Töppedt visszalépési megállapodást prezentált az LMP

Publikálás dátuma
2018.04.07. 14:43
Fotó: Népszava
Mindössze négy választókerületben koordinál az LMP az MSZP-Párbeszéddel,elmaradt a nagy demokratikus ellenzéki áttörés.

Harminc választókerületről tárgyalt volna az MSZP-Párbeszéd szövetség az LMP-vel, ám a „Lehet Más a Politika” eleve tíz körzetre szűkítette a beszélgetést. Hogy miért, arról csak találgatni lehet – csakhogy ezt a tíz választókerületet sem tudta prezentálni a zöldpárt. Végül mindössze két helyen vonta vissza az emberét. Így Óbudát az MSZP-Párbeszéd favoritja, Szabó Tímea valószínűleg sikerrel behúzz(2014-ben az MSZP jelöltje nyert egyéniben.) Esélyt kapott Miskolcon az MSZP-Párbeszéd jelöltje Varga László, aki fej fej mellett fut a Fidesz és a Jobbik emberével (2014-ben a három párt favoritja egy százalékon belül teljesített, a zöldpárt jelöltje pedig 3 százaléknyi szavazatot vonzott). Az MSZP-Párbeszéd pedig Szekszárdon vonja vissza Harangozó Tamást, ahol Hadházy Ákos léphet sorompóba. Így jóval nagyobb eséllyel húzható be két ellenzéki mandátum (a Pest megyei kisvárosban valószínűsíthető a győzelem, a Tolnai városban egyelőre arra van esély, hogy az LMP megszorítsa Horváth István egykori polgármestert.)

Hogy miért nem állta a szavát, pontosabban ígéretét az LMP, azt pletykák szerint egyetlen alapember mozgása magyarázza. Schiffer Andrásé. Noha a „Lehet Más a Politika” korábbi vezérarca hivatalosan háttérbe vonult, számos hír szól arról, hogy a kongresszust és az Országos Politikai Tanácsot még ő igézi a háttérből – és ezzel a két testülettel gyakorol nyomást az elnökségre. Ahol egyes hírek szerint már nem az ő emberei ülnek, más források szerint viszont Szél Bernadett az utolsó előretolt bástyája. Az mindenesetre tény, hogy az LMP amikor érezte az együttműködést forszírozó választói igényt, olyan összekapaszkodási feltételt támasztott (az MSZP és a Jobbik fogjon össze), amelyik eleve ellehetetlenítette a választást. Illetve azt kezdte a zöldpárt kommunikálni, hogy nincs szükség együttműködésre, mert ez a választás csak egy átmeneti időszakról szól, egy újabb, előrehozott választást készít elő.

Szóval, számos forrásunk szerint Schiffer árnyéka vetül az LMP jelöltjeire: példának okáért a Baranya 2-es választókerületben induló LMP-s favorit elérhetetlennek bizonyult, holott az LMP-vel kötelékben repülő Új Kezdet (a Gémesi György gödöllői polgármester nevével fémjelzett formáció) is erősen ambicionálta a visszalépését. Nem véletlenül, ez a gesztus lett volna a feltétele annak, hogy az MSZP visszalépjen a Gödöllőn induló Lengyel Szilvia javára. Illetve például Érden is erősen billeget a helyzet: állítólag a zöld párt embere azt kommunikálta, hogy a vezérkar nem engedi kifarolni a jelöltségből, miközben a párt prominensei erről nem tudtak.

Schiffer András viszont arról nem tud, hogy ő mozgatná a szálakat. Miután 2016 augusztusában kiszállt a politikából, utoljára a 2017-es januári tisztújító kongresszuson vett részt, azóta nem semmilyen formában nem folyt bele sem az Országos Politikai Tanács, sem a kongresszus, sem az elnökség munkájába, nincs rajta belső levelezőlistákon, és nem tagja zárt LMP-s Facebook-csoportoknak sem. LMP szervezetnél pedig tavaly áprilisban vizitált Gödöllőn. Agyrém azt feltételezni, mondta Schiffer, hogy így befolyásolni lehet egy párt döntéshozatali folyamatait. Az utóbbi fél évben kétszer beszélt Szél Bernadettel (mindkét alkalommal az LMP társelnöke kereste), és valóban szóba került a választás, de a stratégiaalakításban és a kampányba semmiképp nem kívánt részt venni. Ehhez tartotta magát, így a jelöltek jó részét nem is ismeri. A választásról pedig csak április 8-a után hajlandó beszélni,

Szerző
Frissítve: 2018.04.08. 11:49

A Nyílt Fórum félmaratonnal indult a DESZKA Fesztivál

Publikálás dátuma
2018.04.07. 11:44
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Születőben lévő színházi szövegek részleteinek felolvasásával kezdődött pénteken a XII. DESZKA Fesztivál a debreceni Ady parkban.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

A Nyílt Fórum – a Színházi Dramaturgok Céhének szervezésében – nyolc, most készülő drámát mutat be a szerzők és szakmai mentoraik segítségével a kilenc nappig tartó DESZKÁ-n. A kortárs magyar drámák idei seregszemléje huszonöt előadást lát vendégül. A nyitóelőadás – a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának előadása – Kemping címmel a fesztivál díszvendége, Háy János művei alapján készült. (forrás: Színház.org.)

Szerző

Váratlan mélyütés Leonard Bernsteintől

Publikálás dátuma
2018.04.07. 07:46
Fotó: Armin Bardel
Nyugalom helyett jókora gyomrost kapunk Leonard Bernstein mostohagyermekétől, a The Quiet Place című operától. És még így is nagyon megéri megnézni.

A Bernstein-maraton közönsége tavasszal megismerkedhetett az amerikai zeneszerző Trouble in Tahiti című, 1951-es operájával. Most igazi csemege érkezik a Budapesti Tavaszi Fesztiválra: a komponista 1983-as, A Quiet Place (Egy nyugodt hely) című operája, ami a Tahiti folytatása.

Na, jó, ez egy kicsit ennél bonyolultabb. Miután a Quiet Place a premieren nem aratott különösebb sikert, Bernstein folyamatosan alakítgatta művét, míg végül fogta a teljes, mintegy 40 perces Tahiti, és visszaemlékezés formájában belepasszintotta a folytatásba. Ez eleinte jó ötletnek tűnt: a Tahiti az amerikai álom(család) ürességét festi le, a Quiet Place pedig annak végérvényes szétesését. Csakhogy ez így egyben még a gyakorlott operabarátoknak is komoly kihívást jelentett.

No, nem zeneileg: mind a Tahiti, mind a folytatása könnyen befogadható, ugyanakkor izgalmas és sokszínű muzsika: a témának megfelelő dzsessz-áthallásokkal. A sztori azonban borzasztóan súlyos: megcsalás, alkoholizmus, el nem fogadott homoszexualitás és vérfertőzés.

A bécsi Neue Operrel közös produkció megrázó élmény: nagyon ritkán látni olyat operaszínpadon, hogy a színészi játék és az ének ennyire egyenrangú. A bernsteini átdolgozás helyett az eredeti koncepcióhoz közelít a szerkezet: csupán két részlet köszön vissza a Tahitiből. Így kétségkívül átláthatóbb a mű, ami nem hátrány a súlyos történet miatt. A család az édesanya temetésére gyűlik össze: Dede és férje, Francois, aki korábban Dede bátyjának, Juniornak a szeretője volt, illetve az apa, aki iszonyodik homoszexuális fiától. Később kiderül, miért… Ahelyett, hogy a család rendezné a kusza viszonyokat, a halotti tor után elszabadul a pokol.

Philipp M. Krenn rendező a főpróbán azt mondta lapunknak: ki meri jelenteni, hogy a Quiet Place remekmű, nem minőségi okai vannak annak, hogy sohasem lett repertoárdarab a világ operaházaiban. A válasz sokkal inkább társadalmi: a nyolcvanas-kilencvenes években egyszerűen túlságosan merész dolog volt ilyen nyíltan megmutatni a diszfunkcionális családot, a nemi erőszakot és a homofóbiát. „A #metoo-kampány hatására egészen más közhangulatban mutatjuk be a darabot, bízom benne, hogy a megítélése is eszerint változik majd” – mondja a rendező, aki számára a mű vége a legmegrázóbb. (Hogy pontosan miért, azt természetesen nem áruljuk el előre. Legyen elég annyi: köze van egy pisztolyhoz.)

Walter Kobéra karmester azt mondja, az első benyomása, amikor meglátta a partitúrát, az volt, milyen elképesztően magas színvonalú kompozíció ez. „Bernstein fogta ezt a sok-sok stílust a huszadik századból, és összegyúrta őket. Hol experimentális, hol dodekafon, hol szvinges. A szabad tonalitással kísérletez – zeneileg tökéletesen ábrázolja a történet összetettségét.”

A Bernstein által is felismert dramaturgiai hibák nem tűntek el. A kiváló rendezés viszont olyan erős feszültséget hoz létre, az énekesek pedig annyira kitárulkoznak lelkileg, hogy a Quiet Place épp abban a legerősebb, ami miatt ütni-vágni szokták a műfajt. Noha a darab a lehető legtávolabb áll a vígoperától, az abszurd helyzetek és az őrült karakterek némi humort is csepésznek a színpadra. Nagy szükség van erre még akkor is, ha nincs igazi megnyugvás és feloldozás.