Előfizetés

Helikopterbotrány – Az orosz felújításokkal csak a baj van

Publikálás dátuma
2017.06.16. 12:40
A honvédelem egyik Mi8-as helikoptere FOTÓ: Népszava
A legalapvetőbb, régóta hiányzó fejlesztéseket sem hajtották végre azokon a Mi-17-es helikoptereken, melyeket a honvédelmi tárca az elmúlt háromnegyed évben nagyjavíttatott Oroszországban, mintegy négymilliárd forint értékben – értesült a Magyar Nemzet. 

A lap szerint a gépeken továbbra sincs úgynevezett önvédelmi berendezéskészlet, mely nélkül a modern harcmezőn fikarcnyi túlélési esélye sincs a gépekkel repülőknek.

A gépeket ennyi erővel át lehetne festeni rikító sárgára, s velük létrehozni egy civil katasztrófavédelmi helikopteres különítményt, mert kizárólag békeidőben értelmezhető az általuk nyújtott képesség.

A kérdéses négy gép május 20-án érkezett vissza Novoszibirszkből, ahol tavaly ősz óta a Vertoleti Rosszii cég helyi javítóüzemében átestek a nagyjavításon. A harmincéves magyar forgószárnyasok esetében ez a szükséges kábelezést, kezelőpanelek és úgynevezett infracsapda-vető berendezések felszerelését kellett volna hogy jelentse, ám ez a lap értesülése szerint nem történt meg, mert nem szerepelt a megrendelő fél követelményrendszerében. Az infracsapdák lényegében magnéziumfáklyák, melyeket a helikopterek akkor szórnak a harcmező felett, ha támadás éri őket a legveszélyesebb vállról indítható légvédelmi rakéták részéről, melyeket el tudnak téríteni céljuktól.

A honvédségi szállító helikopterek (ebbe beletartozik még néhány használtan vett Mi-8-as is - képünkön) személyzete ráadásul nem csak ezt a szofisztikáltabb védelmet kénytelen nélkülözni. A kabint, a hajtóművet nem védi páncéllemez vagy kevlárbetét a csöves fegyverek lövedékeitől és a repeszektől. 

A környező országok által használt ugyanilyen vagy hasonló, szovjet-orosz örökségből származó Mi-17-es gépek mindegyikén megvannak a felsorolt túlélőképességi megoldások, csak és kizárólag a Magyar Honvédség gépein nincsenek.

A lap szerint így a harcmezőn immár nem lehet elbújni, csak időben észlelni a fenyegetést, és védekezni ellene, ha van mivel. A magyar helikopteresek gépeik jelenlegi felszereltségével csak hősi halottak lehetnek egy konfliktusban - tetézik.

A kiküldött négy gép közül kettő, melyek műszer- és kabinvilágítása még nem volt kompatibilis az éjjellátó szemüvegekkel (NVG), sem kapta meg ezt a módosítást. Ha az összes gép alkalmas lenne NVG-vel történő repülésekre, azt végre be lehetne vezeti a kutató-mentő szolgálat ellátásába is, jelentős képességnövekedést eredményezve - összegez a napilap.

Mint ismert, az oroszokra bízott felújítás a 3-as metró esetében sem volt szerencsés. Az első, márciusban forgalomba állított Metrowagonmas-szerelvényt már az első nap után ideiglenesen kivonták a forgalomból, miután a járművezető ajtójelzési hibát észlelt. A kezdeti nehézségek után később sem javult a helyzet, három nappal az átadás után a felújított szerelvény az orosz fél kérésére szintén nem vett részt a forgalomban.  A pünkösdi hétvégén is ki kellett állnia  ismeretlen okból az egyik kocsinak a forgalomból, majd múlt héten a BKV közölte: ideiglenesen kivonja a forgalomból a felújított orosz metrókocsikat, amiket aztán szombat reggeltől állítottak vissza.

Átok ül az M6-os sztráda végén?

Publikálás dátuma
2017.06.16. 12:33
Illusztráció: Vajda József
Ismét megígérte a kormány az M6-os autópálya folytatását a horvát határig, most a Magyar Közlönyben sikerült elrejtenie a beruházásról szóló újabb információkat – írja a Pécsi Stop.

Az M6-os autópályából a 2010-es átadása óta hiányzik egy 20 kilométeres szakasz, ami a horvát határ felé vezetné tovább a közlekedőket.

A Fidesz-kormány párszor már megígérte a folytatást, majd volt olyan, hogy maga Orbán Viktor vonta vissza a fejlesztést, hogy aztán újra megígérhesse egy évvel később a választás előtt. Legutolsó ígérete 2018-ra szólt, de aztán ezt a tavaly szeptemberi egyik Magyar Közlöny felülírta, abban ugyanis az szerepelt, hogy várhatóan 2018-ban kezdődik el a munka, és várhatóan/talán 2020-ra készen is lesznek vele.

A 2015-ös számítások szerint a 20 kilométeres kétszer két sávos (plusz leállósáv), négy szintbeli eltéréssel bíró kereszteződéssel, egy egyszerű és egy komplex pihenőhellyel, valamint két völgyhíddal bíró útszakaszra 48,7 milliárd forintot szántak. Vagyis kilométerenként 2,56 milliárdba kerülne a szakasz, ám közel sem biztos, hogy a becsült költségvetés azóta nem duzzadt-e a duplájára - vélekedik a helyi portál.

Hogy mikorra lehet kész, az nem szerepel a kormányhatározatban.

Orbánt meg akarták ölni, hogy kirabolhassák?

Publikálás dátuma
2017.06.16. 12:06
Illusztráció: Népszava
Különös információt tett közzé pénteken a kormányhoz közel álló Magyar Idők. Azt írják, emberölés előkészületével gyanúsították meg M. Pétert, akit társával, R. Gyulával együtt másfél éve fogott el a Terrorelhárítási Központ (TEK), és akik belügyi vezetők akkori közlése szerint a miniszterelnök elleni merényletre készülhettek.

A 63 éves M. Péter kirendelt védője, Pintér András - megerősítve a kormány érdekeit néző, mindig jól értesült lap információját - azt mondta: a gyanúsítás rablógyilkosság előkészületéről szól.

Ez meglehetősen abszurd, mert aligha feltételezhető, hogy politikai gyilkosságot anyagi haszonszerzés céljából kívánjon elkövetni bárki is. A lapban az ügyvéd nem is fejti ki, pontosan mi áll a gyanúsításban.

Az ügyvéd szerint védence tagadja, hogy merényletre készültek volna.

Ismert, hogy a két férfi elfogása után Pintér Sándor belügyminiszter és Tasnádi László akkori rendészeti államtitkár egy sajtótájékoztatón elmondta: az elfogottak egy kormánytag ellen készültek merényletre. A Blikk írta meg elsőként, hogy a miniszterelnök lehetett a célpont.

A kormánypropagandista lap úgy tudja, a házkutatások során a szándékot bizonyító feljegyzések kerültek elő, ám ennek ellenére még nem szerepel a gyanúsítások között a merényletterv.