Will Smith engedély nélkül mászott fel a Lánchídra

Publikálás dátuma
2018.07.13. 16:50

Fotó: Instagram
A Budapest Közút kommunikációs vezetője nem is érti, miért nem jelezte a stáb, hogy forgatni akarnak.
Will Smith még csütörtökön, kora reggel – instagramos kihívásra reagálva – ment fel a Lánchíd tetejére, ahol elkezdett táncolni. Az erről szóló videót később megosztotta az Instagram-oldalán.
Azonban nem lehet csak ilyen egyszerűen felmenni a hídra, így az Index most megkérdezte a Budapest Közúttól, hogy a színész kért-e engedélyt. A kommunikációs vezető, Huber Szebasztián azt válaszolta, hogy nem. Egyébként nem érti, miért nem igényelt a stáb hivatalos engedélyt, hiszen simán megkapták volna, főleg a forgalom nélküli hajnali órákra. Így viszont veszélyesnek tartja az akciót, és dühíti az erkölcsi felelősség hiánya.
A portál a rendőrséget is megkereste, ahol közölték, hogy a híd a gyalogosforgalom számára szabad, így az azon tartózkodás, üldögélés, illetve a hídelemekre felmászás nem minősül szabálysértésnek, amennyiben annak nem riadalomkeltés vagy mások megbotránkoztatása a célja.
Szerző

A bőrünk többet elárul rólunk, mint gondolnánk

Publikálás dátuma
2018.07.13. 14:08

Fotó: Mihályi Barbara
Valter Adam Casotto olasz képzőművész egyedi módszerrel közelít az emberi testhez, alkotásaival a Harry Potterben és a Trónok harcában is találkozhattunk már
A ráncaink, anyajegyeink, szőrszálaink, mind-mind nagyon sajátos rétegei annak, akik vagyunk. Akaratunkon kívül elárulnak valamit rólunk. Velünk együtt változnak, öregednek, tűnnek el, vagy válnak egyre láthatóbbá – Valter Adam Casotto olasz képzőművészt ez a réteg, a kültakarónk változása érdekli leginkább. A művész szürreális és hiperrealisztikus alkotásain keresztül mintha a saját, vagy más emberek bőrét látnánk közelről és megvilágítva – ami roppant zavarbaejtő, nem hétköznapi helyzet. „Lenyűgöz az emberi test. Egy olyan közösen értelmezhető médiumot szerettem volna használni a műveimben, amelyhez mindenki tud kapcsolódni. Az emberi bőr egy külső ’lemez’ amellyel mindenki rendelkezik, s amely szétválasztja a külső és a belső világunkat. Ez az a felület, ami öregszik rajtunk, és háromdimenziós kiterjedésünket adja” – mondta el lapunknak a művész.
Jelenlegi Időtlenség (Timelessness) című velencei kiállítása – amelynek megnyitója egybeesett a 16. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennálé kezdetével – a korábbi évek egyéni kiállításainak következő fázisa. Címével az alkotó kurátora, Elisa Fantin előtt tiszteleg, aki néhány héttel a kiállítás kezdete előtt hunyt el. „Szeretnék hinni benne, hogy a lelkeink időtlenek” – jegyezte meg ennek kapcsán Casotto.
A bemutatott művek különféle reakciókat váltanak ki az emberekből: van, aki nem tudja megállni, hogy ne érintse meg őket, míg mások nem akarják túl közelről szemlélni a bőrre teljes mértékben hasonlító alkotásokat – emeli ki a művész, hozzátéve, úgy látja, a nézők valami nagyon ismerőset érzékelnek, de más formában, vagy megvilágításban, emiatt támad bennük zavar. Casotto többek közt szilikonból, gyantából, emberi vagy állati (jak), esetleg szintetikus szőrből készíti alkotásait. A kidolgozás rendkívül sokrétű folyamat; kiemelt figyelmet fordít az olyan apró részletekre is, mint a pórusok. Ettől válnak alkotásai életszerűvé, s épp olyan egyszerivé, akár az egyes emberek megjelenése. 
A galéria terében összegyűrt italoskarton doboz, és emberi bőrként kifeszített karórák mellett két összehúzott szem és szemöldök is hangsúlyos helyet kap: a művész szüleinek portréi. Casotto elmondta, ezek a művek néhány évvel korábban készültek, de mindig megtalálták szerepüket, helyüket a későbbi kiállításokon, így most is. „A Hallgass rám (Listen to me) című alkotás – amely egy gyerek fülét ábrázolja egy keret mögé bepillantva – először egyedülálló darabként készült a kiállításra, de felismertem, hogy a szüleim alakja kapcsolatban áll ezzel a munkával. Váratlan, különleges dialógus alakult ki köztük” – hangsúlyozta a művész. A kiállításon a gyermeki-lét sokkal közvetettebb formában is megjelenik: Damien Hirst, Maurizio Cattelan és Paul McCarthy rugdalózóban, rájuk és művészetükre jellemző játékok közül hunyorít ránk. Casotto többször dolgozott az alkotókkal, s úgy érezte, van valami közös játékos, gyermeki attitűd bennük.
Valter Adam Casotto munkái bármikor szembe jöhettek már velünk, akár az olyan sorozatok, mint a Harry Potter, vagy a Trónok harca esetében. Amennyi időt csak tud, saját alkotásainak szentel, de folyamatosan dolgozik a filmiparban is. „Az évek során számos szórakoztató projektben részt vettem, mint például az X-Men vagy a Hobbit. Lágy, szilikon részeket alkalmazok a színészek arcán, vagy testén, s ezáltal ijesztő, vagy humoros lényeket hozok létre belőlük. Esetleg öregítem őket, ahogy a filmvászon megkívánja. Nemrég dolgoztam egy olasz filmen, ami Antonio Ligabue – a XX. század egyik legjelentősebb naiv festője – életéről szól. Elio Germano játszotta a főszerepet, és az ő arcát kellett beborítanom különféle részekkel, hogy úgy nézzen ki, mint a festő, és különböző életszakaszokban tudjon megjelenni” – mesélte Casotto. 
Az alkotó ezen kívül is számos különleges projekten dolgozik; néhány évvel ezelőtt saját magát is megöregítette, s az erről készült fotókat átadta szüleinek, az üzenettel: így sosem találkozunk. Valter Adam Casotto alkotásai a nézőt könnyedén rádöbbentik, a bőr, amelyben élünk, láthatatlanul – vagy nagyon is láthatóan – magán hordozza mindazt, amik vagyunk: halandók, egytől-egyig.
Szerző
Frissítve: 2018.07.13. 14:19

Költészet a vásznon

Publikálás dátuma
2018.07.12. 17:12
A bilbaói Guggenheim Múzeum merészen jellegzetes, hajóformát idéző épülete
Fotó: IAKOV FILIMONOV
Káprázat és valóság Marc Chagall képein a bilbaoi Guggenheim Múzeum időszaki tárlatán.
Kevés olyan csodálatos szerelmi vallomást látni festményen, mint ahogy Chagall ábrázolja feleségével való kapcsolatát L'anniversaire (Születésnap) című 1915-ös képén. A levegőben találkozó szerelmespár mesebeli boldogságot sugároz, a semleges színű ruhában vörös padlóról elrugaszkodott férfi és nő, az asztalon lévő teríték, a mintás lakástextilek és nem utolsó sorban a nő kezében lévő virágcsokor csodálatos álomvilágot visz nézője elé. Pedig az 1887-ban az oroszországi Vityebszkben haszid zsidó családba, Moise Zaharovics Sagalov néven született Chagall nem csupán kurzusidegen művész volt hazájában, de családját házkutatásokkal zaklatták, vagyonukat elkobozták, az első világháborúban katona volt, később Párizsban telepedett le, majd a német megszállás elől New York-ba menekült, majd visszaköltözött Európába, szinte végig élte az egész XX. századot. Színes, légies és fantáziadús festői világa azonban hányattatott sorsa ellenére, vagy tán épp emiatt mindvégig megmaradt. 
Chagall Születésnap című képe 1915-ből

Titáncsoda Bilbaoban

A Guggenheim Múzeum tökéletes példája annak, hogy egy ikonikus épület hogyan tudja formálni egy nagyváros összképét. Bilbao, Spanyolország 5. legnagyobb városa a kilencvenes évek közepéig leginkább sokszoros spanyol bajnok futballcsapata, az Athletic Bilbao miatt volt ismert világszerte, ám az 1997-ben a Nervión folyó partjára épített kortárs művészeti intézmény, a Guggenheim Múzeum a kulturális világtérképen is kiemelt szerepet adott a baszk fővárosnak. Az intézmény a Torontóban 1929-ben született, Los Angelesben élő Pritzker- és Arany Oroszlán díjas világsztár-építész Frank Gehry alkotása, aki a hajóformát idéző épületről azt mondta, hogy: „az élek véletlenszerűsége a fények mozgását követi". A szoborszerű acélszerkezetű, 24 ezer négyzetméteres, titánborítású épület merészségével megihlette az utcai művészeket, megváltoztatta a város imázsát és turisták sokaságát vonzza Bilbaoba.

Az ifjú Chagall az 1910-es években még kereste, de egyre magabiztosabban találta meg önmagát. A kiállításon látható ahogy megörökítette Bellával, a feleségével és kislányával Idával közös hétköznapjait és miliőit (Moi ét mon village, La chambre jaune) éppúgy, ahogy önmagát (Portrait de l'artiste), az első világháborút, a haszid zsidóközösség mindennapjait (Le juif en noir et blanc). Képein ott a kor művészeti élete (Hommage á Apollianaire (1913)), (Appollinaire et Cendrars) és az átalakuló Oroszország. Az 1917-es forradalom történései, a mögötte meghúzódó eszmék őt is foglalkoztatták, politizált, utána a vityebszki művészet népbiztosaként ő irányította a múzeumok, művészeti események és iskolák működését. Ebben az évtizedben készült művein még alig sejlik a sötét jövő, de már megjelenik az őt olyannyira jellemző kapocs olyan világok között, amelyek előtte, azóta és nélküle homlokegyenest ellentétesnek tűnnének.
Info: Marc Chagall: The breakthrough years (Az áttörés évei) 1911-19 Guggenheim Múzeum, Bilbao A kiállítást a Kunstmuseum Basel rendezi együttműködésben a Guggenheim Múzeum Bilbao-val Nyitva: szeptember 2-ig  
Hommage á Apollinaire című festménye 1913-ból

A múzsa

„Jegyesem minden reggel és este megjelent a műteremben, hordta hozzám a finom süteményeket, sült halat, forralt tejet, és különféle színes szöveteket is hozott, meg deszkát, amiből állványt csinálhattam. Csak az ablakomat kellett kinyitni, és Bellával együtt behatolt a szobámba a kék esti levegő, a szerelem, virágok, minden … Talpig fehérben vagy talpig feketében már régóta ő lebegett a vásznaim felett, ő vezette az ecsetemet. Egyetlen képet, metszetet se adtam ki a kezemből, amíg tőle meg nem kérdeztem: igen vagy nem? ...” (Marc Chagall)

Guillaume Apollinaire: Európán keresztül (Travers l’Europe)  M. Ch.-nak Rotsoge Biborszínü arcod hidroplánná alakítható biplánod Kerek házad ahol egy füstölt hering úszik A szempillák kulcsa kell nekem Szerencsére találkoztunk Panado úrral És etekintetben nyugodtak vagyunk Mit látsz M. D. barátom 90 vagy 324 egy ember a levegőben egy borjú ki anyja hasából kitekint Az utakon sokáig kerestem Annyi lehúnyt szem az utak mentén Esőtől sírnak a fűzfák Nyisd ki nyisd ki nyisd ki nyisd ki nyisd ki Nézd csak de nézd csak Az öregember mossa lábát a lavórban Una volta ho inteso dire Che vuoi A gyerekkorotokra gondolva sírni kezdtem Te meg az iszonyat liláját mutatod nekem Az a kis kép a kocsival azt a napot juttatta eszembe Piros kék sárga zöld és mályvaszín foltokból összeállt napot Amikor vidékre mentem egy bájos kéménnyel aki pórázon vezette kutyáját Nincs már meg nincs meg a kis nádsípod A kémény messze tőlem orosz cigarettákat szív Kutyája az orgonákat ugatja És elfogyott a mécses A ruhára szirmok szemeregtek Két aranygyűrű a saruk mellett Kigyulladt a napon Míg hajad az áramszedő A tarka lángokba öltözött Európán keresztül (Vas István fordítása)

Félretolt terv

 2003-ban még úgy hírlett, hogy New York, Las Vegas, Berlin, Velence után Budapesten is létrehoznak Guggenheim Múzeumot, és az Andrássy úti Párisi Nagy Áruház - Divatcsarnok - ad majd helyet a gyűjteménynek. Solomon R. Guggenheim üzletember 1937-ben hozta létre kortárs művészettel foglalkozó alapítványát, az absztrakt gyűjteménynek otthont adó első múzeumot végül 1959-ben építették meg New Yorkban. A közepén átriummal, az ég felé törekvő belső folyosójával, különleges fényeivel építészeti ikonná vált a Frank Lloyd Wright tervezte épület. Később az alapítvány világszerte terjeszkedni kezdett. Sok város küzdött azért, hogy a hálózat tagja lehessen, most Abu Dhabiban épül Guggenheim Múzeum szintén Frank Gehry tervei alapján. A budapesti Párisi Nagy Áruház azóta többször váltott tulajdonost funkciót és arcot, Budapest pedig (egyelőre?) kimaradt a Guggenheim-brandből.