Előfizetés

Egymásra találtak

Retkes Attila
Publikálás dátuma
2017.09.06. 07:48

A negyvenéves altszaxofonos-zeneszerző, Tóth Viktor nagyon fiatalon rátalált saját zenei útjára, s arról a különböző jazz-divathullámok, illetve a vele együtt játszó, neves hazai és külföldi muzsikustársak sem tudják letéríteni. Fontos számára a hagyományok (Charlie Parker, John Coltrane, Ornette Coleman) tisztelete, de közben ízig-vérig modern hard bopot játszik. Saját kompozícióiban pedig egyáltalán nem akar biztosra menni: ötletei és kockázatvállalása már sok új, releváns eredményt hozott.

Idén tavasszal a Fonóban rendezték azt a koncertet, amelynek felvétele most CD-n is megjelent. Tóth Viktor lendületes és szenvedélyes szaxofonhangjához saját zenekarában, a Tercettben az egyik legtöbbet foglalkoztatott hazai bőgős, Orbán György nagyon precíz és biztonságos basszus-alapja, illetve a csodagyerekként felbukkant, még mindig alig húszéves felvidéki magyar Hodek Dávid szertelen, virtuóz dobolása csatlakozik. A remek brit zongoristával, Gareth Williams-szel egészülnek ki kvartetté, aki korábban, a londoni 606-os klubban már több magyar szaxofonossal (Tóth Viktor mellett Ávéd Jánossal, Bolla Gáborral, Molnár Sándorral) muzsikált együtt. Williams zongorázásáról – ha mindenképp neveket kell mondani – McCoy Tyner vagy Kenny Kirkland juthat eszünkbe: hihetetlenül könnyed, de cseppet sem felszínes mainstream jazz. Az elhangzó tizenegy kompozíció – a lírai, elégikus balladától a vérbő, sodró dallamokig – kivétel nélkül Tóth Viktor szerzeménye, s ezeket hallgatva elmondható: a magyar szaxofonos és a brit zongorista nagyon egymásra talált. Érdemes lenne akár állandó zenekart is alapítaniuk.

Infó:

Tóth Viktor Tercett & Gareth Williams: But Inside

Fonó, 2017.

Sir Simon Rattle hazatér Londonba

R. Hahn Veronika (London)
Publikálás dátuma
2017.09.06. 07:47

Kéthetes fesztivál köszönti a közkedvelt karmester munkába állását a Londoni Szimfonikusok élén, új korszakot nyitva a brit zenei életben.

London e hónap közepétől tárt karokkal fogadja a 2002 után hazataláló Sir Simon Rattle-t. A 62 éves maestro utoljára 1998-ban töltött be hivatalos pozíciót a szigetországban, amikor búcsút mondott a nevével összeforrt Birminghami Szimfonikus Zenekarnak. A Barbican Központban székelő Londoni Szimfonikusokhoz hosszú, szoros kapcsolat fűzi, amely hihetetlen módon 1977-ra nyúlik vissza, amikor 22 évesen először vezényelte a szigetország első számú zenekarának számító együttest. A „tékozló fiú” visszatérésének lehetőségében régóta reménykedett a szakma, ám csak azt követően valósulhatott meg, hogy Sir Simon 2013-ban bejelentette, nem kívánja megújítani szerződését a Berlini Filharmonikusokkal. A következő évben párhuzamosan irányítja a londoni és berlini gárdát, utódja, Kirill Petrenko 2019-ben kezd a német fővárosban.

A Sir Simon munkába állását köszöntő csinnadratta a This is Rattle, Ez Rattle címet viseli és a zenei orákulum sokoldalúságát emeli ki. A fesztivál szeptember 14-i nyitókoncertjén csupa brit komponista szerepel, köztük Thomas Adès, akinek Rattle-rendelte Asyla című művét korábban a Berliniekkel is népszerűsítette. Berlioz két estén felhangzó Faust elkárhozása oratóriumának rangos közreműködői (Bryan Hymel, Gerald Finley, stb.) közé tartozik Bretz Gábor magyar énekes is.

A karizmatikus Sir Simon több olyan előadóművésszel osztozik a reflektorfényen déli és délutáni koncertek formájában, akiknek pályáját korábban egyengette. A filmvetítésekkel, fotókiállítással, műhelybeszélgetésekkel és más rendezvényekkel tarkított rendezvénysorozat impozáns zárókoncerttel ér véget. A Sir Simon kedvenc művei közé tartozó Sztravinszkij-remekeket, - Tűzmadár, Petruska és Tavaszi áldozat – tartalmazó műsort az LSO YouTube Csatornája élőben teszi hozzáférhetővé a nagyvilág számára.

Sir Simon soha nem rejtette véka alá, hogy elégedetlen a Barbican koncerttermének akusztikájával, mely műsortervének húsz százalékára alkalmatlan. A kinevezést követő első terv az volt, hogy a közeli Museum of London helyén állami támogatással épüljön fel egy korszerű koncertterem. A tory kormány kihátrált a Centre of Music finanszírozásából, így Sir Simon „vezénylete” alatt kellene a City, vállalatok és egyének adományaiból összeszedni a közel 280 millió fontra becsült beruházás összegét.

Az invenciózus zenei igazgató első szezonjában ötfontos jegyekkel csábítja a 18 éven aluliakat, a City dolgozói számára pedig munkanapokon egyórás hangversenyeket ad. Sir Simon minden túlzás nélkül új életet lehel a londoni zenei életbe. Becsvágyának döntő bizonyítéka, hogy a következő évben a Tate Modern tágas tereiben adja elő három zenekar 180 előadójának részvételével Karlheinz Stockhausen Gruppen című monumentális kompozícióját.

Infó:

Szeptember 14.

London, Barbican Központ

Sir Simon Rattle hazatér Londonba

R. Hahn Veronika (London)
Publikálás dátuma
2017.09.06. 07:47

Kéthetes fesztivál köszönti a közkedvelt karmester munkába állását a Londoni Szimfonikusok élén, új korszakot nyitva a brit zenei életben.

London e hónap közepétől tárt karokkal fogadja a 2002 után hazataláló Sir Simon Rattle-t. A 62 éves maestro utoljára 1998-ban töltött be hivatalos pozíciót a szigetországban, amikor búcsút mondott a nevével összeforrt Birminghami Szimfonikus Zenekarnak. A Barbican Központban székelő Londoni Szimfonikusokhoz hosszú, szoros kapcsolat fűzi, amely hihetetlen módon 1977-ra nyúlik vissza, amikor 22 évesen először vezényelte a szigetország első számú zenekarának számító együttest. A „tékozló fiú” visszatérésének lehetőségében régóta reménykedett a szakma, ám csak azt követően valósulhatott meg, hogy Sir Simon 2013-ban bejelentette, nem kívánja megújítani szerződését a Berlini Filharmonikusokkal. A következő évben párhuzamosan irányítja a londoni és berlini gárdát, utódja, Kirill Petrenko 2019-ben kezd a német fővárosban.

A Sir Simon munkába állását köszöntő csinnadratta a This is Rattle, Ez Rattle címet viseli és a zenei orákulum sokoldalúságát emeli ki. A fesztivál szeptember 14-i nyitókoncertjén csupa brit komponista szerepel, köztük Thomas Adès, akinek Rattle-rendelte Asyla című művét korábban a Berliniekkel is népszerűsítette. Berlioz két estén felhangzó Faust elkárhozása oratóriumának rangos közreműködői (Bryan Hymel, Gerald Finley, stb.) közé tartozik Bretz Gábor magyar énekes is.

A karizmatikus Sir Simon több olyan előadóművésszel osztozik a reflektorfényen déli és délutáni koncertek formájában, akiknek pályáját korábban egyengette. A filmvetítésekkel, fotókiállítással, műhelybeszélgetésekkel és más rendezvényekkel tarkított rendezvénysorozat impozáns zárókoncerttel ér véget. A Sir Simon kedvenc művei közé tartozó Sztravinszkij-remekeket, - Tűzmadár, Petruska és Tavaszi áldozat – tartalmazó műsort az LSO YouTube Csatornája élőben teszi hozzáférhetővé a nagyvilág számára.

Sir Simon soha nem rejtette véka alá, hogy elégedetlen a Barbican koncerttermének akusztikájával, mely műsortervének húsz százalékára alkalmatlan. A kinevezést követő első terv az volt, hogy a közeli Museum of London helyén állami támogatással épüljön fel egy korszerű koncertterem. A tory kormány kihátrált a Centre of Music finanszírozásából, így Sir Simon „vezénylete” alatt kellene a City, vállalatok és egyének adományaiból összeszedni a közel 280 millió fontra becsült beruházás összegét.

Az invenciózus zenei igazgató első szezonjában ötfontos jegyekkel csábítja a 18 éven aluliakat, a City dolgozói számára pedig munkanapokon egyórás hangversenyeket ad. Sir Simon minden túlzás nélkül új életet lehel a londoni zenei életbe. Becsvágyának döntő bizonyítéka, hogy a következő évben a Tate Modern tágas tereiben adja elő három zenekar 180 előadójának részvételével Karlheinz Stockhausen Gruppen című monumentális kompozícióját.

Infó:

Szeptember 14.

London, Barbican Központ