Előfizetés

Fel a fejjel! - A "dinótartás" árt a gerincnek

Barabás Júlia
Publikálás dátuma
2018.02.28. 15:14
Illusztráció: pexels.com
A sok számítógép előtt ülés, a hordozható kütyük használata miatt a gerincoszlop normális S alakja C-vé deformálódik, ami a fájdalmat, sőt sérvet okozhat. A megelőzéshez már egy kis mozgás is sokat segíthet - mondta Bicskei Izabella edző a Népszavának.

Súlyos civilizációs hatás, hogy a számítógép előtt ülés, a hordozható kütyük használata miatt a normális S alakú gerincoszlop C-vé alakul. A dolgozóasztalnál ülve a monitorra meredve a fej a kelleténél jobban a váll elé kerül, mert - akaratlanul is - jobban akarjuk látni a képernyőt. Az egészséges az lenne, ha a nyaki csigolya a gerincoszlop vonalát követné, az előrevetülés miatt azonban fáj a hát, és akár sérvek is kialakulhatnak.

Jó tudni!
Nem mindig ott van a probléma, ahol fáj. A fölötte és alatta lévő ízületeknél is kell keresgélni.



A lapockazáró izmok, ahelyett, hogy zárt állapotban segítenének egyenesen tartani a hátat, teljesen kinyílnak, a befeszült a csuklyás izomtól nehéznek érezzük a vállakat, a kényszeredett, merev tartástól csomók alakulnak ki az izomrostok között. A rengeteg ülés – munkahelyen 8-10 órát, előtte utána autózunk, vagy ha szerencsénk, van a tömegközlekedési eszközön is találunk helyet – miatt alig állunk, nem dolgozik a csípő- és a bokaízület, a természetellenes tartás szinte törvényszerűen a gerincsérvek kialakulásához vezet. Ezek megelőzéséhez meg kell erősíteni a hátat, a hátsó láncot. Erre alkalmas a jóga, az úszás, a torna – minden, ami kimozgatja az ízületek mentén a szalagokat és az izomrostokat, hátrafelé nyújtja a kötőszövetet. Az elől lévő izmok – mellkas-, has-, csípőhorpasz- és a combizom is – egész nap összehúzott, ernyedt állapotban van, ezeket fontos lenne kinyújtani, a hátsó – hát, a far, a hátsó comb és a vádli izmait – pedig intenzívebben megmozgatni, hogy kompenzáljuk az elől lévő szűkületeket.

„Dinótartás”

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

A kütyüinket általában a hasunk tájékán tartjuk, lóg a fejünk, mint egy dinoszaurusznak. Így járunk már az utcán is. Jobb lenne, ha úgy olvasnánk a telefonon, hogy valahova felkönyökölve vízszintesen, szemmagasságban tartjuk a készüléket. Beszélgetés közben is lefelé nézve, lehajtjuk a fejünket, a nyak akkor is előrevetül. A bajok megelőzése érdekében húzzuk meg magunkat a fejünknél fogva. Nyújtózzunk meg! - ajánlja Bicskei Izabella. Így a nyaki gerincszakasz visszakerül a hát vonala fölé. Emeljük ki a mellkasunkat, húzzuk hátra és engedjük le a vállakat, érezni fogjuk, hogy összezárnak a lapockák. Húzzuk be a hasat, a csípőt billentsük magunk alá, ne engedjük „hátul maradni”. Nők szülés után, a férfiak pedig a pocakosodásuk után hajlamosak hátul hordani a csípőjüket, elöl ugyanis a súly van - mondta az edző. Azért is vissza kell billenteni, mert nyúljanak a csípőhorpasz-izmok és feszüljenek a farizmok. Ha fenék feszes, még jobban magunk alá tudjuk húzni a csípőnket. Ezeket a nyújtásokat – fejtetőből, kiemelt mellkassal, behúzott hassal, vállakat leengedve – ülés, sőt vezetés közben is elvégezhetjük. Sétáljunk és közben figyeljünk a tartásra. Felkelés után tornázunk kicsit: végezzünk hátrakörzéseket a karunkkal, mozgassuk meg a nyakat, végezzünk csípő- és bokakörzéseket. Ez, az akár csak egyperces mozgássor is sokat segít. De még jobb, ha napközben is eszünkbe jut és párszor átmozgatjuk magunkat. A test okos, akarja a jót és mindig vissza akar állni az egyensúlyára. Ha eljutunk edzeni, utána azt érezzük, jobb a hátunk, egyben vagyunk. Bármilyen keveset is tudunk mozogni, az is használ: emlékezteti az izmot a normális állapotára” - biztatott Bicskei Izabella.

Két utódot is klónoztatt kutyájából Barbra Streisand

Publikálás dátuma
2018.02.28. 13:00
Illusztráció: AFP
Barbra Streisand nyilvánosságra hozta, hogy új háziállatai, Miss Violet és Miss Scarlett előző kutyájának klónjai - számolt be róla az MTI a BBC alapján.
Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Mielőtt Streisand coton de tuléarja 2017-ben meghalt, sejteket vettek a szájából és a gyomrából, majd ezek segítségével klónozták a madagaszkári kutyafajtát. Annak ellenére, hogy a kutyák klónok, a gazdájuk váltig állítja, hogy "különböző személyiséggel rendelkeznek". "Már várom, hogy idősebbek legyenek és meglássam, hogy örökölték-e Samantha barna szemét és komolyságát" - nyilatkozta az énekes a Variety című filmes szaklapnak.

Barbara Streisand nem az egyetlen híresség, aki klónozta háziállatát. Diane Von Furstenberg divattervező és férje, Barry Diller 100 ezer dollárt fizetett kutyájuk klónozásáért 2016-ban.

Miért ilyen beteg a magyar?

Publikálás dátuma
2018.02.28. 11:10
Illusztráció: AFP
A magyarok Európa legerősebb dohányosai, egyre aggasztóbb a fiatalok alkoholfogyasztása, a magyar lakosság a harmadik legsúlyosabb az EU-ban - idézte az Európai Bizottság Magyarországról szóló 2017-es egészségügyi országprofil jelentését dr. Babai László, a Magyar Életmód Orvostani Társaság elnöke. 

Ma Magyarországon 75,7 év a várható élettartam, ezzel a 24. helyen (hátulról az 5. helyen) vagyunk az EU-tagországok között. A fő halálozási okok hazánkban továbbra is a szív- és érrendszeri betegségek, 2014-ben ezek a betegségek eredményezték 35 ezer nő (az összes haláleset 55 százaléka) és 27 ezer férfi (az összes haláleset 45 százaléka) halálát. Komolyan elgondolkodtató az az adat, miszerint a szív- és érrendszeri betegségek által okozott halálozások standardizált arányszáma 2014-ben hazánkban több mint kétszerese volt az uniós átlagnak. Ez leginkább a dohányzás és az elhízás magasabb előfordulási gyakoriságának volt tulajdonítható, és közrejátszottak az ezen állapotok miatti kórházi kezeléseket követő magasabb halálozási arányszámok is. A második vezető halálok a daganatos betegség, 2014-ben közel 15 000 nő és 18 000 férfi halt meg rákban. A konkrétabb halálokokat vizsgálva azt látható, hogy Magyarországon rengeteg haláleset mögött a megváltoztatható életmódbeli kockázati tényezők állnak. Az ischaemiás szívbetegségek messze a legtöbb halálesetet okozták 2014-ben, utánuk következett a stroke és a tüdőrák. Az EU-ban Magyarországon a harmadik legmagasabb a tüdőrák miatti halálozási arányszám, ami határozottan mutatja a folyamatosan magas dohányzási arány hatását.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Tudjuk, hogy baj van

„A jelentésből az is kiderül, hogy a magyarok alig több mint fele (56 százaléka) tartja úgy, hogy jó egészségi állapotban van, ami az egyik legalacsonyabb arány az EU-ban. Ugyanakkor azzal nem szeretünk szembesülni, hogy az egészségtelen életmód nagymértékben hozzájárul a kedvezőtlen egészségügyi mutatókhoz. Döbbenetes, milyen erős a magyarokban a hárítás, és mennyivel szívesebben fogjuk meg a könnyebbik végükön a dolgokat.” Különösen figyelemreméltó és szomorú, mennyire nem ismerjük fel a mozgás jelentőségét, amely pedig gyakorlatilag minden egyes szervet, szervrendszert és a már kialakult betegségeket is pozitívan befolyásolja. A szakértő szerint valóban van összefüggés a rossz anyagi helyzet, a túlhajszoltság, a magas gyógyszerárak és az egészségi állapot között. Ugyanakkor a leggyakoribb halálozási aránnyal rendelkező kórokat, vagyis a szív- és érrendszeri-, valamint a daganatos betegségeket ezen tényezők befolyásolják a legkevésbé. Nem fedezhető fel közvetlen összefüggés a rossz anyagi helyzet és a fent említett betegségek közt, sőt, bizonyos rákfajták (például a vastagbélrák) jóval gyakoribbak a gazdagabb országok lakói közt. Sokkal döntőbbek viszont a saját döntésünktől függő szokások, így főként a mozgásszegény életmód és a nem megfelelő táplálkozás, valamint a dohányzás, az alkoholfogyasztás, és a kábítószerek.

A mozgás bizonyított hatásai

A WHO egyik korábbi, átfogó tanulmánya szerint a rendszeres mozgás bizonyítottan csökkenti számos betegség kockázatát, így például a szívbetegségekét, a stroke-ét, az elhízásét, a cukorbetegségét, a vastagbél- és mellrákét, és a depresszióét. Ezen kívül javítja a közérzetet, tónusossá teszi az izomzatot és megadja az idős embereknek az esélyt egy önállóbb életre. A felmérésből bizonyos arányszámok is világosan mutatják az éles összefüggést:

  • A kardiovaszkuláris betegségek tekintetében elmondható, hogy az inaktív embereknek kétszer akkora esélyük van szívbetegségekre, mint az aktívan mozgóknak. A mozgás a magas vérnyomást és koleszterinszintet is csökkenti, ezzel összefüggésben pedig megelőzheti akár a stroke kialakulását is.

  • A korábban csak a 40 feletti korosztályt fenyegető 2-es típusú (erősen életmódfüggő) diabétesz ma már a fiatalabbakat is érinti. A kialakulására a rendszeresen közepes vagy nagy intenzitású mozgást végzőknek 30 százalékkal kisebb esélyük van, mint az inaktívoknak. 

  • A fizikailag aktív személyeknek 40 százalékkal kisebb az esélyük a vastagbélrákra, csökken a mellrák esélyük, a magas intenzitású mozgás pedig hatásos lehet a prosztatarák ellen.

  • A mozgás csökkenti a depresszió esélyét is, segít a stresszel való megküzdésben. A gyerekeknek jó lehetőség a szociális képességek fejlesztésére, a felnőtteknek pedig abban segít, hogy jobb viszonyban legyenek a testükkel. Ráadásul az aktivitás más, egészségtudatosabb lépésekre is sarkall, mint például az egészségesebb étkezés és a dohányzásról való lemondás.

A szakértő szerint rá kell jönnünk, hogy az egészségi állapotunkért jobbára mi magunk vagyunk a felelősek.

.