Mezőgazdasági szakemberből sincs elég

Publikálás dátuma
2017.05.11. 12:32
FOTÓ: Tóth Gergő
Két százalékkal emelkedett az agrárszakképzésbe beiskolázottak száma tavaly ősszel, azonban még mindig kevesebb szakember kerül ki az intézményekből, mint amennyire szüksége lenne a mezőgazdaságnak a további fejlődéshez - mondta Román István, a Földművelésügyi Minisztérium agrárszakképzésért felelős helyettes államtitkára.

Említette, hogy a mezőgazdaságban foglalkoztatottak száma bővült, de sok területen még mindig kevesebb a szakember, mint amennyire szüksége lenne az ágazatnak.

Kiemelte, hogy legnagyobb hiány mezőgazdasági gépészekből van, ami azzal magyarázható, hogy a tudásuk könnyen konvertálható más ipari ágazatokban is. Hozzátette, hogy pékből is jóval több kellene, de a tejiparban is szakemberhiány van.

Szerző

Virgin-szigeteken bejegyzett céget bírságolt az MNB

Mintegy 80 millió forint bírságot szabott ki a Brit Virgin-szigeteken bejegyzett Pro Trade FX Inc. befektetési szolgáltatóra a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedély nélküli befektetési szolgáltatási és bejelentés hiányában végzett közvetítői tevékenység miatt - közölte a jegybank.

Az MNB bűncselekmény gyanúja miatt rendőrségi feljelentést tett és megtiltotta, hogy engedély vagy bejelentés hiányában befektetési szolgáltatási, illetve függő ügynöki tevékenységet végezzen a társaság.

A bírságösszeg meghatározásánál az MNB elsődlegesen a jogosulatlan tevékenységgel megszerzett jutalékokat vette alapul. Súlyosító körülményként értékelte egyebek mellett, hogy a jogszabálysértő állapot huzamosabb ideig fennállt, és a társaság tevékenységét kettő külföldi befektetési vállalkozás (FX Central Clearing Ltd., Sensus Capital Markets Ltd.) javára végezte.
Az MNB vizsgálata megállapította, hogy a társaság jegybanki engedély nélkül, jutalék ellenében végzett kifejezetten a magyar befektetők számára - az említett külföldi befektetési szolgáltatók kereskedési számláihoz kapcsolódó - tőkeáttételes (forex) termékeket érintő befektetési szolgáltatási (portfólió-kezelési) és függő ügynöki tevékenységet.

Közleményében a jegybank emlékeztetett arra, hogy az online platformot működtető szolgáltatóknál gyakori, hogy az unión kívüli, jellemzően off-shore területen jegyzik be őket, ahol a jogszabályi követelmények kevésbé védik a befektetők érdekeit. Az ilyen szolgáltatók nem tartoznak az MNB felügyelete alá, esetükben a hazai befektető-védelmi garanciarendszer sem érvényesül.

Az MNB nyomatékosan felhívta a figyelmet, hogy a fogyasztók tájékozódjanak minden, pénzügyi szervezettel történő szerződéskötés előtt az MNB honlapján ingyenesen elérhető, piacfelügyeleti figyelmeztetéseket is tartalmazó adatbázisban.

Szerző

Egy évre rövidülhet a hűségidő

Publikálás dátuma
2017.05.11. 07:28
Fotó: Thinkstock
Egy évre csökkentené a távközlési cégek által előírt kötelező hűségidőt a Fidesz. Ez kedvezhet az előfizetőknek, de hátrányt is okozhat.

Legfeljebb egy évre csökkentené a távközlési szolgáltatók által előírt kétéves hűségidőt az elektronikus hírközlésről szóló törvény módosítása. A parlament honlapjára kedden került fel Balla György és Kucsák László fideszes képviselők javaslata, ami lehetővé tenné, hogy bizonyos esetekben az előfizetők azonnali hatállyal felmondhassák szerződésüket. Mindez vonatkozna a televíziós, az internetes és a telefonos szolgáltatásokra is.

A javaslat általános indoklása szerint a hűségszerződések teljesen kiszolgáltatottá teszik a fogyasztókat, mert számos szolgáltató úgy alakítja ki díjtételeit, hogy a fogyasztóknak csak ilyen szerződés megkötésével érje meg igénybe venni az adott szolgáltatást. A honatyák szerint gyakori jelenség, hogy a hűségidő lejártával a fogyasztó "jutalmul" csak jóval drágább díjtételek mellett tudja igénybe venni ugyanazt a szolgáltatást egészen addig, amíg újabb hűségszerződést nem köt. "Ugyanakkor a szolgáltatók számos esetben akár egyoldalúan is módosíthatják a szerződési feltételeket - még határozott idejű előfizetői szerződés esetén is -, ami nem mindig szolgálja a fogyasztók érdekeit" - fogalmaztak.

A módosítás lehetővé tenné, hogy az előfizetőket kedvezőtlenül érintő egyoldalú szerződésmódosítás esetén (például a díjtételek megemelése), a fogyasztóknak lehetőségük legyen a határozott idejű szerződés felmondására anélkül, hogy nekik abból hátrányuk származna. Ugyanígy a tévés szolgáltatásnál, például a csatornakiosztás egyoldalú módosítása esetén. A szerződés lejártát követően pedig a fogyasztó nem kerülhet hátrányosabb helyzetbe annál, mintha új előfizetőként érkezne.

A Telekomnál mindezt másként látják, szerintük épp az okoz hátrányt az előfizetőknek, ha megszűnik vagy lerövidül a határozott idejű szerződés időtartama alatt adott kedvezmények lehetősége. Emellett figyelmeztettek, hogy a határozott idejű szerződések időtartamának hossza befolyásolja a hűségidőhöz kapcsolódó telefonokra elérhető kedvezmények nagyságát.

"Különösen érzékenyen érintené a határozott idejű szerződések 12 hónapban történő maximálása a kedvezmény nélkül magas árszínvonalú közép- vagy felső-kategóriás okostelefonok elérhetőségét, hiszen a rövidebb hűségidő miatt az ezekre adott kedvezmények nagysága csökkenhet. Ha pedig a telefonok magasabb áron érhetőek el, az azt eredményezheti, hogy fogyasztók széles körei számára válnak elérhetetlenné a 4G-képes készülékek és az azokon keresztül kínált tartalmak, közvetve pedig a digitális írástudás minél szélesebb körben való terjedése is lelassulhat" - írta Telekom.

Nem válaszoltak
Megkerestük a módosítással kapcsolatban a DIGI Kft.-t és az UPC-t is, ám lapzártánkig nem kaptunk választ.

Szerző