Már most kezdjünk "iskolásan" gondolkozni!

Publikálás dátuma
2018.08.23. 15:50
Illusztráció: Shutterstock
Közeledik a tanévkezdés; az életnek vissza kell állnia a „rendes” kerékvágásba. Jobb, ha ehhez fokozatosan szoktatjuk magunkat és a gyerekeinket.
A nyári szünet végén az élet visszaáll az év nagy részében megszokott „rendes” kerékvágásba. Ez senkinek nem megy könnyen, de a gyerekek étkeztetésének tudatos és megtervezett, lehetőleg az „élesedés” előtt elkezdett „vezénylésével” megkönnyíthetjük a visszarendeződést – hívta fel a figyelmet Barcza Zsuzsanna dietetikus.
A szünetben lazult feszes tempó, a sokáig alvás módosítja a gyerekek étkezésének időpontjait is. Ezeknek egyébként általában a minősége és a mennyisége sem olyan, mint iskolaidőben, hiszen az, hogy mit esznek, attól is függ, otthon, nyaraláson vagy a nagymamánál vannak éppen.
„Célszerű már most - alvókától függően - fokozatosan rávenni, hogy egyre korábban felkeljenek, és fontos, hogy ha eddig ki is maradt, a gyerekek mindenképpen reggelizzenek. Így talán ősztől ez már rutinná tud válni.”

- mondta a Népszavának Barcza Zsuzsanna.

Nyáron általában több édesség is becsúszik, érdemes ezeket egyre inkább értékes tápanyagban gazdag, minőségi ételekre cserélni. A túl sok cukros étel nem megfelelően energetizál, nyáron sem, de a vitaminokban, ásványi anyagokban szegény ételek iskolaidőben különösen károsak, mert ha még egyszerű szénhidrátokban és zsírokban is gazdagok, rontják a figyelmet, a teljesítőképességet és fáradékonnyá is teszik a kicsiket.

Reggeli és tízórai

Sok gyerek szeret reggel édeset enni, ha ez nem kakaós csigát és nutellás kalácsot jelent, nem feltétlenül baj, mert kaphatnak természetes módon édes élelmiszereket. Ilyenek például a gyümölcsök, amelyeket zabkásával vagy cukormentes müzlivel, esetleg chia pudinggal tálalhatunk. A lekvár szintén nem rossz választás, ha majdnem százszázalékos a gyümölcstartalma, és nem vagy alig tartalmaz hozzáadott cukrot. A legjobb, ha magunk készítjük. Mesterséges édesítőszerrel készítetteteket inkább ne adjunk a gyerekeknek, mert hasfájást, hasmenést okozhatnak. Fontos, hogy lekvár alá ne kalácsot, hanem például korpás pékárut tegyünk, hogy egy kis rost is jusson a gyerekek szervezetébe - hívta fel a figyelmet a dietetikus. 
Illusztráció: Pexels
Tízóraira érdemes olyan ételt csomagolni, ami vagy gyorsan megehető vagy el lehet tenni a következő szünetre is. A jellege függjön a reggelitől, ha tehát volt idő fehérjéket, szénhidrátokat és rostokat is tartalmazó ételeket enni indulás előtt, tízóraira elég lehet egy kis gyümölcs és pár darab teljes őrlésű gabonából, kevés cukorral sült keksz. Ha a reggeli édes volt, akkor sós jellegű, például miniszendvicset tehetünk a csomagba. Ennél fontos, hogy ne gyorsan romló felvágottat, sajtot tegyünk bele, és mindig adjunk hozzá zöldségfélét is. 
„Már most kezdjük hozzászoktatni a gyereket, hogy a szendvics mellé zöldség is jár.”

Fekete folt

Nagy fejtörést szokott okozni és néha teljes homály is fedi, mit esznek a gyerekek az iskolában. A menzán kapott ételekről a szülőnek nem sok fogalma van. Ha úgy tűnik, kevés vagy nem megfelelő, célszerű kipótolni, de lehetőleg ne csokival, cukros müzliszelettel. 
A gyerekek energiaszükséglete magasabb, mint a felnőtteké, és fontos, hogy az ebédjük tartalmazzon jó minőségű fehérjeforrást, például zsírszegény húsféleséget. A képzeletben három részre osztott tányér nem csupán harmadán lehet viszont gyorsan felszívódó szénhidrát. A krumpli, rizs vagy tészta mellett azért fontos, hogy legyen saláta, savanyúság vagy párolt zöldség is. Van olyan gyerek, aki igényli a nasit, neki ebéd utánra csomagoljunk egy kis szelet csokit vagy jobb minőségű müzliszeletet, házi zabkekszet kevés gyümölccsel. 
Az uzsonnánál az a fontos, hogy – a felnőttekhez hasonlóan – fehérjében gazdag legyen. Szendvics esetén a teljes őrlésű pékáruba zsírszegény felvágottat vagy otthon készült csirkesültet és persze zöldséget is tegyünk. 
Illusztráció: AFP

Vacsora

Ha sok a különórára, célszerű a napirendnek megfelelően bekészíteni az ételeket; nem jó, ha sokáig nem esznek, ahogy az sem, ha csokit majszolnak, ha éhesek. Ha a napközbeni étkezés minőségileg és mennyiségileg is hiányos volt, például nem ízlett az ebéd, és később sem volt idő rendesen enni, este fehérjében és rostban dús, könnyen emészthető, jó esetben meleg ételt célszerű adni vacsorára.

Maradékmustra

Az elemózsiákat érdemes a gyerekekkel együtt bepakolni, mondjuk el, mit szántunk tízóraira, uzsonnára. Este nem árt megnézni, mi fogyott el, és kideríteni, miért képződött a maradék. Fontos, hogy a gyerek szokja meg, hogy visszaidézi és beszámol arról, mit evett, ivott, ez segíti a tudatosság kialakulását. 

Inni is

Fontos, hogy elegendő folyadék is legyen a gyerekeknél, a kulacsukba lehetőleg ne cukros üdítőt vagy teát öntsünk, az édes italok nasinak számítanak. Célszerű rászoktatni, hogy szomjúság esetén vizet igyanak. Jó megoldás lehet az 1:3 arányban felhígított százszázalékos gyümölcslé kortyolgatása is.
Szerző

Szívbajt is okozhat a fogyókúra

Publikálás dátuma
2018.08.22. 14:44
Illusztráció: Pexels
Egy rosszul kivitelezett fogyókúra, koplalásra vagy bizonyos tápanyagok, élelmiszertípusok teljes megvonására épített diéta számos kellemetlen tünettel, negatív következménnyel járhat – hívják fel a figyelmet szakemberek.

A bőség zavara

Időről időre felbukkan néhány „divatos” fogyókúra, tele van az internet „tuti” receptekkel. Minden fogyókúrázó másra esküszik, azt azonban tudni kell, hogy nincs nemzetközileg elfogadott, mindenkinek működő  fogyókúra, noha ajánlható étrendek azért léteznek, ilyen a mediterrán vagy DASH-diéta – hangsúlyozta dr. Vaskó Péter, a KardioKözpont szakorvosa. 
„A dolog  ettől még bonyolult, hiszen más az elvárás egy túlsúlyos vagy elhízott, cukorbeteg, infarktuson átesett vagy egy egészséges kövér ember megfelelő étrendje, akár diétája között. Sajnos az orvostudomány még nem dolgozta ki  az erre vonatkozó protokollokat.”

- mondta a kardiológus.

Ráadásul a testsúly önmagában nem sokat jelent, a BMI pedig  időnként félrevezető, mert a zsír eloszlásáról, a test felépítésében szereplő izmokról, csontokról semmit sem mond – tette hozzá. 

Éhezni nem szabad

Az éhezés, a böjtölés vagy az extra alacsony kalóriatartalmú táplálkozás hosszútávon egyértelműen egészségtelen. Az extrém kalóriamegvonás ugyan csökkenő testsúlyt eredményezhet, de az éhezés következtében a szervezet az izomszövetet is elkezdi lebontani, ami semmilyen szempontból sem előnyös, sőt kedvezőtlen. A koplalás számos egészségi kockázattal is járhat, különösen például a szív-és érrendszeri betegségben szenvedőknek – hangsúlyozta Szarka Dorottya, a KardioKözpont dietetikusa.
„A végeredmény ráadásul legtöbbször a feladás, és akár az elvesztett kilóknál is több súly visszaszedése. Ez, a jojó-effektus önmagában is megterhelheti a szívet.”

- mondta a dietetikus.

Illusztráció: AFP
Bár vonzó lehet a szénhidrátmegvonás gyors és látványos eredménnyel kecsegtető ígérete, óvatosnak kell lenni – hívta fel a figyelmet a dietetikus. Ha nem viszünk be eleget a szervezet legfontosabb energiaforrásából – szénhidrátokból -, a szervezet kénytelen máshogy megtermelni a szükséges glükózt, ezért a saját zsírraktárait kezdi lebontani. Ez jól hangozhat, de súlyos problémákhoz vezethet. Amikor ugyanis a máj elkezdi a zsírszövetet bontani, bizonyos melléktermékek: ketonok, ketontestek keletkeznek. Ha ezek felgyülemlenek a vérben, beindul a ketózisnak nevezett folyamat, amelynek következtében fáradtság, kimerültség, lelassult gondolkodás, hosszabb távon akár csont- és vesebetegség is kialakulhat. 

Csodaszerek

„A vény nélkül – esetleg interneten beszerezhető – fogyókúrás tabletták biztonságosnak tűnhetnek, de valójában árthatnak az egészségnek.”

- mondta dr. Vaskó Péter.

A legtöbb tabletta kötőanyagból, koffeinből és vízhajtószerekből áll, ami a szervezet vízháztartásának és ionegyensúlyának felborulásához, illetve kiszáradáshoz vezethet. Szív-érrendszeri betegeknél ez a megbillent egyensúly kimondottan kockázatos is lehet, a vérnyomás, a szívritmus következményes szabálytalanságai miatt – tette hozzá a kardiológus. 

Honnan tudható, hogy helytelen a fogyókúra?

Fogyókúra helyett megfelelően összeállított étkezési és mozgásprogramon alapuló életmódváltás a célravezető. Ha azonban mégis határozott ideig tartó, szigorú diétába kezdünk, az alábbi tünetek jelentkezésekor biztosak lehetünk abban, rossz az út: 
  • kimaradó menstruáció, később akár nehezen korrigálható hormonális zavarok;
  • epegörcs;
  • gyengeség, fáradékonyság;
  • töredező körmök, hajhullás;
  • bőrszárazság, aknék;
  • szívpanaszok.
Gondokat okozhat az ásványi anyagok hiánya is: a káliumhiány például hányingert, izom- és szívműködési zavarokat eredményezhet. Erre különösen a szívbetegeknek kell figyelniük.

Csak felügyelettel

Egy egészséges embernek is érdemes dietetikussal és mozgásterapeutával összeállítania az életmódváltás pontos menetrendjét, de szív- és érrendszeri betegeknek még a kardiológusukat is be kell vonniuk a folyamatba. 
„Ha valaki például magas vérnyomással, érszűkülettel, a szívritmus zavarával küzd, kizárólag orvosi konzultáció után és szakember segítségével mozoghat, mert a hirtelen megterhelés nagyon káros lehet. Érdemes a táplálkozási tervet is gondosan összeállítani, mert így lehet a szívet hosszútávon is biztonságban tudni”

- foglalta össze dr. Vaskó Péter.

Szerző
Frissítve: 2018.08.22. 15:24

A tornafelmentés nem jó megoldás

Publikálás dátuma
2018.08.21. 14:14
Illusztráció: Pexels
A mozgásszegény életmód rengeteg problémának és betegségnek forrása. A gyerekek „okoskorba” születnek, már egész kiskoruktól a monitorokhoz szegeződnek, pedig az egészséges fejlődésükhöz és a felnőttkori betegségek elkerüléséhez, illetve minél későbbre tolódásához születésüktől kezdve rengeteg mozgásra van szükségük.
A gyerekeket még jobban veszélyezteti a mozgásszegénység, mert „kütyükorba” születnek: szinte születésüktől kezdve különböző képernyőkre tapadnak, ezért fontos, hogy már egész pici kortól minden mozgáslehetőséget megkapjanak. Még véletlenül se korlátozzuk ezt, muszáj, hogy – természetesen biztonságos körülmények között – sokat kússzanak-másszanak, később pedig rengeteget rohangáljanak. Nagyon lényeges, hogy az óvodában és az iskolában találkozzanak a gerinc egészségét szolgáló, úgynevezett speciális tartáskorrekciós gyakorlatokkal – mondta dr. Somhegyi Annamária, az Országos Gerincgyógyászati Központ prevenciós igazgatója, reumatológus szakorvosa a Népszavának
A megfelelő gyakorlatok rendszeres végzése kialakíthatja, automatizálhatja és fenntarthatja a biomechanikailag helyes testtartást. Ehhez arra van szükség, hogy a testtartásért felelős izmok mindegyike kellően erős és nyújtható legyen, azaz meglegyen az úgynevezett izomegyensúlyuk. A helyes testtartás kulcsa a medence középállása, ezt a gyerekeknek meg kell tanulniuk. Tudniuk kell, hol van a lapockájuk, a medencéjük, és azt hogyan kell billenteni – a has- és a farizom együttes feszítésével –, valamint azt is, hogy miként lehet tudatosan megfeszíteni és nyújtani bizonyos izmokat. Ezek a gyakorlatok nagyon izgalmas érzéseket okoznak, ezért még csak nem is unják, így ha a pedagógus jól csinálja, a torna minden életkorban kellemes élménnyé is válik – mondta dr. Somhegyi Annamária, a Budai Egészségközpont szakorvosa hozzátette, így van esély a felnőttkori porckopásos gerincbetegségek megelőzésére.
„Sokszor hallani, hogy azért nem lehet megvalósítani a mindennapos testnevelést, mert nincs elég tornaterem, pedig a gyereknek nem arra, hanem mozgásra van szüksége minden nap. A folyosón vagy az aulában, sőt az osztályteremben is nagyon jó gyakorlatokat lehet végezni, mindehhez a testnevelők nagyon sok segítséget is kapnak. A szülőknek pedig meg kell érteniük, nem jó felmenteni a gyerekeket a testnevelés alól, mert nagyon nagy szükségük van a mozgásra

– hangsúlyozta az Országos Gerincgyógyászati Központ prevenciós igazgatója.

Szerző
Frissítve: 2018.08.21. 14:41