtt lévő túlóratörvény ellen. Az akciót direkt a délutáni műszakváltására időzítették.
Guzslován Gábor szervező úgy fogalmazott: a cél az volt, hogy megmutassák a kormánynak, miszerint viszonylag kis demonstrációval is milyen hatékonyan tudnak protestálni. A bevezető út mentén lévő nagy cégek műszakváltásai fél órával csúsztak a demonstráció miatt, miközben az utat mindössze 15-20-an zárták le, részben a Vasas fővárosi tisztségviselői, részben helyi erők, de jelen volt a Vasas régiós alelnöke és a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASzSZ) megyei vezetője. A demonstrálók autóin a Vasas kék-piros zászlói lengedeztek. A félpályás lezáráson csak lassan átcsorgó autósok közül volt aki dudált, volt aki káromkodott és a demonstrálókat szidta, ám sokan biztatták őket. Az egyik helyi üzemben dolgozó Guzslován szerint a kollégái zöme (ahogy általában a munkások tisztában) vannak a formálódó törvény hátrányaival. A 400 órányi túlóra lehetőségének engedélyezése lényegében annyit jelent, hogy nem marad szabad szombatja a munkásoknak. Ráadásul a cégek egy részénél igen magas a fluktuáció, van ahol egy évben a munkások 70 százaléka is cserélődik, így azzal, hogy három évre húzzák szét a munkaidő-keret elszámolását, ezeknek a munkáltatóknak annyit jelent, hogy úgyszólván korlátlanul dolgoztathatják alkalmazottaikat. Úgy véli: a kormány azért erőlteti a rabszolgatörvényt, mivel most „tűréstesztnek” veti alá a dolgozókat, azt figyeli, hogy mi az, amit még elviselnek. Úgy fest ugyanis, hogy meglehetősen zűrös időszak következik, amikor nagyon is lehet számolni a dolgozói elégedetlenséggel. A nagy autógyáraknál egyre több a jele annak, hogy a cégek már a közelgő recessziótól való félelmükben a termelés visszafogására készülnek, így számos helyen már év eleje óta létszámstopot hirdettek meg.
Frissítve: 2018.12.07. 20:20

Nincs rosszabb magyar dugó a debreceninél - 25 órát álltak tavaly az autósok

Publikálás dátuma
2018.12.07. 18:35
Képünk illusztráció
Fotó: Németh András Péter
Még a fővárosban is csak 24 órát állt egy átlagos autós tavaly. De Moszkvában például 91 óra közlekedési dugó jutott a sofőröknek.
A budapesti csúcsforgalomban egy átlagos autós egy teljes napot, 24 órát vesztegelt dugóban 2017-ben - írja az INRIX Globális Forgalmi Teljesítménymutató kimutatása nyomán a Pénzcentrum. Ezzel Budapest a 335. helyen áll a világ 1360 mért városa közül, 186. helyen Európában. Viszont országosan csak a második a főváros:
Debrecen forgalma a legrosszabb, ahol tavaly átlag 25 órát állt dugóban egy autós.

A kontinens nagyvárosai közül Moszkvában, Londonban és Párizsban a legrosszabb a dugóhelyzet - derült ki az INRIX Globális Forgalmi Teljesítménymutatójából. Sorrendben ez azt jelenti, hogy a csúcsidőben autóikban veszteglő sofőrök 91, 74, illetve 69 órát veszítettek 2017-ben ezekben a nagyvárosokban. A környező országok fővárosai közül egyébként csak Ljubljanában volt jobb a helyzet, az ottani autósoknak 21 órát vett el életükből a dugó.
Szerző