Fleck: sérti az alkotmányt a Handó-szabályzat

"Egy demokratikus alkotmánybíróság előtt az ügy mindenképp nyerhető lenne, hiszen teljesen egyértelmű az alkotmánysértés. Ugyanakkor a magyar az nem igazi alkotmánybíróság, hiszen csak fideszes bírák alkotják a testületet" - vélte lapunknak Fleck Zoltán, miután a hvg.hu megírta: Strasbourgban és az Alkotmánybíróságon (Ab) támadták meg bírók a bírósági korrupció kivédésére hivatott, de visszaélésekre széles lehetőséget nyújtó integritási szabályzatot, amit Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke jegyez.

Az értelmező rendelkezéseknél kiderül, hogy az integritás egyebek mellett jelenti az OBH elnöke, azaz Handó értékeinek és elveinek való megfelelést. Az ELTE Jogi Karának tanszékvezetője úgy látta, csupán abban az esetben meszelheti el a szabályozást a hazai testület, ha például Handó "kiesne Orbán Viktor kegyeiből, s a kormányfő megengedné az Ab-nek, hogy így döntsön".

Handó Tünde/Népszava fotó

Handó Tünde/Népszava fotó

A bírók a 2016. július elsején hatályba lépett szabályzat megsemmisítését kérik a testülettől azzal az indokkal, hogy "az utasítás egyes céljaival (korrupcióellenesség) egyet lehet érteni, a szabályozás módjával azonban nem". A bírói függetlenséget az Alaptörvény garantálja, e szerint a bírák függetlenek, és csak a törvényeknek vannak alárendelve, ítélkezési tevékenységükben nem utasíthatók. Ebből következik - áll a beadványban -, hogy a bírákra vonatkozó jogokat és kötelezettségeket csak törvényben lehet meghatározni. Az OBH elnöke viszont ilyen képességgel nem rendelkezik, az általa szignált utasítás nem törvény, pláne nem sarkalatos. A beadványt február végén be is fogadta a testület.

Fleck szerint azonban Strasbourgban nyerhető az ügy, hiszen a magyar beadványok teljesen megalapozottak. Szepesházi Péter indítványában az áll: "nem lehet demokratikus egy olyan jogintézmény és független egy olyan hatalmi ág (bírói hatalom), amely tagjainak meg kell felelniük egy személy (OBH-elnök) mindenkori értékrendjének és az általa hangoztatott elveinek". Ezért a Budai Központi Kerületi Bíróság bírája azt kéri a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságától, hogy mondja ki: a Handó-féle szabályzat a véleménynyilvánításhoz, a tisztességes tárgyaláshoz, a hatékony jogorvoslathoz, valamint a gyülekezési szabadsághoz való jogot is sérti.

Szerző

3-as metró - Újra nekifut a főváros

Publikálás dátuma
2017.03.10. 06:05
Népszava fotó/Tóth Gergő
Ismét kiírta a BKV a hármas metró felújítási közbeszerzését – derült ki az Európai Közbeszerzési Értesítőből (TED). Egyelőre nem a teljes vonal felújítását célozza meg a vállalat: a most közzétett két kiírás szerint a BKV a Kőbánya és a Nagyvárad tér közötti, illetve az Újpest Lehel tér közötti alagutút felújítására várja az ajánlatokat. A tervek szerint nyáron indulhatna el a munka, ehhez azonban az kell, hogy ezúttal sikeres legyen a közbeszerzés.

Tavaly ősszel a BKV egyszer már kiírt egy tendert a hármas metró felújítására, ám eredménytelennek kellett nyilvánítani a pályázatot, mivel az induló öt vállalkozás, illetve konzorcium a felújításra szánt 137,5 milliárdos keretösszegnél jóval drágábban vállalta volna el a munkát. Dacára, hogy az előzetes, mérnöki becslések mindössze 120 milliárdra tették volna a teljes rekonstrukció költségét, a legolcsóbb ajánlat is 171 milliárdra rúgott. Az index.hu korábban úgy vélte: a tenderre ajánlattevőként bejelentkezett cégek körüli „háttéremberek” nyomán pumpálódhattak fel az árak 170-180 milliárdos szintre.

Terv marad a káposztásmegyeri vonal
Még jó sokáig várhatnak az újpestiek a káposztásmegyeri metróra. Ugyan a hármas metró Káposztásmegyerig történő meghosszabbításáról engedélyezési és kivitelezési tervet készíttet a főváros – a tervdokumentációval 2019-ig kell elkészülni, a vonal végül 750 millió forintba fognak kerülni -, ám városházi forrásaink szerint a mostani uniós fejlesztési ciklusban már egészen biztos, hogy nincs már forrás rá. A tervdokumentációt ugyanakkor azért készíttetii el már most a főváros, hogy ha újra megnyílnának az uniós csapok közlekedésfejlesztésre, akkor azonnal, késedelem nélkül benyújthassák a hármas metró bővítési terveit Brüsszelnek.

A főváros meglehetősen szorult helyzetbe került: a költségeket csak úgy lehetett volna lefaragni, ha nem építenek be lifteket a megállókba, vagy csak a sínpályát újítják fel, ám a megállókat nem. Azonban így erősen kétséges volt, hogy a nagyberuházás ebben a formában megkapja-e az Unió támogatását. A 137,5 milliárd forint cirka hatvan százalékát ugyanis az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból hívná le a főváros. Azonban ezt csak úgy kaphatja meg, ha a megállókat a mozgássérültek számára is tehermentesítik.

A szokványos főváros – Fidesz villongás részeként a kormány is megkötötte magát és az év elején a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon keresztül jelezte, hogy a főváros ne is álmodjon nagyobb keretösszegről, Tarlós István viszont nemrég, az országgyűlés gazdasági bizottsága előtti meghallgatásán azt mondta: a továbbiakban sem fogja elfogadni a főváros a keretösszegnél drágább ajánlatokat.

Egyelőre nem tudni, történt-e elmozdulás a patthelyzetből, az leginkább közbeszerzés április végi eredményhirdetésekor derül ki, hogy az újfent meghirdetett tenderen a főváros számára elfogadható árak születtek-e vagy sem.

Annyi ismert, hogy az utóbbi hetekben a főpolgármester intenzív tárgyalásokban volt a miniszterelnökséggel az ügyben és a bizottsági meghallgatáson úgy nyilatkozott: ezúttal komoly fogadókészséget tapasztalt. Tarlós szerint az új hármas metró közbeszerzések azért lehetnek immáron sikeresek, mivel most nem engedélyezési, hanem jóval konkrétabb, kiviteli tervekre kérnek ajánlatot, azaz a cégek is jóval pontosabban belőhetik a költségeiket.

Egyelőre nem tudni, hogy a két szélső pályaszakasz felújítása után mikor vágna bele a főváros a Nagyvárad tér és az Árpád híd közötti munkálatokba. Bár Tarlós korábban úgy fogalmazott, hogy a vizes világbajnokság miatt egy napot sem csúszhat a hármas metró felújítása, forrásaink mindenesetre nem tartanák csodának, ha a középső, belvárosi pályaszakasz felújítása végül őszre tolódna.

Akiket a metró füstje megcsapott
„A hármas metróvonal rendelkezésre állása nemzetközi viszonylatban megállja a helyét” - válaszolta a Tarlós István főpolgármester Gy. Németh Erzsébet (Demokratikus Koalíció) képviselőnek, arra a kérdésre, hogy 2011 óta hány esetben történt tűzeset, baleset, rendkívüli forgalomkimaradás a hármas metróban. Az összesítés szerint 2016-ban 15 esetben kellett külső segítséget hívni a metróhoz, ebből négy esetben volt tűz, illetve 29 esetben kellett valamilyen okból részlegesen lezárni a metrópályát. Tarlós hangsúlyozta: ilyenkor is pótolták a metrójáratokat, az utasok közlekedése minden esetben biztosított volt. Igaz – tette hozzá levelében Tarlós – ez okozhatott az utasoknak kellemetlenséget, zavarást és valamilyen szintű késedelmet.



3-as metró - Újra nekifut a főváros

Publikálás dátuma
2017.03.10. 06:05
Népszava fotó/Tóth Gergő
Ismét kiírta a BKV a hármas metró felújítási közbeszerzését – derült ki az Európai Közbeszerzési Értesítőből (TED). Egyelőre nem a teljes vonal felújítását célozza meg a vállalat: a most közzétett két kiírás szerint a BKV a Kőbánya és a Nagyvárad tér közötti, illetve az Újpest Lehel tér közötti alagutút felújítására várja az ajánlatokat. A tervek szerint nyáron indulhatna el a munka, ehhez azonban az kell, hogy ezúttal sikeres legyen a közbeszerzés.

Tavaly ősszel a BKV egyszer már kiírt egy tendert a hármas metró felújítására, ám eredménytelennek kellett nyilvánítani a pályázatot, mivel az induló öt vállalkozás, illetve konzorcium a felújításra szánt 137,5 milliárdos keretösszegnél jóval drágábban vállalta volna el a munkát. Dacára, hogy az előzetes, mérnöki becslések mindössze 120 milliárdra tették volna a teljes rekonstrukció költségét, a legolcsóbb ajánlat is 171 milliárdra rúgott. Az index.hu korábban úgy vélte: a tenderre ajánlattevőként bejelentkezett cégek körüli „háttéremberek” nyomán pumpálódhattak fel az árak 170-180 milliárdos szintre.

Terv marad a káposztásmegyeri vonal
Még jó sokáig várhatnak az újpestiek a káposztásmegyeri metróra. Ugyan a hármas metró Káposztásmegyerig történő meghosszabbításáról engedélyezési és kivitelezési tervet készíttet a főváros – a tervdokumentációval 2019-ig kell elkészülni, a vonal végül 750 millió forintba fognak kerülni -, ám városházi forrásaink szerint a mostani uniós fejlesztési ciklusban már egészen biztos, hogy nincs már forrás rá. A tervdokumentációt ugyanakkor azért készíttetii el már most a főváros, hogy ha újra megnyílnának az uniós csapok közlekedésfejlesztésre, akkor azonnal, késedelem nélkül benyújthassák a hármas metró bővítési terveit Brüsszelnek.

A főváros meglehetősen szorult helyzetbe került: a költségeket csak úgy lehetett volna lefaragni, ha nem építenek be lifteket a megállókba, vagy csak a sínpályát újítják fel, ám a megállókat nem. Azonban így erősen kétséges volt, hogy a nagyberuházás ebben a formában megkapja-e az Unió támogatását. A 137,5 milliárd forint cirka hatvan százalékát ugyanis az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból hívná le a főváros. Azonban ezt csak úgy kaphatja meg, ha a megállókat a mozgássérültek számára is tehermentesítik.

A szokványos főváros – Fidesz villongás részeként a kormány is megkötötte magát és az év elején a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon keresztül jelezte, hogy a főváros ne is álmodjon nagyobb keretösszegről, Tarlós István viszont nemrég, az országgyűlés gazdasági bizottsága előtti meghallgatásán azt mondta: a továbbiakban sem fogja elfogadni a főváros a keretösszegnél drágább ajánlatokat.

Egyelőre nem tudni, történt-e elmozdulás a patthelyzetből, az leginkább közbeszerzés április végi eredményhirdetésekor derül ki, hogy az újfent meghirdetett tenderen a főváros számára elfogadható árak születtek-e vagy sem.

Annyi ismert, hogy az utóbbi hetekben a főpolgármester intenzív tárgyalásokban volt a miniszterelnökséggel az ügyben és a bizottsági meghallgatáson úgy nyilatkozott: ezúttal komoly fogadókészséget tapasztalt. Tarlós szerint az új hármas metró közbeszerzések azért lehetnek immáron sikeresek, mivel most nem engedélyezési, hanem jóval konkrétabb, kiviteli tervekre kérnek ajánlatot, azaz a cégek is jóval pontosabban belőhetik a költségeiket.

Egyelőre nem tudni, hogy a két szélső pályaszakasz felújítása után mikor vágna bele a főváros a Nagyvárad tér és az Árpád híd közötti munkálatokba. Bár Tarlós korábban úgy fogalmazott, hogy a vizes világbajnokság miatt egy napot sem csúszhat a hármas metró felújítása, forrásaink mindenesetre nem tartanák csodának, ha a középső, belvárosi pályaszakasz felújítása végül őszre tolódna.

Akiket a metró füstje megcsapott
„A hármas metróvonal rendelkezésre állása nemzetközi viszonylatban megállja a helyét” - válaszolta a Tarlós István főpolgármester Gy. Németh Erzsébet (Demokratikus Koalíció) képviselőnek, arra a kérdésre, hogy 2011 óta hány esetben történt tűzeset, baleset, rendkívüli forgalomkimaradás a hármas metróban. Az összesítés szerint 2016-ban 15 esetben kellett külső segítséget hívni a metróhoz, ebből négy esetben volt tűz, illetve 29 esetben kellett valamilyen okból részlegesen lezárni a metrópályát. Tarlós hangsúlyozta: ilyenkor is pótolták a metrójáratokat, az utasok közlekedése minden esetben biztosított volt. Igaz – tette hozzá levelében Tarlós – ez okozhatott az utasoknak kellemetlenséget, zavarást és valamilyen szintű késedelmet.