Filmes milliárdok

Publikálás dátuma
2017.05.12. 07:46
Az eddigi legdrágább magyar film Herendi Gábor Kincsem című alkotása
Orbán Viktor másfél milliárdos túllépést engedélyezett a filmszakmai közvetett támogatások kiadására. Miért volt szükség erre, mit jelent a plusz másfél milliárd a filmszakmának? Erre a kérdésre kértünk és kaptunk választ a Magyar Nemzeti Filmalaptól.

A közvetett filmtámogatás átláthatóságát szolgáló letéti számlát a Filmalap hozta létre és kezeli. Az intézmény által kezelt elkülönített letéti számla gyűjtőszámlaként működik, ahonnan a filmelőállító vagy filmgyártó vállalkozások megkapják a törvény által garantált közvetett támogatási összeget. Erre a számlára egyrészt a Tao pénzek (a kultúra finanszírozásának kiegészítő forrása, amelynek keretében a cégek adókedvezmény fejében a fizetendő adójuk egy részét kulturális intézményeknek ajánlják fel) érkeznek, a fennmaradó összeg pótlásáról a NAV gondoskodik. Ez utóbbiról szól a lapunk által kérdezett kormányhatározat, s mint a Filmalap válaszában áll, ez biztosítja, hogy az első negyedévben a NAV kipótolhassa a hiányzó összeget.

A számokat illetően a válaszból megtudtuk, ettől az évtől kormányrendelet határozza meg, hogy a Filmalap által kezelt letéti számlára befizethető maximális összeg 2017-ben 33 milliárd forint lehet. Eszerint negyedévenként maximum 8,25 milliárd közvetett támogatás folyósítható. A múlt év végéig e letéti számlán gyűjthető összeg maximális mértékét a filmtörvény rögzítette, s mivel a 2017. évi költségvetési törvény legfeljebb 3 milliárd forintos kifizetést engedett a „filmszakmai közvetett támogatások mozgókép törvény szerinti kiegészítő támogatása" előirányzatáról, ezért volt most szükséges a kormány határozata a túllépéshez annak érdekében, hogy a NAV kipótolhassa a számla összegét.

Havas Ágnestől, a Filmalap vezérigazgatójától pontos számadatokat is kaptunk. A letéti számla évi 33, negyedévi 8,25 milliárdja úgy adódik össze, hogy a költségvetési törvényben meghatározott 3 milliárdot 2,878 milliárd, a letéti számlára idén befizetett tao összeg, és a 918 millió 2016-ból fennmaradt és idénre átcsoportosított tao összeget a kormányhatározat szerint a NAV kiegészíti 1,4528 milliárddal.

Több mint hárommilliárddal több jövőre
A Magyar Nemzeti Filmalap idei közvetlen központi költségvetési támogatása 7,6 milliárd forint. A 2018-ra tervezett büdzsében tervezett összeg 10 milliárd forint. Emellett a nemzeti filmvagyon kezelésével és védelmével kapcsolatos feladatokra 806 millió forintot elkülönítését szánják a jövő évi költségvetésben.



Szerző

Pápai Joci bejutott az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjébe - Fotók!

Publikálás dátuma
2017.05.12. 01:21
Forrás: Facebook/Pápai Joci
Bejutott Pápai Joci az Origo című dallal az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjébe csütörtökön este Kijevben. "Nekem már az győzelem, hogy egyetlen romaként a döntő résztvevője lehetek" - fogalmazott az énekes. A FŐ KÉPRE KATTINTVA GALÉRIA NYÍLIK!

Jól jellemzi Magyarország jelenlegi állapotát, a gyűlöletkampány sikerét, mekkora felbolydulás támadt abból, hogy 2017-ben Pápai Joci– egy roma! – jutott az Eurovízó kijevi döntőjébe Origo című, a cigányzenei hagyományra épülő dalával.

Pedig az a károgóknak is hamar egyértelművé válhatott, hogy a második elődöntő mezőnyéből alig néhányan vannak, akik a tatai srácéhoz hasonlóan karakteres dallal készültek – ami, ugye, nem haszontalan, ha a nézőnek tizennyolc, a giccs határán egyensúlyozó számot kell végighallgatnia. Románia például jódlival támadott, ami önmagában is felfogható az emberiség elleni bűntettként, ám ha képesek vagyunk elengedni azt a vágyunkat, hogy egy 2017-es dalversenyen kurrens, innovatív dalokat halljunk, mégsem kellett a falnak mennünk. A holland testvértrió, az OG3NEDestiny’Childot – vagy még inkább Motown-csajzenekarokat – idéző performansza például kifejezetten jól sikerült. Az idei verseny mottója az: „Ünnepeld a sokszínűséget”, és tényleg kaptunk is mindent: az ír Brendan Murrayhez képest James Blunt cérnavékony hangja valóságos kontrabasszus, a horvát Jacques Houdek pedig önmagával énekelt duettet, hol opera-, hol popénekesként frazírozva.

Amiatt talán lehetett bennünk félsz, hogy Jocin és a fehérorosz duón kívül mindenki angolul énekelt (már persze, ha nem számítjuk, hogy az észt női versenyzőek egy mukkját sem lehetett érteni), ám az Origo energikus, hatásos dal, magyarul is működött. Az országok többsége nagyívű, teátrális tucatballadával/partihimnusszal indult, üdítő kivételt csak az osztrák Nathan Trent könnyed dala jelentett – amennyiben üdítő lehet egy Jamie Cullum/Jason Mraz-utánlövés. Az érzelmi szavazatokra is sokan utaztak: volt lánykérés, terhesség-bejelentés, akadt, aki elhunyt édesanyja emlékére írt dallal indult. Láttunk léghajót, csónakot, gigantikus félholdat – a színpadkép és az animációk még a leggyengébb produkciókat is feldobták valamelyest.

A YouTube-kommentek tanúsága szerint a magyar dalt imádják Kanadától Görögországig, egybehangzó vélemény, hogy ez az idei verseny legegyedibb, legizgalmasabb dala. Milyen kár, hogy itthon mi már magunkkal sem tudunk megbékélni.

A bolgár Krisztian Kosztov Beautiful Mess c. száma:

A norvég JOWST Grab The Moment c. száma:

Az idei dalfesztiválon 42 ország vesz részt. Automatikusan döntős a rendező ország - amely az előző évi győztes, azaz idén Ukrajna -, valamint a dalfesztivált alapító öt állam, Spanyolország, Franciaország, Németország, Olaszország és az Egyesült Királyság.

A horvát Jacques Houdek My Friend c. száma:

Pápai Joci bejutott az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjébe - Fotók!

Publikálás dátuma
2017.05.12. 01:21
Forrás: Facebook/Pápai Joci
Bejutott Pápai Joci az Origo című dallal az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjébe csütörtökön este Kijevben. "Nekem már az győzelem, hogy egyetlen romaként a döntő résztvevője lehetek" - fogalmazott az énekes. A FŐ KÉPRE KATTINTVA GALÉRIA NYÍLIK!

Jól jellemzi Magyarország jelenlegi állapotát, a gyűlöletkampány sikerét, mekkora felbolydulás támadt abból, hogy 2017-ben Pápai Joci– egy roma! – jutott az Eurovízó kijevi döntőjébe Origo című, a cigányzenei hagyományra épülő dalával.

Pedig az a károgóknak is hamar egyértelművé válhatott, hogy a második elődöntő mezőnyéből alig néhányan vannak, akik a tatai srácéhoz hasonlóan karakteres dallal készültek – ami, ugye, nem haszontalan, ha a nézőnek tizennyolc, a giccs határán egyensúlyozó számot kell végighallgatnia. Románia például jódlival támadott, ami önmagában is felfogható az emberiség elleni bűntettként, ám ha képesek vagyunk elengedni azt a vágyunkat, hogy egy 2017-es dalversenyen kurrens, innovatív dalokat halljunk, mégsem kellett a falnak mennünk. A holland testvértrió, az OG3NEDestiny’Childot – vagy még inkább Motown-csajzenekarokat – idéző performansza például kifejezetten jól sikerült. Az idei verseny mottója az: „Ünnepeld a sokszínűséget”, és tényleg kaptunk is mindent: az ír Brendan Murrayhez képest James Blunt cérnavékony hangja valóságos kontrabasszus, a horvát Jacques Houdek pedig önmagával énekelt duettet, hol opera-, hol popénekesként frazírozva.

Amiatt talán lehetett bennünk félsz, hogy Jocin és a fehérorosz duón kívül mindenki angolul énekelt (már persze, ha nem számítjuk, hogy az észt női versenyzőek egy mukkját sem lehetett érteni), ám az Origo energikus, hatásos dal, magyarul is működött. Az országok többsége nagyívű, teátrális tucatballadával/partihimnusszal indult, üdítő kivételt csak az osztrák Nathan Trent könnyed dala jelentett – amennyiben üdítő lehet egy Jamie Cullum/Jason Mraz-utánlövés. Az érzelmi szavazatokra is sokan utaztak: volt lánykérés, terhesség-bejelentés, akadt, aki elhunyt édesanyja emlékére írt dallal indult. Láttunk léghajót, csónakot, gigantikus félholdat – a színpadkép és az animációk még a leggyengébb produkciókat is feldobták valamelyest.

A YouTube-kommentek tanúsága szerint a magyar dalt imádják Kanadától Görögországig, egybehangzó vélemény, hogy ez az idei verseny legegyedibb, legizgalmasabb dala. Milyen kár, hogy itthon mi már magunkkal sem tudunk megbékélni.

A bolgár Krisztian Kosztov Beautiful Mess c. száma:

A norvég JOWST Grab The Moment c. száma:

Az idei dalfesztiválon 42 ország vesz részt. Automatikusan döntős a rendező ország - amely az előző évi győztes, azaz idén Ukrajna -, valamint a dalfesztivált alapító öt állam, Spanyolország, Franciaország, Németország, Olaszország és az Egyesült Királyság.

A horvát Jacques Houdek My Friend c. száma: