Magyar Nagydíj - Vettel nyert, Hamilton csak a negyedik

Publikálás dátuma
2017.07.30. 18:01

A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel, a Ferrari német pilótája nyerte a 32. Forma-1-es Magyar Nagydíjat vasárnap a Hungaroringen, ezzel 14 pontra növelte az előnyét összetettben a most negyedik Lewis Hamiltonnal, a Mercedes brit pilótájával szemben.

A 30 éves Vettel az idén negyedszer, pályafutása során pedig 46. alkalommal győzött, Mogyoródon 2015 után másodszor diadalmaskodott.

Vettel mögött a finn Kimi Räikkönen lett a második, így a Ferrari kettős sikert ünnepelhetett a Hungaroringen. A harmadik helyen Valtteri Bottas ért célba, miután csapattársa, Hamilton az utolsó kanyarban visszaadta neki a pozíciót.

A rajtot remekül kapta el a pole pozícióból indult Vettel, így maga mögött tudta tartani csapattársát, Räikkönent. Szintén kiválóan indult a Red Bull versenyzője, Daniel Ricciardo, ám márkatársa, Max Verstappen elfékezése után kettejük autója összeért, s a hármas kanyarban az ausztrál a sérült autóval megpördült, de a mögötte érkezők kikerülték. A fiatal holland a baleset okozásáért 10 másodperces büntetést kapott, míg Ricciardo dühösen és elégedetlenül sétált vissza a boxutcába.

A mezőny a pályára folyt olaj, illetve a törmelékek eltakarítása alatt a biztonsági autó mögött haladt, ami a hatodik kör elején hagyta el a pályát.

A 22. körben Romain Grosjean kényszerült kiállni azt követően, hogy a kerékcseréjénél a Haas szerelői rosszul rögzítették a bal hátsó abroncsot. Az esetet a futam után vizsgálják, a francia versenyző várhatóan szankcióra számíthat.

Az élbolyban eközben a Ferrari két pilótája elszakadt az őket üldöző két Mercedesestől, a harmadik Bottastól és az ötödik Hamiltontól, illetve a közöttük autózó Verstappentől, aki az első kerékcsere alkalmával - amit a többiekhez képest jóval később, a 42. körben tett meg - töltötte le büntetését. A boxkiállásokat az élen haladók közül Bottas kezdte meg a 31. körben. Ezek lezárultával a Mercedesek közelebb zárkóztak a Ferrarikhoz, s mindkét istállóból a hátrébb haladó autó tűnt gyorsabbnak, így Verstappen kiállásakor öt másodpercen belül autózott az élbolyt alkotó négy pilóta. A Ferrarinál ennek a legfőbb oka az volt, hogy Vettel kisebb technikai problémával küszködött a futam során, s a csapat rádión többször is kérte tőle, hogy ne használja a rázóköveket, nehogy komolyabb gond legyen az autójával.

A 45. kör elején Hamiltont Bottas látványosan lassítva elengedte az első kanyarban, így a brit üldözőbe vette a második helyen száguldó Räikkönent. Tíz kör alatt fel is zárkózott a finnre, ám - néhány kisebb hibának is köszönhetően - támadni nem igazán tudta riválisát. 

A 63. körben Paul Di Resta Williamsét tolták be a garázsba: a brit tesztpilóta Felipe Massa helyett ugrott be a szombati időmérő előtt, a brazil rosszulléte miatt.

Hamilton az utolsó körökre kissé leszakadt Räikkönentől, így végül nem veszélyeztette a Ferrari kettős győzelmét. A 30 éves Vettel az idén negyedszer, pályafutása során pedig 46. alkalommal győzött, Mogyoródon 2015 után másodszor diadalmaskodott.


Bottas a hajrában tartotta negyedik helyét Verstappennel szemben, sőt, az utolsó kanyarban Hamilton visszaadta a harmadik pozíciót a finnek. Így Vettel 14 pontra növelte előnyét Hamilton előtt a világbajnoki címért folyó harcban.

Hatodikként Fernando Alonso ért célba, aki szombaton ünnepelte 36. születésnapját.

A vb egy hónap szünet után, augusztus végén Belgiumban folytatódik. A szervezők tájékoztatása szerint a négy nap során összesen 199 ezren látogattak ki a Hungaroringre, ami 23 ezerrel több a tavalyi nézőszámnál. A vasárnapi futamot 79 ezren követték a helyszínen.

Szerző
Frissítve: 2017.07.30. 18:45

Baumgartner Zsolt visszatért a Hungaroringre

Visszatért a Hungaroringre, és a 32. Forma-1-es Magyar Nagydíj hétvégéjén pályára is hajtott Baumgartner Zsolt, Magyarország történetének első és eddig egyetlen F1-es versenyzője, valamint pontszerzője.

A 36 éves korábbi pilóta úgy nyilatkozott, "szép időszak" volt a pályafutásában a 2003-as, illetve a 2004-es év, amikor bemutatkozhatott az autósport elitkategóriájában, majd a 2004-es Egyesült Államok Nagydíján, Indianapolisban a nyolcadik helyen ért célba a Minardival - a mezőny leggyengébb autójával -, s ezzel egy pontot szerzett.

"Óriási siker volt, hogy azzal a nehéz autóval legalább ezt az eredményt elértük. Korábban a Minardival csak Mark Webber tudott pontot szerezni, ezért sokat jelentett az a nyolcadik hely a csapatnak is" - emlékezett vissza arra az időszakra Baumgartner, aki versenyzőként húsz F1-es futamon indult. Baumgartner most az úgynevezett F1 Experiences, azaz F1 Élmények programban dolgozik mint pilóta, s kétüléses Forma-1-es autóval viszi körbe a különböző pályákon a vendégeket.

"Ennek a programnak az a lényege, hogy mi tulajdonképpen 11. csapatként utazunk együtt a mezőnnyel, és a kiválasztott vendégeknek megmutatjuk, hogyan működik egy F1-es istálló" - mondta a pilóta, majd hozzátette: az egész versenyhétvégén úgy dolgoznak, mint egy F1-es csapat, de csak három-négy kör erejéig hajtanak a pályára, "az élmény kedvéért".

Baumgartner Zsolt elárulta, hogy a kétüléses autók karosszériájának alapja a 2000-es években használt Tyrell, míg a motorja egy 2003-as V10-es Cosworth, amelynek hangját minden pályán nagyon szeretik a nézők és a csapatok tagjai is.

"Monzáig bezárólag minden pályán ott leszünk, a belgiumi Spa és az olaszországi Monza nagy élmény lesz nekünk is, mert ezekkel az autókkal nem mentünk még ott, aztán elmegyünk még az Egyesült Államokba és Mexikóba" - mondta Baumgartner. A pilóta elmondta, hogy a Forma-1 új tulajdonosa egyelőre kísérleti jelleggel vezette be ezt a programot, a jövőben pedig remélhetőleg egyre több helyszínen, kibővített lehetőségekkel folytatódik majd.

Baumgartner szerint a Hungaroringnek nagyon jót tett a tavalyi újraaszfaltozás, élvezetesebb lett a pálya, s külön örül annak, hogy az idén is nagyon sok néző, köztük magyarok is kilátogattak az eseményre.

Szerző

Érvénytelen a népszavazás

Publikálás dátuma
2017.07.30. 12:00

Az országra rekkenő hőséget hozó július végi vasárnapon mínuszt mutatott a politikai hőmérő

A köztársasági elnök megválasztásának módjáról kiírt népszavazás nem váltott ki közéleti hevületet az állampolgárok többségéből. A helyzet az urnák lezárása előtti órákra sem változott, továbbra is az általános érdektelenség volt a jellemző.

A sajtó ugyan hírül adta, hogy ezúttal nem értesítik „kopogtatócédulán” a választókat, a tanácsok pedig ezenkívül falragaszokon azt is tudatták a lakossággal, hogy hol — legtöbb helyen az országgyűlési képviselő-választások szavazóköreiben — adhatja le szavazatát a választó, föltételezhető, hogy ennek ellenére sokan nem is tudtak a népszavazásról.

Az MTI tudósítói szinte teljes tájékozatlanságot tapasztaltak a tanyás vidékeken, az itt élő emberek ugyanis a nyári munkák idején ritkán néznek televíziót, újságot pedig nem fizetnek elő, hiszen a tanyai lakosoknak semmilyen küldeményt, hírlapot nem visz házhoz a posta. A falusi választási bizottságoknál arra hívták föl a figyelmet: aki vasárnap mégis elment szavazni, az többnyire igennel szavazott — hiszen az ellenkező állásponton levőknek elegendő volt, ha otthon maradtak.

Népszava 1990. július 30.

Szerző