Robotként irányítanak a szokásaink - Így lehetünk tudatosabbak

Publikálás dátuma
2018.10.02. 17:27
Illusztráció: Pixabay
Fotó: Pixabay
Manapság trendi tudatosan létezni: például étkezni és mozogni, környezetet védeni, de nem biztos, hogy tudjuk, mit is jelent ez valójában. Bognár-Molnár Virág jógaoktató abban is segít, hogyan lehet erre ráébredni.
Tudatosak lehetünk, vagy legalábbis azt halljuk, hogy kellene lennünk a környezet védelmében, a fizikai és lelki egészségünket, a kapcsolatainkat illetően, de még jobb, ha az élet minden területén. 
Számomra a tudatosság olyan hobbi, ami átszövi a mindennapjaimat, és minden aspektusa örömmel tölt el.

Tudatosnak lenni annyit jelent, hogy folyamatosan megfigyelő állapotban vagyunk, és keressük azt, ami a legjobb nekünk, miközben nem zavarjuk a szűkebb és tágabb környezetünket. Minden mindennel összefügg, ezért ha az életünk egyik részében tudatossá kezdünk válni, az hatással lesz a többire is. 

Tudatos életmód

Ha tudatosan egészséges az életmódunk, odafigyelünk a táplálkozásra, a belső egyensúlyra és a mozgásra. Ennek sikeressége meglehetősen objektív, hiszen ha fittek vagyunk, akkor valószínűleg jól csináljuk. Ez egyébként nem egyszerű, ráadásul minden egyes nap kihívásokat tartogat, hiszen nem csak elszántságon múlik például az, hogy az ember, amikor éhségtől kóvályogva ételt keres, megtalálja a legkisebb rosszat. De ahhoz is nagy lelki erő kell, hogy hideg, sötét, téli estén bekuckózás helyett edzésre menjünk. 
Az egészség csak akkor EGÉSZség, ha kívül-belül jól vagyunk. Ha a kockás has ára feszült idegállapot vagy felborult hormonrendszer, az csak látszat, és valójában messze van az áhított céltól.

Hogyan lehetünk tudatosak?

Bár egyszerűen hangzik, hogy önmegfigyeléssel, ez nagyon nehéz, hiszen a világ folyamatosan elénk tolul, elvonja figyelmünket, aminek eredményeként éppen mi magunk veszünk el a nagy zajban. Első lépésként tehát erre, a személyiségünkre, a szokásainkra, a gondolatainkra, az érzéseinkre kell odafigyelni. Ha elkezdjük magunkat – valamennyire – tisztán látni; feltérképeztük a gyenge és erős oldalunkat, tudatosítottuk a szokásainkat, látjuk a céljainkat, elkezdődhet a változtatás.
Illusztráció: Pexels
Fotó: Pexels

Életünk irányítói: a szokásaink

Rémisztő, mennyire igaz a mondás: a megszokások rabjai vagyunk. Már-már robotként irányítanak. Sokszor például akkor is eszünk, ha „itt az ideje”, bár nem vagyunk éhesen. Gondolhatunk akár a lefekvés előtti rutinunkra is: a legtöbb dolgot mindig ugyanúgy csináljuk, mert úgy szoktuk meg - ráadásul sokszor még a gyerekkorunkban. Ezért szülőként óriási is a felelősségünk: célszerű odafigyelni, mihez szoktatjuk a gyerekeket. Nehéz persze eltérni saját szokásainktól, de nincs is eredménye, ha megtiltjuk az ágyban tabletezést, miközben a csemeték azt látják, hogy a szülők a telefonjaikkal alszanak el.
A gyereknevelés egyébként kettős tükör, hiszen a saját szokásainkat megfigyeljük és a gyerekre is tükrözzük.

Mit lehet tenni?

Ha lassan is, de át lehet programozni a szokásainkat. Ehhez állandó éberségre is szükség van, ráadásul ha lankadunk, visszaveszik az irányítást. Nagyon kitartónak kell lenni. Célszerű először egy, legfeljebb két dolgon változtatni és addig gyakorolni, amíg rutinná nem válik. Például elhatározhatjuk, hogy reggel még az ágyban elvégzünk néhány nyújtógyakorlatot. A következő lépés pedig lehet a mozgás bevezetése. A reggeli ötperces torna – néhány guggolás, plankelés vagy hasizmozás - csodát tud tenni. 
Az egyik vendégem nagymamája nyolcvanévesen is minden reggel öt percig guggolgatott. Én pedig azt vezettem be, hogy minden zuhanyzást hideg vízzel fejezek be. Van, hogy egyetlen porcikám sem kívánja, de tudom, hogy jót tesz a szívnek, a bőrnek, ezért ráveszem magam.

Megbeszélhetjük magunkkal például azt is, hogy óvodába vagy iskolába gyalog megyünk. Vagy néha lépcsőzünk liftezés helyett. Az is jó megoldás lehet, ha hétvégente aktív, közös, családi programokat szervezünk: lehet kirándulni, kerékpározni, labdázni, de akár úszni és persze fürdőzni is. A relaxálás is lehet ilyen: választhatunk, hogy „kattogunk” a problémáinkon vagy öt percre lefekszünk és megpróbálunk kikapcsolni, és ellazítani az összes izmunkat. Ha egyszer így teszünk, kiderül, milyen sokat segít – ígérte Bognár-Molnár Virág jógaoktató.
Szerző

„Sárkányfűbolt” nyílt Budapesten

Publikálás dátuma
2018.10.01. 14:14

Fotó: HerBar
Szeptember közepétől várja vendégeit a belvárosban a gyógy- és fűszernövények, az illatok és ízek kicsiny boltja, a herBar.
Budapest első, akár „készítsd magad” gyógynövénybárjában különleges ízvilágú tea- és fűszerkeverékek mellett megkóstolható a hely specialitása, a saját készítésű, 14 allergéntől mentes ostya, amit mindenmentes mártogatósokkal és különleges kézműves sajtkészítményekkel, magvakkal és aszalványokkal lehet fogyasztani. A kulináris élményeket fűszerolajak, ecetek és gyógynövényes fűszerborok, valamint saját fejlesztésű, természetes fűszerekkel bolondított bonbonok, sőt egészséges gumicukor teszi teljessé.
A kis "sárkányfűboltban" akár magunknak is kotyvaszthatunk teát, szörpöt, de akár salátát is. Lehet például házi meggy- vagy bodzaszörppel is ízesíteni a citromfű teát, de akár friss rozmaringgal is felturbózhatjuk. 
„Anyukám a gyógynövények és a fűszerek szerelmese, gyerekkorom óta szörpöket, tinktúrákat készített. Nagyon tudja, mi mivel jó és milyen betegség ellen használható. Én főzni imádok, már régebben beszélgettünk arról, milyen jó lenne mindezt egy olyan helyen egyesíteni, ahol gyógy- és fűszernövényekből készült illatos, aromás ételeket lehet enni”

- mondta a megnyitón a Népszavának Horváth Rita, a herBar megálmodója és üzletvezetője.

„Három éve motoszkál bennem a gondolat, közben született egy kisfiam, előtte pedig mással foglalkoztam: enteriőr stylist vagyok egyébként. Ez most, hogy befektetőt találtam az ötletemhez, kifejezetten jól jött."

Az üzletnek nemcsak a berendezése, az életre keltése is meseszerű, Horváth Rita egy Katarban dolgozó, szíriai üzletember lakását tervezve mellékesen elmesélte az ötletét. Innentől felgyorsultak az események. A fiatal nő eleinte food truckot képzelt el, de aztán - először - egy bázis kialakítása mellett döntött.
A filozófia meghatározásakor hangsúlyos szerepet kapott a gyógynövények megismertetése, a hazai termelőkkel való együttműködés is, ami alapfeltétele a minőségi termékeket kínálatának. Nem titkolt cél egy gyógynövényes tájékoztató központ kialakítása is.
"Szeretném megmutatni az embereknek, hogy nemcsak a gyógyszereket helyettesítik ezek a növények, hanem gasztronómiai élvezetek is nyújtanak."

A kínálat kialakításánál elsődleges szempont volt, hogy az ételek és az italok esztétikusak, illatosak, egészségesek és finomak is legyenek.   
„A bárban gyógynövényes előadások, workshopok is helyet kapnak, valamint szeretnénk felvenni a kapcsolatot szakmai szervezetekkel. Szeretnénk, ha a herBar egy gyógynövényes, teázós bázis lenne, ahol beszélgetnénk, tapasztalatokat cserélnénk és közben klassz, kreatív és egészséges ételeket, italokat, gyógynövényes készítményeket kóstolhatnánk"

- fogalmazott Horváth Rita.

Elárulta, hosszútávú céljuk egy olyan gyógynövényes projektben való aktív részvétel, aminek célja a gyerekek és az idősek összekapcsolása.
„Külföldön szép példákat látni ennek a két korosztálynak az együttműködésére, itthon is szükség lenne rá.”

A herBarban a gyereksarokban felnőttek is játszhatnak, ugyanis nemcsak - fűszeres - könyveket lehet olvasni, társasozni is le lehet ülni.
Szerző
Frissítve: 2018.10.01. 14:28

Sokoldalúan felhasználható álgabona a quinoa

Publikálás dátuma
2018.09.29. 14:14
Illusztráció: AFP
Fotó: FRÉDÉRIQUE BIDAULT / BIOSPHOTO / AFP
Manapság minden, egészséges táplálkozással kicsit is foglalkozó blogger, tanácsadó, szakács egyik kedvenc alapanyaga a quinoa, ami nem véletlen, mert ez az álgabona mindenmentes és sokféleképpen használható.
Az Andokban - Peru, Bolívia, Ecuador, Kolumbia és Chile területén – őshonos növény rendszertanilag nem a gabonafélékhez, hanem a disznóparéjfélék, azon belül is a libatopfélék családjába tartozik. Furcsa, de az ehető növények közül közeli rokona a cékla, a spenót és az amaránt – olvasható a Wikipédián

Már az indiánok is

A több mint százhúsz fajtájából hármat lehet fogyasztani: a fekete, fehér és vörös quinoa tápértéke, valamint tápanyagtartalma szinte azonos. A magok egészségőrző és gyógyító hatásait korán felismerték; az Andok őslakos indiánjai már 5000 évvel ezelőtt termesztették. A növény kerekded, gabonaszemre emlékeztető magja annyira értékes volt, hogy létezését eltitkolták a hódító spanyolok elől. 

Természetes doppingszer

Az inka harcosok csata előtt ették, miután kiderült: jelentősen javult az állóképességük, kitartóbbak lettek és a sebeik is gyorsabban gyógyultak. A quinoa jótékonyan hat az idegrendszerre, káliumtartalma erősíti az izomzatot. Sportolás előtt pár órával fogyasztva, segít elkerülni az izomgörcsöket.

Lisztérzékenyeknek sem árt

Illusztráció: AFP
Fotó: AFP
A quinoa teljes értékű fehérjeforrás, azaz tartalmazza a szervezet számára szükséges esszenciális aminosavat. Gazdag káliumban, vasban, foszforban, kalciumban, mangánban, rézben, cinkben, magnéziumban, folátokban, valamint A-, B- és E-vitaminokban. Ételallergiásoknak is ideális eledel, ugyanis laktóz- és gluténmentes. Viszont tartalmazza a vesekő kockázatát növelő oxalátot, ezért hajlam esetén óvatosan: csak keveset fogyasszunk. Nagy mennyiségben tartalmaz antioxidáns flavonoidokat, ezért gyulladáscsökkentő és vírusölő hatású, erősíti az immunrendszert, védi a szívet és segíthet megelőzni a rákos daganatok kialakulását. Enyhén nyugtató hatású, csökkenti a stressz és a depresszió tüneteit. A quinoa magja rendkívül gazdag élelmi rostokban, amelyek támogatják az emésztést és a szabályos bélmozgást; segítségével megszabadulhatunk a székrekedéstől, puffadástól, kitakarítja a vastagbelet, eltávolítja a lerakódásokat. Vastartalma megelőzheti, vagy akár meg is szüntetheti az enyhébb vérszegénységet. Ideális arányban tartalmazza az omega-3 és az omega-6 zsírsavakatGlikémiás indexe igen alacsony, azaz fogyasztása nem emeli meg hirtelen a vércukorszintet, ezért kifejezetten ajánlott a cukorbetegeknek és az alakjukra ügyelőknek is. 100 gramm quinoa 365 kalóriát tartalmaz, 57 gramm szénhidrátot, amiből 7 gramm rost, 6 gramm fehérje. Mivel ez nem olyan jelentős, vegetáriánusoknak érdemes más növényi fehérjeforrással együtt fogyasztani – mondta Barcza Zsuzsanna dietetikus a Népszavának. Antioxidánsai gátolhatják a korai sejtöregedést, a quinoa fogyasztása hozzájárul a bőr megszépüléséhez, valamint hajszálak és körmök megerősítéséhez is.

Sósan és édesen is

A quinoa mag külső része egy keserű anyagot, szaponint tartalmaz, amely elriasztja a madarakat. Felhasználás előtt, ezért ajánlatos alaposan átmosni a szemeket - írja a Vitalitás Magazin. A magokat kétszeres mennyiségű vízben nagyjából 15-20 percig kell főzni, a szemek megduzzadnak, felveszik a folyadékot. Ha főzés előtt kicsit megpirítjuk, enyhén diós ízű lesz. Az egyébként inkább semleges ízű quinoa sós és édes ételekben is jól felhasználható: használhatjuk köretként, tehetjük salátába, levesekbe. Lisztté őrölve panír, sőt kenyér és készíthető bele, de akár édességet is készíthetünk belőle. Az interneten akár minden napra találunk felhasználási ötletet.
Szerző