Így kellett volna

A Népszavában megjelent „Drágán vették, még drágábban bővítik” című cikkben megismerhettünk egy feleslegesnek látszó szoftverfejlesztést, a Kréta-rendszer újratervezését. Az írásból az derült ki, hogy az iskolák az új rendszerre nem tartanak igényt. Az informatikai rendszerek fejlesztésére a működési terület bővítése vagy a működési hatékonyság növelése érdekében lehet szükség.  Erre különböző módszertanokat dolgoztak ki, mindegyikük egymásra épülő munkafázisokból tevődik össze. Egyetlen munkafázisból sem lehet kihagyni a leendő felhasználókkal való együttműködést. Amennyiben az állami iskolafenntartó központ a már beüzemeltetett iskolai szoftverét bővíteni szeretné 3,7 milliárd forintért, akkor többek között már léteznie kellene a felhasználói igényeket, követelményeket, elvárásokat tartalmazó jegyzéknek. Ehhez alapos helyzetfelmérést kellett volna elvégezni, hiszen csak a problémajegyzék birtokában fogalmazhatók meg a reális fejlesztési célok, amelyek ismeretében össze lehet állítani a megoldási változatokat. Mivel már ismert a horribilis vállalási díj, ezért feltételezhető, hogy a megrendelő valamelyik alternatívát ki is választotta. Hiszen csak az ismert megoldási koncepciót lehet beárazni. Amennyiben a partnerek betartották az előzőekben leírt technológiai lépéseket, akkor érthetetlen a cikkben idézett iskolaigazgató és a szakszervezeti elnökök felháborodása. Vagy tán a fejlesztő cég és a megrendelő intézmény nem vonta be a leendő felhasználókat a folyamatba? A helyzetfelmérés során elmaradtak az interjúk, a személyes találkozások? A követelményjegyzék összeállításánál valóban kihagyták a leendő felhasználókat? Elmaradt a projektben résztvevők tájékoztatása? Ha így történt, akkor viszont a partnerek megsértették a rendszerszervezési technológiát, és valóban csak egy „nagy üzletről” van szó. Felhasználóbarát szoftverek fejlesztése helyett az érintett ügyfelektől távol, a számítógép előtt ülve álmodták meg az informatikai rendszereket, mégpedig az adófizetők milliárdjaiért. Itt tart a rendszerszervezési szakma? 

Szerző