Csővasúttal forradalmasítaná a közlekedést a milliárdos

Publikálás dátuma
2017.08.19. 07:15
Shervin Pishevar, a Hyperloop One elnök–vezérigazgatója: A cél, hogy 2021-re forgalomba álljon az első hyperloop
Négy évvel azután, hogy Elon Musk közkinccsé tette csővasútjának ötletét, átengedve a megvalósítását, mégis maga építi meg a Hyperloop nevű szupervasutat.

Elon Musk a napokban jelentette be, ő is beszáll a szupervasút üzletbe, miközben a tőle független Hyperloop One elnevezésű vállalkozás már a második tesztet hajtotta végre a nevadai sivatagban.

De mi is az a hyperloop?

Elon Musk 2013-ban talán nem is futurisztikus csővasútjának, a hyperloopnak ötletével dobta a legnagyobbat, hanem azzal, hogy annak 57 oldalas tervezetét közkinccsé tette. Arra hivatkozott, cégei, a Tesla és a SpaceX túlságosan lefoglalják idejét, dolgozzák ki mások részletesen, működőképesen a felvázolt modellt. A hyperloop gondolatának magva: egy csőben, amelyben a légnyomást minimálisra csökkentik, utasokat, vagy árut szállító kapszula közlekedne, sűrített levegő meghajtással. Mivel légellenállás, súrlódás nincs, a jármű elérhetné az 1220 kilométer/órás sebességet is, amivel a Los Angeles-San Francisco távolság fél óra alatt leküzdhető, ez autóval hat órát vesz igénybe. Az energiát az egész rendszer számára napelemekkel szolgáltatnák.

Bár sokan tartották drágának, nehezen kivitelezhetőnek az ötletet, többeket csábított a lehetőség egy olyan vállalkozásba beszállni, amely mögött valamilyen módon ott áll Elon Musk kétségtelen tekintélye, tudása, amit például Teslában az elektromos autó, vagy SpaceX-ben az űrrakéták fejlesztésében már megmutatott.

„A terv megvalósítható, de olyan csövet, vagy alagutat kell építeni, amely teljesen egyenes, síkban fut, mert ekkora sebességnél nem lehet ív mentén haladni, és anélkül, hogy jelentősen megnőne a gravitációs terhelés, nem valószínű, hogy emelkedőket gyorsan le lehetne leküzdeni” – magyarázta James Powell fizikus. A csövet ezeknek az akadályoknak a leküzdésére a föld alá, vagy a föld felett oszlopokra kell építeni.

Shervin Pishevar, a Hyperloop One elnök–vezérigazgatója: A cél, hogy 2021-re forgalomba álljon az első hyperloop

Shervin Pishevar, a Hyperloop One elnök–vezérigazgatója: A cél, hogy 2021-re forgalomba álljon az első hyperloop

A meghajtás módját azonban az új szereplők megváltoztatták. Az alacsony légnyomás maradt, de eltérően Musk eredeti gondolatától, a kísérleti fázisba jutott elképzelésekben a mágneses térben lebegő kapszulát lineáris villanymotor hajtja. A gyakorlati megvalósítás terén a mai napig legtovább a már említett Los Angeles-i Hyperloop One nevű vállalkozás jutott. Májusban életnagyságú pályát építettek, a 3,3 méter átmérőjű csőpálya a nevadai sivatagban 500 méteren át húzódik. Elsőre 110 kilométeres sebességet ért el járművük. Második kísérletüket július végén tartották, akkor 310 kilométeres sebességre gyorsult a kapszula és 300 métert tett meg.

Közben Musk is lépett: beszállt a hyperloop üzletbe. 2017 júliusában a Twitteren tette közzé, szóbeli hozzájárulást kapott a kormánytól egy New York-Washington vonal építésére, amely ha megvalósul, huszonkilenc percre csökkenti a két nagyváros közti távolságot. De sokakban kételyek merültek fel, valóban döntési helyzetben lévő emberekkel tárgyalt-e. Azok a cégek, amelyek már éveket és dollármilliókat öltek a kísérletezésbe, nem feltétlenül örültek egy új szereplőnek, mert Musk könnyebben juthat elvi és pénzügyi támogatásokhoz, mint ők. De nem mindegyikük neheztel, vannak, akik úgy gondolják, van elég hely a piacon és minél többen kísérleteznek, annál több tőke áramolhat a projektekbe, így hozzájuk is.

A többiek
Egy európai cég, a Hardt Global Mobility Hollandiában épített ki tesztcsövet, 2019-re ők is teljes méretű próbapályát terveznek, és azt állítják, 2021-re működő vonal köti majd össze Amsterdamot és Párizst. Több céggel tárgyal az Egyesült Arab Emírségek, szó van arról, hogy Finnország, Svédország, és India is megépíti a jövő közlekedési eszközét, a hyperloopot.

Szerző

Augusztus 20. - Vigyázzunk a háziállatokra!

Publikálás dátuma
2017.08.19. 07:09
Illusztráció: Shutterstock
Az állatokra a tűzijáték sokkhatásként hat, amitől elszökhetnek, de az ijedt kutya vagy macska félelemből támadhat vagy haraphat - hívta fel a figyelmet augusztus 20-a közeledtével az Orpheus Állatvédő Egyesület.

A gazdiknak azt javasolták, az állatok számára a durrogás idejére biztosítsanak zárt, hangtól tompított helyet. A megelőző intézkedésekkel a kóborrá váló állatok számát csökkenthetjük, illetve a felelős állattartást segíthetjük elő.

Az állattartók az ünnepi rendezvényekre kutyát és más házi kedvencet ne vigyenek magukkal, hiszen a máskor nyugodt, szelíd kisállat számára a tűzijáték pánikot okoz. Az otthon tartott házi kedvencet a tűzijáték hang és fényhatása idején tartsuk zárt helyen. A kedvencek nyakába érdemes a gazdik elérhetőségét tartalmazó bilétát tenni.

Az elveszett kisállatokat érdemes a lakhely legalább 10 km-es körzetében keresni, hiszen az ijedt állat rövid idő alatt nagy távok megtételére is képes.

Szerző

7-en a 7-ről - Ön kivel beszélne K-vonalon?

Arató András, Klubrádió

Ne tessék, kérem, ezt a K-vonal kifejezést használni! Korunk szellemóriásai, akiknek az intellektuális teljesítményét talán csak a cinegéhez, vagy Czinegéhez lehetne mérni, még félreértik a kiváltságot, amit ez a zárt lánc jelent a számukra, és kurvát találnak rendelni rajta.

Avar János, újságíró

Kósa Lajossal, s ha felveszi, akkor azzal elárulja, hogy az új K-vonal olyan, mint a régi. Pártállami. Mert hogyan másként lehetne kormányzati vonala egy pártfunkcinak, ha nem az állampárt frakcióvezetője Vagy most majd az ellenzéki frakcióvezetőknek is lesz?

Bolgár György, rádiós újságíró

Ez természetesen titok, de bevallom, nem bírom magamban tartani: G-vel.

Farkasházy Tivadar, Hócipő

Déri Jánossal, Boncz Gézával, Brenner Györggyel, Lehoczki Istvánnal, Lehoczki Károllyal, Andrassew Ivánnal, Megyesi Gusztávval. Én gyakran beszélek velük, csak nem válaszolnak, rossz lehet a vonal. De olykor mintha hallanám őket.

Horváth István, hírlapíró

A munkalapú társadalomban a K-vonalat nem beszélgetésre, hanem falazásra használják. A falra pedig az van írva: Hülyék! Amíg ti sápítoztok, szörnyülködtök, addig az ország kirablása és elpusztítása zavartalanul folyik.

Horváth Zoltán, újságíró

Én leginkább magammal beszélnék egy K-vonalon. Csak attól félnék, hogy lehallgatnak. Egyébként ezt az új zártkörű vonalat a hírek szerint a nép máris G-vonalnak becézi...

Veress Jenő, a Népszava főmunkatársa

Azzal, aki kitalálta, hogy a 21. században vonalas kommunikációt épít ki. A 90-es évek elején azt bizonygatta a posta, hogy igenis érdemes százmilliókat költeni a telexhálózat fejlesztésére. Ha ez így megy tovább, a fiatalabb generáció megismerheti majd a K-vonal után a géptávírót is. Szocializmus-panoptikum.

Szerző