Előfizetés

Csoki volt, megoldás nincs

K. I.
Publikálás dátuma
2017.11.17. 06:35
Fotó: AFP/Federico Parra

Olyan szűkös a kínálat Venezuelában, az embereknek pedig annyira kevés a pénzük, hogy félő, decemberben több üzlet zárva marad – figyelmeztetett María Carolina Uzcátegui, a kereskedelmi és iparkamara venezuelai megfelelőjének elnöke a minap. Az Unión Radiónak megfogalmazott félelmeket érdemes komolyan venni, hiszen a szervezet nem független a kormánytól, s ha a Nicolás Maduro vezette adminisztráció is ennyire kevéssé derűlátó, akkor valóban nagy a baj. A prognózis azért is igen aggasztó, mert az országban eddig is súlyos volt az élelmiszer- és gyógyszerhiány, sokan panaszkodnak arra, hogy a napi háromszori étkezést le kellett csökkenteniük.

Évek óta jellemzik úgy Venezuelát, mint csőd szélén álló országot, ám ez a kijelentés sosem volt annyira igaz, mint most. A Standard & Poor's nemzetközi hitelminősítő a hét elején jelezte: 50 százalék az esélye annak, hogy az ország február közepéig csődbe jut. A helyzet akkor lett igazán kritikus a története legnagyobb politikai és gazdasági krízisével küzdő Venezuelában, amikor kiderült, hogy képtelen rendezni egy 200 millió dolláros hozamtartozást az egyik kötvénye után. A Financial Times azonban figyelmeztet, hogy ez csak az első a sorban: a közeljövőben több hasonló fizetési képtelenség állhat elő. Az országnak összesen mintegy 150 milliárd dolláros adóssága van. A brit gazdasági napilap figyelmeztet: Venezuela így is tovább tudta finanszírozni adósságát, mint azt hitelezői gondolták.

Az olaj világpiaci árának mélyrepülése után sokan figyelmeztettek, hogy a világ legnagyobb olajtartalékával rendelkező ország rálépett a csőd felé vezető útra, ezt súlyosbították a szocialista kormány elhibázott gazdasági döntései.

Nicolás Maduro két hete ismerte be a „vereséget”, s bejelentette, hogy újra kell strukturálni a devizaadósságát. A robbanás közeli állapotban apró kis szelep csupán, hogy a caracasi kormánynak sikerült megállapodnia Moszkvával az Oroszországgal szembeni 3,15 milliárd dolláros adósság átütemezéséről. Más országokkal azonban aligha lesz ilyen szerencséje Madurónak. A hét elején a nemzetközi hitelezők a venezuelai fővárosban tárgyaltak a kormány képviselőivel, akik a helyzet rendezésére vonatkozóan sok konkrétummal nem, csupán csokoládéval tudtak szolgálni – osztotta meg az FT-vel egy ingerült jelenlévő. A kormány természetesen „nagyon pozitívnak” és „sikeresnek” értékelte a találkozót.

Ez azonban aligha nyugtatja meg a nemzetközi piacot. Gazdasági szakemberek ugyanis attól tartanak, hogy amennyiben Venezuela bedől, az dominó-hatást eredményezhet, és kisebb-nagyobb mértékben, de a világ számos pontján éreztetheti hatását. Az Európai Unió ennek ellenére nem bánt kesztyűs kézzel Maduróval, és a napokban fegyverembargót valamint szankciókat rendelt el Venezuelával szemben az emberi jogok megsértése miatt.

Késhetnek a karácsonyi csomagok

Varga Dóra
Publikálás dátuma
2017.11.17. 06:22
FOTÓ: VAJDA JÓZSEF
Az online vásárlók többsége már nem is számít a megrendelt csomagok pontos kézbesítésére.

Tavalyhoz képest 500 fővel többen dolgoznak most a Magyar Postánál, ennek ellenére továbbra is keresnek munkatársakat: elsősorban gépjárművezetőket, csomagfeldolgozási munkatársakat a karácsonyi időszak megnövekedett - az éves forgalom csaknem harmadát kitevő - igényei miatt. Megfelelő munkaerőt ugyanakkor a futárcégekhez hasonlóan nehezen találnak: a toborzás az ország nyugati részén és a központi régióban a legnehezebb – tájékoztatta lapunkat a Magyar Posta. Arra ugyanakkor nem kaptunk választ, hogy hány betöltetlen álláshely van a cégnél, holott a Magyar Posta feltehetőleg az őket is sújtó munkaerőhiány miatt igyekszik elébe menni a karácsonyi összeomlásnak, és ezért korlátozza november 15-től a nem szerződött üzleti ügyfelek által feladott csomagok számát, valamint függeszti fel az extra és különleges kezelést igénylő csomagok szállítását.

Október végén ugyanakkor még sajtótájékoztatón jelentették be: a Magyar Posta felkészült a megnövekedett karácsonyi forgalomra. Most azzal indokolták lapunknak a korlátozó lépéseket, hogy az egyedi és extra méretű küldemények indokolatlanul nagy szállítási kapacitást foglalnak le, a csomaglimittel pedig tervezhetőbbé válik a karácsonyi csúcsforgalomban a kapacitás, és így zökkenőmentesen tudják biztosítani a vállalt szállítási időket.

A hazai e-kereskedelem rendszerébe ugyanakkor bele vannak kódolva a csúszások, mivel a hat hétre szűkült karácsonyi időszakra a futárcégek nem tudják megoldani a szükséges kapacitásbővítést – ezt már Pintér Róbert, az eNET Internetkutató Kft. kutatásvezetője mondta. Ennek csak részben oka a megfelelő – jó kommunikációs és stressztűrő képességgel rendelkező, az elektronikus rendszerekhez is értő, vezetni tudó – munkaerő megtalálásának nehézsége. Nem csupán futárok, hanem többek között plusz gépkocsik is kellenének ugyanis az időszakosan megnövekedett forgalom teljesítéséhez. Az ingyenes szállítást marketingeszközként használó webáruházak ugyanakkor abban érdekeltek, hogy alacsonyak maradjanak a futárcégek árai, ezért azok nem tudnak a kívánt mértékben fejleszteni. Tavaly így az eNET felmérése szerint több, mint 900 ezer online vásárló - átlagosan öt napos - késéssel kapta meg karácsonyra rendelt csomagját, de 12 százalékuk csomagja még január első hetében sem érkezett meg. Az idei felmérés előzetes adatai alapján az idén sem számítanak másra a vásárlók: háromnegyedük szerint késve hozzák majd ki a karácsonyi időszakban rendelt csomagokat.

Pintér Róbert szerint nehéz megjósolni, hogy a tavalyi rossz tapasztalatok és az idei negatív hírek – a Posta korlátozó intézkedései – hogyan hatnak a vásárlókra. Elképzelhető, hogy emiatt többen inkább a hagyományos kereskedelemben veszik meg az ajándékokat és így csökken a webáruházak forgalma, de az is lehet, hogy előrébb hozzák a vásárlásaikat, és korábban ütköznek ki a problémák. Egy biztos: zökkenőmentes karácsonyi szezonra az idén sem lehet számítani.

Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője sem számít problémamentes időszakra, de úgy véli, a tavalyinál jobb lesz a helyzet. A nagyobb webáruházak ugyanis két logisztikai céggel is leszerződtek már a nyáron, hogy biztosan teljesíteni tudják az igényeket. Egyre kevesebben ígérnek rövid, 1-3 napos szállítási határidőt: az egyik nagy e-kereskedő például 10-15 napos házhoz szállítást vállal a Black Friday-n vásárolt termékekre. - A magyar vásárlóknak nem az a fontos, hogy gyorsan megkapják a csomagokat, hanem az, hogy a vállalt határidőt tartsák a cégek – hangsúlyozta. Szerinte egyébként nem túl valószínű, hogy a vásárlók előrébb hozzák a karácsonyi bevásárlásaikat, hiszen a családi kassza nem engedi meg a hóvégi költekezéseket.

Fekete péntekkel indul a vásárlási láz
A karácsonyi szezont az e-kereskedelemben az Egyesült Államokból behozott Black Friday indítja, amikor a kereskedők 30-70 százalékos kedvezménnyel kínálják termékeiket. Erre a napra már a magyar vásárlók is tudatosan készülnek - több, mint 3,5 millióan terveznek vásárolni. Ezt megkönnyíti, hogy az idén már összezártak a kereskedők, és 90 százalékuk november 24-én tartja az akciót. Az e-kereskedelem tavalyi évi 310 milliárdos forgalmából 25-30 milliárd forintot a Black Friday hozott; a hathetes karácsonyi időszak forgalma ezzel együtt 110 milliárd forint volt. A futárcégek tavaly 17 millió rendelés kiszállításában működtek közre, ebből 2,5 milliót a Fekete Péntek vásárlásai tettek ki. Az idén 15-30 százalékos bővülésre számítanak az elemzők. A Magyar Posta csomagszámain is ez látszik: az idén már októberben voltak olyan napok, amikor a csomagforgalom tíz százalékkal meghaladta a tavaly decemberi napi átlag 94 ezres csomagszámot, november első napjaiban pedig 15 százalékkal volt nagyobb a napi csomagmennyiség, mint tavaly decemberben.



Késhetnek a karácsonyi csomagok

Varga Dóra
Publikálás dátuma
2017.11.17. 06:22
FOTÓ: VAJDA JÓZSEF
Az online vásárlók többsége már nem is számít a megrendelt csomagok pontos kézbesítésére.

Tavalyhoz képest 500 fővel többen dolgoznak most a Magyar Postánál, ennek ellenére továbbra is keresnek munkatársakat: elsősorban gépjárművezetőket, csomagfeldolgozási munkatársakat a karácsonyi időszak megnövekedett - az éves forgalom csaknem harmadát kitevő - igényei miatt. Megfelelő munkaerőt ugyanakkor a futárcégekhez hasonlóan nehezen találnak: a toborzás az ország nyugati részén és a központi régióban a legnehezebb – tájékoztatta lapunkat a Magyar Posta. Arra ugyanakkor nem kaptunk választ, hogy hány betöltetlen álláshely van a cégnél, holott a Magyar Posta feltehetőleg az őket is sújtó munkaerőhiány miatt igyekszik elébe menni a karácsonyi összeomlásnak, és ezért korlátozza november 15-től a nem szerződött üzleti ügyfelek által feladott csomagok számát, valamint függeszti fel az extra és különleges kezelést igénylő csomagok szállítását.

Október végén ugyanakkor még sajtótájékoztatón jelentették be: a Magyar Posta felkészült a megnövekedett karácsonyi forgalomra. Most azzal indokolták lapunknak a korlátozó lépéseket, hogy az egyedi és extra méretű küldemények indokolatlanul nagy szállítási kapacitást foglalnak le, a csomaglimittel pedig tervezhetőbbé válik a karácsonyi csúcsforgalomban a kapacitás, és így zökkenőmentesen tudják biztosítani a vállalt szállítási időket.

A hazai e-kereskedelem rendszerébe ugyanakkor bele vannak kódolva a csúszások, mivel a hat hétre szűkült karácsonyi időszakra a futárcégek nem tudják megoldani a szükséges kapacitásbővítést – ezt már Pintér Róbert, az eNET Internetkutató Kft. kutatásvezetője mondta. Ennek csak részben oka a megfelelő – jó kommunikációs és stressztűrő képességgel rendelkező, az elektronikus rendszerekhez is értő, vezetni tudó – munkaerő megtalálásának nehézsége. Nem csupán futárok, hanem többek között plusz gépkocsik is kellenének ugyanis az időszakosan megnövekedett forgalom teljesítéséhez. Az ingyenes szállítást marketingeszközként használó webáruházak ugyanakkor abban érdekeltek, hogy alacsonyak maradjanak a futárcégek árai, ezért azok nem tudnak a kívánt mértékben fejleszteni. Tavaly így az eNET felmérése szerint több, mint 900 ezer online vásárló - átlagosan öt napos - késéssel kapta meg karácsonyra rendelt csomagját, de 12 százalékuk csomagja még január első hetében sem érkezett meg. Az idei felmérés előzetes adatai alapján az idén sem számítanak másra a vásárlók: háromnegyedük szerint késve hozzák majd ki a karácsonyi időszakban rendelt csomagokat.

Pintér Róbert szerint nehéz megjósolni, hogy a tavalyi rossz tapasztalatok és az idei negatív hírek – a Posta korlátozó intézkedései – hogyan hatnak a vásárlókra. Elképzelhető, hogy emiatt többen inkább a hagyományos kereskedelemben veszik meg az ajándékokat és így csökken a webáruházak forgalma, de az is lehet, hogy előrébb hozzák a vásárlásaikat, és korábban ütköznek ki a problémák. Egy biztos: zökkenőmentes karácsonyi szezonra az idén sem lehet számítani.

Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője sem számít problémamentes időszakra, de úgy véli, a tavalyinál jobb lesz a helyzet. A nagyobb webáruházak ugyanis két logisztikai céggel is leszerződtek már a nyáron, hogy biztosan teljesíteni tudják az igényeket. Egyre kevesebben ígérnek rövid, 1-3 napos szállítási határidőt: az egyik nagy e-kereskedő például 10-15 napos házhoz szállítást vállal a Black Friday-n vásárolt termékekre. - A magyar vásárlóknak nem az a fontos, hogy gyorsan megkapják a csomagokat, hanem az, hogy a vállalt határidőt tartsák a cégek – hangsúlyozta. Szerinte egyébként nem túl valószínű, hogy a vásárlók előrébb hozzák a karácsonyi bevásárlásaikat, hiszen a családi kassza nem engedi meg a hóvégi költekezéseket.

Fekete péntekkel indul a vásárlási láz
A karácsonyi szezont az e-kereskedelemben az Egyesült Államokból behozott Black Friday indítja, amikor a kereskedők 30-70 százalékos kedvezménnyel kínálják termékeiket. Erre a napra már a magyar vásárlók is tudatosan készülnek - több, mint 3,5 millióan terveznek vásárolni. Ezt megkönnyíti, hogy az idén már összezártak a kereskedők, és 90 százalékuk november 24-én tartja az akciót. Az e-kereskedelem tavalyi évi 310 milliárdos forgalmából 25-30 milliárd forintot a Black Friday hozott; a hathetes karácsonyi időszak forgalma ezzel együtt 110 milliárd forint volt. A futárcégek tavaly 17 millió rendelés kiszállításában működtek közre, ebből 2,5 milliót a Fekete Péntek vásárlásai tettek ki. Az idén 15-30 százalékos bővülésre számítanak az elemzők. A Magyar Posta csomagszámain is ez látszik: az idén már októberben voltak olyan napok, amikor a csomagforgalom tíz százalékkal meghaladta a tavaly decemberi napi átlag 94 ezres csomagszámot, november első napjaiban pedig 15 százalékkal volt nagyobb a napi csomagmennyiség, mint tavaly decemberben.