Így támogatja az állam a környezetszennyezést

Ma az adójogszabályokon keresztül jelentős támogatást kap mindenki, aki személygépkocsiját cégautóként üzemelteti. Egy nulla kilométeres, bruttó 5 millió forint vételárú személygépkocsi példáján keresztül mutatja be a Levegő Munkacsoport, hogyan is támogatjuk adóforintjainkból az autóhasználatot – írja a Greenfo.

Ha magánszemélyként személygépkocsit vásárolunk, azt csak adózott, nettó jövedelmünkből tehetjük meg. Ebben az esetben az ötmillió forintos vételár kifizetéséhez összesen 7.518.800 forint bruttó jövedelemre van szükségünk, melyet további 22% (1.654.136 forint) szociális hozzájárulási adó is terhel. Így az ötmillió forintos vételár kifizetését lehetővé tevő nettó jövedelem összes adóterhe már 4.285.716 forint, melyet a munkáltatónknak kell befizetnie a költségvetésbe.

Ha ugyanezt az autót céges járműként vásároljuk meg, akkor cégautóadó-fizetési kötelezettségünk keletkezik. Ennek összege egy átlagos 77 kW-os autóra évi 105.600 forint, melyből levonható az önkormányzat által kivetett gépjárműadó (22.000 forint/év). Ezzel szemben a gépkocsi teljes árát (az amortizációs időszak alatt) költségként elszámolhatjuk, mellyel 5 millió×9% (társasági adó)= 450.000 forinttal csökkenthetjük a társaságiadó-alapunkat. Az 5 millió forintos autónk után így az ötödik év végére összesítve 32.000 forint adótámogatást kaptunk.

Látható, hogy egy 5 millió forintos autó cégesként vásárolva 4.968.000 forintba kerül, míg magánszemélyként megvásárolva ugyanez 9.172.936 forintba adókkal együtt.

Ha cégünk ezt a gépkocsit lízingszerződés keretében szerzi be, akkor a helyzet még kedvezőbb lehet! A lízingszerződések esetén ugyanis a maradványérték (esetünkben legyen 1 millió forint) feletti összegből az áfa visszaigényelhető. A lízing után ugyan kamatot is fizetni kell, ennek összege azonban lényegesen kevesebb, mint a visszaigényelt áfa összege. Példánknál maradva ebben a konstrukcióban további 570.000 forint adóelőnyhöz juthatunk. Így az ötmilliós autó már csak 4.398.000 forintba kerül!

Egy 15-20 millió forintos vételárú autónál a számok még inkább döbbenetesek.

Az aránytalan adórendszer miatt az újonnan üzembe helyezett gépjárművek túlnyomó többsége cégautóként kerül forgalomba. Pedig minden egyes cégautóként üzembe helyezett gépkocsi után a költségvetés több millió forintot bukik. Minél drágább az autó, annál többet. Nem véletlen, hogy luxus kategóriájú autókat csak elvétve vásárol Magyarországon magánszemély - írja a Greenfo.

Szerző

Havazás - Lezárt utak még vannak, elzárt település már nincs

Borsod-Abaúj-Zemplén, valamint Heves megyében még vannak lezárt alsóbbrendű utak az áprilisban szokatlan hideg idő és havazás miatt, elzárt település azonban már nincs az országban - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság szombat este a honlapján.

A police.hu-n olvasató közlemény szerint Borsodban a 2505-ös, a 2513-as, a 25139-es és a 2519-es számú út, Hevesben pedig a 2505-ös számú út nem járható.  A rendkívüli időjárás miatt jelenleg nincsenek elzárt települések - írták.

Szerző

Dupla áron, milliárdokért gyártják le a MÁV új hibridjét

A villamos és motorvonat kombinációját jelentő tramtain nyolc járműve darabját kétmilliárd forintért gyártja le a Stadler, majd kétszer annyiért, mint tervezték. Azt még nem tudni, ki fizeti a pluszforrást. Még nem döntötték el, kialakítanak-e vécét a járműveken darabonként 370 millió forintért – számolt be a Délmagyarország.

A szegedi és vásárhelyi végállomás közötti 30 kilométeres távolságot 45 perc alatt teszi majd meg a tramtrain, amelynek Szegeden 15 perc, Vásárhelyen pedig 10 perc lesz a menetideje. A városban 50 kilométerrel, a nyílt pályán pedig százzal száguldhat majd a villamos motorvonat - emlékeztetett a Délmagyar.

A MÁV egyenként 30-40 méter hosszú, száz kilométeres utazósebességgel közlekedő hibrid járműre várta a gyártóktól az ajánlatokat. Bár a kiírásban konkrét összeg nem szerepelt, korábban a járművek beszerzésére 10 milliárdos tételt, a pálya kiépítésére pedig 13,2 milliárd forintot állítottak be. Februárban a szakági portál, a kozlekedesvilag.hu is 23 milliárd forintból megvalósuló beruházásról írt.

A közbeszerzésen csak a Stadler Rail Valencia S.A.U tett ajánlatot, amely egyenként 6,4 millió euróért (közel 2 milliárd forint) gyártja le a 202 férőhelyes, dízel és villamos üzemmódú járműveket. Opcióként szerepel a cég ajánlatában, hogy a járműveken mozgássérültek által is használható vécét is kialakít, darabonként 1,2 millió euróért.

Szerző