Orbán illiberális baráti csúcson vett részt Pekingben

Publikálás dátuma
2017.05.14. 21:40
MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda/Szecsődi Balázs
Egy övezet, egy út néven tartottak nemzetközi együttműködési fórumot Pekingben. A kommunista rendszer egyik emblematikus helyszínén, a Tienanmen téren koszorúzott Orbán Viktor kormányfő a kínai fővárosban.

Kínai látogatása során Orbán Viktor újabb bizonyítékát adta annak, hogy a magyar kormány külpolitikáját már nem az értékek, hanem sokkal inkább a – vélt vagy valós – gazdasági érdekek határozzák meg. Orbán Viktor szombaton azon a pekingi Tienanmen téren koszorúzta meg a Népi Hősök Emlékművét, ahol a hadsereg 1989-ben vérbe fojtotta a hatalom elleni diáklázadást. Az áldozatok pontos számát máig nem lehet tudni, becslések szerint több ezren vesztették életüket a vérengzésben.

Annak idején a liberális pártként induló Fidesz is tiltakozott a kommunista hatalom brutális fellépése ellen. 2010 előtt, amikor még ellenzékben volt, a Fidesz többször keményen bírálta Kínát az emberi jogok megsértése miatt. Kormányra kerülése után a mai kormánypárt éles fordulatot vett, a rendőrség a kínai elnyomás ellen fellépő tibeti tüntetőket vegzálta Budapesten.

A magyar miniszterelnök Szijjártó Péter külügyminiszter és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter társaságában az Egy övezet, egy út elnevezésű – csaknem harminc állam- és kormányfő részvételével tartott – nemzetközi tanácskozásra utazott a kínai fővárosba. Li Ko-csiang kínai kormányfő az ilyenkor szokásos nagy pompával, katonai tiszteletadás mellett fogadta magyar kollégáját.

MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

A távirati iroda beszámolója szerint Orbán Viktor a kínai miniszterelnök mellett Hszi Csin-ping államfővel is megbeszélést folytatott, „több megállapodás is született” a két ország között. Szijjártó Péter az állami médiának azt nyilatkozta, hogy Kínában azokat az országokat tartják számon átfogó stratégiai partnerként, amelyekkel a kétoldalú együttműködésnek a legnagyobb jelentőséget tulajdonítja a pekingi kormány. Értékelése szerint így a magyar-kínai gazdasági kapcsolatok előtt újabb lehetőségek nyílnak.

Szijjártó kiemelte, hogy megkapták a Budapest-Belgrád-vasútvonalra a kínai Eximbank finanszírozási ajánlatát, amely 20 éves lejáratú, 2,5 százalékos hitelkamatot előirányzó, dolláralapú hitelajánlat. Ha viszonylag gyorsan sikerül lezárni a tárgyalásokat, az őszi Kína – Közép-Európa miniszterelnöki csúcstalálkozóig, amelyet Budapesten tartanak, elkészíthető lesz a tenderkiírás is. A külügyminiszter hozzátette, hogy a Budapest-Belgrád-vasútvonal beruházásának összértéke 550 milliárd forintra tehető, a hitelajánlat pedig a teljes beruházási érték 85 százalékára vonatkozik. (Többen borúlátóak, hogy a vasútvonal, amely a kínai áruk európai terítését szolgálná, beváltja-e a reményeket, ha továbbra sem tisztázott a Belgrád és a tengerpart közötti, valamint a magyar fővárosból nyugatra vezető vasútvonalak jövője.)

Szijjártó Péter tárgyal Csung San kínai kereskedelmi miniszterrel MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

Szijjártó Péter tárgyal Csung San kínai kereskedelmi miniszterrel MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

A magyar mezőgazdasági-élelmiszeripari kivitel növelése érdekében tárgyalások kezdődnek a Kínába irányuló magyar gyümölcsexport lehetőségéről, ami a magyar agráriumnak óriási gazdasági jelentőségű lenne – közölte Szijjártó Péter. Megegyezés született arról is, hogy a kínai fejlesztési bank 79 millió dolláros hitel keretében újabb magyarországi projektet, a Wanhua-BorsodChem termelékenységet fejlesztő, környezetvédelmi típusú beruházását finanszírozza.

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) és a Sanghaji Aranytőzsde szintén megállapodott – olvasható az MTI hírében --, amely alapján a BÉT-en létrejön egy kifejezetten kínai, keleti irányú kereskedést folytató részleg, és a BÉT jelenti majd a Sanghaji Aranytőzsdének a regionális platformot. A miniszter végül elmondta, hogy – a kínai jogi rendszerben szerinte kivételesnek számító eljárásban – a magyar állam lehetőséget kapott a pekingi magyar nagykövetség megvásárlására.

Orbán Viktor miniszterelnök koszorúz a pekingi Tienanmen téren 2017. május 13-án. MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

Orbán Viktor miniszterelnök koszorúz a pekingi Tienanmen téren 2017. május 13-án. MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

Szijjártó Péter tárgyalt Vang Ji kínai külügyminiszterrel is, Orbán Viktor miniszterelnök pedig a hivatalos megbeszélések után indult megkoszorúzni a Tienanmen téri emlékművet.

Erdogan

Erdogan

Orbán más országok esetében sem igyekszik számon kérni az emberi jogok súlyos megsértését: a „magyar-török kétoldalú kapcsolatok helyzetét” áttekintve Recep Tayyip Erdogan török elnökkel is tárgyalt. Havasi Bertalan, a Miniszterelnöki Sajtóiroda vezetőjének a tájékoztatása szerint hamarosan átadják Budapesten a felújított Gül Baba türbéjét, az ünnepségen várhatóan Erdogan is részt vesz majd. A török elnök pedig meghívta hivatalos látogatásra Ankarába Orbán Viktort, amit a magyar miniszterelnök „köszönettel elfogadott”. Orbán a mongol miniszterelnökkel, Dzsargaltulga Erdenebattal is tárgyalt Pekingben a „vízgazdálkodási, gyógyszeripari és sportügyi együttműködési lehetőségekről”.

A Kínában történtek is jól példázzák, hogy Orbán Viktor nem a levegőbe beszélt, amikor 2014-ben a magyar külképviseletek vezetői értekezletén kijelentette: „elkötöttük magunkat az ideológiai megközelítésű külpolitikától”. Ugyanekkor fejtette ki azt is, hogy – bár Magyarország helye a nyugati szövetségi rendszeren belül van – a kormány nem követi azt a külpolitikát, amely szerint „minden külpolitikai kérdés középpontjába az értékkérdéseket kell állítani”.

Orbán nem vitatta, hogy bizonyos mértékéig a NATO és az Európai Unió értékközösség is, de ez nem jelenti azt, hogy Magyarországnak úgy kell viszonyulnia a szövetségi rendszerén kívüli országokhoz, hogy mit gondol azok kultúrájáról, politikai intézményrendszeréről, demokráciájáról. Szintén ezen a rendezvényen hangzott el a gyakran idézett mondat: „az ideológiai központú külpolitikai vonalvezetést a félnótás országok számára találták ki az okos országok”.

Magyarország az európai államok közül elsőként, 2015 júniusában írt alá kormányközi egyetértési nyilatkozatot az Egy övezet, egy út kezdeményezésben való együttműködésről Kínával – állapította meg Havasi Bertalan még az elutazás előtt. A projekt célja a kereskedelem és a befektetések ösztönzése, az Európa és Ázsia közötti infrastrukturális összeköttetések fejlesztése és a kulturális csere fokozása.

Orbán Viktor az idén januárban egy budapesti szakmai konferencián (Lámfalussy Lectures) is megosztotta a közvéleménnyel Kínával kapcsolatos nézeteit. Kína felemelkedése szerinte egy pszichológiai problémára hívja fel a figyelmünket itt, Európában. Van az a mondás, ami primitíven egyszerűnek hangzik: ami van, az lehetséges. Ezt az európaiak nem értik, legalábbis akkor, ha Kínáról van szó. Hiszen ahelyett, hogy tanulni próbálnánk abból, ami Kínában történik, az energiánk egy tekintélyes részét arra fordítjuk, hogy megmagyarázzuk, miért nincs az, ami Kínában van, vagy ha mégis van, akkor átmeneti, nincsenek meg az alapjai, úgysem lehet ezt az ütemet fenntartani – kritizálta az európaiak mentalitását a kormányfő.

Kínáról jól látható, hogy nem egy üstökös, hanem olyan állócsillag, amely legalábbis hosszú évtizedekig fogja meghatározni a világgazdaságot – mondta ugyanezen a konferencián Orbán. Új központok emelkednek föl, rég elfeledett kereskedelmi útvonalak élednek újra. Kellő tisztelettel kell megemlítenünk – folytatta –, hogy 2013-ban Hszi Csin-ping elnök úr volt az, aki elindította az Egy övezet, egy út kezdeményezést, ami az első fecske volt, és amit Orbán szerint újabbak fognak majd követni az előttünk álló időszakban.

FOTÓ: MINISZTERELNÖKI SAJTÓIRODA/ SZECSŐDI BALÁZS

FOTÓ: MINISZTERELNÖKI SAJTÓIRODA/ SZECSŐDI BALÁZS

Teljesen egyértelmű, hogy a pekingi tanácskozás célja a kínai befolyás erősítése volt. A kulcsfogalom a „stratégiai terjeszkedés – ezt már egy neve mellőzését kérő szakértő nyilatkozta a Népszavának. Szerinte a Belgrád-Budapest-vasútvonal megépítése Kína számára nem elsősorban gazdasági, hanem politikai szempontból fontos. Kína ezzel akar belépőjegyet váltani Európába.

A Magyar Nemzet úgy értesült, hogy a magyar miniszterelnök Kínában újra személyesen egyeztet Vlagyimir Putyin orosz államfővel. Az orosz fél ugyanis egyre türelmetlenebb, amiért nem halad az elvárt ütemben a paksi beruházás. Eddig nem érkezett hír arról, hogy a hivatalosan amúgy nem jelzett találkozó létrejött volna, erre vonatkozó kérdésünkre eddig Havasi Bertalan sem válaszolt. Viszont a kormányfő saját Facebook-oldalán posztolt egy képet Erdogan, Putyin orosz elnök, Alekszander Lukasenka fehérorosz elnök és kijelölt utóda, a fia társaságában.

Több szakértő szerint Orbán a pénz reményében szorgalmazza erőn felül a kínai és az orosz kapcsolatokat is, mert 2020 után megszűnik az ingyen uniós pénz és az országot valahogyan finanszírozni kell.

Szerző
Frissítve: 2017.05.14. 23:31

Michelisz negyedik lett a Hungaroringen

Publikálás dátuma
2017.05.14. 18:49
A győztes portugál Tiago Monteiro, a Honda Racing Team JAS versenyzője, mellette a második helyezett brit Tom Chilton, a Sébasti
Michelisz Norbert negyedikként ért célba a túraautó-világbajnokság (WTCC) mogyoródi versenyhétvégéjének vasárnapi második, fő futamán.

A Honda magyar pilótája - aki a nyitófutamot autója sérülése miatt ötkörös hátránnyal fejezte be - a hatodik pozícióból vágott neki a versenynek. A rajtnál megtartotta pozícióját, majd egy helyet előrelépett egy kiesés nyomán. Egy rövid biztonsági autós fázist követően, Rob Huff büntetése miatt már a negyedik helyet foglalta el, a verseny második felében pedig már nem tudott előrébb lépni. A Zengő Motorsport magyar versenyzője, Nagy Dániel nem fejezte be a futamot, amelyet a marokkói Mehdi Bennani nyert meg. A világbajnokság két hét múlva a Nürburgringen folytatódik.

A győztes portugál Tiago Monteiro, a Honda Racing Team JAS versenyzője, mellette a második helyezett brit Tom Chilton, a Sébastien Loeb Racing versenyzője és a harmadik helyen végzett brit Rob Huff, az ALL-INKL.COM Münnich Motorsport versenyzője MTI Fotó: Marjai János

A győztes portugál Tiago Monteiro, a Honda Racing Team JAS versenyzője, mellette a második helyezett brit Tom Chilton, a Sébastien Loeb Racing versenyzője és a harmadik helyen végzett brit Rob Huff, az ALL-INKL.COM Münnich Motorsport versenyzője MTI Fotó: Marjai János


WTCC, Hungaroring:
fő futam (15 kör, 65,715 km):

1. Mehdi Bennani (marokkói, Citroën C-Elysée)
2. Nicky Catsburg (holland, Volvo S60)
3. Tom Chilton (brit, Citroën C-Elysée)
4. Michelisz Norbert (Honda Civic)
...Nagy Dániel (Honda Civic) kiesett

korábban:

nyitófutam (12 kör, 52,572 km):

1. Tiago Monteiro (portugál, Honda Civic) 22:28.644 perc
2. Chilton  0.768 másodperc hátrány
3. Rob Huff (brit, Citroën C-Elysée) 2.296 mp h.
...13. Nagy 39.607 mp h.
...15. Michelisz 5 kör hátrány

Szerző

Hamilton nyerte az izgalmakkal teli Spanyol Nagydíjat - Fotók!

Publikálás dátuma
2017.05.14. 18:18
FOTÓ: Dan Istitene/Getty Images
A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit pilótája nyerte a vasárnapi Forma-1-es Spanyol Nagydíjat, amely a szezon eddigi legizgalmasabb csatáját hozta. A KÉPRE KATTINTVA GALÉRIA NYÍLIK! FOTÓK: Mark Thompson/Dan Istitene/Getty Images 

A 32 éves Hamiltonnak ez az idei második és pályafutása 55. futamgyőzelme, amellyel 13 pontról hatra csökkentette a hátrányát az összetett versenyben a német Sebastian Vettellel (Ferrari) szemben. A négyszeres vb-győztes Vettel ezúttal második lett Hamilton mögött, míg a dobogó alsó fokára Daniel Ricciardo, a Red Bull ausztrál pilótája állhatott fel.

Vettel jobban kapta el a rajtot, mint a pole pozícióból startoló Hamilton, s elsőként fordult el az első kanyarban. A másik Ferrarival a negyedik helyről induló Kimi Räikkönen összeütközött Max Verstappennel (Red Bull), bal első kereke kitört, ezért az első körben fel kellett adnia a versenyt. Az ötödik körben Vettel, Hamilton, Valtteri Bottas (Mercedes) volt a dobogós helyeken száguldók sorrendje.

Hamilton és a Mercedes istálló szakemberei körökön át egyeztettek a lehetséges stratégiáról rádión, a Ferrari csapat pedig Vettelt a 15. körben behívta a boxba kerékcserére. Hamilton hét körrel később állt ki új abroncsokért, s Vettellel ellentétben nem a gyorsabb, de hamarabb elkopó, hanem a valamivel lassabb, de tartósabb gumikat tették fel az autójára.

Vettelt néhány kör erejéig feltartotta az akkor még kerékcserén nem járt Bottas, a Ferrari német pilótája pedig végül egy látványos manőverrel előzte meg finn riválisát, előnye azonban 3.9 másodpercre csökkent Hamiltonnal szemben. A 20. körben újra Vettel, Hamilton, Bottas volt a sorrend az első három helyen, a különbség pedig körről körre nőtt Vettel és Hamilton között.

A 37. körben Hamilton, a 38. körben pedig Vettel hajtott a boxba újabb kerékcserére, s a német úgy tért vissza a pályára, hogy az első kanyarban egymás mellett fordultak el Hamiltonnal. A Ferrari bal hátsó és a Mercedes jobb hátsó kereke össze is ért, de Vettel megtartotta az első helyet, Hamilton viszont üldözőbe vette őt, így 27 körrel a leintés előtt nagy csata kezdődött a világbajnoki cím legnagyobb esélyesei között.

Bottasnak közben motorhiba miatt fel kellett adnia a küzdelmet, s a harmadik helyet "megörökölte tőle" Ricciardo. Hamilton a 44. körben gond nélkül megelőzte Vettelt, aki rádión azt közölte a Ferrari istállóval, hogy nem volt esélye megvédeni a pozícióját. A hajrában Vettel már nem tudta megelőzni Hamiltont. A világbajnokság két hét múlva, a Monacói Nagydíjjal folytatódik.

Szerző
Frissítve: 2017.05.14. 18:29