Előfizetés

Heves vita az ENSZ-ben Jeruzsálemről

Az ENSZ Biztonsági Tanácsában heves vita alakult ki pénteken az Egyesült Államok bejelentéséről, amellyel elismerte Jeruzsálemet Izrael fővárosának. A nemzetközi közösség Izraelnek ezt az igényét soha nem támogatta, és a Biztonsági Tanács több tagja is szigorúan elítélte az Egyesült Államok egyoldalú akcióját - tudósít az Euronews.

- Fennáll a veszély, hogy olyan egyoldalú lépések sorozata indul el, amelyek még távolabb sodorják közös célunkat, a békét – mondta Nikolaj Mladenov, közel-keleti különleges küldött – Nagyon fontos, hogy a vezetők bölcsességet mutassanak, lecsendesítsék az indulatokat és visszafogják a szélsőséges elemeket. A vihar kiváltója, az Egyesült Államok határozottan kiállt a döntés mellett, és Izrael-ellenes elfogultsággal vádolta az ENSZ-t.

- Éveken át az ENSZ felháborító módon az Izrael-ellenes indulatok egyik fellegvára volt – mondta Nikki Haley amerikai ENSZ-nagykövet. – Az ENSZ többet ártott a közel-keleti béke ügyének, mint használt. Az Egyesült Államok mindkét fél szemében hiteles szereplő. Izraelt soha nem tudja megegyezésre kényszeríteni az ENSZ vagy országok más olyan csoportja, amely már bizonyította, hogy nem érdekli Izrael biztonsága. Miközben Izrael üdvözölte Trump döntését, az állandó palesztin megfigyelő annak érvénytelenítésére szólította fel az ENSZ-t. Németország, Franciaország Olaszország Svédország és az Egyesült Királyság közös közleményben fejezte ki egyet nem értését Trump döntésével kapcsolatban.

Szaakasvili éhségsztrájkot kezdett a fogdában

Publikálás dátuma
2017.12.09. 10:11
Michael Szaakasvili - AFP fotó
Éhségsztrájkot kezdett szombatra virradóra a fogdában Miheil Szaakasvili volt grúz elnök, aki az elmúlt években Ukrajnában politizált, és az ellenzék vezéralakjává vált - írja ukrán hírügynökségekre hivatkozva az MTI.

Az ukrán hatóságok már kedden is őrizetbe akarták venni Szaakasvilit. Ám kijevi lakásától nem tudták magukkal vinni, mert hívei blokád alá vonták a rendőrségi mikrobuszt, majd felfeszítetve a jármű ajtaját, kiszabadították a politikust. Ezután a volt kormányzó gyalogosan, hívei gyűrűjében az ukrán parlamenthez vonult, ahol támogatói már hetek óta tüntetnek. A főügyészség körözést adott ki ellene. Szaakasvili péntek délelőttig a parlament épülete előtti sátortáborban tartózkodott, majd nyoma veszett, de a rendőrség megtalálta, és ismét őrizetbe vette. Az Ukrajinszka Pravda azt írja, hogy Szaakasvili a Luhanszk megyei belügyi szervek volt vezetője, Jurij Pokinyboroda lakásán tartózkodott.

Támogatói tehát négy napon át megvédték az ukrán hatóságoktól Miheil Szaakasvili volt grúz elnököt, Odessza korábbi kormányzóját, de pénteken este mégis sikerült őt őrizetbe venni. Az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU) fogdájába szállított politikus szombaton meghatározatlan idejű éhségsztrájkba kezdett. Az ukrán ellenzék legismertebb és legaktívabb vezetője pillanatnyilag a bíróság döntésére vár, és jelezte, ha 60 napos előzetes letartóztatásba helyezik, akkor „még elszántabban fog éhségsztrájkolni”. Szaakasvilit péntek este vették őrizetbe, a bíróságnak 72 órája van eldönteni, hogy házi őrizetbe vagy előzetes letartóztatásba helyezi. Jurij Lucenko főügyészség közölte, házi őrizetet fog kérni a bíróságtól, valamint azt, hogy kötelezze nyomkövető viselésére a grúz politikust. Arról a főügyész sem beszélt, hogy Kijevnek szándékában áll-e ukrán állampolgársága megvonása után hontalanná lett politikus kiadatása Grúziának, ahol hatalommal való visszaéléssel vádolják, eljárást indítottak és nemzetközi körözést adtak ki ellene. Ukrajnában azzal gyanúsítják, hogy erőszakos hatalomátvételre, az alkotmányos rend megdöntésére készült.

Szaakasvili támogatói, akik hetek óta tüntetnek az ukrajnai politikai korrupció ellen, és kedd óta, amikor kiszabadították bilincsbe vert vezetőjüket a rendőrség autójából, a kijevi Függetlenség téren, a Majdanon, elbarikádozott sátortáborban demonstrálnak.  Hogy mennyire lesz tartós a tiltakozás Szaakasvili jelenléte nélkül, az kérdéses, a hatóságok egyelőre nem számolták fel a sátortábort.  Az Egyesült Államok és az Európai Unió nem tett közzé állásfoglalást a Petro Porosenko-Szaakasvili párharc kapcsán, a G7 országok ukrajnai nagykövetei viszont jelezték, „figyelemmel kísérik a helyzet alakulását”. A diplomaták közös közleménye szerint remélik, hogy Szaakasvili ügyében a vizsgálatot operatívan és Ukrajna kötelezettségvállalásaival összhangban folytatják le. A dokumentum felszólítja a feleket, hogy tartsák tiszteletben és támogassák az alkotmányos rendet, szerezzenek érvényt a békés tiltakozáshoz való jognak és ne próbálkozzanak a helyzet destabilizálásával.

Galla Miklós: Hütter mester újabb nagy dobása

Galla Miklós
Publikálás dátuma
2017.12.09. 08:30
FOTÓ: DPA/JENS KALAENE

Szenzációval szolgált az elektronikus zene úttörője, a düsseldorfi Kraftwerk együttes: 2017-ben újra felvették és megjelentették mind a nyolc, eredetileg 1974 és 2003 között készült nagylemezüket, vadonatúj hangszínekkel, XXI. századi hangszerelésben. Néhány dalt teljesen újragondoltak, másokat csak modernizáltak. A szerkezetét és az időtartamát szinte mindnek megváltoztatták. A rajongók, a zeneértők rácsodálkozhatnak: úgy szól, mint az álom.

A sikertörténet 1974-ben, az Autobahn című dallal kezdődött. Akkoriban a Magyar Rádió négyféle könnyűzenei felvételt sugárzott: magyart, angolt, amerikait és olaszt. Németet soha. Csakhogy az Autobahn felkerült a brit slágerlistára és ez legitimálta, szalonképessé tette, így megszólalhatott Komjáthy György műsoraiban. Azonnal érezhető volt, hogy ezek a német fiúk tudják, mit csinálnak, karakteres a produkció, tudás és tehetség van mögötte. Ez a tény teljes mértékben feljogosította őket arra, hogy anyanyelvükön énekeljenek, s egy pillanatig sem volt zavaró, hogy „VorunsliegteinweitesTal/Die Sonne Scheint mit Glitzerstrahl”, sőt, a németül nem tudók számára még egzotikus hatása is volt.

A tudatosság és szakértelem nem volt véletlen: az alapítók, Ralf Hütter és Florian Schneider zeneművészeti főiskolát végeztek, s éppen ott találkoztak. Felismerték, hogy a jövő útja a szintetizátor és a dobgép; ennek köszönhetően a zenei hangzás is teljesen újszerű volt. Ugyanakkor arra is rájöttek, hogy dallamos, könnyen befogadható, élvezhető zene kell. Képzettségüknek köszönhetően az egyszerűnek tűnő zene is kifinomult, fifikás volt. Azok a jó énekesek, akiknek egy bizonyos rezonancia érzékelhető a hangjukban. Ralf Hütter már fiatalon is rendelkezett e kvalitással. Szuggesztív produkciójuk hamar ismertté vált Amerikában is. Márpedig aki Angliában és az Egyesült Államokban befut, szinte automatikusan világhírűvé válik. Ez már csak így működik.

A későbbi lemezek már párhuzamosan, német és angol verzióban készültek. Mindig a technika állt érdeklődésük középpontjában: a radioaktivitás (és persze annak veszélyei), az Európán átszáguldó vonat, a robotok és természetesen a számítógép. Nem mellékesen feltalálták az állítmány nélküli dalszöveget: számos szerzeményük csak intézmények, helységnevek és technikai eszközök felsorolásából áll. Igék nélküli főnevek. Legfőbb üzenetük: minden, ami elektromos, mechanikus, szintetikus és digitális, az jó. Saját düsseldorfi hangstúdiójukat folyamatosan fejlesztették. Telefon viszont nem volt benne, hogy senki ne zavarja őket. Egy újságíró megkérdezte lemezkiadójuktól: hogyan tudják őket elérni? Válasz: „Nincs ilyen helyzet. Amikor elkészülnek a munkával, behozzák a szalagot.”

Tíz évvel az első honlap megszületése előtt már megjelent Computer World című nagylemezük és azonos című daluk. Megjósolták, hogy hamarosan életünk központi szereplője lesz a számítógép. Ekkor, 1981-ben jártak először hazánkban, s a Kisstadionban két telt házas koncertet adtak. E sorok írója érdeklődőként érkezett és rajongóként távozott. Lenyűgöző volt az elektronikus zene kristálytiszta megszólalása. A négy tag szinte mozdulatlanul, mérnökként kezelte a hangszereket és a műszaki berendezéseket. Ralf Hütter, a szellemi vezér a félkör bal oldalán állt; a koreográfia annyi volt, hogy a zene ritmusára ismétlődően, enyhén megrogyasztotta a térdeit. És amikor énekelt, a szájához emelte a jobb kezét, mint egy szelíd kikiáltó (ezt ma is így csinálja). Ez a blazírt attitűd nagyon hatásos volt. Ezek után reveláció értékű volt, amikor a koncert vége felé a Pocket Calculator (Zsebszámológép) című dal előadásához a színpad elejére jöttek és felszabadult, a rajongókkal haverkodó mozgással játszották el a számot.

1991-ben készült az első önfeldolgozó album The Mix címmel. Nyolc, már ismert szerzeményüket vették fel újra a szédületes tempóban fejlődő szintetizátor- és stúdiótechnika vívmányait kihasználva.

Ralf Hütternek a zenén kívül a másik szenvedélye a biciklizés. Ha csak teheti, bringára pattan. A jármű kerekei a régi, szalagos magnetofonok két forgó tárcsájára emlékeztetik. 1983-ban balesetet szenvedett. Amikor a kórházban a kómából magához tért, állítólag az első kérdése ez volt: „Hol van a biciklim?” Magától értetődően a témát behozta a Kraftwerkbe. A 2003-as, Tour de France Soundtracks című album teljes egészében a nagy franciaországi versenyről szól, s a dalok egy részét franciául és a fülnek nagyon kellemes, mély hangon énekli Ralf.

A lemezt turné követte, melynek során ismét eljöttek Budapestre, ezúttal a Papp László Budapest Sportarénába. A tökéletes hangzást gigantikus méretű, főleg komputeres animációt felvonultató háttérvetítés egészítette ki. A más zenekaroknál megszokott, színpaddal szemben lévő monstre keverőpultot mindössze egy laptop helyettesítette. A turnéról élő CD és DVD jelent meg Minimum-Maximum címmel, stílszerűen laptopot imitáló, ezüst színű kartondobozban. A hangzó anyag, ahol mód volt rá, a dalhoz kapcsolódó helyszínről származik. A Numbers (Számok) San Franciscóból (a Szilícium-völgy miatt), a The Robots (A robotok) Moszkvából, a Tour de France Párizsból, az Autobahn pedig természetesen Berlinből.

A most megjelent új verziók bölcs letisztultságot és szokás szerint mérhetetlen intelligenciát árasztanak. Ralf Hütter annyira okos, mint egy atomfizikus. Azok a dalok, amelyek a The Mix-en és a Minimum-Maximumon is rajta vannak, immár négy hivatalos, a zenekar által is támogatott változatban léteznek. A mostani turnén a vetített látvány már háromdimenziós, s a tervek szerint februárban jönnek fővárosunkba.

Munkásságuk a háború utáni, szabad Németország szimbóluma, hiszen a tagok már békeidőben születtek és a 70-es évek elején kezdtek zenével kísérletezni. A kísérlet bevált, kérjük folytatni!