Előfizetés

John Scofield - Igazi folklórkincs a countryzene

Retkes Attila írása a Népszavának
Publikálás dátuma
2017.03.28. 07:45
John Scofield – 1977 óta töretlenül a csúcson FOTÓ: LEN KATZ
A Get Closer Budapest Jazz Fest talán legjobb koncertjét adta a MOM Kulturális Központban a dzsesszgitározás amerikai ikonja, John Scofield. A szakma és a rajongók körében csak Sco néven emlegetett muzsikus Country for Old Men (Véneknek való vidék) című vadonatúj lemezét mutatta be a magyar közönségnek. Rövid időt töltött Budapesten, így interjút – a hangpróba után, öltözőjében – csak a Népszavának adott.

- Európában szinte mindenki azt hiszi, hogy a country valamiféle szórakoztató, az átlag amerikaiaknak való mulatós zene, amit mi úgysem tudunk élvezni. Az ön lemeze azonban teljesen újraértelmezi ezt a fogalmat.

- Ha elég mélyre ásunk, akkor a country felszíne alatt ugyanolyan hiteles folklórkincsre bukkanunk, mint önök itt, a Kárpát-medencében, amikor saját népzenéjüket kutatják. Engem sem önmagukban a mulatós nóták érdekeltek, hanem az a lelki tartalom és dallamgazdagság, ami a countrynak titulált stílus mögött meghúzódik. Egyébként természetesen szórakoztató zene is, hiszen az élet nagy alkalmaihoz, például esküvőkhöz kötődik – ez az európai népzenében is így van. Az újraértelmezés másik része azt jelenti, hogy mi nem country-albumot, hanem az első pillanattól vérbeli dzsesszlemezt akartunk készíteni. A dallamokat is alaposan átvariáltuk a kvartettemmel, a ritmika és a harmóniavilág pedig színtiszta dzsessz.

- Az újabb nemzedékek is szeretik a zenéjét, s ön is szívesen játszik fiatalokkal. Miért tette bele mégis a lemez címébe, hogy ez „öregembereknek”való?

- Egyrészt menjen el bármilyen dzsesszkoncertre: a klasszikus zenéhez hasonlóan sajnos növekszik a közönség átlagéletkora. Másrészt ez egy szóvicc: nagyon szeretem a Coen-fivéreket, s az ő tíz évvel ezelőtti remek filmjükre, a No Country for Old Men-re (Nem vénnek való vidék) rímel a címadás. Most, az európai koncerteken már csak azért sem érzem magam öregembernek, mert a stúdiófelvételekhez képest a zongorista-orgonista és a nagybőgős posztján is változás történt: az élőben velem játszó Sullivan Fortner és Vicente Archer legalább harminc évvel fiatalabbak nálam. A dzsesszben azonban ennek semmi jelentősége, mert ugyanazt az anyanyelvet beszéljük, és közös szenvedélyünk a zenélés. A próbák között, a büfében, a szállodában, a repülőn is csak erről beszélünk.

- Az amerikai sajtó azt írta, őszintén meglepődött, amikor februárban két Grammy-díjjal is elismerték. A most Budapesten is bemutatott lemez lett a legjobb instrumentális dzsesszalbum; ön pedig a legjobb improvizatív hangszeres szólista. Miért kell ezen csodálkozni? Hiszen negyven éve a műfaj sztárjai közé tartozik.

- Tényleg meglepődtem, mert a Grammy-díjak zsűrijének annyiféle stílussal és műfajjal kell foglalkozni, annyi produkciót kell(ene) alaposan megismerni, hogy általában a „sima eseteket”, az egyértelműen besorolható lemezeket szokták díjazni. A Country for Old Men azért kakukktojás a pályámon – még akkor is, ha sokszor ötvöztem a dzsessz és más műfajok (blues, rock, funky, soul, elektronikus zenék) elemeit.

- 1977 óta szinte minden évben kijön egy lemezzel, s a turné közben most is stúdióba vonult – méghozzá olyan remek kollégával, mint Jack deJohnette dobos.

- No meg John Medeski billentyűs és Larry Grenadier nagybőgős, akik ugyancsak régi, kedves társaim. Ezt az alkalmi kvartettet és a készülő lemezt – amellyel Jack 75. születésnapját is köszöntjük – Hudsonnek neveztük el, mert érdekes egybeesés, hogy mindannyian a Hudson-folyó völgyét tekintjük szülőföldünknek vagy jelenlegi otthonunknak. A zene pedig azért lesz különleges, mert Woodstock közelsége miatt az ottani ikonok, Bob Dylan, Joni Mitchell és Jimi Hendrix repertoárjából válogattunk. Persze a módszer ugyanaz: lehet progresszív rockzenének címkézni a dallamokat, de a ritmus, a harmónia és a féktelen rögtönzés által dzsesszé formáljuk. Nyártól már ezzel a lemezzel turnézunk majd Észak- és Dél-Amerikában, Ázsiában és Ausztráliában.

Névjegy
  • A 65 éves, ohiói születésű dzsesszgitáros Jazon kevés dzsessz muzsikus közé tartozik, akinek pályáján nincsenek hullámvölgyek
  • Első szólólemeze (1977) óta megszakítás nélkül a csúcson van.
  • Akikkel együtt muzsikált: Charles Mingus, Miles Davis, Jaco Pastorius, Herbie Hancock, Pat Metheny, Dave Liebman, Bill Frisell, Billy Cobham, George Duke és a Medeski Martin & Wood zenekar.
  • Játékának különlegessége, hogy mindig a hagyományos bebopra támaszkodik, de közben olyan távoli stílusokba is képes elkalandozni, mint a drum ’n bass vagy éppen most a country.
  • Mindig szívesen muzsikál együtt fiatal tehetségekkel
  • Az intézményes tanítástól sokáig idegenkedett, de két éve szerződést kötött a New York Universityvel: évente 14 péntek-szombatot arra szán, hogy gitár főtárgyat oktasson és improvizációs gyakorlatokat tartson

Érintetlen római szarkofágot találtak

Környe határában szántás közben egy még érintetlen szarkofágot találtak, mely egy 1700 évvel ezelőtt élt nő sírja volt - mondta a tatai Kuny Domokos Múzeum régész főmuzeológusa. A márgából készült koporsó 40 centis mélységben volt, csak ekétől származó sérülések voltak rajta.

Belsejében a csontok anatómiai rendben feküdtek, a halott mellé szokatlanul sok, hét illatszeres üvegcsét helyeztek el. A felfedezés azért is ritka, mert a környéken, a település közvetlen közelében még nem fordult elő ilyen leletanyag. A szarkofágban több bronz ruhakapcsot és díszítményeket találtak. A kőkoporsón felirat nem volt, így az elhunytról csak a vele eltemetett tárgyak alapján lehet ismereteket szerezni.

Környénél a rómaiak száz évvel a birodalom bukása előtt, a 360-as években négy méter vastag falú erődöt emeltek, melynek első falait és bástyáit az 1930-as években találták meg, amikor a halastavat leengedték. A Pannóniában épült tíz, úgynevezett belső-erőd közül a környei a legnagyobb, a falak több mint 90 ezer négyzetméternyi teret fogtak közre.

Magyar betegeknek is fájhat az indiai gyógyszerbotrány

Danó Anna
Publikálás dátuma
2017.03.28. 07:04
Thinkstock illusztráció
Több mint háromszáz generikus gyógyszer - köztük fájdalomcsillapítók, vérnyomáscsökkentők - forgalmazási engedélyének felfüggesztését javasolta unió-szerte a Európai Gyógyszerügynökség (EMA ) - derült ki a hatóság honlapjáról. A készítmények klinikai próbáit egy indiai cég, a Micro Therapeutic Research Labs végezte.

 A gyógyszerhatóság szerint az érintett cég rosszul kezeli, értelmezi és dokumentálja a gyógyszerekkel kapcsolatos tesztek adatait. De megállapították azt is: nincs bizonyíték arra, hogy a Micróra bízott szerek ne teljesítenék azt a hatást, amelyet elvárnak tőlük, vagy kárt okoznának azoknak, akik szedik ezeket. Ennek ellenére több mint 300 termék forgalmazási engedélyének felfüggesztését javasolták, ám további több tucat másik esetében, ahol más tesztadat is volt a készítmény biztonságosságáról, azok a patikák polcain maradhatnak.

A megbízhatatlan klinikai teszttel gyártott gyógyszerek zömét Németországban, Angliában, Franciaországban, Finnországban, Észtországban, Belgiumban, Bulgáriában, Csehországban hozták forgalomba, de jutott belőle egyebek mellett Ausztriába is. A magyar patikákba csak egyetlen kifogásolt szer, az Etrixenal került, amely vény nélküli, nem szteroid fájdalom- és gyulladáscsökkentő tabletta. Ennek valószínűleg felfüggesztik a forgalmazását. Megtudtuk: ez azzal jár, hogy nem lehet majd kiadni a betegeknek az érintett gyógyszert, míg be nem bizonyosodik egyértelműen az ártalmatlansága.

Nem ez az első eset, hogy az indiai gyógyszerpróbákat kritika éri. Két évvel ezelőtt mintegy 50 generikus hatóanyag 700 készítményének forgalmazását függesztették fel az Európai Unió tagállamaiban, mert feltételezhető volt, hogy manipulálták az engedélyezésük alapjául szolgáló klinikai vizsgálatok eredményeit. Akkor a francia gyógyszer-engedélyező hatóság tárta fel, hogy az indiai GVK Biosciences nevű cég 5 éven keresztül rendszeresen manipulálta a forgalomba hozatali engedélyezéshez szükséges klinikai vizsgálatok során az elektrokardiográfiás (EKG) adatokat. Az Európai Gyógyszerügynökség 2014 szeptemberben kezdte el azoknak az Európai Unióban engedélyezett gyógyszereknek a felülvizsgálatát, amelyeknek klinikai vizsgálatait az említett indiai cég végezte. Akkor Magyarországon összesen 13 olyan érintett gyógyszer volt, amelynek bioegyenértékűségi klinikai vizsgálatait a GVK Biosciences végezte.