Előfizetés

Maga a polgármester tolhatta meg Tiborcz és az Elios bizniszeit

Publikálás dátuma
2018.02.08. 10:33
Horváth István, és jelenlegi főnöke, Kósa Lajos Fotó: Tóth Gergő
A rendőrség szerint minden a legnagyobb rendben van, az OLAF viszont durva dolgokat talált az Elios által elnyert pályázatok körül. A jelek arra utalnak, hogy Tiborcz István cégének munkatársai alakították a pályázatokat – és ha kellett, polgármester egyengette az útjukat.

Amit egy hangfelvétel már sejtetett (lásd: keretes írásunkat), azt az Európai Csalás Ellenes Hivatal most megerősítette: az Elios Innovatív Zrt. előre „letárgyalta” a közvilágítási tendert Szekszárddal. Az OLAF tényként kezeli, írja a jelentést megszerző 24.hu, hogy a Tiborcz István tulajdonolta (időközben a miniszterelnök veje kilépett) cég egyik munkatársa Mancz Ivette Horváth István polgármesterrel beszélgetett telefonon a közvilágításról 2012-ben. Fél évvel azelőtt, hogy a pályázati kiírás megjelent – magyarán az Elios jogszerűen semmiképp nem tudhatott a projektről.

Hangban már megvolt
Már jóval a pályázat kiírása előtt feltűnt a miniszterelnök veje egy szekszárdi közvilágítási projektben, ezt egy hangfelvétel bizonyítja, amelyen elhangzik Tiborcz István neve is. A szekszárdi Fidesz-frakció ülésén készítette 2012. augusztus 21-éna csoport egyik akkori tagja, Hadházy Ákos, aki jelenleg az LMP társelnöke és a párt parlamenti képviselője. A hangfelvétel főszereplői persze nem emlékeznek az évekkel ezelőtti frakcióülésre és arra sem, hogy az önkormányzat milyen ajánlatot kapott. A napirenden szerepelt többek között az is, hogy a város rendeljen meg két tanulmányt a város közvilágításának korszerűsítéséhez. „Ez volt az első alkalom, hogy a LED-ekről hallottunk. Az ülés előtt három nappal kaptunk egy SMS-t és egy előterjesztést, ami alapján 21-én döntenünk kellett” – mondta Hadházy.

Abban, hogy végül Szekszárdon az Elios összesen 748 millióért korszerűsíthette a közvilágítást, sokat tett a város: a kiírás egyrészt olyan referenciamunkákat kért, amiket leginkább a Tiborcz-cég tudott felmutatni, illetve a követelményeket az Elios által forgalmazott termékekre szabták. És nem bízták a véletlenre: az OLAF által említett Mancz Ivette a pályázatok idején a cég közvilágítási üzletágának vezetője volt. Miközben – állítja a 24.hu – az elvileg független pályázat-előkészítés teljes folyamatát felügyelte. Például az OLAF rábukkant egy olyan Word-fájlra, amelyben 15 önkormányzat számára készült szerződés vázlata volt: a dokumentumot Mancz hozta létre. Illetve előkerült több olyan email, amit a pályázat előkészítéssel megbízott cégek kaptak – de a címzettek között Mancz is szerepelt.

Így eshetett meg, hogy az OLAF szerint volt pályázat, aminél az utolsó percben átírták a megtérülési rátákat – és megduplázták a lámpák hivatalos élettartamát, árukat ellensúlyozandó. Mancz „belenyúlási esélyeit” persze nagyban könnyítette, hogy például az egyik pályázat-előkészítő cég szintén Tiborcz vonzáskörzetébe tartozott. A Sistrade ügyvezetője és tulajdonosa Hamar Endre egy ideig Tiborczcal közösen – egy cégen keresztül – tulajdonos volt az Eliosban is.
Amit az OLAF most feltárt, abba valószínűleg a rendőrség is belebotolhatott volt. Legalábbis az elvi esély megvolt, hisz a szervezet nyomozott a cég kapcsán, ám 2016-ban úgy találta, minden a legnagyobb rendben van.

Tarlós: a szocialistáktól "etikátlan" liftet követelni a metróállomásokra

Tarlós István etikátlannak és logikátlannak nevezte, hogy a szocialisták a felújítás alatt álló 3-as metró minden állomására liftet követelnek az akadálymentesítés megoldására - informál az MTI.

A főpolgármester csütörtök reggel a Vajna tévé reggeli (TV2 Mokka) műsorában azt mondta, ha a szocialisták a 3-as metró akadálymentesítéséről szóló népszavazási kezdeményezésükön továbbra is azt értik, hogy mindenütt lift épüljön, akkor ez a 2-es metró tapasztalatai miatt "súlyosan etikátlan, nem logikus" és szerinte a mozgáskorlátozottak sem ezt követelik.

Tarlós István múltidézése során visszament 2007-ig, mondván: a felújított 2-es metrót akkor  adták át, és az akkori főpolgármester a szabaddemokrata Demszky Gábor volt, a két szocialista főpolgármester-helyettes egyike pedig Horváth Csaba volt, aki jelenleg az MSZP fővárosi képviselője. Demszky Gábor az átadások megkezdésekor arról beszélt, hogy 2006-ra több állomáson kész lesznek a liftek, majd 2007-ben közös megállapodást írt alá a főpolgármester-helyettes és a BKV vezérigazgatója, amelyben megegyeztek: a 2-es metró vonalán ideiglenes akadálymentes buszokkal a felszínen kívánják a mozgássérülteket bevonni a közlekedésbe. Most ez ellen nagyon tiltakoznak - indokolta a jelen (2018-as) helyzetet a főpolgármester.  A műsorban - mondhatni természetesen - a "másik fél" nem volt megszólaltatva. 

Tarlós István megismételte: a 3-as metró minden állomásán lesz akadálymentesítés, de nem mindenhol lift, hanem más szerkezet, a főpolgármester megfogalmazása szerint a mozgólépcsők között "ferde pályán mozgó kabinok" lesznek, amelyek a mozgáskorlátozottak önállóan kezelhetnek. Két olyan kisforgalmú állomásnál, mint a Pöttyös utcai és az Ecseri úti nem építenének be ilyen szerkezetet, ott inkább alacsonypadlós buszokkal szállítanák tovább a mozgássérülteket.

Az alkadályok nélküli beszédfolyam során Tarlós István kijelentette azt is, hogy a 3-as metró 13 állomásán épül lift, és "az Orbán-kormány már eddig is 12-szer annyit támogatást adott liftre mint annak idején a nagyhangúaknak a Gyurcsány-kormány". 

Feloldották az éjjeli kamionstopot

Reggel 6 órától ismét áthaladhatnak a kamionok a letenyei magyar-horvát határátkelőn, ahol szerda késő estétől korlátozták a teherforgalmat a horvát hatóságok - írta az MTI rendőrség közlése alapján.

A havazás miatt szerdán késő este a 7,5 tonnánál megengedett össztömegű járművekre rendeltek el belépési tilalmat a horvát hatóságok. A korlátozást csütörtök reggel 6 órakor oldották fel Letenyénél, így a tehergépjárművek forgalma ismét zavartalan.