Előfizetés

BKK-botrány - Tarlós István vizsgálatot rendelt el

A BKK online értékesítési rendszerének bevezetése alatt kialakult helyzet tisztázására Tarlós István főpolgármester átfogó vizsgálatot rendelt el a főváros közösségi közlekedési rendszerének biztonságos és utasbarát működtetése érdekében - írja közleményében Dabóczi Kálmán a BKK Zrt. vezérigazgatója.

Majd így folytatja:

Minden rendelkezésre álló eszközzel segíteni, támogatni fogom a vizsgálat lefolytatását és a mielőbbi megnyugtató megoldás kidolgozását.

A BKK vezetőjeként felszólítottam a T-Systems Magyarország vezérigazgatóját, mint az online értékesítési rendszert kifejlesztő és üzemeltető szerződéses partner felelős vezetőjét a szükséges információk átadására és a jelentés elkészítésére. Kollégáimmal közösen még a hétvége során elkezdtük az adatok és dokumentumok összegyűjtését annak érdekében, hogy – mind a városvezetés, mind a közvélemény számára – mielőbb feltárhatók és megismerhetők legyenek a szolgáltatás megkezdésének körülményei, az indulás óta a rendszert ért informatikai támadások, illetve a rendszer biztonságos működése érdekében tett intézkedések és azok eredményessége.

Ezután a vezérigazgató sajnálatát fejezi ki a történtek miatt:

Őszintén sajnálom, hogy a BKK online értékesítési rendszerének bevezetése problémákkal terhelt, higgyék el, engem és kollégáimat is az a cél vezérelt, hogy a közösségi közlekedést használók könnyen elérhető, gyors és ügyfélbarát megoldást vehessenek igénybe.

Elnézést kérek, hogy ez nem sikerült és számos utasunknak kényelmetlenséget, nehézséget okoztunk ezzel. A jövő hét folyamán kollégáimmal közösen megvizsgáljuk és kidolgozzuk az értékesítési csatornának bizalmat szavazó kedves utasainkat ért kellemetlenségek és esetleges egyéb hátrányok kompenzálásának legegyszerűbb módját.

BKK-botrány - Párbeszédet sürget az IVSZ

Az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) sajnálatosnak tartja a T-Systems és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) e-jegy értékesítési projektje körül kialakult helyzetet, amelynek kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogy a piaci szereplők és az állami szervezetek közös érdeke a felkészülés digitális átalakulásra, amihez párbeszédre van szükség.

Az IVSZ közleményében megjegyezte azt is, hogy aggasztónak találja a szolgáltató hivatalos IT-biztonsági protokoll szerinti feljelentését követő hatósági reakciót.

A szövetség rámutatott arra, hogy a digitalizáció nem egyszerű technológiai fejlesztéseket jelent, hanem újra kell alkotni a folyamatokat, ehhez pedig a jogszabályi háttérnek és a kapcsolódó gyakorlatoknak is fejlődniük kell. Ez ma még messze nem egyenletesen valósul meg - írták a Laufer Tamás elnök által jegyzett közleményben.

Az IVSZ kiemelte: az IT-fejlesztéseket igénylő ügyfelek, a piaci szereplők és az állami szervezetek közös érdeke, hogy felkészülten és rugalmasan fogadják a digitális átalakulás napi kihívásait. Ehhez nemcsak a technológia ismeretére, de a folyamatos és intenzív párbeszédre is szükség van minden szereplő részéről. Az IVSZ ebben a folyamatban támogat minden érintettet, és felajánlja szakmai segítségét a jogszabályalkotási folyamatban, illetve a felmerült témakörökben a terminológia tisztázásában - hangsúlyozták.

A szövetség emlékeztet arra, hogy kifejezetten ilyen céllal jöttek létre a közelmúltban az olyan fórumok, mint az 5G Koalíció, az Ipar 4.0 platform vagy a Digitális Jólét Program 2.0 stratégia, hogy Magyarország gyorsan és eredményesen léphessen át a digitális gazdaság korszakába.

A BKK július 13-án indította el online jegyértékesítési rendszerét. Sajtóhírek szerint az informatikai rendszer könnyen feltörhető, így például a valós árnál sokkal olcsóbban is lehet jegyet, bérletet venni. A BKK másnap kiadott közleménye szerint a rendszer "sikeres bevezetését és rendeltetésszerű használatát folyamatos informatikai támadással próbálják befolyásolni".
Pénteki sajtóhírek szerint csütörtök éjjel előállítottak és gyanúsítottként kihallgattak egy budapesti fiatalt a rendőrök, aki észrevett egy "rést" az online értékesítési rendszerben, tesztelte, majd jelezte is a BKK-nak a hibát. Emiatt több ellenzéki párt tiltakozott.

A rendszert fejlesztő T-Systems Magyarország szerint kötelességük volt rendőrségi feljelentést tenni. Ugyanakkor megjegyezték: "a BKK és a T-Systems Magyarország vezérigazgatói sajnálattal értesültek arról, hogy a gyanúsított egy fiatal diák, aki a médiában megjelent nyilatkozatai szerint jószándékkal járt el".

BKK-botrány - Bocsánatot kért a T-Systems vezérigazgatója

Publikálás dátuma
2017.07.22. 20:32
Elektronikus ellenőrzés. MTI Fotó: Balogh Zoltán
Szombat késő délután a vállalat Facebook oldalán-kért bocsánatot a gyenge lábakon álló e-jegyrendszerért és a rendszer egyik hibáját felfedő fiatal meghurcoltatásáért a T-Systems Magyarország vezérigazgatója - írja a hvg.hu.

Kaszás Zoltán azt írja: mindenekelőtt mindenkitől szeretne bocsánatot kérni, mint a T-Systems Magyarország vezérigazgatója. “Talán fontos lett volna előbb megszólalnom, de az adott ügy kapcsán nagyon sok körülmény került elő és szerettem volna tisztább képet kapni, egyértelműbben látni.”

A vezető szerint a megrendelő BKK-val közösen, a T-Systems munkatársainak “komoly erőfeszítései mellett” jött létre az online értékesítési rendszer. Ugyanakkor beismerte: Vitathatatlan, hogy a rendszer bizonyos komponenseinél már léteznek fejlettebb, korszerűbb megoldások. A vezérigazgató ígérete szerint maximálisan együttműködnek majd a Tarlós István által indított vizsgálatban.

Kaszás Zoltán ezután a rendszer egyik gyengeségét feltáró fiatal esetéről szól, amely személy szerint őt is megérinti. A vezérigazgató úgy látja, hogy az adott körülmények között nem volt számára más lehetőség, mint megtenni a feljelentést, ugyanis “a fiatalember nem felénk jelzett”.

“A T-Systems Magyarország vezetőjeként, amennyiben bebizonyosodik etikus magatartása, szeretném felajánlani a jövőbeni együttműködés lehetőségét számára, ha ő erre nyitott” – írja Kaszás Zoltán hosszú órákkal azután, hogy ezt a Green Fox Academy már megtette.