Gerincjóga – Megtanítja használni a testünket

Publikálás dátuma
2018.04.21. 16:14
Illusztráció: pexels.com
A gerincjóga megtanít bánni a testünkkel, erősít, lazít, energetizál, az élet minden területén hatékonyabbá tesz.

A gerincjóga úgynevezett alkalmazott jóga, ami azt jelenti, hogy a hatalmas jógatudomány egy kisebb része, ezáltal könnyebben „emészthető” azok számára is, akik nem akarnak elmélyülni a többi részében. Minden szellemi, spirituális úttól függetlenül az a célja, hogy egészségesebben, energikusabban tudjunk élni, hatékonyabb legyen a mindennapi működésünk, azaz javuljon az életminőségünk. És, ha rendszeresen gyakoroljuk, mindez meg is történik, fizikai, sőt lelki és energetikai szinten is – mondta a Népszavának Bogdán-Molnár Virág jógaoktató.

A gerincjóga a tudatossággal több, mint a gyógytorna, hangsúlyosabb a stresszoldás része és vannak benne légzőgyakorlatok is. Ennek következtében alkalmas az életmódunk káros következményeinek megelőzésre, de akár gyógyítására is. A relaxáció és a légzésgyakorlatok jó hatással vannak a lelkünkre, ami azért is hasznos, mert számos gerincbetegség szorosan összefügg annak állapotával. Javítja a testtudatosságot, hatására kevésbé „használjuk” helytelenül a testünket sportolás közben, de akár a mindennapi életünkben is, megtanulunk „bánni” vele. Megerősíti a gerinc egészségéhez nélkülözhetetlen izmokat, azokat pedig, amelyeknek nyúlékonynak kell lenniük, lazítja. A jógaászanák anatómiai és energetikai szempontból is „tökéletes“ testtartások: kiegyensúlyozzák az izomrendszert, az elmét és beindítják a szervezet öngyógyító folyamatait, így támogatják a hormonális háztartást, a keringést is.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Az óra elején egy kis meditációval „érkezünk meg” a jelen pillanatba, a testünkbe, tudatosodik a fizikai és mentális állapotunk. A finom ráhangoló bemelegítés után a speciális erősítő és nyújtó gyakorlatok, majd légzőgyakorlatok következnek. Ezek tisztítják, harmonizálják a gerinc melletti fő energiacsatornákat. A legvégén, a tudatos relaxációval ellazítjuk a testünket és megpróbáljuk kicsit elcsendesíteni az elménket.

Szerző

A "tej élet, erő, egészség” - Vagy mégsem?

Publikálás dátuma
2018.04.20. 15:13
Illusztráció: AFP
A "tej élet, erő, egészség” - tartották korábban, ma azonban egyre többet hallani, hogy a tejtermékek rossz hatással is lehetnek a szervezetre.

„Sokan csodálkoznak, hogy nem fogynak, pedig csak három tejeskávét isznak, és nem esznek semmit” - idézi Bocsi Viktória a hozzá fordulók nagy részét. A táplálkozási tanácsadó a Népszavának elmondta, a legtöbbünk hormonális rendszere is – többek között a sok kávétól és tejtől – olyan rossz állapotban van, hogy még ettől, a durva kalóriamegvonástól sem indul be a fogyás. Bizonyos hormondominancia esetén, merthogy az anyagcserénket és a hormontípusunkat illetően sem vagyunk egyformák, a kávé és a tejtermékek - külön-külön is, de kombinálva még inkább - olyan folyamatokat indítanak be, amelyek amellett, hogy gátolják a fogyást, még árthatnak is a szervezetnek.

A tehéntejben, mivel az a céja, hogy a borjú egészségesen fejlődjön, növekedési hormonok találhatók, amelyek a feldolgozás során sem tűnnek el. Azért, hogy a tehenek megfelelő mennyiségű tejet adjanak, a takarmányukhoz ráadásul egyéb hormonokat is tesznek, amelyek szintén bejutnak az emberi szervezetbe is.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Tejtermékek fogyasztása után az arra érzékenyeknél a nyelőcsőtől a bélrendszerig nyálka képződik, ami egyrészt kedvez a gyulladások kialakulásának, másrészt gátolhatja a hörgők és a légutak szabad áramlását is, aminek légúti panaszok, asztmaszerű tünetek lehetnek a következményei – sorolja a táplálkozási tanácsadó.

A tejfehérje a bélrendszer falát károsítva okozhat emésztőrendszeri és akár idegrendszeri panaszokat is. Okozhat áteresztő belet, allergiákat, ekcémát, intoleranciát, hosszú távon pedig akár súlyosabb betegségek kialakulásához is vezethet. Sok ember szervezete nem tudja feldolgozni a tejcukrot, vagyis laktózt sem. A tejnek- és tejtermékeknek irreálisan magas az inzulinigénye, ezért cukorbetegség és inzulinrezisztencia esetén sem javasolt a fogyasztásuk.

Ugyanezekből az okokból a gyerekek betegségeinek is táptalaja lehet a túlzott tejtermékfogyasztás. Természetesen ez is egyéni, de tapasztalatok szerint az emberek csupán 8-10 százalékának nem árt, ezért, ha egy gyerek sokat beteg, érdemes megpróbálni elhagyni vagy akár csak csökkenteni a tejtermékek fogyasztását, legalább otthon – javasolja Bocsi Viktória.

Laktózmentesen sem?
A laktózmentes tejtermék ugyan tejcukrot nem tartalmaz, de a sokkal agresszívebb allergént, a tejfehérjét igen.

Vitaminmatek

A hivatalos ajánlások szerint azonban még mindig sok tejterméket kellene fogyasztani, mert D-vitamin és kálciumforrásnak tartják. Az amerikai ajánlás szerint 600 NE (nemzetközi egység) a napi D-vitamin ajánlott adagja, miközben a szervezetnek napi 2000 NE-re lenne szüksége. Egy pohár, 280 kcal-tartalmazó tej természetes állapotában 3,6 NE D-vitamint tartalmaz, tehát 167 pohárral kellene meginni naponta, hogy elérjük az ajánlás mennyiségét, a 600 NE-t. Ha feldúsítják szintetikus D-vitaminnal, akkor egy pohár már 100 NE D-vitamint tartalmaz, így már „csak” 6 pohárra lenne szükség, ami viszont közel 1700 kalóriabevitelt jelentene. 2000 NE-hez így aztán 20 pohár tej kellene, ami rengeteg, 5600 kcal bevitelét jelentené.

Szerző

Kütyümánia – Függővé is válhatunk

Publikálás dátuma
2018.04.19. 17:15
Illusztráció: AFP
Életünk lassan elképzelhetetlen internet nélkül, sokan azonban, „rá is kattantak”, a kütyüik nélkül már egy percet sem bírnak ki. Folyton ellenőrizniük „kell”, mi történt a közösségi oldalon vagy akár meg is osztják minden lépésüket. Szakértők szerint függés is kialakulhat.

„Létezik olyan mértékű közösségimédia-használat, amely a többi függőséghez hasonló viselkedésbeli és pszichés tüneteket – kontrollvesztést, szorongást, sóvárgást –, valamint alacsony önértékelést, depressziót is eredményezhet” - mondta a Népszavának Frank-Bozóki Eszter, a 7köznapi pszichológia blog szerkesztője.

Gyerek és felnőtt is veszélyben

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Gyanús, ha a gyerek folyton a telefonján „lóg”, emiatt kevesebbet alszik, reggelente kimerült, romlik az iskolai teljesítménye. A szakirodalom szerint volt, akit a munkahelyéről is kirúgtak, mert nem tudott elszakadni a Facebooktól. „Ha egy tevékenység nagy mértékben károsítja az élet fontos területeit: családi élet, társas kapcsolatok, akkor biztos, hogy túlzott teret nyert életünkben” - fogalmazott Frank-Bozóki Eszter. A „Facebook-függés” feltehetően az állandó összehasonlítás és megerősítés iránti igényből fakad. A telefon ugyanis folyamatos jutalmazó rendszerként működik. A like-ok, egy-egy jól sikerült fénykép, de a játékok is aktiválják az agy jutalmazó központját, ami dopamint termel, és olyan élményt nyújt, mintha dicséretet, ajándékot kapnánk. Ezért függésre hajlamos embernek különösen nehéz nem reagálni a telefon különböző jelzéseire. Ha megteszi, elvonási tünetei lesznek. A vágya kielégül, amikor kézbe veszi a készüléket.

Frank-Bozóki Eszter hangsúlyozta, a cél nem a teljes absztinencia, hanem a megfelelő keretek közötti használat. Gyerekek esetében is nehéz lenne az elvonás, hiszen sok helyen már az iskolában is megjelenik a modern technológia, de fontos lenne, hogy a kütyük helyett minél nagyobb hangsúlyt kapjon a játék, a mese vagy a különböző szabadidős tevékenységek.

Ha lemerül...

A telefontól való függőségnek már neve is van, a nomofóbiás embernek állandóan a kezében van a telefonja, gyakran ellenőrzi és hosszasan görgeti a hírfolyamokat.

Sok az érintett
Becslések szerint nomofóbiában a nők 70, a férfiak 61 százaléka érintett.

A telefonfüggő eltávolodik a beszélgetésektől, sőt a mindennapi élettől is, kiborítja, ha történik valami a telefonjával: lemerül az akkumulátora vagy elfogy a mobilinternete – írja a PCWorld.

Na ne...!
Korábbi statisztikák szerint a 18 - 34 éves amerikaiak 20 százaléka szex közben is okostelefonozik.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

A Facebook-függők attól tartanak, hogy már pár perc alatt is kimaradnak valamiből. Ezt az újfajta szorongást is elnevezték már, a Fear of Missing Out kifejezésből eredően a FOMO betűszóval jelzik – írta meg a 168 óra. Igaz, hogy szakértők szerint a világ ma addiktívabb, mint korábban volt. A készülékeket, programokat, közösségi oldalakat kifejezetten úgy fejlesztik, hogy minél több időt töltsünk velük. Ugyanakkor egyre több kutatás számol be arról, hogy a mai kamaszoknak nehézséget okoz élőben beszélgetni és érzelmileg bevonódni. Villányi Gergő pszichológiai tanácsadó a lapnak elmondta, világszerte megfigyelhető tendencia, hogy kevesebb élő találkozás, program jellemzi a mai tinédzserek életét. A közösségi médiában szerzett rengeteg ismerősük ellenére magányosak. A sikeresnek és menőnek látott „barátaik” fényképei pedig szorongással töltik el őket. Ezért nehezebb az „élő” kapcsolatokat fenntartaniuk, félelmetes kilépni a képernyő mögül a valódi világba. Online kommunikálva ugyanis sokkal hamarabb lehet bizalmi, intim közelségbe kerülni valakivel. A szakértő hozzátette, a van egy másik véglet is, amikor nem embernek, hanem betűhalmaznak tartják a csetpartnert, ennek az a nagy veszélye, hogy nem érzik, milyen következményei lehetnek a szavaiknak.

Szerző